Danıştay Kararı 15. Daire 2014/311 E. – K. 30.10.2014 T.

Danıştay 15. Daire Başkanlığı         2014/311 E.  ,  / K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2014/311
Karar No : 2015/6343

Davacı :
Vekili :
Davalılar : 1-
Vekili :
2-
Vekili :
İstemin Özeti : “Birinci Basamak Sağlık Kuruluşları ve İl Sağlık Müdürlüklerince Verilen Hizmetlerin Ücretlendirilebilmesine İlişkin Fiyat Listesi”nin 8. sırasının ve davacıdan ambulans ücreti istenilmesine ilişkin 18.5.2011 gün ve 370 işleminin, her yaştan vatandaşın katılımı ile gerçekleştirilen Bisiklet Şenliği katılımcıların çokluğu ve bir kısım katılımcıların çocuk, bir kısım katılımcıların ise orta yaş üstü kimselerden oluşması sebebi ile meydana gelebilecek her türlü kaza durumunda acilen müdahale sağlanabilmesi için ambulans bulunmasının zorunlu olduğu düşünüldüğünde, bu kamu hizmeti için bedel ödenmesinin hukuk mantığına ters düştüğü, dava konusu düzenleme ile Anayasa ile güvence altına alınan temel hak ve hürriyetlerinin sınırlandırıldığı iddialarıyla iptali istenilmektedir.
Savunmasının Özeti : Hastane öncesi acil sağlık hizmetlerini sunan 112 acil sağlık istasyonlarına gelen tüm acil çağrılara ambulans ve ekip görevlendirildiği ve 10 dakika içerisinde müdahale edildiği, 112 acil sağlık hizmetlerinin acil vakalarda görevlendirdiği ambulanslar için ücret alınmadığı, bir ilde ambulans istasyonu planlamasının, nüfus yoğunluğu, o bölgenin trafik kazaları bakamından kara noktalarda olması gibi farklı kriterlere göre yapıldığı ve ambulansların her an olaylara müdahale edebilecek şekilde planlandığı, planlı gösteri veya spor müsabakalarında program süresi boyunca ambulans ve sağlık ekibinin organizasyonun yapıldığı yerde bulundurulması istenildiğinde, il sağlık müdürlüklerince 112 acil sağlık hizmetleri istasyonlarının görevlerini aksatmamak amacıyla ayrıca ekip oluşturulduğu ve ambulans görevlendirildiği, görevlendirilen ambulansın ve ekibin başka hiçbir göreve çıkmadığı, bu tür organizasyonlar için yapılan görevlendirmelerin ücretsiz olarak sürdürülen kamu hizmetlerinden ayrı ve özel olarak üretilen bir hizmet şekli olduğu, söz konusu hizmetlerin ücretli olacağı hususunun her yıl 4736 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Ürettikleri Mal ve Hizmet Tarifeleri Hakkında Kanun ile 209 sayılı Kanuna istinaden alınan Bakanlık Onayıyla illere duyurulduğu ve ücretlendirmenin “Birinci Basamak Sağlık Kuruluşları ve İl Sağlık Müdürlüklerince Verilen Hizmetlerin Ücretlendirilmesine İlişkin Fiyat Listesinde” belirtilen fiyatlar üzerinden faturalandırılarak gerçekleştirildiği, dava konusu işlemlerin hukuka ve mevzuata uygun olduğu, davanın reddi gerektiği savunulmuştur.
Savunmasının Özeti : Usule ilişkin olarak davanın süresinde açılmadığı ve doğru hasma yönlendirilmediği, esasa ilişkin ise dava konusu işlemlerin hukuka ve mevzuata uygun olduğu, yasal dayanaktan yoksun bulunan davanın reddine karar verilmesi gerektiği savunulmuştur.
Danıştay Tetkik Hakimi :
Düşüncesi : Dava konusu Kamu, Özel Kurum ve Kuruluşlarının planlı toplantı, spor müsabakaları, protokol amaçlı gösteri veya eğitimlerinde acil yardım ambulans görevlendirmesi talepleri üzerine yapılan görevlendirmelerin ücretsiz olarak sürdürülen kamu hizmetinden ayrı ve özel olarak üretilen bir hizmet şekli olduğu, bu nedenle yukarıda hükmü yazılı mevzuat dayanak alınarak dava konusu “Birinci Basamak Sağlık Kuruluşları ve İl Sağlık Müdürlüklerince Verilen Hizmetlerin Ücretlendirilmesine İlişkin Fiyat Listesi” ile 2009 yılında geçerli olacak fiyat tarifesi üzerinden 120 TL/saat olarak ücretlendirilmesinde hukuka ve mevzuata aykırılık olmadığı ve davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı :
Düşüncesi : “Birinci Basamak Sağlık Kuruluşları ve İl Sağlık Müdürlüklerince Verilen Hizmetlerin Ücretlendirilebilmesine İlişkin Fiyat Listesi”nin 8. sırasının ve davacıdan ambulans ücreti istenilmesine ilişkin 18/05/2011 günlü işleminin iptali istenilmektedir.
4736 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Ürettikleri Mal ve Hizmet Tarifeleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 1. maddesinde genel bütçeye dahil daireler ile katma bütçeli idareler, bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar, kanunla kurulan fonlar, kefalet sandıkları, sosyal güvenlik kuruluşları, genel ve katma bütçelerin transfer tertiplerinden yardım alan kuruluşlar, kamu iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkları ile müesseseleri, il özel idareleri ve belediyeler ile bunların kurdukları birlik, müessese ve işletmeler, özel bütçeli kuruluşlar, özelleştirme işlemleri tamamlanıncaya kadar, 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanuna tâbi kuruluşlar ve özel hukuk hükümlerine tâbi, kamunun çoğunluk hissesine sahip olduğu kuruluşlar, kamu banka ve kuruluşları ile bunlara bağlı iş yerleri ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca üretilen mal ve hizmet bedellerinde işletmecilik gereği yapılması gereken ticarî indirimler hariç herhangi bir kişi veya kuruma ücretsiz veya indirimli tarife uygulanmayacağı, aynı maddenin üçüncü fıkrasında da ise; bu fıkra hükmünden muaf tutulacak kişi veya kurumları tespit etmeye Bakanlar Kurulunun yetkili olduğu hüküm altına alınmıştır.
Kamu, Özel Kurum ve Kuruluşların planlı toplantı, spor müsabakaları, protokol amaçlı gösteri veya eğitimlerinde acil yardım ambulans görevlendirilmesinin; her yıl yayımlanan ve nca “Birinci Basamak Sağlık Kuruluşları ve İl Sağlık Müdürlüklerince Verilen Hizmetlerin Ücretlendirilmesine İlişkin Fiyat Listesinde” belirtilen fiyatlar üzerinden faturalandırmak suretiyle sağlandığı ve belirtilen durumlarla ilgili olarak yukarıda anılan mevzuat uyarınca Bakanlar Kurulunca alınmış bir muafiyet kararının da bulunmadığı göz önüne alındığında dava konusu yapılan düzenleme ve bu yönde tesis edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay On Beşinci Dairesi’nce 2577 sayılı Yasanın 14. maddesi uyarınca hazırlanan Tetkik Hakiminin raporu ve sözlü açıklamaları dinlenildikten sonra davacı ‘nın usule ilişkin itirazları yerinde görülmeyerek gereği görüşüldü:
Dava, ” Birinci Basamak Sağlık Kuruluşları ve İl Sağlık Müdürlüklerince Verilen Hizmetlerin Ücretlendirilebilmesine İlişkin Fiyat Listesi”nin 8. sırasının ve davacıdan ambulans ücreti istenilmesine ilişkin 18.5.2011 gün ve 370 işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
4736 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Ürettikleri Mal ve Hizmet Tarifeleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 1. maddesinde genel bütçeye dahil daireler ile katma bütçeli idareler, bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar, kanunla kurulan fonlar, kefalet sandıkları, sosyal güvenlik kuruluşları, genel ve katma bütçelerin transfer tertiplerinden yardım alan kuruluşlar, kamu iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkları ile müesseseleri, il özel idareleri ve belediyeler ile bunların kurdukları birlik, müessese ve işletmeler, özel bütçeli kuruluşlar, özelleştirme işlemleri tamamlanıncaya kadar, 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanuna tâbi kuruluşlar ve özel hukuk hükümlerine tâbi, kamunun çoğunluk hissesine sahip olduğu kuruluşlar, kamu banka ve kuruluşları ile bunlara bağlı iş yerleri ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca üretilen mal ve hizmet bedellerinde işletmecilik gereği yapılması gereken ticarî indirimler hariç herhangi bir kişi veya kuruma ücretsiz veya indirimli tarife uygulanmayacağı, üçüncü fıkrasında da, bu fıkra hükmünden muaf tutulacak kişi veya kurumları tespit etmeye Bakanlar Kurulunun yetkili olduğu hüküm altına alınmıştır.
Dava dosyasının incelenmesinden; davacı belediyenin 13.5.2011 tarihli başvurusu ile 22.05.2011 tarihinde yapılması planlanan 2. Bisiklet Şenliğinde karşılaşılabilecek acil durumlar için ambulans görevlendirilmesi istemiyle na başvurduğu, davalı kaymakamlığın da Kamu, Özel Kurum ve Kuruluşların planlı toplantı, spor müsabakaları, protokol amaçlı gösteri veya eğitimlerinde acil yardım ambulans görevlendirilmesinin ücrete tabi olduğu ve ambulans görevlendirilebilmesi için belirtilen ücretin ödenmesi gerektiğini 18.5.2011 gün ve 370 sayılı işlem ile davacıya bildirmesi üzerine anılan işlem ile dayanağı ” Birinci Basamak Sağlık Kuruluşları ve İl Sağlık Müdürlüklerince Verilen Hizmetlerin Ücretlendirilebilmesine İlişkin Fiyat Listesi”nin 8. sırasının iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Uyuşmazlıkta, dava konusu Kamu, Özel Kurum ve Kuruluşlarının planlı toplantı, spor müsabakaları, protokol amaçlı gösteri veya eğitimlerinde acil yardım ambulans görevlendirmesi talepleri üzerine yapılan görevlendirmelerin ücretsiz olarak sürdürülen kamu hizmetinden ayrı ve özel olarak üretilen bir hizmet şekli olduğu, bu nedenle yukarıda hükmü yazılı mevzuat dayanak alınarak “Birinci Basamak Sağlık Kuruluşları ve İl Sağlık Müdürlüklerince Verilen Hizmetlerin Ücretlendirilmesine İlişkin Fiyat Listesi” ile 2009 yılında geçerli olacak fiyat tarifesi üzerinden 120 TL/saat olarak ücretlendirilmesinde hukuka ve mevzuata aykırılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bu durumda, Kamu, Özel Kurum ve Kuruluşların planlı toplantı, spor müsabakaları, protokol amaçlı gösteri veya eğitimlerinde acil yardım ambulans görevlendirilmesinin ; her yıl yayımlanan ve nca “Birinci Basamak Sağlık Kuruluşları ve İl Sağlık Müdürlüklerince Verilen Hizmetlerin Ücretlendirilmesine İlişkin Fiyat Listesinde” belirtilen fiyatlar üzerinden faturalandırmak suretiyle sağlandığı ve belirtilen durumlarla ilgili olarak yukarıda anılan mevzuat hükümleri uyarınca Bakanlar Kurulunca alınmış bir muafiyet kararının da bulunmadığı açık olduğundan dava konusu yapılan Birinci Basamak Sağlık Kuruluşları ve İl Sağlık Müdürlüklerince Verilen Hizmetlerin Ücretlendirilmesine İlişkin Fiyat Listesine ilişkin düzenleme ve buna uygun olarak tesis edilen tesis edilen 18.5.2011 gün ve 370 günlü işleminde hukuka aykırılık bulunmamıştır.
Açıklanan nedenlerle,yasal dayanaktan yoksun bulunanan davanın REDDİNE, aşağıda dökümü yapılan …. -TL yargılama giderinin davacının üzerinde bırakılmasına, 659 sayılı Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Kanun Hükmünde Kararnamenin 14. maddesinin 1. fıkrası uyarınca kararın verildiği tarihte yürürlükte olan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesine göre belirlenen ….-TL avukatlık ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanun’nun 48. maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği tarihten itibaren 30 gün içinde temyiz yoluyla Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna başvurulabileceğinin taraflara bildirilmesine, 21/10/2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.