Danıştay Kararı 15. Daire 2013/2757 E. 2015/6308 K. 20.10.2015 T.

Danıştay 15. Daire Başkanlığı         2013/2757 E.  ,  2015/6308 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2013/2757
Karar No : 2015/6308

Davacı :
Vekili : Av.
Davalı :
Vekili :

Davanın Özeti : Sosyal Güvenlik Kurumu’nun 20/05/2009 tarih ve 2009/71 sayılı “Hekimlerin İşyeri Sigortalılarına Kurumumuz Adına Reçete Yazma ve İki Güne Kadar İstirahat Vermesi” konulu Genelgesinin 2. maddesinin; bu maddenin yürürlük tarihine kadar iş planlarının müsaade ettiği sayıda iş yerinde işyeri hekimliği görevini üstlenmiş olan üyelerinin güç duruma düştüğü, bu çalışmalarına yönelik yetki belgelerini alamadıkları, ekonomik yaşantılarını çalışmakta oldukları kuruluş sayısına göre yapılandırmış bulundukları bu nedenle ekonomik açıdan büyük sarsıntı yaşadıkları, dava konusu maddenin hukuka ve kanunlara aykırı olduğu iddialarıyla iptali talep edilmektedir.
Savunmanın Özeti : Genelgenin hukuka ve kanunlara uygun hazırlandığı, davanın reddedilmesi gerektiği savunulmaktadır.
Düşüncesi : Davanın reddedilmesi gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı :
Düşüncesi : Dava, davalı idarenin 20.5.2009 tarih ve 2009/71 sayılı “Hekimlerin İşyeri Sigortalılarına Kurumumuz Adına Reçete Yazma ve İki Güne Kadar İstirahat Vermesi” konulu Genelgesinin 2. maddesinin iptali istemiyle açılmıştır.
4857 sayılı İş Kanununun 81.maddesine dayanılarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanan 16.12.2003 tarih ve 25318 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İşyeri Sağlık Birimleri ve İşyeri Hekimlerinin Görevleri ile Çalışma Usul ve Esasları Hakkındaki Yönetmelikte belirtilen hususlar dikkate alınarak dava konusu Genelge düzenlenmiştir.
İşyeri hekiminin sigortalılar için Kurum (SSK) adına reçete yazma ve iki güne kadar istirahat verebilmesinin esasları 25.12.2003 günlü, 3-222 Ek Sayılı Genelge ile belirlenmiş iken, Türk Tabipler Birliği Merkez Konseyi tarafından anılan Genelgenin iptali istemiyle açılan davada, Danıştay Onuncu Dairesinin E.2005/2732 sayılı kararı ile yürütmenin durdurulmasına karar verilmesi üzerine 25.12.2003 günlü, 3-222 Ek sayılı Genelgenin 1/A ve 1/B maddelerinin birinci fıkralarının uygulanmasında değişiklik yapılması gerektiğinden bahisle 2.1.2006 günlü, 3-255 Ek sayılı Genelge yürürlüğe konulmuş,ancak bu Genelgeye karşı Danıştay 10. Dairesinin E:2006/817 sayılı dosyasında açılan davada 2.1.2006 tarihinde verilen kararla bazı maddelerinin iptal edilmesi üzerine bu kez dava konusu Genelgenin yürürlüğe konulduğu anlaşılmıştır.
Ancak dava devam ederken 13.6.2011 tarihinde yürürlüğe giren 2011/50 sayılı Genelgenin Hekim Yetkileri başlıklı 9. maddesinde, “İşyeri hekimlerinin yetkilendirme iş ve işlemleri hakkında Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından İşyeri Hekimlerinin Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında Yönetmelik 27/11/2010 tarih ve 27768 sayılı Resmi Gazetede yayınlanmıştır.
Buna göre, 20/5/2009 tarihli ve 2009/71 sayılı, 4/11/2010 tarihli ve 2010/122 sayılı Kurumumuz Genelgeleri yürürlükten kaldırılmıştır. 27/11/2010 tarihinden itibaren işyeri hekimlerinin yetkilendirme iş ve işlemleri anılan Yönetmelik hükümleri gereğince Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğünce yürütülecektir. Bu tarihten sonra söz konusu başvuruların ünitelerimize yapılmaması ve ünitelerimize başvuran işyeri hekimi ve işverenlere başvurularını Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı web sayfasında yer alan bilgilere göre ve istenilen belgelerle birlikte İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğüne yapmaları yönünde bilgi verilecektir.” şeklinde düzenleme getirilerek dava konusu Genelge yürürlükten kaldırılmıştır
Bu durumda, dava konusu 2009/71 sayılı Genelgenin, 2011/50 sayılı Genelgenin 9. Maddesiyle 13.6.2011 tarihinden itibaren yürürlükten kaldırıldığı anlaşıldığından konusu kalmayan dava hakkında karar verilmesine yer olmadığına karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onbeşinci Dairesi ‘nce 2577 sayılı Yasanın 14. maddesi uyarınca hazırlanan Tetkik Hakiminin raporu ve sözlü açıklamaları dinlenildikten sonra gereği görüşüldü:
Dava, davalı idarenin 20/05/2009 tarih ve 2009/71 sayılı “Hekimlerin İşyeri Sigortalılarına Kurumumuz Adına Reçete Yazma ve İki Güne Kadar İstirahat Vermesi” konulu Genelgesinin 2. maddesinin iptali istemiyle açılmıştır.
20/05/2009 tarih ve 2009/71 sayılı Genelge’nin iptali istenen 2. maddesinde, ” Bir hekime iki işyerinden fazla işyeri için Kurumumuz adına reçete yazma ve iki güne kadar istirahat verilmesi mümkün bulunmamaktadır.” düzenlemesine yer verilmiştir.
Davacı dernek tarafından üyelerinin, bu maddenin yürürlük tarihine kadar iş planlarının müsaade ettiği sayıda iş yerinde çalıştıkları, ekonomik yaşantılarını çalışmakta oldukları kuruluş sayısına göre yapılandırdıkları, ekonomik açıdan büyük sarsıntı yaşadıkları iddiasıyla söz konusu maddenin iptali talep edilmektedir.
4857 sayılı İş Kanunu’nun “İşyeri hekimleri” başlıklı 81. maddesinde” Devamlı olarak en az elli işçi çalıştıran işverenler, Sosyal Sigortalar Kurumunca sağlanan tedavi hizmetleri dışında kalan, işçilerin sağlık durumunun ve alınması gereken iş sağlığı ve güvenliği önlemlerinin sağlanması, ilk yardım ve acil tedavi ile koruyucu sağlık hizmetlerini yürütmek üzere işyerindeki işçi sayısına ve işin tehlike derecesine göre bir veya daha fazla işyeri hekimi çalıştırmak ve bir işyeri sağlık birimi oluşturmakla yükümlüdür. İşyeri hekimlerinin nitelikleri, sayısı, işe alınmaları, görev, yetki ve sorumlulukları, eğitimleri, çalışma şartları, görevlerini nasıl yürütecekleri ile işyeri sağlık birimleri, Sağlık Bakanlığı ve Türk Tabipleri Birliğinin görüşü alınarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından çıkarılacak bir yönetmelikte düzenlenir.” hükmü yer almaktadır.
İşyeri hekiminin sigortalılar için Kurum (SSK) adına reçete yazma ve iki güne kadar istirahat verebilmesinin esasları 25/12/2003 tarih ve 3-222 Ek Sayılı Genelge ile belirlenmiş iken, Türk Tabipler Birliği Merkez Konseyi tarafından anılan Genelgenin iptali istemiyle açılan davada, Danıştay Onuncu Dairesinin E:2005/2732 sayılı kararı ile yürütmenin durdurulmasına karar verilmesi üzerine 25/12/2003 tarih ve 3-222 Ek sayılı Genelgenin 1/A ve 1/B maddelerinin birinci fıkralarının uygulanmasında değişiklik yapılması gerektiğinden bahisle 02/01/2006 günlü, 3-255 Ek sayılı Genelge yürürlüğe konulmuş, ancak bu Genelgeye karşı Danıştay Onuncu Dairesinin E:2006/817 sayılı dosyasında açılan davada 02/01/2006 tarihinde verilen kararla bazı maddelerinin iptal edilmesi üzerine bu kez dava konusu Genelgenin yürürlüğe konulduğu anlaşılmıştır.
Genelgenin iptali istenen 2. maddesinde, bir hekimin ancak iki iş yerinde işyeri hekimliği yapabileceği düzenlemesi getirilmiştir.
Dava konusu Genelge, 4857 sayılı İş Kanununun 81. maddesine dayanılarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanan 16/12/2003 tarih ve 25318 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İşyeri Sağlık Birimleri ve İşyeri Hekimlerinin Görevleri ile Çalışma Usul ve Esasları Hakkındaki Yönetmelikte belirtilen hususlar dikkate alınarak hazırlanmıştır. İptali istenen madde de anılan yönetmelikte belirtilen hususlara aykırı bir düzenleme bulunmadığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, dayandığı yönetmelik hükümlerinin uygulanmasına ilişkin olarak düzenlenen Genelgenin dava konusu maddesinde hukuka aykırılık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, yasal dayanaktan yoksun bulunan DAVANIN REDDİNE, aşağıda dökümü yapılan … TL yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına, Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca belirlenen …TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine, artan posta ücretinin istemi halinde davacıya iadesine, bu karara karşı tebliğ tarihini izleyen otuz (30) gün içinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu nezdinde temyiz isteminde bulunulabileceğinin taraflara duyurulmasına, 20/10/2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.