Danıştay 13. Daire Başkanlığı 2022/4668 E. , 2023/115 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2022/4668
Karar No:2023/115
TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Kurumu
…
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVACI) : … Sosyal Hizmetler Nakliyat İnşaat Temizlik Peyzaj Ticaret Limited Şirketi
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:… , K:… sayılı kararının dava konusu işlemin kısmen iptaline ilişkin kısmının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Onikişubat Belediyesi Destek Hizmetleri Müdürlüğü’nce 20/07/2022 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen … ihale kayıt numaralı “Araç ve İş Makinası Kiralanması” ihalesine ilişkin olarak davacı şirket tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusunun reddine ilişkin 17/08/2022 tarih ve 2022/UH.II-992 sayılı Kamu İhale Kurulu’nun (Kurul) kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen kararda; davacının 1. ve 3. iddialarına ilişkin olarak yapılan inceleme neticesinde iddialarının yerinde olmadığı ve dava konusu işlemde bu hususlarda hukuka aykırılık bulunmadığı;
Davacının 2. iddiasına ilişkin olarak yapılan inceleme neticesinde; “Teknik Şartname’nin Araç İhtiyaç Listesi başlığındaki 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. sıradaki araçlar aylık ortalama 4000 km, 8. 9. sıradaki araçlar aylık ortalama 5000 km ve 10. 11. sıradaki araç aylık ortalama 500 saat çalışacakları öngörülmektedir. Araçlarda, öngörülen kilometreden fazla kilometre yapılması durumunda herhangi bir fazla ödeme yapılmayacaktır.” ibaresinin geniş bir ifade olduğu, açıkça anlaşılır olmadığı, araçların Teknik Şartname’de yazılan mesafeden daha fazla kullanılması durumunda, fazla kullanımdan kaynaklanan amaortisman bedellerinin tam olarak hesaplanamamasına yol açacağından amortisman bedellerinin hesaplanmasında teklif verenler için öngörülemezlik yarattığı, bu durumun ihale süreçlerine ilişkin işlemler bakımından önem arz eden öngörülebilirlik ve belirlilik ilkeleriyle bağdaşmayacağı, bu iddia yönünden dava konusu Kurul kararının davacının başvurusunun reddine ilişkin kısmında hukuka uygunluk bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu Kurul kararı kısmen hukuka uygun, kısmen de hukuka aykırı bulunarak davanın kısmen reddine, kısmen de dava konusu Kurul kararının iptaline karar verilmiş, iptale ilişkin kısım davalı idare tarafından temyiz edilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, araçların kilometre veya saat birimi olarak kiralanmayacağı, Teknik Şartname’ye göre ihale konusu işte şoför ve yakıt giderlerinin idareye ait olduğu, işin araç kiralama işiyle sınırlı olduğu, 24 ay süreyle kiralanacak araçların planlanandan daha fazla km/saat kullanılmasının yüklenicilere şoför veya yakıt anlamında maliyet kalemi teşkil etmediği, idare tarafından araçların ortalama olarak çalıştırılacak km/saatlerinin belirlendiği, birim fiyat teklif cetvelinde isteklilerden tekliflerini oluştururken km/saat cinsinden oluşturulmalarının istenmediği, ay cinsinden tekliflerinin oluşturulmasının istenildiği, dolayısıyla isteklilerin tekliflerini sağlıklı oluşturmalarını engelleyen herhangi bir hususun bulunmadığı, dava konusu Kurul kararının hukuka uygun, Mahkeme kararının dava konusu işlemin iptaline ilişkin kısmının ise hukuka aykırı olduğu ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından, araçların fazla kilometre yapmaları durumunda öngörülenden fazla yıpranacağı, değerlerinin düşeceği, idarenin teklif fiyatına dahil edilmesi gereken genel gider kalemlerinden olan amortismanı göz ardı ettiği, bu hususun teklif fiyatını doğrudan etkileyeceği, mevcut düzenlemenin fiyat teklifi hazırlanmasını imkânsız hâle getirdiği, dava konusu Kurul kararının hukuka aykırı, temyiz istemine konu Mahkeme kararının dava konusu işlemin iptaline ilişkin kısmının hukuka uygun olduğu belirtilerek temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ … ‘IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın kısmen reddi kısmen de dava konusu işlemin iptali yolundaki … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:… , K:… sayılı temyize konu kararının iptale ilişkin kısmında 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının belirtilen kısmının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın taraflara iadesine,
5. Kullanılmayan … -TL yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davalı idareye iadesine,
6. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
7. 2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 12/01/2023 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.