Danıştay Kararı 15. Daire 2013/1228 E. 2016/2523 K. 12.04.2016 T.

Danıştay 15. Daire Başkanlığı         2013/1228 E.  ,  2016/2523 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2013/1228
Karar No : 2016/2523

Temyiz Eden (Davalı) :
Karşı Taraf (Davacı) :

İstemin Özeti : …İdare Mahkemesi’nin … tarih ve …sayılı kararının hukuka uygun olmadığı ileri sürülerek temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Düşüncesi : Temyize konu İdare Mahkemesi kararının gerekçesinin değiştirilmek suretiyle onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onbeşinci Dairesi’nce, gereği görüşüldü:
Dava; … Valiliği İl Trafik Komisyonu Başkanlığı’nın 10.08.2010 tarih ve 2010/04 sayılı kararının; davacı kooperatifin …Belediyesi mücavir alanında kalan 4. Mekanize Piyade Tugayı personelini taşımak için başvuruda bulunduğu servis izin talebinin reddi yolundaki …İlçe Trafik Komisyonu kararı hakkında anılan askeri birliğin servis işi başka bir kooperatife ihale edildiğinden bahisle ayrıca karar alınmasına gerek olmadığına ilişkin 5/1. maddesi ile aynı kararın söz konusu ihale üzerinde kalan dava dışı kooperatifçe talep edilen mezkur askeri birlikte çalışan personelin taşınması için verilen özel servis aracı uygunluk belgesinin onaylanması yolunda alınan İlçe Trafik Komisyonu kararının uygun bulunmasına ilişkin 5/2. maddesinin iptali istemiyle açılmıştır.
…İdare Mahkemesi’nce; servis taşımacılığı yapılmak istenen alanın …Belediyesi sınırları içerisinde kaldığı, ilgili mevzuat uyarınca söz konusu alanda yürütülen şehiriçi taşımacılığın düzenlenmesi konusunda yetkinin belediyelerde olduğundan, İl Trafik Komisyonu tarafından yetki kurallarına aykırı olarak tesis edilen dava konusu işlemlerde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle işlemlerin iptaline karar verilmiştir.
Davalı idare tarafından, hukuka aykırı olduğu ileri sürülen anılan İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Temyize konu kararın, İl Trafik Komisyonu Başkanlığı’nın 10.08.2010 tarih ve 2010/04 sayılı kararının 5/1. maddesi yönünden verilen iptale ilişkin kısmının temyiz incelemesi;
Dosyanın incelenmesinden; dava konusu işlemin temelinin kamu personeli/askeri personel servis taşımacılığı kapsamında davacı kooperatif tarafından istenen izin talebine dayandığı, bu nedenle uyuşmazlığın kamu personeli servis taşımacılığına ilişkin mevzuat kapsamında incelenmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu’na dayalı olarak 11.06.2009 tarih ve 27255 sayılı Resmi Gazete’de yayınlarak yürürlüğe giren Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nin “Kapsam” başlıklı 2. maddesinin 2. bendinde; servis taşımaları hakkındaki usul ve esasların Bakanlıkça ayrıca düzenleneceği belirtilmiştir.
06.02.2004 tarih ve 2004/6802 sayılı Bakanlar Kurulu kararına dayalı olarak 25.02.2004 tarih ve 25384 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren Kamu Kurum ve Kuruluşları Personel Servis Hizmet Yönetmeliği’nin “Amaç” başlıklı birinci 1. maddesinde; Yönetmeliğin amacının, kamu kurum ve kuruluşlarının personel servis hizmetlerinin düzenli ve güvenli hale getirilmesi amacıyla, taşıma yapacak kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerinin yeterlilik ve çalışma şartları ile kullanılacak taşıtların niteliklerini belirlemek olduğu, “Kapsam” başlıklı 2. maddesinde; Yönetmeliğin kamu kurum ve kuruluşlarını kapsadığı, “Tanımlar” başlıklı 4. maddesinde; güzergahın, personel servis hizmetinde kullanılan araçların kalkış noktası ile varış noktası arasında kalan, belediyelerce veya il-ilçe trafik komisyonlarınca belirlenen yolları ifade edeceği, … “İlgili Bakanlık İznine Tabi Servis Hizmetleri” başlıklı 9. maddesinde ise; Türk Silahlı Kuvvetleri, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Milli İstihbarat Teşkilatı’nın personel servis hizmeti ihdas ve işletme izinlerinin, 5 inci maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen belge hariç diğer belgelerin tamamlanması halinde; bu kurumların ilgili/bağlı olduğu bakanlıklar tarafından verileceği, düzenlenmiştir.
Yukarıda metnine yer verilen Yönetmelik hükümlerinin değerlendirilmesinden, askeri personel servis taşımacılığı yapılması hakkında izin verme yetkisinin askeri kurumların bağlı olduğu Bakanlık olan Milli Savunma Bakanlığı’na ait olduğu, belediyeler veya il-ilçe trafik komisyonlarının ise söz konusu taşımacılığın güzergahının belirlenmesi konusunda yetkili oldukları anlaşılmıştır.
Davacı kooperatifin dava konusu … Valiliği İl Trafik Komisyonu Başkanlığı’nın 10.08.2010 tarih ve 2010/04 sayılı kararının 5/1. maddesine esas başvurusunun güzergah belirlenmesi amacıyla yapılmadığı, …Belediyesi mücavir alanında kaldığı iddia edilen 4. Mekanize Piyade Tugayı personelini taşımak istemiyle yapılan servis izin talebi olduğu görülmüş olup, yukarıda yapılan açıklamalara göre söz konusu başvuru hakkında karar verme yetkisinin Milli Savunma Bakanlığına ait olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bu durumda, davacı kooperatifin askeri personel servis taşımacılığı izin talebi üzerine İl Trafik Komisyonu tarafından tesis edilen işlemde yetki kuralları yönünden hukuka uyarlık bulunmamakta olup, İdare Mahkemesi’nce belirtilen gerekçeyle işlemin iptaline karar verilmesi gerekmekteyse de farklı bir gerekçeyle işlemin iptaline karar verilmesinde sonucu itibariyle hukuki isabetsizlik görülmemiştir.
Temyize konu kararın, İl Trafik Komisyonu Başkanlığı’nın 10.08.2010 tarih ve 2010/04 sayılı kararının 5/2. maddesi yönünden verilen iptale ilişkin kısmının temyiz incelemesi;
Dosyanın incelenmesinden, dava dışı S.S. 99 No’lu …Motorlu Taşıyıcılar Kooperatifine askeri personel servis taşımacılığı yapılması konusunda izin verildiği, anılan kooperatifin taşımacılık yapabilmesi için tanzim edilmesi gereken Özel Servis Aracı Uygunluk Tespit Belgesi ile Özel Servis Aracı Uygunluk Belgesi’nin İl Trafik Komisyonu kararının 5/2. maddesiyle onaylandığı anlaşılmaktadır.
Kamu Kurum ve Kuruluşları Personel Servis Hizmet Yönetmeliği’nin “Personel Servis Araçlarında Aranacak Şartlar” başlıklı 12. maddesinin d/3 bendinde; personel servis aracı olarak kullanılacak taşıtların, periyodik trafik muayenelerinin ve bir yıllık mutad bakım ve onarımlarının yapılmış ve EK-1 ve EK-1/A’deki formların tanzim edilmesi gerektiği, düzenlenmiştir.
Yönetmeliğin atıf yaptığı Özel Servis Aracı Uygunluk Tespit Belgesi isimli EK-1 ve Özel Servis Aracı Uygunluk Belgesi isimli EK-1/A isimli belge incelendiğinde ise; bu belgelerin Büyükşehir Belediyesi’nin olduğu yerlerde Büyükşehir Belediyelerince, diğer il/ilçelerde ise il/ilçe trafik komisyonlarınca verileceği belirtilmiştir.
Diğer taraftan, 13.07.2005 tarih ve 25874 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 15. maddesinin (p) bendinde, kara, deniz, su ve demiryolu üzerinde işletilen her türlü servis ve toplu taşıma araçları ile taksi sayılarını, bilet ücret ve tarifelerini, zaman ve güzergâhlarını belirlemek; …., kanunların belediyelere verdiği trafik düzenlemesinin gerektirdiği bütün işleri yürütmek, Belediyelerin yetki ve imtiyazları arasında sayılmış ve uygulanmayacak hükümler başlıklı 84. maddesinde ise; belediyenin sorumlu ve yetkili kılındığı görev ve hizmetlerle sınırlı olarak, 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu’nda bu Kanun hükümlerine aykırılık bulunması durumunda bu Kanun hükümlerinin uygulanacağı düzenlemesine yer verilmiştir.
İşlem tarihi itibariyle …İli’nde Büyükşehir Belediyesi olmadığı görülmüştür.
Yukarıda metnine yer verilen mevzuatın değerlendirilmesinden; her ne kadar Yönetmelikte EK-1 ve EK-1/A belgelerini büyükşehir belediyesi olmayan illlerde trafik komisyonlarının onaylayacağı düzenlenmiş olsa da Belediye Kanunu’nun 15/p ve 84. maddeleri uyarınca servis taşımacılığına ilişkin söz konusu belgeleri onaylama yetkisinin il/ilçe belediyelerince kullanılacağı sonucuna ulaşılmıştır.
Bu nedenle, İl Trafik Komisyonu tarafından tesis edilen dava konusu işlemde yetki kuralları yönünden hukuka uyarlık bulunmamakta olup, İdare Mahkemesi’nce belirtilen gerekçeyle işlemin iptaline karar verilmesi gerekmekteyse de farklı bir gerekçeyle işlemin iptaline karar verilmesinde sonucu itibariyle hukuki isabetsizlik görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyiz isteminin reddi ile …İdare Mahkemesi’nin … tarih ve …sayılı kararının yukarıda belirtilen gerekçeyle ONANMASINA, dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine, 2577 sayılı Kanunun 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren onbeş gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 12/04/2016 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.