Danıştay Kararı 15. Daire 2013/2967 E. 2015/5129 K. 11.09.2015 T.

Danıştay 15. Daire Başkanlığı         2013/2967 E.  ,  2015/5129 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2013/2967
Karar No : 2015/5129

Davacı :
Davanın Özeti : Davacı şirketin özel hastanenin kurulmasına ilişkin olarak ön izin verilmesi isteğiyle 10.6.2009 tarihinde yaptığı başvurunun, 11.3.2009 tarih ve 27166 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan, Özel Hastaneler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 18. maddesi ile Özel Hastaneler Yönetmeliği’ne eklenen Geçici 9 uncu maddesine dayanılarak reddine ilişkin 2.10.2009 tarih ve 37704 sayılı davalı idare işleminin ve anılan işlemin dayanağı olan Özel Hastaneler Yönetmeliği’nin Geçici 9 uncu maddesinin ilk cümlesinde yer alan “11.3.2009 tarihi itibariyle hastane binası inşaatı tamamlanmış olmak kaydıyla” ibaresinin hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek iptali istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Dava konusu düzenleme ile özel sağlık kuruluşu açmak maksadıyla bina yapmak suretiyle yapılan yatırımların atıl kalmasının ve kaynak israfının önlenmesinin hedeflendiği, bina yapılmamış arazilerde hastane yapımına izin verilmemesinin herhangi bir kaynak israfına ve mağduriyete sebep olmayacağı, düzenlemenin üst hukuk normlarına ve kamu yararına uygun olduğu işlemde de hukuka aykırılık bulunmadığı bu nedenle davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
Tetkik Hakimi :
Düşüncesi : 2.10.2009 tarih ve 37704 sayılı davalı idare işleminin ve anılan işlemin dayanağı olan Özel Hastaneler Yönetmeliği’nin Geçici 9 uncu maddesinin ilk cümlesinde yer alan “11.3.2009 tarihi itibariyle hastane binası inşaatı tamamlanmış olmak kaydıyla” ibaresinin iptali gerektiği düşünülmüştür.
Danıştay Savcısı :
Düşüncesi : Dava, davacı şirketin 15.2.2008 tarihinden önce yapılması çalışmalarını başlattığı özel hastanenin kurulmasına ilişkin olarak, ön izin verilmesi isteğiyle 10.6.2009 tarihinde yaptığı başvurunun, 11.3.2009 tarih ve 27166 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan, Özel Hastaneler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 18. maddesi ile Özel Hastaneler Yönetmeliği’ne eklenen Geçici 9 uncu maddesine dayanılarak reddine ilişkin 2.10.2009 tarih ve 37704 sayılı davalı idare işleminin ve anılan işlemin dayanağı olan Özel Hastaneler Yönetmeliği’nin Geçici 9 uncu maddesinin ilk cümlesinde yer alan “11.3.2009 tarihi itibariyle hastane binası inşaatı tamamlanmış olmak kaydıyla” ibaresinin iptali istemiyle açılmıştır.
Dava konusu düzenlemenin iptali istemiyle açılan bir başka davada Danıştay Onuncu Dairesinin 9.11.2010 tarih ve E.2009/6461,K.2010/8940 sayılı kararıyla” 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu ile 181 sayılı nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye dayanılarak hazırlanan ve 27.3.2002 günlü, 24708 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe konulan Özel Hastaneler Yönetmeliği ile etkin, verimli ve kaliteli sağlık hizmeti sunulmasını sağlamak üzere, bütün özel hastanelerin tesis, hizmet ve personel standartlarının tespit edilmesine, gruplandırılmasına, gruplarının değiştirilmesine, amaca uygun olarak teşkilatlandırılmasına ve bunların açılmalarına, faaliyetlerine, kapanmalarına ve denetlenmelerine ilişkin usul ve esasların düzenlendiği,
11.3.2009 tarihli, 27166 sayılı Özel Hastaneler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 18.maddesiyle Yönetmeliğe eklenen Geçici 9. Maddede 11.3.2009 tarihi itibariyle hastane binası inşaatı tamamlanmış olmak kaydıyla, 15/2/2008 tarihi öncesinde binanın bulunduğu arsası imar planlarında sağlık alanına çevrilmiş veya arsayı sağlık alanına çevirme işlemlerini başlatmış olanlar veya 15/2/2008 tarihinden önce ilgili belediyeden hastane binası olarak inşaat ruhsatı alanların 11/3/2009 tarihinden itibaren en geç üç ay içinde Bakanlığa başvurabileceklerinin hükme bağlandığı davanın ise, söz konusu geçici maddenin ilk cümlesinde yer alan 11.3.2009 tarihi itibariyle hastane binası inşaatı tamamlanmış olmak kaydıyla ibaresinin iptali istemiyle açıldığı,
Özel Hastaneler Yönetmeliğinin bazı hükümleri daha sonra değiştirilmiş olmakla birlikte Yönetmeliğin 8.maddesine göre, imar ile ilgili mevzuata göre uygun alanlarda özel hastane kurulabileceği hususunda açıklamalara yer verildiği, imar planında özel hastane yeri olan bir yerde hastane açmak için Yönetmeliğin “Ön İzin” başlıklı 9.maddesi gereğince öncelikle vaziyet plan, mimari proje ve mühendislik hizmetlerini gösterir projeler ile birlikte Bakanlığa ön izin için başvurulması, Bakanlıkça ön izin başvurusunun kabul etmesi halinde de 13.madde gereğince asıl başvurunun yapılması ve 15.maddesi gereğince ruhsat verilmesi halinde hastanenin açılması konusunda düzenlemeler yapıldığı,
Yönetmeliğin Geçici 6. maddesinin 1. fıkrasında, bu yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren Bakanlıkça yapılacak planlama kapsamı dışında yeni özel hastane ön izin başvurusu ve mevcut ruhsatlandırılmış özel hastanede tıbbi hizmet birimi, sağlık çalışanı veya teknoloji yoğunluklu tıbbi cihaz ilave taleplerinin kabul edilmeyeceği hükmüne yer verilirken, 11.3.2009 tarih ve 27166 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan dava konusu edilen Yönetmelik Değişikliğiyle eklenen Geçici 9. maddesinin 1. fıkrasında, 11.3.2009 tarihi itibariyle hastane binası inşaatı tamamlanmış olmak kaydıyla, 15.2.2008 tarihi öncesinde binanın bulunduğu arsası imar planlarında sağlık alanına çevrilmiş veya arsayı sağlık alanına çevirme işlemlerini başlatmış olanlar veya arsayı sağlık alanına çevirme işlemlerini başlatmış olanlar veya 15.2.2008 tarihinden önce ilgili belediyeden hastane binası olarak inşaat ruhsatı alanların 11.3.2009 tarihinden itibaren en geç 3 ay içinde Bakanlığa başvurabilecekleri hükmünün yer aldığı, bu kez anılan yönetmeliğe 31.12.2009 tarih ve 27449 (5. Mükerrer) sayılı Resmi Gazetede yayımlanan yönetmelik değişikliğiyle eklenen Geçici 12. maddede, Geçici 9. maddeye göre yapılacak başvuruların değerlendirilmesi hususu düzenlenmiş olup, en son 24.5.2010 tarih ve 27590 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan yönetmelik değişikliğiyle Geçici 12. madde, 11.6.2009 tarihi itibariyle dosyası Bakanlığa intikal ettirilmiş olmak kaydıyla, 15.2.2008 tarihi öncesinde binanın bulunduğu parsel imar planlarında sağlık alanına çevrilmiş veya çevrilme işlemleri başlatılmış veya ilgili belediyeden hastane binası olarak yapı ruhsatı alınmış hastane bina veya ek bina yatırımı yapmış olanların başvurularının Planlama İstihdam Komisyonuna sunulacağı, komisyonca, hizmet verilecek uzmanlık dalları ve kapasitelerinin belirlenmesinden sonra bu hususlar ile Yönetmeliğin Geçici 7’nci maddesindeki muafiyetler de dikkate alınarak yapılacak proje incelemesine göre Yönetmeliğe uygun bulunanların veya tadilatla uygun hale gelebileceklerin ön izin işlemlerinin başlatılacağı şeklinde değiştirildiği, Yönetmeliğin geçici 6. maddesinde, 15.2.2008 tarihine kadar yapılan ön izin başvurularının değerlendirmeye alınacağı, bu tarihten sonrakilerin ise değerlendirme dışı bırakılacağı düzenlenmiş iken, dava konusu olan Geçici 9. maddesiyle “11.3.2009 tarihi itibariyle hastane binası inşaatı tamamlanmış olması” şartıyla 15.2.2008 tarihinden önce binanın bulunduğu alanın sağlık alanına çevrilmiş veya arsayı sağlık alanına çevirme işlemlerinin başlatılmış olunması veya 15.2.2008 tarihinden önce ilgili belediyeden hastane binası olarak inşaat ruhsatı alınması halinde 11.3.2009 tarihinden itibaren en geç 3 ay içerisinde (11.6.2009) Bakanlığa başvurabilecekleri şeklinde düzenleme yapılmış ise de, 24.5.2010 tarih ve 27590 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan yönetmelik değişikliğiyle Geçici 12. madde, 11.6.2009 tarihi itibariyle dosyası Bakanlığa intikal ettirilmiş olmak kaydıyla, 15.2.2008 tarihi öncesinde binanın bulunduğu parsel imar planlarında sağlık alanına çevrilmiş veya çevrilme işlemleri başlatılmış veya ilgili belediyeden hastane binası olarak yapı ruhsatı alınmış hastane bina veya ek bina yatırımı yapmış olanların başvurularının Planlama İstihdam Komisyonuna sunulacağı, komisyonca, hizmet verilecek uzmanlık dalları ve kapasitelerinin belirlenmesinden sonra bu hususlar ile Yönetmeliğin Geçici 7’nci maddesindeki muafiyetler de dikkate alınarak yapılacak proje incelemesine göre Yönetmeliğe uygun bulunanların veya tadilatla uygun hale gelebileceklerin ön izin işlemlerinin başlatılacağı şeklinde yapılan değişiklikle bu kez hastane binasının inşaatının tamamlanması koşulu kaldırılarak 15.2.2008 tarihinden önce arsanın sağlık alanına çevrilmesi ve inşaat ruhsatının alınmış olması yeterli görülerek bu durumda olanlar yönünden anılan tarihe kadar ön izin başvurusunun yapılmış olması koşulu kaldırıldığı,bu durumda, dava konusu yönetmelik hükümleriyle ön izin başvurusu yapılmadan önce imarla ilgili her türlü ölçekteki planlarda özel sağlık alanı kullanım kararının alınması, mimari proje, vaziyet planı vb. belgeleri hazırlayarak ön izin başvurusunda bulunması gereken ilgililer için bu süre 15.2.2008 tarihi olarak sınırlandırılmış iken, daha sonra yapılan yönetmelik değişikliğiyle belirtilen tarihten önce ön izin başvurusunda bulunulup bulunulmadığına bakılmaksızın özel hastane ön izin başvurularının planlama dışı değerlendirmeye tabi tutulacağı belirtilmekle, anılan hüküm, imar planında sağlık alanı olarak belirlenen yerlere ilişkin ön izin başvurularını kapsadığına göre, ilgili kurum, kuruluş ve Belediyelere başvurarak ön izin koşullarının sağlanmasına yönelik belge teminine çalışan ve 11.6.2009 tarihinden önce ön izin başvurusunda bulunan ilgililerin durumlarının da gözetilmesi ve bu durum gözönüne alınarak ilgilileri de kapsayacak şekilde düzenleme yapılması gerektiği, nitekim, dava konusu Yönetmelik hükmü ile getirilen “11.3.2009 tarihi itibariyle hastane binası inşaatı tamamlanmış olması” şartının daha sonraki tarihli Resmi Gazetede yapılan yönetmelik değişikliğiyle kaldırılarak, binanın bulunduğu parsel imar planlarında sağlık alanına çevrilmiş veya çevrilme işlemleri başlatılmış veya ilgili belediyeden hastane binası olarak yapı ruhsatı alınmış hastane bina veya ek bina yatırımı yapmış olanların 11.6.2009 tarihine kadar ön izin başvurusuna olanak tanınacak şekilde genişletildiğine göre, ilgili olduğu dönemde mevzuatın öngördüğü şekilde ön izin alınabilmesi için gereken belgeleri öngörülen süreden önce temin etme girişiminde bulunarak bir kısım belgeleri bu tarihten önce temin ederek idareye başvuran davacı ve benzeri durumda olanların da bu hükümlerden yararlandırılmak suretiyle ön izin başvurularının değerlendirmeye alınması gerekmekte olup,.ön izin başvurusu için gereken belgelerin temini için yönetmelik değişikliğinden önce ilgili kuruluşlara başvuranların haklarını koruyacak şekilde bir süre tanınması gerekirken, böyle bir süreye yer verilmeyen maddenin eksik düzenleme nedeniyle iptaline” karar verildiği anlaşıldığından bakılan davada yönetmelik maddesine yönelik kısım yönünden işin esası hakkında karar verilmesine olanak bulunmamaktadır.
Dava konusu işleme gelince;
Dava konusu yönetmelik maddesinde yer alan düzenlemenin Danıştay Onuncu Dairesinin 9.11.2010 tarih ve E.2009/6461,K.2010/8940 sayılı kararıyla iptaline karar verilmesi nedeniyle hukuka aykırı olan söz konusu Yönetmelik maddesine dayalı olarak tesis olunan işlemde de hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Öte yandan, dava konusu işlemin iptaline hükmedilmiş olması davacıya doğrudan hak kazandırmayıp, Özel Hastaneler Yönetmeliğine 24.5.2010 tarih ve27590 sayılı Resmi Gazete’ de yayınlanan Yönetmelik değişikliğiyle eklenen ve yukarıda bahsolunan geçici 12.maddede yer alan düzenleme dikkate alınmak suretiyle davalı idarece yeniden işlem tesis edilmesi gerektiği de açıktır.
Açıklanan nedenlerle, davacı şirketin 15.2.2008 tarihinden önce yapılması çalışmalarını başlattığı özel hastanenin kurulmasına ilişkin olarak, ön izin verilmesi isteğiyle 10.6.2009 tarihinde yaptığı başvurunun reddine ilişkin dava konusu işlemin iptaline ,anılan işlemin dayanağı olan Özel Hastaneler Yönetmeliğinin geçici 9. maddesinin ilk cümlesinde yer alan 11.3.2009 tarihi itibariyle hastane inşaatı tamamlanmış olmak kaydıyla ibaresinin iptal istemi hakkında karar verilmesine yer olmadığı yolunda karar verilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onbeşinci Dairesince, dava dosyası incelenerek gereği görüşüldü:
Dava; davacı şirketin özel hastanenin kurulmasına ilişkin olarak ön izin verilmesi isteğiyle 10.6.2009 tarihinde yaptığı başvurunun, 11.3.2009 tarih ve 27166 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan, Özel Hastaneler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 18. maddesi ile Özel Hastaneler Yönetmeliği’ne eklenen Geçici 9 uncu maddesine dayanılarak reddine ilişkin 2.10.2009 tarih ve 37704 sayılı davalı idare işleminin ve anılan işlemin dayanağı olan Özel Hastaneler Yönetmeliği’nin Geçici 9 uncu maddesinin ilk cümlesinde yer alan “11.3.2009 tarihi itibariyle hastane binası inşaatı tamamlanmış olmak kaydıyla” ibaresinin iptali istemiyle açılmıştır.
3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun “Amaç” başlıklı 1. maddesinde, “Bu Kanunun amacı; sağlık hizmetleriyle ilgili temel esasları düzenlemektir.” denildikten sonra, 3. maddede söz konusu temel esaslar sayılmış, (a) bendinde, “Sağlık kurum ve kuruluşları yurt sathında eşit, kaliteli ve verimli hizmet sunacak şekilde Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığınca, diğer ilgili bakanlıkların da görüşü alınarak planlanır, koordine edilir, mali yönden desteklenir ve geliştirilir.”, (b) bendinde ise, “Koruyucu sağlık hizmetlerine öncelik verilmek suretiyle kamu ve özel bütün sağlık kurum ve kuruluşlarının kurulması ve işletilmesinde kaynak israfı ve atıl kapasiteye yol açılmaksızın gerektiğinde hizmet satın alınarak kaliteli hizmet arzı ve verimliliği esas alınır. Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı ilgili Bakanlığın muvafakatını alarak, kamu ve özel bütün sağlık kurum ve kuruluşlarına koruyucu sağlık hizmeti görevi verir ve bu kurum ve kuruluşların bütün sağlık hizmetlerini denetler.” hükmüne yer verilmiştir.
Uyuşmazlık tarihinde yürürlükte bulunan 181 sayılı nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Amaç başlıklı 1. maddesinde, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin amacının, herkesin hayatının beden ve ruh sağlığı içinde devamını sağlamak, ülkenin sağlık şartlarını düzeltmek, fertlerin ve cemiyetin sağlığına zarar veren amillerle mücadele etmek ve halka sağlık hizmetlerini ulaştırmak, sağlık kuruluşlarını tek elden planlayıp hizmet vermelerini temin etmek için nın kurulmasına, teşkilat ve görevlerine ilişkin esasları düzenlemek olduğu, 2.maddesinin (a) bendinde, herkesin hayatını bedenen, ruhen ve sosyal bakımdan tam iyilik hali içinde sürdürmesini sağlamak için fert ve toplum sağlığını korumak ve bu amaçla ülkeyi kapsayan plan ve programlar yapmak, uygulamak ve uygulatmak, her türlü tedbiri almak, gerekli teşkilatı kurmak ve kurdurmak,nın görevleri arasında sayılmıştır.
663 sayılı nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede de benzer hükümlere yer verilmiştir.
3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu ile 181 sayılı nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye dayanılarak hazırlanan ve 27.3.2002 günlü, 24708 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe konulan Özel Hastaneler Yönetmeliği” ile etkin, verimli ve kaliteli sağlık hizmeti sunulmasını sağlamak üzere, bütün özel hastanelerin tesis, hizmet ve personel standartlarının tespit edilmesine, gruplandırılmasına, gruplarının değiştirilmesine, amaca uygun olarak teşkilatlandırılmasına ve bunların açılmalarına, faaliyetlerine, kapanmalarına ve denetlenmelerine ilişkin usul ve esaslar düzenlenmiştir.
11.3.2009 tarihli, 27166 sayılı Özel Hastaneler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 18. maddesiyle Yönetmeliğe eklenen Geçici 9. maddede,11.3.2009 tarihi itibariyle hastane binası inşaatı tamamlanmış olmak kaydıyla, 15/2/2008 tarihi öncesinde binanın bulunduğu arsası imar planlarında sağlık alanına çevrilmiş veya arsayı sağlık alanına çevirme işlemlerini başlatmış olanlar veya 15/2/2008 tarihinden önce ilgili belediyeden hastane binası olarak inşaat ruhsatı alanların 11/3/2009 tarihinden itibaren en geç üç ay içinde Bakanlığa başvurabilecekleri hükme bağlanmıştır.
Dava ise, söz konusu geçici maddenin ilk cümlesinde yer alan 11.3.2009 tarihi itibariyle hastane binası inşaatı tamamlanmış olmak kaydıyla ibaresinin ve ön izin talebinin reddine ilişkin işlemde iptali istemiyle açılmıştır.
Dosyanın incelenmesinden; davacı şirket tarafından… İlçesi … Mahallesi …pafta … ada …nolu parselde hastanesi kurulması için 10.06.2009 tarihinde ön izin talebinde bulunulduğu geçici maddenin ilk cümlesinde yer alan 11.3.2009 tarihi itibariyle hastane binası inşaatı tamamlanmış olmak kaydıyla ibaresi gerekçe gösterilerek talebin reddedildiği, talebin reddine ilişkin söz konusu işlem ve dayanağı düzenlemenin iptali için bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Özel Hastaneler Yönetmeliğinin bazı hükümleri daha sonra değiştirilmiş olmakla birlikte Yönetmeliğin 8. maddesine göre, imar ile ilgili mevzuata göre uygun alanlarda özel hastane kurulabileceği hususunda açıklamalara yer verilmiş, imar planında özel hastane yeri olan bir yerde hastane açmak için Yönetmeliğin Ön İzin başlıklı 9.maddesi gereğince öncelikle vaziyet plan, mimari proje ve mühendislik hizmetlerini gösterir projeler ile birlikte Bakanlığa ön izin için başvurulması, Bakanlıkça ön izin başvurusunun kabul etmesi halinde de 13. madde gereğince asıl başvurunun yapılması ve 15.maddesi gereğince ruhsat verilmesi halinde hastanenin açılması konusunda düzenlemeler yapılmıştır.
Yönetmeliğin Geçici 6. maddesinin 1. fıkrasında, bu yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren Bakanlıkça yapılacak planlama kapsamı dışında yeni özel hastane ön izin başvurusu ve mevcut ruhsatlandırılmış özel hastanede tıbbi hizmet birimi, sağlık çalışanı veya teknoloji yoğunluklu tıbbi cihaz ilave taleplerinin kabul edilmeyeceği hükmüne yer verilirken, 11.3.2009 tarih ve 27166 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan dava konusu edilen Yönetmelik Değişikliğiyle eklenen Geçici 9. maddesinin 1. fıkrasında, 11.3.2009 tarihi itibariyle hastane binası inşaatı tamamlanmış olmak kaydıyla, 15.2.2008 tarihi öncesinde binanın bulunduğu arsası imar planlarında sağlık alanına çevrilmiş veya arsayı sağlık alanına çevirme işlemlerini başlatmış olanlar veya arsayı sağlık alanına çevirme işlemlerini başlatmış olanlar veya 15.2.2008 tarihinden önce ilgili belediyeden hastane binası olarak inşaat ruhsatı alanların 11.3.2009 tarihinden itibaren en geç 3 ay içinde Bakanlığa başvurabilecekleri hükmü yer almıştır.
Bu kez anılan yönetmeliğe 31.12.2009 tarih ve 27449 (5. Mükerrer) sayılı Resmi Gazetede yayımlanan yönetmelik değişikliğiyle eklenen Geçici 12. maddede, Geçici 9. maddeye göre yapılacak başvuruların değerlendirilmesi hususu düzenlenmiş olup, en son 24.5.2010 tarih ve 27590 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan yönetmelik değişikliğiyle Geçici 12. madde, 11.6.2009 tarihi itibariyle dosyası Bakanlığa intikal ettirilmiş olmak kaydıyla, 15.2.2008 tarihi öncesinde binanın bulunduğu parsel imar planlarında sağlık alanına çevrilmiş veya çevrilme işlemleri başlatılmış veya ilgili belediyeden hastane binası olarak yapı ruhsatı alınmış hastane bina veya ek bina yatırımı yapmış olanların başvurularının Planlama İstihdam Komisyonuna sunulacağı, komisyonca, hizmet verilecek uzmanlık dalları ve kapasitelerinin belirlenmesinden sonra bu hususlar ile Yönetmeliğin Geçici 7’nci maddesindeki muafiyetler de dikkate alınarak yapılacak proje incelemesine göre Yönetmeliğe uygun bulunanların veya tadilatla uygun hale gelebileceklerin ön izin işlemlerinin başlatılacağı şeklinde değiştirilmiştir.
Yönetmeliğin geçici 6. maddesinde, 15.2.2008 tarihine kadar yapılan ön izin başvurularının değerlendirmeye alınacağı, bu tarihten sonrakilerin ise değerlendirme dışı bırakılacağı düzenlenmiş iken, dava konusu olan Geçici 9. maddesiyle “11.3.2009 tarihi itibariyle hastane binası inşaatı tamamlanmış olması” şartıyla 15.2.2008 tarihinden önce binanın bulunduğu alanın sağlık alanına çevrilmiş veya arsayı sağlık alanına çevirme işlemlerinin başlatılmış olunması veya 15.2.2008 tarihinden önce ilgili belediyeden hastane binası olarak inşaat ruhsatı alınması halinde 11.3.2009 tarihinden itibaren en geç 3 ay içerisinde (11.6.2009) Bakanlığa başvurabilecekleri şeklinde düzenleme yapılmış ise de, 24.5.2010 tarih ve 27590 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan yönetmelik değişikliğiyle Geçici 12. madde, 11.6.2009 tarihi itibariyle dosyası Bakanlığa intikal ettirilmiş olmak kaydıyla, 15.2.2008 tarihi öncesinde binanın bulunduğu parsel imar planlarında sağlık alanına çevrilmiş veya çevrilme işlemleri başlatılmış veya ilgili belediyeden hastane binası olarak yapı ruhsatı alınmış hastane bina veya ek bina yatırımı yapmış olanların başvurularının Planlama İstihdam Komisyonuna sunulacağı, komisyonca, hizmet verilecek uzmanlık dalları ve kapasitelerinin belirlenmesinden sonra bu hususlar ile Yönetmeliğin Geçici 7’nci maddesindeki muafiyetler de dikkate alınarak yapılacak proje incelemesine göre Yönetmeliğe uygun bulunanların veya tadilatla uygun hale gelebileceklerin ön izin işlemlerinin başlatılacağı şeklinde yapılan değişiklikle bu kez hastane binasının inşaatının tamamlanması koşulu kaldırılarak 15.2.2008 tarihinden önce arsanın sağlık alanına çevrilmesi ve inşaat ruhsatının alınmış olması yeterli görülerek bu durumda olanlar yönünden anılan tarihe kadar ön izin başvurusunun yapılmış olması koşulu kaldırılmıştır.
Bu durumda dava konusu yönetmelik hükümleriyle ön izin başvurusu yapılmadan önce imarla ilgili her türlü ölçekteki planlarda özel sağlık alanı kullanım kararının alınması, mimari proje, vaziyet planı vb. belgeleri hazırlayarak ön izin başvurusunda bulunması gereken ilgililer için bu sürenin 15.2.2008 tarihi olarak sınırlandırılmış iken, daha sonra yapılan yönetmelik değişikliğiyle belirtilen tarihten önce ön izin başvurusunda bulunulup bulunulmadığına bakılmaksızın özel hastane ön izin başvurularının planlama dışı değerlendirmeye tabi tutulacağı belirtilmesiyle, anılan hükmün imar planında sağlık alanı olarak belirlenen yerlere ilişkin ön izin başvurularını kapsaması nedeniyle ilgili kurum, kuruluş ve Belediyelere başvurarak ön izin koşullarının sağlanmasına yönelik belge teminine çalışan ve 11.6.2009 tarihinden önce ön izin başvurusunda bulunan ilgililerin durumlarının da gözetilmesi ve bu durum gözönüne alınarak ilgilileri de kapsayacak şekilde düzenleme yapılması gerekmektedir.
Dava konusu Yönetmelik hükmü ile getirilen “11.3.2009 tarihi itibariyle hastane binası inşaatı tamamlanmış olması” şartı daha sonraki tarihli Resmi Gazetede yapılan yönetmelik değişikliğiyle kaldırılarak, binanın bulunduğu parsel imar planlarında sağlık alanına çevrilmiş veya çevrilme işlemleri başlatılmış veya ilgili belediyeden hastane binası olarak yapı ruhsatı alınmış hastane bina veya ek bina yatırımı yapmış olanların 11.6.2009 tarihine kadar ön izin başvurusuna olanak tanınacak şekilde genişletildiğine göre, ilgili olduğu dönemde mevzuatın öngördüğü şekilde ön izin alınabilmesi için gereken belgeleri öngörülen süreden önce temin etme girişiminde bulunarak bir kısım belgeleri bu tarihten önce temin ederek idareye başvuran ve benzeri durumda olanların da bu hükümlerden yararlandırılmak suretiyle ön izin başvurularının değerlendirmeye alınması gerekmekte olup, ön izin başvurusu için gereken belgelerin temini için yönetmelik değişikliğinden önce ilgili kuruluşlara başvuranların haklarını koruyacak şekilde bir süre tanınması gerekirken, böyle bir süreye yer verilmeyen maddenin eksik düzenleme nedeniyle iptali gerekmektedir.
Dava konusu işleme gelince;
Dava konusu yönetmelik maddesinde yer alan düzenlemenin iptaline karar verilmesi nedeniyle hukuka aykırı olan söz konusu Yönetmelik maddesine dayalı olarak tesis olunan işlemde de hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Öte yandan, dava konusu işlemin iptaline hükmedilmiş olması davacıya doğrudan hak kazandırmayıp, 11.07.2013 tarih ve 28704 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Özel Hastaneler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 25.maddesi ile geçici 12. madde kaldırıldığından aynı yönetmeliğin 22. maddesi ile değiştirilen geçici 1.maddede yer alan düzenleme dikkate alınmak suretiyle davalı idarece yeniden işlem tesis edilmesi gerektiği de açıktır.
Açıklanan nedenlerle; davanın kabulü ile, davacı şirketin 15.2.2008 tarihinden önce yapılması çalışmalarını başlattığı özel hastanenin kurulmasına ilişkin olarak, ön izin verilmesi isteğiyle 10.6.2009 tarihinde yaptığı başvurunun reddine ilişkin 2.10.2009 tarih ve 37704 sayılı davalı idare işleminin ve dayanağı 11.3.2009 tarih ve 27166 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan, Özel Hastaneler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 18.maddesi ile Özel Hastaneler Yönetmeliğine eklenen Geçici 9.maddenin ilk cümlesinde yer alan “11.3.2009 tarihi itibariyle hastane binası inşaatı tamamlanmış olmak kaydıyla” ibaresinin İPTALİNE aşağıda dökümü yapılan …. TL yargılama gideri ile kararın verildiği tarihte yürürlükte olan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesine göre … TL Avukatlık ücretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine, artan posta ücretinin isteği halinde davacıya iadesine, bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 30 (Otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere 11/09/2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.