Danıştay 15. Daire Başkanlığı 2015/9788 E. , 2016/503 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2015/9788
Karar No : 2016/503
Temyiz Eden (Davalı) :
Vekilleri :
Karşı Taraf (Davacı) :
İstemin Özeti : … 8. İdare Mahkemesi’nin … tarih ve …. sayılı kararının hukuka uygun olmadığı ileri sürülerek temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Düşüncesi : Temyize konu İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onbeşinci Dairesi’nce, gereği görüşüldü:
Dava; davacıya ait … plakalı aracın 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun Ek 2/3. maddesi uyarınca altmış gün süreyle trafikten men edilmesine ve davacıya idari para cezası verilmesine ilişkin 11.01.2015 tarih ve 456484, 580766 sayılı işlemlerin iptali istemiyle açılmıştır.
… 8. İdare Mahkemesince; dosya içerisinde trafik ekiplerince tek taraflı olarak tutulan ve iddia edilen ticari yolcu taşımacılığının yapıldığı sırada tanzim edilmediği için hukuken geçerli ve yeterli kabul edilemeyecek tutanak haricinde somut bilgi ve belge bulunmadığı, bu nedenle davacıya ait araçla ilgili kuruluştan izin alınmaksızın ticari amaçlı yolcu taşımacılığı yapıldığı hususunun her türlü şüpheden uzak, açık, net ve somut bilgi ve belgeye dayalı olarak ortaya konulamadığı sonucuna varıldığından, dava konusu işlemlerde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle iptaline karar verilmiştir.
Davalı idare tarafından, hukuka aykırı olduğu ileri sürülen anılan İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun “Araçların tescil edildikleri amacın dışında kullanılması” başlıklı Ek 2. maddesinde; araçlarını motorlu araç tescil ve trafik belgesinde gösterilen maksadın dışında kullananlar ile sürülmesine izin veren araç sahiplerinin 14.400.000 lira para cezası ile cezalandırılacağı, ayrıca, aracın onbeş gün süre ile trafikten men edileceği, ilgili belediyeden izin veya ruhsat almaksızın, belediye sınırları dahilinde ticari amaçlı yolcu taşıyan kişiye, araç sahibine, bağlı bulunduğu durak, işyeri ve işletmelerin sorumlularına birinci fıkrada gösterilen idari para cezasının üç kat olarak, fiilin işlendiği tarihten itibaren bir yıl içinde tekerrürü halinde ise beş kat olarak uygulanacağı, ayrıca, aracın her defasında altmış gün süre ile trafikten men edileceği hükmüne yer verilmiştir.
Anılan maddenin ilk halinde aracın üretim amacı dışında yolcu veya yük taşımacılığında kullanılması hali için ceza öngörülmüşken, maddeye 31.05.2012 tarihinde kabul edilen 6321 sayılı Kanunla eklenen üçüncü fıkrayla, “korsan” olarak tabir edilen şehiriçinde ticari amaçlı kayıt dışı yolcu taşımacılığının engellenerek, hem taşımacılık hizmetlerinin düzene sokulması hem de kurallara bağlı olarak yolcu taşımacılığı yapan esnafın haklarının korunmasının amaçlandığı görülmektedir.
Dava dosyasının incelenmesinden; görevli polis memurlarınca 11.01.2015 tarihinde, tutanakta ismi ve telefon numarası yazılı olan korsan taksi durağının arandığı ve araç istendiği, davacıya ait … plakalı aracın bu görüşme sonrası çağırılan akaryakıt istasyonuna geldiği, polis memurlarınca kimlik kartları gösterilmek suretiyle 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun Ek 2/3. maddesi uyarınca işlem tesis etmek üzere aracın otoparka çekildiği ve ilgili belediyeden izin ve ruhsat alınmaksızın ticari amaçlı taşımacılık yapıldığından bahisle söz konusu trafikten men ve idari para cezası işlemlerinin tesis edildiği, tüm bu hususların görevli polis memurlarınca olaydan sonra düzenlenen tutanağa kaydedildiği görülmüş olup, bakılmakta olan davanın anılan işlemlerin iptali istemiyle açıldığı anlaşılmaktadır.
Yukarıda da bahsedildiği üzere; 2918 sayılı Kanun’un Ek 2. maddesine 31.05.2012 tarihli değişiklikle eklenen üçüncü fıkranın düzenlenme amacı, korsan taşımacılığın engellenmesidir.
Olayda, davacıya ait aracın görevli polis memurlarınca korsan taksi durağı aranmak suretiyle olay yerine çağrıldığı görülmüş olup, doğrudan taşımacılık yapıldığı sırada tespit yapılmasa dahi davacının izinsiz ticari taşımacılık fiilini korsan taksi durağına bağlı olarak mesleki faaliyet olarak gerçekleştirdiği görevli trafik ekiplerince düzenlenen tespit tutanağı ile sabit olduğundan, korsan taşımacılığın engellenmesi amacıyla düzenlenen Kanun’un 2/3. maddesi kapsamında tesis edilen dava konusu işlemlerde hukuka aykırılık görülmemiştir.
Bu durumda, dava konusu işlemlerde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmesi gerekirken, işlemlerin iptali yolunda verilen İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyiz isteminin kabulü ile … 8. İdare Mahkemesi’nin … tarih ve … sayılı kararının BOZULMASINA, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine, 2577 sayılı Kanunun 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren onbeş gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 02/02/2016 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.
KARŞI OY :Temyize konu İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği görüşüyle aksi yönde oluşan çoğunluk kararına katılmıyoruz.