Danıştay 13. Daire Başkanlığı 2022/4545 E. , 2022/5005 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2022/4545
Karar No:2022/5005
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : … Kadro Yemekçilik Gıda Sosyal Hizmetler
Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVALI) : … Valiliği
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 3. maddesinin (e) bendi kapsamında 05/05/2022 tarihinde gerçekleştirilen … ihale kayıt numaralı “3 Ay Süreli Malzeme Dâhil Yemek Hazırlama, Dağıtım ve Sonrası Hizmet Alımı” ihalesinin iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen kararda; 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun kapsamına giren kuruluşların, “İstisnalar” başlıklı 3. maddesinin (e) bendinde belirtilen kurum ve kuruluşlardan yapacakları alımların 4734 sayılı Kanun’a tâbi olmadığı, idarelerin kendi bünyelerinde kurulmuş birimleri niteliğinde bulunan ve ayrı bir tüzel kişiliğe sahip olmayan döner sermaye işletmelerinden, bu işletmelerin faaliyet konuları ile sınırlı olmak kaydıyla, ürettikleri mal ve hizmetleri 4734 sayılı Kanun’da öngörülen ihale usullerine tâbi olmadan temin edebilecekleri, bu durumun Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı üretim yapan okullar ve merkezler tarafından üretilen mal ve hizmetleri de kapsadığı;
Daha önce 4734 sayılı Kanun kapsamında açık ihale usulü ile gerçekleştirilen İstanbul Valiliği İl Sağlık Müdürlüğü Beylikdüzü Devlet Hastanesi’ne ait “Malzeme Dâhil Yemek Hazırlama, Dağıtım ve Sonrası Hizmet Alımı” işinin, davacı şirketin de bulunduğu iş ortaklığına verildiği ve 18/05/2021 tarihinde 24 ay süre ile sözleşme imzalandığı, söz konusu iş ortaklığı tarafından 26/04/2022 tarihinde başvuruda bulunularak sözleşmeden doğan yükümlülükleri yerine getiremeyecekleri ve hizmet alımını 10/05/2022 tarihinde sonlandıracaklarının belirtildiği, bunun üzerine davalı idarece gerekli çalışmalar yapılarak 4734 sayılı Kanun’un 3/e maddesi uyarınca istisna kapsamında gerçekleştirilen … ihale kayıt numaralı ihalenin … Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü üzerinde bırakılmasına karar verilmesi üzerine anılan ihalenin iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı;
… Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde uygulamalı eğitim yapıldığı, yemek hizmeti verildiği, mal ve hizmet üretimi gerçekleştirildiği, kendi bünyesinde döner sermaye işletmesine sahip olduğu, döner sermaye işletmesinde personellerin görev yaptığı (usta öğretici, öğrenci, stajyerlerden oluşan ve görevleri servis, muhasebe, diyetisyen, mutfak, depo vs. olan), personelin görevi kapsamında hijyen eğitimi aldığı, Büyükçekmece Kaymakamlığı İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğü’nden alınan işletme kayıt belgesinin bulunduğu ve işletmenin Büyükçekmece Kaymakamlığı İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğü tarafından denetlendiği, bu yönüyle … Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nin 4734 sayılı Kanun’un 3/e maddesinde belirtilen Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı üretim yapan okul ve merkez niteliğinde olduğu, ayrıca anılan okuldan Beylikdüzü Devlet Hastanesi’ne verilen yemek hizmetinin de 4734 sayılı Kanun’un 3. maddesinin (e) bendi kapsamında yer aldığı;
Bu itibarla, dava konusu hizmet alımı işinin, 4734 sayılı Kanun’un 3/e maddesinde yer verilen istisna kapsamında gerçekleştirilerek Hayriye Duruk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’ne verilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle, dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, İdare Mahkemesi’nce eksik inceleme ile karar verildiği, gerekçeli karar haklarının ihlâl edildiği, ihalenin istisna kapsamında yapılabilmesi için “bizzat” üretim şartının bulunduğu, oysa yemek imalatının ve servis hizmetinin gerçekte ihale üzerinde bırakılan Hayriye Duruk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilmediği, ilgili okulun bu işi yürütebilecek yeterli personele ve fiziki imkâna sahip olmadığı, hizmetin hastaneye sunulduğu, hastaneye sunulan yemeğin birtakım özel ve hassas standartları bulunduğu da göz önüne alındığında, ihale üzerinde bırakılan döner sermayeli işletmede, herhangi bir aksamaya mahal verilmeksizin ve gerekli hijyen koşulları sağlanarak günlük ortalama 1000 yemek sunma kabiliyetinin bulunmadığı, gerekli teknik personelin bulunmadığı, normal ihale usulleri uygulanması hâlinde yüksek kırımlarla yapılması mümkün olan ihalenin yaklaşık maliyete yakın bir bedelle ve vergisel yükümlülüklerden kaçınılarak gerçekleştirildiği, söz konusu ihalenin kamu yararına açıkça aykırı olduğu ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’İN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davacıya iadesine,
5. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
6. 2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 27/12/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.