Danıştay Kararı 15. Daire 2015/1993 E. 2015/7745 K. 18.11.2015 T.

Danıştay 15. Daire Başkanlığı         2015/1993 E.  ,  2015/7745 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ON BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2015/1993
Karar No : 2015/7745

Temyiz Eden (Davalı) :
Karşı Taraf(Davacı) :
İstemin Özeti : … 1. İdare Mahkemesi’nin … günlü, … sayılı kararının hukuka uygun olmadığı ileri sürülerek temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi :
Düşüncesi : Temyize konu Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Onbeşinci Dairesi’nce, gereği görüşüldü:
Dava; davacıya ait aracın 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun Ek 2/3. maddesi uyarınca altmış gün süreyle trafikten men edilmesine ilişkin 25.05.2014 tarih ve 44643 sayılı işlem ile araç sürücüsüne idari para cezası verilmesine ilişkin aynı tarih ve 662833 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… 1. İdare Mahkemesince; trafik ekiplerince yapılan denetimde, davacıya ait 41 … plakalı araç için tarifesiz yolcu taşıma kapsamında taşıma faaliyetine uygun olarak alınması zorunlu ve geçerlilik süresi bitmemiş B2 yetki belgesinin bulunduğu, Kocaeli il belediye sınırları dahilinden alınıp yine aynı il belediye sınırları dahilinde yolcu bırakıldığına ilişkin bir tespit bulunmadığı, davacıya ait araç ile ilgili belediyeden izin ya da ruhsat alınmaksızın ticari amaçla yolcu taşımacılığı yapıldığından bahisle tesis edilen dava konusu işlemlerde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle iptaline karar verilmiştir.
Davacı tarafından, hukuka aykırı olduğu ileri sürülen anılan İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun “Araçların tescil edildikleri amacın dışında kullanılması” başlıklı Ek 2. maddesinde; araçlarını motorlu araç tescil ve trafik belgesinde gösterilen maksadın dışında kullananlar ile sürülmesine izin veren araç sahiplerinin 14.400.000 lira para cezası ile cezalandırılacağı, ayrıca, aracın onbeş gün süre ile trafikten men edileceği, ilgili belediyeden izin veya ruhsat almaksızın, belediye sınırları dahilinde ticari amaçlı yolcu taşıyan kişiye, araç sahibine, bağlı bulunduğu durak, işyeri ve işletmelerin sorumlularına birinci fıkrada gösterilen idari para cezasının üç kat olarak, fiilin işlendiği tarihten itibaren bir yıl içinde tekerrürü halinde ise beş kat olarak uygulanacağı, ayrıca, aracın her defasında altmış gün süre ile trafikten men edileceği hükmüne yer verilmiştir.
Anılan maddenin ilk halinde aracın üretim amacı dışında yolcu veya yük taşımacılığında kullanılması hali için ceza öngörülmüşken, maddeye 31.05.2012 tarihinde kabul edilen 6321 sayılı Kanunla eklenen üçüncü fıkrayla, “korsan” olarak tabir edilen şehiriçinde ticari amaçlı kayıt dışı yolcu taşımacılığının engellenerek, hem taşımacılık hizmetlerinin düzene sokulması hem de kurallara bağlı olarak yolcu taşımacılığı yapan esnafın haklarının korunmasının amaçlandığı görülmektedir.
Dava dosyasının incelenmesinden; görevli polis memurlarınca 25.05.2014 tarihinde yapılan denetim sırasında düzenlenen tespit tutanağında, davacıya ait minibüste bulunan yolcuların … firması çalışanları olduğu, bu işçilerin evlerinden iş yerine servis olarak taşındığını yolcular ve sürücüler tarafından beyan edildiği, söz konusu aracın B2 yetki belgesinin bulunduğu ancak personel taşımak üzere yetkili kurumdan alınmış izin ve ruhsatının bulunmadığının belirlendiği, tutanakta kimlik bilgileri bulunan yolcuların ve araç sürücüsünün tutanağı imzaladığı, dava konusu işlemlerin bu tutanağa dayanılarak tesis edildiği anlaşılmaktadır.
Her ne kadar, dava dilekçesinde davacının personel servis hizmeti yapmadığı, belli bir güzergah ve saate bağlı olmaksızın turizm hizmeti yaptığı ileri sürülmüş ise de görevli polis memurlarınca düzenlenen tutanakta yolcular ve araç sürücüsü tarafından bu hususun beyan edilmemiş olması ve tutanak içeriğinden ilgili belediyeden izin alınmaksızın Kocaeli İli Kartepe İlçesinde bulunan firmaya personel taşımacılığı yapıldığının anlaşılmış olması karşısında, bu iddiaya itibar edilmemiştir.
Böylece; davacıya ait araçla, ilgili belediyeden izin alınmaksızın ticari amaçlı yolcu taşımacılığı yapıldığı hususu, yolcu beyanını içeren tespit tutanağı ile sabit olduğundan, 2918 sayılı Kanun’un Ek 2. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca tesis edilen dava konusu işlemlerde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Bu durumda; davanın reddine karar verilmesi gerekirken, dava konusu işlemleri iptal eden İdare Mahkemesi kararında hukuka uygunluk görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyiz isteminin kabulü ile … 1. İdare Mahkemesi’nin … günlü, E:… sayılı kararının BOZULMASINA, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine, 2577 sayılı Kanunun 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren onbeş gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 18/11/2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.