Danıştay Kararı 15. Daire 2015/6041 E. 2015/8087 K. 27.11.2015 T.

Danıştay 15. Daire Başkanlığı         2015/6041 E.  ,  2015/8087 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2015/6041
Karar No : 2015/8087

Temyiz Eden (Davacı) :
Vekili :
Karşı Taraf (Davalı) :
Vekili :
İstemin Özeti : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…; K:… sayılı kararının hukuka uygun olmadığı ileri sürülerek temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti :Savunma verilmemiştir.
Düşüncesi :Temyize konu İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onbeşinci Dairesi’nce gereği görüşüldü:
Dava, davacının mermi satış izin belgesinin iptal edilmesine ilişkin 30.07.2013 tarih ve 1153 sayılı işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesi’nce; davacı tarafından mermi satış izin belgesi ve MKEK satıcılık sözleşmesi olmaksızın mermi satışı yapıldığı sabit olduğundan, Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Yönetmelik’in 24. maddesi uyarınca usulüne aykırı mermi satışı yapıldığından bahisle tesis edilen dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Davacı tarafından hukuka aykırı olduğu ileri sürülen anılan İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun 1 .maddesinde; ateşli silahlarla mermilerinin ve bıçaklarla salt saldırı ve savunmada kullanılmak üzere özel olarak yapılmış bulunan diğer aletlerin memlekete sokulması, yapılması, satılması, satın alınması, taşınması veya bulundurulmasının bu Kanun hükümlerine tabi olduğu hükmüne yer verilmiştir.
87/12028 Tekel Dışı Bırakılan Patlayıcı Maddelerle Av Malzemesi ve Benzerlerinin Üretimi, İthali, Taşınması, Saklanması, Depolanması, Satışı, Kullanılması, Yok Edilmesi; Denetlenmesi Usul ve Esaslarına İlişkin Tüzük’ün Satış İzin Belgesi başlıklı 113. maddesinde; bu Tüzük kapsamına giren patlayıcı maddeleri toptan ve/veya perakende olarak satmak isteyenlerin bir dilekçeyle başvurarak satışın yapılacağı il valiliğinden satış izin belgesi almak zorunda oldukları, 115. maddesinin 1. fıkrasında; satıcıların aldıkları, sattıkları ve halen depolarında bulundurdukları patlayıcı madde miktarlarını, nereden ve kimden aldıklarını, ambalaj seri numaralarını, noterlikçe onaylanmış deftere günü gününe yazmak ve kimlere ne miktarda satış yaptıklarını da belirterek ay sonunu izleyen yedi gün içinde yerel güvenlik makamlarına bildirmekle yükümlü oldukları, maddenin son fıkrasında ise; satıcıların, alıcıların satın alma ve kullanma izin belgelerine, kendilerine sattıkları patlayıcı maddelerin cins ve miktarıyla satış tarihini yazıp onaylamak zorunda oldukları hükümlerine yer verilmiştir.
6136 sayılı Kanun’un verdiği yetkiye dayalı olarak yürürlüğe giren 91/1779 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Yönetmeliğin Satın Alınabilecek Silah ve Mermi Miktarı başlıklı 24. maddesinin 3. fıkrasında; silah taşıma ve bulundurma ruhsatına sahip olanların mermi ihtiyaçlarının Makina ve Kimya Endüstrisi (MKE) Kurumu’ndan veya usulüne uygun olarak yurt dışında ithal edilmek suretiyle karşılanacağı, son fıkrasında ; yetkili kamu kuruluşu adına satış yapan yetkili satıcıların sattıkları mermi miktarını ve kimlere sattıklarını aylık listeler halinde bağlı oldukları il valiliklerine bildirmek zorunda olduğu, usulüne uygun şekilde mermi satışı yapmadığı tespit edilen yetkili satıcıların ruhsatları iptal edileceği ve bunlara bir daha ruhsat verilmeyeceği,Ek 1. maddesinin 1. fıkrasınında ise ; … mermi satış izin belgesi sahiplerinin en geç üç gün içinde valiliğe bildirmek kaydıyla kendi aralarında mermi satışı yapabileceği hükümlerine yer verilmiştir.
Dava dosyasının incelenmesinden; davacının … Av Bayii isimli işyerini babası …’den Mermi Satın Alma ve Satış Defteri kayıtlarına göre işyeri kasasında 14.950 adet mermi bulunurken 01.01.2013 tarihi itibariyle noter satışı ile devraldığı, 04.01.2013 tarihinde mermi satış izin belgesi almak amacıyla idareye başvuru yaptığı, aynı işyerinde iki ayrı mermi satış izin belgesi bulunamayacağından öncelikle…’in izin belgesi 04.02.2013 tarihinde iptal edildikten sonra davacı adına 06.02.2013 tarihinde mermi satış izin belgesi düzenlendiği, 15.05.2013 tarihinde yetkili kurum (MKE) satıcılık sözleşmesi imzalandığı, davacı tarafından mermi nakil izin belgesi alma istemiyle yapılan başvuru sonucunda yapılan incelemede, davacının izin belgesinin olmadığı dönemde 600, satıcılık sözleşmesinin olmadığı dönemde 6300 adet mermi satışının yapıldığı tespit edildiğinden, Yönetmeliğin 24. maddesi uyarınca usülüne aykırı satış yapıldığı gerekçesiyle mermi satış izin belgesinin bir daha verilmemek üzere iptal edildiği, bakılan davanın bu işlemin iptali istemiyle açıldığı anlaşılmaktadır.
Davacının anılan belgelere sahip olmadığı dönemlere ilişkin olarak yukarıda metnine yer verilen yönetmelik ve tüzük hükümlerine uygun şekilde, fatura ile sattığı mermi miktarını ve kimlere sattığını aylık olarak liste halinde bağlı olduğu il valililiğine bildirdiği, bu bildirimlerde elinde kalan mermi miktarının da gösterildiği, mermi sayılarının satılan ve elde kalan mermi miktarlarını doğrular nitelikte olduğu, dosyada mevcut 30.01.2013, 18.02.2013, 31.03.2013, 31.05.2013 tarihli bildirim formlarından görülmektedir.
Yukarıda metnine yer verilen mevzuatın incelenmesinden; mermi satış faaliyeti yapabilmek için ilgili tüzük hükmüne uygun olarak izin belgesi alınması ve belli aralıklarla sahip olunan mermi miktarının ve yapılan mermi satışına ilişkin bilgi ve belgelerin idareye bildirilmesi gerektiği, mermi satış bayilerinin izin belgesine sahip olmak şartıyla kendi aralarında mermi satışı yapabileceği düzenlemelerine yer verilerek; mermi satış faaliyeti ile iştigal edecek kişilerin kayıt altına alınması ve işyerlerinde ne kadar mermi bulunduğunun periyodik olarak yapılacak bildirimler aracılığıyla takibine imkan sağlanmasının amaçlandığı sonucuna ulaşılmaktadır.
Olayda, davacı tarafından babasına ait işyerinin devralındığı sırada mevcut olan mermi miktarı bildirilmek suretiyle devirden üç gün sonra izin belgesi almak amacıyla idareye başvurulduğu, yapılan satışların Mermi Satın Alma ve Satış Defterine kaydedilmek suretiyle fatura karşılığı yapıldığı, ilgili bildirimlerin satılan ve elde kalan mermi miktarları birbiriyle tutarlı olarak düzenli bir şekilde yapıldığı ve işyeri devralındıktan kısa süre içerisinde de ilgili izin belgelerinin temin edildiği görülmüştür.
Bu veriler ışığında, davacı tarafından usulüne aykırı olarak mermi satışı yapıldığından bahisle işlem tesis edilmişse de; davacının mevzuatta öngörülen bildirimlere ilişkin usüle uygun davrandığı ve kısa süre içerisinde de izin belgelerini temin ettiği görüldüğünden; Yönetmeliğin 24. maddesi kapsamında mermi satış izin belgesinin bir daha verilmemek üzere iptal edilmesine ilişkin işlemde bu haliyle hakkaniyet ve ölçülülük ilkeleri uyarınca hukuka uygunluk görülmemiştir.
Durum böyle olunca; dava konusu işlemin iptaline karar verilmesi gerekirken, davanın reddi yolunda verilen İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…; K:… sayılı kararının BOZULMASINA, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine, 2577 sayılı Kanunun 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren onbeş gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 27/11/2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.