Danıştay Kararı 13. Daire 2023/413 E. 2023/1473 K. 29.03.2023 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2023/413 E.  ,  2023/1473 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2023/413
Karar No:2023/1473

TEMYİZ EDEN (DAVACILAR) : 1- … Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.
2- … Sanayi Ticaret Ltd. Şti.
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVALI) : … Kurumu
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: T.C. Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü’nce 15/11/2022 tarihinde açık ihale usulüyle gerçekleştirilen … ihale kayıt numaralı “60 İşçi ile 12 Ay Süreyle TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü Merkez Binasının İç ve Dış Genel Temizliği (36 İşçi 2’si Engelli) ile Makam Hizmetlisi (24 İşçi)” ihalesinde, … tarih ve .. no.lu ihale komisyonu kararıyla teklifi değerlendirme dışı bırakılan dava dışı … Temizlik Bilgisayar Sistemleri Medikal Sağlık Turizm Taşımacılık İnşaat Petrol Gıda İmalat Pazarlama Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. (… Ltd. Şti.) tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusu üzerine, anılan şirketin teklifinin değerlendirmeye alınması yönünde düzeltici işlem belirlenmesine dair 28/12/2022 tarih ve 2022/UH.I-1713 sayılı Kamu İhale Kurulu (Kurul) kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen kararda; uyuşmazlık konusu ihaleye ait 01/12/2022 tarihli ihale komisyonu kararıyla davacıların oluşturduğu iş ortaklığının en avantajlı teklif sahibi olarak belirlendiği, … Ltd. Şti.’ce sunulan teklifin ise, teklif cetvelinin 2 no.lu satırında yer alan işçilik giderleri kaleminin İdari Şartname’de belirtilen asgari işçilik maliyetinin altında kalması sebebiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, bu karara karşı … Ltd. Şti. tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusu neticesinde, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde tekliflerin değerlendirilmesi bağlamında KİK işçilik hesaplama modülünün kullanılmasının zorunlu olduğu, başvuruya konu hizmet alım ihalesinde idarece tekliflerin değerlendirilmesi, isteklilerce teklif hazırlanması ve istekliler tarafından aşırı düşük teklif açıklaması yapılması durumunda KİK işçilik hesaplama modülünün kullanılması gerektiğinden bahisle anılan isteklinin teklifinin değerlendirmeye alınması yönünde düzeltici işlem belirlenmesine dair 28/12/2022 tarih ve 2022/UH.I-1713 sayılı dava konusu Kurul kararının alındığı, ilgili mevzuat uyarınca personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde tekliflerin değerlendirilmesi bağlamında sözleşme ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyeti hesabında işçilik hesaplama modülünün kullanılmasının zorunlu olduğunun düzenlendiği anlaşıldığından, bu yönde tesis edilen dava konusu Kurul kararında hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacılar tarafından, … Ltd. Şti.’nin ihale konusu iş için teklif ettiği toplam tutarın asgari işçilik maliyetinin üzerinde olduğundan bahisle alınan dava konusu Kurul kararının hukuka aykırı olduğu, anılan isteklinin teklifini hazırlarken ihale dokümanına göre hazırlaması ve birim fiyat teklif cetvelindeki her bir işçilik kalemine asgari işçilik maliyetinin altında olmamak üzere teklif vermesi gerektiği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.29. maddesinde toplam asgari işçilik maliyetinin altında teklif verilemeyeceği açıklaması doğrultusunda konu değerlendirildiğinde, ihalede asgari işçilik maliyetinin %4 oranında sözleşme ve genel giderler dahil olmak üzere 7.809.101,88-TL olarak hesaplandığı, … Ltd. Şti. tarafından teklif edilen bedelin ise 8.758.700,00-TL olduğu, dolayısıyla anılan şirket tarafından teklif edilen bedelin ihalede aranan asgari işçilik maliyetinin üzerinde olduğu anlaşıldığından, dava konusu Kurul kararı ile anılan şirketin teklifinin değerlendirmeye alınması hususunda düzeltici işlem tesis edilmesinde hukuka aykırılık bulunmadığı, temyize konu Mahkeme kararının hukuka uygun olduğu belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.

Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacıların temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davacılara iadesine,
5. Kullanılmayan …-TL yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davacılara iadesine,
6. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
7. 2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 29/03/2023 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.