Danıştay Kararı 15. Daire 2014/5273 E. 2018/4318 K. 26.04.2018 T.

Danıştay 15. Daire Başkanlığı         2014/5273 E.  ,  2018/4318 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2014/5273
Karar No : 2018/4318
Temyiz Eden (Davacı):

Karşı Taraf (Davalı) :
İstemin Özeti : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…; K:…. sayılı kararının hukuka uygun olmadığı ileri sürülerek temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Mahkeme kararının hukuka uygun olduğu, temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi :
Düşüncesi : Temyize konu İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Onbeşinci Dairesi’nce, tetkik hakiminin açıklamaları dinlenip, dosyadaki belgeler incelenerek gereği görüşüldü:
Dava; davacı şirkete ait K1 yetki belgesinin, Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nin 78. maddesinin 9. fıkrası uyarınca iptal edilmesine ilişkin 13.09.2012 tarih ve 21453 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesince; davacı şirketin K1 yetki belgesi ekine kayıtlı araçlarının toplam kapasitesinin 58,5 ton olduğu, K1 yetki belgesini alabilmek için gerekli olan 75 ton asgari kapasite şartını sağlamadığı, ve Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nin 78/9. maddesinde belirtilen 90 gün içerisinde bahse konu eksikliği gidermediği anlaşıldığından K1 yetki belgesinin iptal edilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Davacı tarafından, İdare Mahkemesi kararının hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
İşlem tarihinde yürürlükte bulunan Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nin 6. maddesinin 8. fıkrasının (a) bendinde; K1 yetki belgesinin ticari amaçla eşya taşımacılığı yapacaklara verileceği, 13. maddesinin 8. fıkrasının (b) bendinde; K1 yetki belgesi için başvuran kooperatifler dahil tüzel kişilerin, ticari olarak kayıt ve tescil edilmiş eşya taşımaya mahsus en az 3 adet özmal birim taşıta sahip olması, özmal çekici cinsi taşıtlarının katar ağırlıkları ile özmal kamyon ve özmal kamyonet cinsi taşıtlarının azami yüklü ağırlıkları toplamının 75 tondan az olmaması ve 10.000 Türk Lirası sermaye veya işletme sermayesine sahip olmalarının şart olduğu belirtilmiş, “İptal” başlıklı 78. maddesinin 9. fıkrasında ise; yetki belgesi sahibinin faaliyeti esnasında, yetki belgesi alma şartlarından herhangi birini kaybetmesi ve bu konuda, bu Yönetmelikte bir süre öngörülmemiş olması halinde, kaybedilen şartın veya şartların giderilmesi için Bakanlıkça 90 gün bekleneceği, bu 90 günlük süre içinde eksikliğin giderilmemesi halinde yetki belgesinin iptal edileceği düzenlenmiştir.
Dava dosyasının incelenmesinden; ticari amaçlı eşya taşımacılığı faaliyetiyle iştigal eden davacı şirketin söz konusu faaliyet kapsamında çalışmak üzere aldığı K1 yetki belgesi geçerlilik süresinin sona ermesi üzerine davacı şirket tarafından 10.05.2012 tarihinde yenileme başvurusu yapıldığı ve idarece K1 yetki belgesinin yenileme işlemleri tamamlanarak 15.05.2012-15.05.2017 tarihleri arasında geçerli olmak üzere davacı şirket adına düzenlendiği, yine davalı idarece düzenlenen 16.05.2012 tarihli taşıt belgesinde davacı şirket adına toplamda 58,5 ton kapasiteye sahip 3 adet kamyonun kayıtlı olduğu, 13.09.2012 tarih ve 21453 sayılı işlem ile söz konusu yetki belgesinin asgari kapasite şartının sağlanmadığı ve 90 gün içerisinde bahse konu eksikliği giderilmediği gerekçesiyle Yönetmeliği’nin 78. maddesinin 9. fıkrası uyarınca iptal edildiği, bakılmakta olan davanın bu işlemin iptali istemiyle açıldığı anlaşılmaktadır.
Olayda, davacı şirket tarafından K1 yetki belgesinin yenilendiği 15.05.2012 tarihinde mevzuatta öngörülen 75 tonluk asgari kapasite şartının sağlanmadığı, davalı idare tarafından asgari kapasite şartının sağlanmadığı görülerek belgenin beş yıllık süre ile kullanılabilecek şekilde yenilendiği ve taşıt kartının düzenlendiği, ancak davalı idarece yenileme işlemi sırasında şartın sağlanmadığının sonradan tespiti üzerine davacı şirkete ait yetki belgesinin iptal edildiği görülmektedir.
Bu durumda; davalı idare tarafından belge yenileme işlemleri yapılırken davacı şirkete asgari kapasite şartını sağlamadığı konusunda yazılı bir bilgi verilmediği ve belgenin yenilendiği görüldüğünden, davacı şirkete bildirimde bulunulmaksızın ticari faaliyetinin sona ermesi gibi ağır bir sonuç doğuran yetki belgesinin iptal edilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka ve hakkaniyete uyarlık bulunmadığı sonucuna varılmaktadır.
Sonuç olarak; dava konusu işlemin iptaline karar verilmesi gerekirken davanın reddi yolunda verilen İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyiz isteminin kabulü ile … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…; K:… sayılı kararının BOZULMASINA, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine, 2577 sayılı Kanunun 18.06.2014 gün ve 6545 sayılı Kanunla eklenen Geçici 8. maddesinin 1. fıkrası ve 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren onbeş gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 26/04/2018 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.