Danıştay 15. Daire Başkanlığı 2015/7925 E. , 2015/7707 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2015/7925
Karar No : 2015/7707
Temyiz Eden (Davacı) :
Karşı Taraf (Davalı) :
İstemin Özeti : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:… sayılı kararının hukuka uygun olmadığı ileri sürülerek temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti :Mahkeme kararının hukuka uygun olduğu, temyiz isteminin reddedilmesi gerektiği savunulmaktadır.
Düşüncesi :Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onbeşinci Dairesi’nce gereği görüşüldü;
Dava; … İl Emniyet Müdürlüğünde 4. Sınıf Emniyet Müdürü olarak görev yapan davacının, zati demirbaş tabancasının standart dışı kaldığından ve söz konusu tabancayı 17 yıldır kullandığından bahisle silahının değiştirilmesi istemiyle yapmış olduğu başvurunun reddine ilişkin 09/04/2008 tarih ve 68126 sayılı Emniyet Genel Müdürlüğü işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesince; 17 yıldır zati demirbaş tabancasını kullanan davacının silahının değiştirilebilmesi belli şartların oluşmasına (yeterli ödenek bulunması veya yeterli sayıda silah tedarik edilmesine) bağlı olduğundan, bu koşullar oluşmadığı gerekçesiyle davacının isteminin reddedilmesine dair işlemde hukuka aykırılık görülmediği, Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personeline Görevlerinde Kullanılmak Üzere Bedeli Mukabili Zati Demirbaş Tabanca Satışına Dair Yönetmeliğin 5. maddesinin personelin zati silahının değiştirilmesini belirli koşulların varlığı halinde idarenin takdirine bırakmış olduğu, idarenin bu takdir yetkisini kullanması noktasında yargı kararı ile zorlanamayacağının da açık olduğu gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Davacı tarafından hukuka aykırı olduğu ileri sürülen mahkeme kararının temyizen incelenip bozulması istenilmektedir.
17/03/1989 tarih ve 20111 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Emniyet Genel Müdürlüğünce temin edilen tabanca ve mermilerin Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personeline görevlerinde kullanılmak üzere, bedeli mukabilinde zati demirbaş tabanca olarak satılması, bu tabancaların personelin ayrılması, ihraç edilmesi ve benzeri sebeplerle görevi bırakmaları halinde geri alınması usul ve esasları ile satılma şekli ve şartları zayii, hasar, onarım, kadro standardı dışına bırakılması, eğitim ve görevde kullanılan mermilerin bedelli veya bedelsiz temini esas ve usullerini belirlemek amacıyla hazırlanan, Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personeline Görevlerinde Kullanılmak Üzere Bedeli Mukabili Zati Demirbaş Tabanca Satışına Dair Yönetmeliğin 5. maddesinin 4. fıkrasında,”Satılan tabanca personelin çalıştığı yerin ve yaptığı görevin özelliği göz önünde bulundurularak hizmetin gerekli kıldığı hallerde Emniyet Genel Müdürünün onayı ile değiştirilebilir veya personele yeniden silah satışı yapılabilir. Yeniden silah satılabilmesi için silahın, en az 10 yıl hizmette kullanılmış olması şartı aranır. Silahın değiştirilmesi halinde aradaki fiyat farkı defaten veya peşin olarak tahsil edilir. Yeniden silah satışının yapılmasının uygun görülmesi halinde ise yeni silah satışı iki kat fiyat üzerinden yapılır. Ödemenin, taksitlendirilmesi halinde, süre 12 ayı geçemez. Önceden satışı yapılmış olan ve hizmette kullanılırlığı kalmayan silah personelin zati silahı olur, bu silah genel hükümler çerçevesinde ruhsata bağlanır, müteakiben kuvve kayıtlarından düşülür.” hükmü yer almaktadır.
Dava dosyasının incelenmesinden; … İl Emniyet Müdürlüğünde 4. Sınıf Emniyet Müdürü olarak görev yapan davacının, zati demirbaş tabancasının standart dışı kaldığından ve söz konusu tabancayı 17 yıldır kullandığından bahisle silahının değiştirilmesi istemiyle 25/03/2008 tarihinde davalı idareye yaptığı başvurunun “mevzuatla sağlanan imkanın kullandırılmasının yeterli sayıda silah temin edildikten sonra yapılabileceği ve henüz uygulamaya geçilemediği” gerekçesiyle reddi üzerine bu işlemin iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personeline Görevlerinde Kullanılmak Üzere Bedeli Mukabili Zati Demirbaş Tabanca Satışına Dair Yönetmeliğin 5. maddesinin 4. fıkrası uyarınca ilgililere silah satışı yapılabilmesi ve silahın değiştirilmesi konusunda idarenin takdir yetkisi bulunmakta ise de, davalı idareye mevzuatta tanınan bu yetkinin sınırsız olarak kullanılamayacağı açıktır.
Emniyet Hizmetleri Sınıfı personelinin yürüttüğü kamu hizmeti göz önüne alındığında mevzuatın idareye yüklediği sorumluluğun yerine getirilmesinin mali külfetler gerekçe gösterilerek ertelenmesinde hukuka uygunluk bulunmamaktadır.
Uyuşmazlık konusu zati demirbaş tabancanın standart dışı kaldığı ve söz konusu tabancanın 17 yıldır kullanıldığından bahisle silahın değiştirilmesi istemiyle yapılan başvuruda, davalı idare tarafından, davacının çalıştığı görevin gereklilikleri, söz konusu silahın niteliği ve davacının görevini yerine getirebilmesi için yeterli olup olmadığı gibi hususların değerlendirilerek işlem tesis edilmesi gerekmekte iken, bu hususlara yer verilmeden mali gerekçelerden bahsedilerek ve somut bir gerekçe sunulmadan salt takdir yetkisi kullanılarak tesis edilen işlemde hukuka uyarlık görülmemiştir. Bu nedenle aksi yönde verilen mahkeme kararınında da hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…; K:… sayılı kararının BOZULMASINA, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine, 2577 sayılı Kanunun 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren onbeş gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 17/11/2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.