Danıştay Kararı 15. Daire 2017/3075 E. 2017/7288 K. 06.12.2017 T.

Danıştay 15. Daire Başkanlığı         2017/3075 E.  ,  2017/7288 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2017/3075
Karar No : 2017/7288

Karar Düzeltme İsteminde Bulunan (Davalı) :
Vekili :
Karşı Taraf (Davacı) :
İstemin Özeti :Danıştay Onbeşinci Dairesi’nin 20/06/2017 tarih ve E:2016/5527, K:2017/4020 sayılı kararının, hukuka uygun olmadığı ileri sürülerek 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 54. maddesi uyarınca düzeltilmesi istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Düşüncesi : Karar düzeltme isteminin kabulü gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onbeşinci Dairesi’nce, davalının karar düzeltme dilekçesinde ileri sürdüğü sebepler, Dairemizin 20/06/2017 tarih ve E:2016/5527, K:2017/4020 sayılı kararının kaldırılmasını gerektirecek nitelikte görüldüğünden, kararın düzeltilmesi isteminin kabulü ile Dairemizin anılan kararı kaldırılarak temyiz istemi yeniden incelenmek suretiyle işin gereği görüşüldü:
Dava; aracın Karayolları Trafik Kanunu’nun Ek 2/3 maddesi uyarınca 60 gün süreyle trafikten men edilmesine ilişkin 01.06.2015 tarih ve 0494313 sayılı işlem ile 2.400 TL idari para cezası verilmesine ilişkin olarak tesis edilen aynı tarihli ve HP-918645 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesi’nce; uyuşmazlık konusu aracın, işlem tarihi itibariyle süresi sona ermiş olsa da ilgili belediyeden alınmış personel servis aracı güzergah belgesinin bulunduğundan Kanun’un Ek 2/3. maddesi kapsamında yaptırıma tabi izinsiz ticari taşımacılık yapıldığından söz edilemeyeceğinden tesis edilen işlemlerde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemlerin iptaline karar verilmiştir.
Davalı idarece anılan Mahkeme kararının hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek, Danıştay Onbeşinci Dairesi’nin 20/06/2017 tarih ve E:2016/5527, K:2017/4020 sayılı onama kararının kaldırılarak, İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun “Araçların tescil edildikleri amacın dışında kullanılması” başlıklı Ek 2. maddesinde; araçlarını motorlu araç tescil ve trafik belgesinde gösterilen maksadın dışında kullananlar ile sürülmesine izin veren araç sahiplerinin 14.400.000 lira para cezası ile cezalandırılacağı, ayrıca, aracın onbeş gün süre ile trafikten men edileceği, ilgili belediyeden izin veya ruhsat almaksızın, belediye sınırları dahilinde ticari amaçlı yolcu taşıyan kişiye, araç sahibine, bağlı bulunduğu durak, işyeri ve işletmelerin sorumlularına birinci fıkrada gösterilen idari para cezasının üç kat olarak, fiilin işlendiği tarihten itibaren bir yıl içinde tekerrürü halinde ise beş kat olarak uygulanacağı, ayrıca, aracın her defasında altmış gün süre ile trafikten men edileceği hükmüne yer verilmiştir.
Anılan maddenin ilk halinde aracın üretim amacı dışında yolcu veya yük taşımacılığında kullanılması hali için ceza öngörülmüşken, maddeye 31.05.2012 tarihinde kabul edilen 6321 sayılı Kanunla eklenen üçüncü fıkrayla, “korsan” olarak tabir edilen şehiriçinde ticari amaçlı kayıt dışı yolcu taşımacılığının engellenerek, hem taşımacılık hizmetlerinin düzene sokulması hem de kurallara bağlı olarak yolcu taşımacılığı yapan esnafın haklarının korunmasının amaçlandığı görülmektedir.
Dosyadaki belgelerin incelenmesinden; görevli polis memurlarınca 01.06.2015 tarihinde yapılan denetimde, davacı adına kayıtlı araç ile personel servis taşımacılığı yapıldığının tespit edildiği, tutanakta yolcuların isimleri, kimlik bilgileri ve personeli oldukları firmaya ilişkin bilgilere yer verildiği, bu tespit üzerine ilgili belediyeden izin veya ruhsat alınmaksızın ticari amaçla yolcu taşımacılığı yapıldığından bahisle dava konusu işlemlerin tesis edildiği, söz konusu araca ait 22.05.2014 tarihinde verilen ve 31.12.2014 tarihine kadar geçerli olan 1414029027 sayı ve 37464 barkod numaralı personel servis aracı güzergah izin belgesinin bulunduğu anlaşılmaktadır.
Olayda araca ait güzergah izin belgesinin geçerlilik süresinin işlem tarihinden beş ay önce sona ermiş olduğu görülmektedir.
Bu veriler ışığında, davacıya ait araçla, işlem tarihinde geçerlilik süresi sona ermiş olan güzergah kullanım izin belgesi ile servis taşımacılığı yapıldığı hususu, trafik ekiplerince düzenlenen tespit tutanağı ile sabit olduğundan, 2918 sayılı Kanun’un Ek 2. maddesinin üçüncü fıkrası kapsamına giren davacı araç sürücüsü hakkında tesis edilen işlemlerde hukuka aykırılık, anılan işlemlerin iptaline hükmeden Mahkeme kararında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin kararının düzeltilmesi isteminin KABULÜNE, … İdare Mahkemesi’nin … günlü, E:…; K:… sayılı kararının BOZULMASINA, dosyanın yeniden bir karar verilmek üzere Mahkemesine gönderilmesine, 06/12/2017 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.