Danıştay Kararı 13. Daire 2022/4995 E. 2023/832 K. 23.02.2023 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2022/4995 E.  ,  2023/832 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2022/4995
Karar No:2023/832

MÜDAHALE İSTEMİ HAKKINDA KARAR
… Tabldot Ticaret A.Ş. ve … Yönetim Yemek Sosyal Hizmetler A.Ş. vekili Av. … tarafından, İstanbul Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü’nce 01/03/2022 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “İstanbul Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğümüze Bağlı Kuruluşların 01/04/2022-31/12/2024 Tarihleri Arasında Malzeme Dahil Yemek Hazırlama ve Dağıtım” ihalesinin dokümanına ilişkin olarak dava dışı şirket tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusu neticesinde tesis edilen 06/04/2022 tarih ve 2022/UH.I-443 sayılı Kamu İhale Kurulu (Kurul) kararının, ihalenin iptal edilmesine ilişkin kısmının iptali istemiyle Kamu İhale Kurumu’na karşı açılan davanın reddi yolundaki … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararına karşı davacılar tarafından temyiz isteminde bulunulması üzerine, … Nakliye Gıda İnşaat Turizm Sosyal Hizmetler Bilişim Sanayi Ticaret Ltd. Şti. vekili Av. … tarafından verilen, davalı yanında davaya müdahale istemini içeren dilekçe incelenerek gereği görüşüldü:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 31. maddesinde, üçüncü kişilerin davaya katılması konusunda Hukuk Muhakemeleri Kanunu hükümlerinin uygulanacağı belirtilmiş; 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun 66. maddesinde ise, üçüncü kişinin, davayı kazanmasında hukukî yararı bulunan taraf yanında ve ona yardımcı olmak amacıyla, fer’î müdahil olarak davada yer alabileceği kurala bağlanmıştır.
Dosyanın incelenmesinden, müdahale isteminde bulunan … Nakliye Gıda İnşaat Turizm Sosyal Hizmetler Bilişim Sanayi Ticaret Ltd. Şti.’nin davaya müdahalede hukukî yararının bulunduğu anlaşıldığından, davalı idare yanında MÜDAHALE İSTEMİNİN KABULÜNE, 23/02/2023 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2022/4995
Karar No:2023/832

TEMYİZ EDEN (DAVACILAR) : 1- … Tabldot Ticaret Anonim Şirketi
2- … Yönetim Yemek Sosyal Hizmetler Anonim Şirketi
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVALI) : … Kurumu
VEKİLİ : Av. …

MÜDAHİLLER (DAVALI YANINDA) : 1- … Organizasyon ve Danışmanlık Sanayi Ticaret Limited Şirketi
VEKİLİ : Av. …
2- … Nakliye Gıda İnşaat Turizm Sosyal Hizmetler Bilişim Sanayi Ticaret Limited Şirketi
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:… , K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: İstanbul Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü’nce 01/03/2022 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen … ihale kayıt numaralı “İstanbul Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğümüze Bağlı Kuruluşların 01/04/2022-31/12/2024 Tarihleri Arası Malzeme Dahil Yemek Hazırlama ve Dağıtım” ihalesinin dokümanına yönelik olarak dava dışı şirket tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusu neticesinde tesis edilen 06/04/2022 tarih ve 2022/UH.I-443 sayılı Kamu İhale Kurulu (Kurul) kararının, ihalenin iptal edilmesine ilişkin kısmının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen kararda; Mahkemelerinin 29/04/2022 tarihli ara kararı ile Türk Akreditasyon Kurumu ile Türk Standartları Enstitüsü’nden; ihale dokümanında yer alan hizmet yeterlilik belgelerinin (TS 13075, TS 9433, TS 13811 ve TSCovid-19 Güvenli Üretim ve Hizmet Belgesi) Akreditasyon Kurumunca akredite edilen belgelendirme kuruluşları veya Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşları tarafından da düzenlenip düzenlenmediğinin ve bu belgelerin akreditasyonunun mümkün olup olmadığının sorulmasına karar verildiği, TSE Muayene Gözetim Merkezi Başkanlığının 21/07/2022 tarihli cevabi yazısında, Hizmet Yeterlilik Belgelerinin Enstitünün “Türk Patent ve Marka Kurumu” tarafından tescilli markası olduğu, Enstitü dışında herhangi bir kuruluşun hizmet yeterlilik belgesi adı altında belgelendirme yapmasının söz konusu olmadığı, belgelendirme faaliyetleri için akreditasyon çalışmasının bulunmadığı yönünde görüş bildirildiği;
TS 13075 Hizmet Yeterlilik Belgesinin ham, yarı mamul ve mamul gıda maddeleri, gıda katkı maddeleri ile işlenmeye mahsus yan ürünler ve gıda ambalajlarının bir yerden başka bir yere taşınmasında uyulacak idari-işletme kuralları ile taşıma araçlarının özellikleri gıda taşıma hizmeti veren iş yerleri ve çalışanların özellikleri ile ilgili kuralları, TS 9433 Hizmet Yeterlilik Belgesinin hamburger, pizza, sıcak-soğuk sandviç, döner, köfte, lahmacun, börek, tost vb. yiyeceklerin servisi hizmetlerinin birini veya birkaçını birlikte yapan işyerlerinin kurallarını, TS 13811 belgesinin hijyen ve sanitasyon yönetim sisteminin şartlarını kapsadığı, yukarıda yer verilen görüş yazısından, Hizmet Yeterlik Belgesinin hizmet yerinin imkânlarının ilgili Türk standardı ve/veya Türk Standartları Enstitüsü tarafından hazırlanmış olan kriterlere uygunluğunu gösteren akdedilen sözleşme ile Türk Standartları Enstitüsü tarafından verilen bir belge olduğu, TS 13075 ve TS 9433 belgelerinin HYB logosunu taşıyan Hizmet Yeterlilik Belgeleri olduğu;
Bu itibarla, Hizmet Yeterlilik Belgelerinin kalite yönetim sistem belgesi olmamakla birlikte, İdari Şartname’nin 7.7.6.1. maddesinde kalite yönetim sistem belgesi ile hizmet yeterlilik belgelerinin aynı kategoride değerlendirilerek, belgelerin sunuluş şekline ilişkin aynı düzenlemelere yer verildiği, Hizmet Yeterlilik Belgelerinin akredite edilmiş belgelendirme kuruluşu olan Türk Standartları Enstitüsü tarafından düzenlendiği, anılan belgelerin akreditasyonu zorunluluğu getirilerek, söz konusu düzenlemenin mevzuata uygun bir şekilde düzenlenmediği, isteklileri tereddüde düşürdüğü, sağlıklı teklif vermeye engel nitelikte olduğu dikkate alındığında, ihalenin iptaline yönelik Kurul kararında hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Diğer taraftan, İdari Şartname’de belirtilen maddenin, aynı zamanda ihale ilanına da yansıdığından başvurunun süre yönünden reddine karar verilmesi gerektiği ileri sürülmüş ise de, yukarıda yer verilen ihale dokümanının ihale ilanında yer almadığı görüldüğünden, bu iddiaya itibar edilmediği ifade edilmiştir.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacılar tarafından, idarece talep edilen “TS 13075, TS 9433, TS 13811 ve TS COVID-19” belgelerinin, “Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Anlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşları veya Uluslararası Laboratuvar Akreditasyon İşbirliği Karşılıklı Tanınma Anlaşmasında yer alan akreditasyon kurumları tarafından” düzenlenmesi gerektiği, İdari Şartname’de belgelere ilişkin bir akreditasyon şartı getirilmediği, belgeleri düzenleyecek kuruluşların akredite edilmiş olması şartının arandığı, idare tarafından şikâyete cevap yazısında belirtilen hususlar da göz önüne alınması gerekirken yanılgılı değerlendirme ile belgelerin akredite edilmesi şartı bulunduğu gerekçesiyle davanın reddine karar verilmesinin isabetsiz olduğu, dosyaya sunulan ve Eurogap tarafından düzenlenen belgede TS 13075, TS 9433, TS 13811 ve TS COVID-19 Güvenli Üretim ve Hizmet Belgelerinin kurumlarınca verilmesinin mümkün olduğunun belirtildiği, bu belgeleri düzenlemeye yetkili kuruluşların TÜRKAK tarafından akreditasyonun gerçekleştirilmesi hâlinde, bu belgelerin akredite edilmiş kuruluşlarca düzenlenmiş geçerli bir belge niteliğini haiz olduğunun ifade edildiği, TSE ve Eurogap’ın mevcut yazıları arasındaki çelişki giderilmeden karar verildiği, konuyla ilgili Türk Akreditasyon Kurumu’ndan görüş alınması neticesinde belirsizliğin ortadan kalkacağı, itirazen şikâyete konu iddianın ihale ilanına yansıyan bir düzenlemeye ilişkin olduğu ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI: Davalı idare tarafından, verilen kararın hukuka uygun olduğu belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE :
ESAS YÖNÜNDEN:
MADDİ OLAY :
İstanbul Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü’nce “İstanbul Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğümüze Bağlı Kuruluşların 01/04/2022-31/12/2024 Tarihleri Arası Malzeme Dahil Yemek Hazırlama ve Dağıtım” ihalesi 21/01/2022 tarihinde EKAP’ta ilan edilmiştir.
23/02/2022 tarihinde ihale dokümanını indiren dava dışı şirket tarafından aynı tarihte ihaleyi gerçekleştiren idareye şikâyet başvurusunda bulunulmuş, anılan başvurunun reddi üzerine 07/03/2022 tarihli dilekçe ile davalı idareye itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Kurul’un 06/04/2022 tarih ve 2022/UH.I-443 sayılı kararıyla dava dışı şirket tarafından itirazen şikâyet başvurusunda ileri sürülen 8. iddia yerinde görülerek ihalenin iptaline karar verilmiştir.
Bunun üzerine anılan Kurul kararının, ihalenin iptal edilmesine ilişkin kısmının iptali istemiyle bakılan dava açılmıştır.

İLGİLİ MEVZUAT:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’un “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendinde, “Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için;
(…)
8) İhale konusu işin ihale dokümanında belirtilen standartlara uygunluğunu gösteren, uluslar arası kurallara uygun şekilde akredite edilmiş kalite kontrol kuruluşları tarafından verilen sertifikalar,
(…)
İhale konusu işin niteliğine göre yukarıda belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilân veya davet belgelerinde belirtilir.” kuralına yer verilmiştir.
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Kalite ve standarda ilişkin belgeler” başlıklı 42. maddesinde, “(1)İşin niteliği göz önünde bulundurularak ön yeterlik şartnamesi ve idari şartnamede; kalite yönetim sistem belgesi, çevre yönetim sistem belgesi, hizmet yeterlilik belgesi ile deney-analiz-kalibrasyon laboratuvarlarının ve muayene kuruluşlarının kalite yeterliğine ilişkin düzenleme yapılabilir.
(2) Kalite yönetim sistem belgesi ve çevre yönetim sistem belgesinin Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edilen belgelendirme kuruluşları veya Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenmesi zorunludur. Bu belgelendirme kuruluşlarının, Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşu olduklarının ve bu kuruluşlarca düzenlenen belgelerin geçerliliğini sürdürdüğünün, Türk Akreditasyon Kurumundan alınacak bir yazı ile teyit edilmesi gerekir. Teyit yazısı, ihale veya son başvuru tarihinde geçerli olması koşuluyla düzenlendiği tarihten itibaren bir yıl süreyle kullanılabilir. Ancak Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edildiği duyurulan belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenen ve TÜRKAK Akreditasyon Markası taşıyan belge ve sertifikalar için Türk Akreditasyon Kurumundan teyit alınması zorunlu değildir.” kuralı yer almıştır.
Hizmet Alımlarına ait Tip İdari Şartname’nin “Kalite ve standarda ilişkin belgelerin sunuluş şekli” başlıklı 7.7.6. maddesinde, “7.7.6.1.………………” şeklinde boş bırakılmıştır.
Anılan Tip İdari Şartname’nin 7.7.6. maddesinde yer alan 17 numaralı dipnotta ise,
“(1) İdare, kalite ve standarda ilişkin belge istememiş ise maddeye ‘.7.6.1. Bu madde boş bırakılmıştır.’ yazacaktır.
(2) Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin maddede kalite yönetim sistem belgesi ve/veya çevre yönetim sistem belgesi ve/veya deney ve/veya kalibrasyon laboratuvarlarının ve/veya muayene kuruluşlarının kalite yeterliğine ilişkin belgelerin istenilmesi durumunda, köşeli ayraç içerisinde idarece istenen kalite ve/veya standarda ilişkin belgenin/belgelerin adı yazılarak aşağıdaki metne yer verilecektir:
‘7.7.6.1. Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşları veya Uluslararası Laboratuvar Akreditasyon İşbirliği Karşılıklı Tanınma Anlaşmasında yer alan akreditasyon kurumları tarafından düzenlenen […………………….kalite ve/veya standarda ilişkin belgenin/ belgelerin adı yazılacaktır………………..], Türk Akreditasyon Kurumundan alınan teyit yazısıyla birlikte sunulması zorunludur. Bu belgeler tasdik işleminden muaftır. Bu belgelerden yabancı dilde düzenlenenlerin tercümelerinin Türkiye’deki yeminli tercümanlar tarafından yapılması ve noter tarafından onaylanması zorunludur. Bu tercümeler de Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı tasdik işleminden muaftır.
7.7.6.2. Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edilen belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenen ve TÜRKAK Akreditasyon Markası taşıyan belgeler için Türk Akreditasyon Kurumundan teyit yazısı alınması zorunlu değildir. Ayrıca, bu belgelerden yurt dışında düzenlenenler de tasdik işleminden muaftır. Ancak, yabancı dilde düzenlenen belgelerin tercümelerinin Türkiye’deki yeminli tercümanlar tarafından yapılması ve noter tarafından onaylanması zorunludur. Bu tercümeler, Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı tasdik işleminden muaftır…” kurallarına yer verilmiştir.
Dava konusu ihaleye ait İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7. maddesinde, “7.5.3.
a) TS 13075 (İş yerleri – Gıda maddeleri taşıma hizmetleri – Genel kurallar),
b) TS 9433 (İş yerleri – Hızlı yemek servisi yapan yerler -Genel kurallar),
c) TS 13811 (Hijyen ve sanitasyon yönetim sistemleri – Şartlar),
d) TS COVİD-19 Güvenli Üretim ve Hizmet Belgelerini İhale dosyasında İdareye sunacaklardır.
Kalite yönetim sistem belgesinin Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edilen belgelendirme kuruluşları veya Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenmesi zorunludur. Bu belgelendirme kuruluşlarının, Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşu olduklarının ve bu kuruluşlarca düzenlenen belgelerin geçerliliğini sürdürdüğünün, Türk Akreditasyon Kurumundan alınacak bir yazı ile teyit edilmesi gerekir. İhale tarihi veya bu tarihten önceki bir yıl içinde alınan teyit yazıları geçerlidir. Ancak, Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edildiği duyurulan belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenen ve TÜRKAK Akreditasyon Markası taşıyan belge ve sertifikalar için Türk Akreditasyon Kurumundan teyit alınması zorunlu değildir. Bu belgelerin ihale tarihinde geçerli olması yeterlidir…”; “Kalite ve standarda ilişkin belgelerin sunuluş şekli” başlıklı 7.7.6. maddesinde, “7.7.6.1. Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşları veya Uluslararası Laboratuvar Akreditasyon İşbirliği Karşılıklı Tanınma Anlaşmasında yer alan akreditasyon kurumları tarafından düzenlenen a) TS 13075, b) TS 9433, c) TS 13811, d) TS COVİD-19 Güvenli Üretim ve Hizmet Belgeleri, Türk Akreditasyon Kurumundan alınan teyit yazısıyla birlikte sunulması zorunludur…
7.7.6.2. Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edilen belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenen ve TÜRKAK Akreditasyon Markası taşıyan belgeler için Türk Akreditasyon Kurumundan teyit yazısı alınması zorunlu değildir…” düzenlemesi yer almıştır.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Aktarılan kuralların incelenmesinden, ihalelere katılan isteklilerden mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için bilgi ve belgeler istenebileceği, ihale konusu işin ihale dokümanında belirtilen standartlara uygunluğunu gösteren, uluslararası kurallara uygun şekilde akredite edilmiş kalite kontrol kuruluşları tarafından verilen sertifikaların da bu belgeler içerisinde yer aldığı, ihale konusu işin niteliğine göre bu belgelerden hangisi/hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağının ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilân veya davet belgelerinde belirtileceği, diğer taraftan, ihale konusu işin niteliğine göre ön yeterlik şartnamesi ve ihaleye ait İdari Şartname’de kalite yönetim sistem belgesi, çevre yönetim sistem belgesi, hizmet yeterlilik belgesi ile deney-analiz-kalibrasyon laboratuvarlarının ve muayene kuruluşlarının kalite yeterliğine ilişkin düzenlemeler yapılabileceği, kalite yönetim sistem belgesi ve çevre yönetim sistem belgesinin Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edilen belgelendirme kuruluşları veya Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenmesinin zorunlu olduğu, bu belgelendirme kuruluşlarının, Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşu olduklarının ve bu kuruluşlarca düzenlenen belgelerin geçerliliğini sürdürdüğünün, Türk Akreditasyon Kurumundan alınacak bir yazı ile teyit edilmesi gerektiği, fakat Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edildiği duyurulan belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenen ve TÜRKAK Akreditasyon Markası taşıyan belge ve sertifikalar için Türk Akreditasyon Kurumundan teyit alınmasının zorunlu olmadığı anlaşılmaktadır.
Hizmet Alımlarına ait Tip İdari Şartname’nin 7.7.6. maddesi dipnotlarıyla birlikte değerlendirildiğinde, ihaleyi gerçekleştiren idarece, kalite ve standarda ilişkin belge istenmeyecek ise anılan maddenin boş bırakılacağı, mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin maddede anılan belgelerin istenilmesi durumunda ise, köşeli ayraç içerisinde ihaleyi gerçekleştiren idarece istenen kalite ve/veya standarda ilişkin belgenin/belgelerin adı yazılarak dipnotta belirtilen şekilde İdarî Şartname’de yer verileceği sonucuna varılmaktadır.
Dava konusu ihaleye ait İdarî Şartname’nin 7.5.3. maddesinde, a) TS 13075 (İş yerleri – Gıda maddeleri taşıma hizmetleri – Genel kurallar) b) TS 9433 (İş yerleri – Hızlı yemek servisi yapan yerler -Genel kurallar) c) TS 13811 (Hijyen ve sanitasyon yönetim sistemleri – Şartlar) d) TS COVİD-19 Güvenli Üretim ve Hizmet Belgelerini ihale dosyası kapsamında ihaleyi gerçekleştiren idareye sunmaları gerektiğine ilişkin düzenleme yapıldığı görülmektedir.
İhaleye ait İdarî Şartname’nin 7.6.6.1. maddesinin kapsamı incelendiğinde, İdarî Şartname’nin 7.5.3. maddesinde belirtilen belgelerin nasıl sunulacağına ilişkin hususların düzenlendiği, anılan düzenlemenin de Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin ekinde bulunan Hizmet Alımlarına ait Tip İdarî Şartname’nin 7.7.6. maddesinin 17 numaralı dipnotunda belirtilen şartlara uygun olarak belirlendiği anlaşılmıştır.
Her ne kadar davalı idarece, hizmet yeterlilik belgelerinin kalite yönetim sistem belgesi olmamakla birlikte, İdarî Şartname’nin 7.7.6.1. maddesinde kalite yönetim sistem belgesi ile hizmet yeterlilik belgelerinin aynı kategoride değerlendirilerek, belgelerin sunuluş şekline ilişkin aynı düzenlemelere yer verildiği, Hizmet Yeterlilik Belgelerinin akredite edilmiş belgelendirme kuruluşu olan Türk Standartları Enstitüsü tarafından düzenlendiği, anılan belgelerin akreditasyonu zorunluluğu getirilerek, söz konusu düzenlemenin mevzuata uygun bir şekilde yapılmadığı, isteklileri tereddüde düşürdüğü, sağlıklı teklif vermeye engel nitelikte olduğu belirtilmiş ise de, ihalelere ilişkin olarak düzenleyici işlem niteliğinde olan tip ihale dokümanlarının (İdarî Şartname, Sözleşme Tasarısı, Standart Formlar vs.) davalı idarece hazırlandığı, dava konusu olan İdarî Şartname’nin 7.6.6.1. maddesinin ise ihaleyi gerçekleştiren idarece Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği ve ekinde yer alan Tip İdarî Şartname’nin 7.7.6. maddesinin dipnotunda belirtilen hususlara uygun olarak düzenlendiği, bu kapsamda ihaleyi gerçekleştiren idarece yapılan işlemin sadece davalı idarece hazırlanan Tip İdarî Şartname’de belirtilen boşlukların doldurulmasından ibaret olduğu, İdarî Şartname’nin 7.5.3. maddesinde belirtilen ilk iki belge olan TS 13075 (İş yerleri – Gıda maddeleri taşıma hizmetleri – Genel kurallar) ve TS 9433 (İş yerleri – Hızlı yemek servisi yapan yerler -Genel kurallar) belgelerinin hizmet yeterlilik belgesi, diğer belgelerin ise kalite yönetim sistemi belgesi olduğuna dair bir ayrım yapılmadığı, bu konuda ihale dokümanında herhangi bir kurala da yer verilmediği dikkate alındığında, ihaleyi gerçekleştiren idarece Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği ve ekinde bulunan Tip İdarî Şartname’ye uygun olarak hazırlanan İdarî Şartname’nin 7.6.6.1. maddesinde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Bu itibarla, dava konusu Kurul kararının İdarî Şartname’nin 7.6.6.1. maddesinin mevzuata aykırı düzenlendiği, bu durumun isteklileri tereddüde düşürdüğü ve sağlıklı teklif verilmesine engel olduğundan bahisle ihalenin iptal edilmesine ilişkin kısmında hukuka uygunluk, davanın reddi yolundaki İdare Mahkemesi kararında ise hukukî isabet bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacıların temyiz isteminin kabulüne;
2. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. DAVA KONUSU İŞLEMİN İHALENİN İPTALİNE İLİŞKİN KISMININ İPTALİNE,
4. Ayrıntısı aşağıda gösterilen ilk derece ve temyiz yargılama giderleri toplamı …-TL ile Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …-TL vekâlet ücretinin davalı idareden alınarak davacılara verilmesine,
5. Temyiz aşamasında kullanılmayan …-TL yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davacılara iadesine,
6. Ayrıntısı aşağıda gösterilen müdahil yargılama giderlerinin, davalı idare yanında müdahillerin üzerlerinde bırakılmasına,
7. Posta giderleri avansından artan tutarın davacılara ve müdahillere ayrı ayrı iadesine,
8. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
9. 2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 23/02/2023 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.