Danıştay Kararı 13. Daire 2022/4573 E. 2022/4920 K. 21.12.2022 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2022/4573 E.  ,  2022/4920 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2022/4573
Karar No:2022/4920

TEMYİZ EDEN (DAVACI) : … Sanayi ve Taşımacılık Ticaret Ltd. Şti.
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVALI) : … Kurumu
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Kırıkkale İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nce 25/08/2022 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2022-2023 Özel Eğitim Öğrenci ve Velilerini Taşıma İhalesi”ne ait ihale dokümanına yönelik olarak davacı şirket tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusunun reddine dair 07/09/2022 tarih ve 2022/UH.I-1071 sayılı Kamu İhale Kurulu (Kurul) kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen kararda; 1) Dava konusu Kurul kararının, davacının itirazen şikâyet dilekçesinde yer alan 1. iddiasının süre yönünden reddine ilişkin kısmının incelenmesinden; söz konusu iddianın farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihin, ihalenin ilan edildiği 22/07/2022 tarihi olduğu, bu tarihi izleyen 10 gün içinde bu iddia yönünden şikâyet başvurusunda bulunulması gerekirken davacının söz konusu iddiayı 19/08/2022 tarihinde yapmış olduğu şikâyet başvurusuna konu ettiği ve bu başvuruya idarece verilen cevap üzerine itirazen şikâyet başvurusunda bulunulduğu anlaşıldığından, davacının 1. iddiasının süre yönünden reddine ilişkin dava konusu Kurul kararının bu kısmında hukuka aykırılık bulunmadığı;
2) Dava konusu Kurul kararının, davacının itirazen şikâyet dilekçesinde yer alan diğer iddialarının reddine ilişkin kısmının incelenmesinden; ihale ilanının 22/07/2022 tarihinde yayımlandığı, davacı tarafından 19/08/2022 tarihinde şikâyet başvurusunda bulunulduğu ve idarece şikâyet başvurusunun aynı tarihli yazı ile reddedildiği, ihalenin 25/08/2022 tarihinde gerçekleştirildiği, şikâyet başvurusunun reddi üzerine davacı şirket tarafından 29/08/2022 tarihinde itirazen şikâyet başvurusunda bulunulduğu, söz konusu iddialar ile ilgili olarak Kurulca başvurunun şekil ve süre yönünden reddine karar verildiği, şikâyet başvurusuna konu edilmeyen ve ihale dokümanına yönelik olan iddiaların ilk kez ihale tarihinden sonra 29/08/2022 tarihinde yapılan itirazen şikâyet başvurusunda ileri sürüldüğü dikkate alındığında, her ne kadar şikâyet başvurusuna konu edilmeyen iddiaların itirazen şikâyet başvurusunda ileri sürülemeyeceği gerekçesiyle başvurunun şekil yönünden reddine karar verilmesinde hukuka uygunluk bulunmamakta ise de, söz konusu iddialara yönelik başvurunun dokümana itiraz niteliğinde olduğu ve davacı tarafından söz konusu iddia/iddiaların, farkına varıldığı veya varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren 10 gün içerisinde ve her durumda ihale gününden (25/08/2022) 3 iş günü öncesine kadar ileri sürülmesi gerekirken sürülmediği anlaşıldığından, söz konusu iddialar bakımından davacının başvurusunun süre yönünden reddine ilişkin dava konusu Kurul kararının bu kısmında da hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle, dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, idareye süresi içinde şikâyet başvurusunda bulunulduğu, şikâyet başvurusunda ileri sürülmeyen iddialara itirazen şikâyet başvurusunda yer verilmediği, itirazen şikâyet başvurusunda ileri sürülen tüm hususların şikâyet başvurusunda da ifade edildiği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, temyize konu mahkeme kararının hukuka uygun olduğu belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davacıya iadesine,
5. Kullanılmayan …-TL yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davacıya iadesine,
6. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
7. 2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 21/12/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.