Danıştay Kararı 13. Daire 2022/2774 E. 2023/1620 K. 04.04.2023 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2022/2774 E.  ,  2023/1620 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2022/2774
Karar No:2023/1620

TEMYİZ EDEN (DAVACI) : … İnşaat Lojistik Temizlik İnsan Kaynakları Peyzaj Oto Kiralama Kırtasiye Tarım Hayvancılık Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVALI) : … Genel Müdürlüğü
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü 3. Bölge Müdürlüğü Satın Alma ve Stok Koruma Servis Müdürlüğü’nce 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 3. maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi uyarınca gerçekleştirilen … tarih ve …, … tarih ve … ile … tarih ve … ihale kayıt numaralı hemzemin geçit işletme görevlisi hizmet alım ihalelerinde davacı şirket tarafından yapılan tekliflerin değerlendirilmesine yönelik şikâyet başvurusunun reddine ilişkin … tarih ve E… sayılı işleminin iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce Dairemizin … tarih ve E:…, K:… sayılı bozma kararına uyularak verilen kararda; … ihale kayıt numaralı ihalede, asgari işçilik maliyetinin 3.237.165,12-TL olduğu, ihale uhdesinde kalan firma tarafından ferdi kaza sigortası için 0,00001-TL birim fiyatın 56 adetle çarpılması sonucunda toplam 0,00056-TL tutarın teklif edildiği; … ihale kayıt numaralı ihalede, asgari işçilik maliyetinin 1.792.002,12-TL olduğu, ihale uhdesinde kalan firma tarafından 0,00001-TL birim fiyatın 31 adetle çarpılması sonucunda toplam 0,00031-TL tutarın teklif edildiği; … ihale kayıt numaralı ihalede, asgari işçilik maliyetinin 4.277.682,48-TL olduğu, ihale uhdesinde kalan firma tarafından 0,00033-TL birim fiyatın 74 adetle çarpılması sonucunda elde edilen toplam 0,002442-TL tutarın teklif edildiği, birim fiyatın virgülden sonra iki haneden fazla olacak şekilde teklif edildiği, toplam tutarın buna göre virgülden sonra iki ondalık basamaklı sayıdan fazla olacak şekilde yazıldığı, Kamu İhale Genel Tebliği’nde her bir girdinin sonucunun toplanmasıyla oluşan toplam tutarın iki haneye yuvarlanmasına yönelik bir kural getirildiği, diğer kısımlar açısından isteklilere seçimlik hak tanıdığı; bu itibarla, dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, teklif cetvelinde 0,01-TL’den daha düşük bir teklif verilmesinin mümkün olmadığı, ihale uhdesinde kalanlarca verilen tekliflerdeki ferdi kaza sigortasının 0,00001-TL olduğu, bu teklifin proforma faturada gösterilemeyeceği, piyasada karşılığı olmayan tekliflerin değerlendirmeye alınmasının rekabet ilkesine aykırı olduğu, en düşük parasal ifade olan 1 kuruşun altındaki tekliflerin geçerli sayılmasıyla sonuçlandırılan ihalede hukuka uygunluk bulunmadığı ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, davacının temyiz isteminin reddine karar verilmesi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’NUN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulüne karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE:
ESAS YÖNÜNDEN:
MADDİ OLAY :
Davacı şirket tarafından, TCDD 3. Bölge Müdürlüğü Satın Alma ve Stok Koruma Servis Müdürlüğü’nce 4734 sayılı Kanun’un istisna hükümleri kapsamında gerçekleştirilen … tarih …, … tarih … ve … tarih … ihale kayıt numaralı hemzemin geçit işletme görevlisi alım ihaleleri için birim fiyat teklif cetveli hazırlanarak idareye sunulmuştur.
Davacı şirketin yaptığı teklifler, TCDD 3. Bölge Müdürlüğü Satın Alma ve Stok Koruma Servis Müdürlüğü’nün … tarih ve E… sayılı, … tarih ve E…. sayılı ve … tarih ve E… sayılı işlemleriyle ekonomik açıdan en avantajlı teklif tutarından daha yüksek bulunmuştur.
Davacı şirket tarafından, 24/12/2020 ve 28/12/2020 tarihlerinde, ihale uhdesinde kalan şirketlerin birim fiyat teklif cetvellerinin usulüne uygun hazırlanmadığı ve idarece tekliflerin 4734 sayılı Kanun’da belirtilen ilkelere uygun olarak değerlendirilmediğine yönelik şikayet başvurusunda bulunulmuştur.
İdarenin … tarih ve E… sayılı işlemiyle, “… yapılan incelemede, ihale üzerinde bırakılan firmaların salt işçilik giderleri dışında diğer maliyetler için bir bedel öngörmedikleri veya 0 (sıfır) bedel öngördükleri iddiası sonucu üç ayrı işe ait birim fiyat teklif cetvelleri üzerinde 0 (sıfır) TL’lik bir birim fiyat teklifine rastlanmamıştır. Ancak, teklif birim fiyatlarının virgülden sonra 6. hanelere kadar uzatıldığı görülmüş, bu durumun 30/09/2020 tarih ve 31260 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu İhale Genel Tebliği’nin 16.5.2. maddesinde, ‘Kısmi teklife izin verilip verilmediğine bakılmaksızın, birim fiyat üzerinden teklif alınan tüm ihalelerde istekliler, hizmet alımı ihalelerinde işçi sayısı üzerinden teklif alınan işçilik kalemleri hariç, birim fiyatları ve birim fiyatla miktarın çarpılması sonucu bulunan tutarları, virgülden sonra iki ondalık basamaklı sayıdan fazla olacak şekilde verebileceklerdir. Ancak, toplam teklif tutarı virgülden sonra en yakın iki ondalık basamaklı sayıya yuvarlanarak yazılacaktır. Yuvarlama işleminde yarım kuruş ve üzerindeki değerler bir kuruşa tamamlanacak; yarım kuruşun altındaki değerler ise dikkate alınmayacaktır. Kısmi teklifin tek kalemden oluşması durumunda birim fiyatla miktarın çarpılması sonucu bulunan tutar, en fazla virgülden sonra iki ondalık basamaklı olacak şekilde verilebilecektir. Kısmi teklifin birden çok kalemden oluşması halinde ise bu kalem tutarlarının toplanması sonucu bulunan kısım toplam tutarı en fazla virgülden sonra iki ondalık basamaklı olacak şekilde verilebilecektir. Bir başka ifadeyle kısmi teklifin birden çok kalemden oluşması halinde her bir kalemin birim fiyatla miktarın çarpılması sonucu bulunan tutarı, virgülden sonra iki ondalık basamaklı sayıdan fazla olacak şekilde verilebilecek, ancak kısım toplam tutarı en yakın iki ondalık basamaklı sayıya yuvarlanarak yazılacaktır. Yuvarlama işleminde yarım kuruş ve üzerindeki değerler bir kuruşa tamamlanacak; yarım kuruşun altındaki değerler ise dikkate alınmayacaktır.’ hükümleri mevcuttur. Bu hükümlere göre istekliler hizmet alımı ihalelerinde işçi sayısı üzerinden teklif alınan işçilik kalemleri hariç birim fiyat teklif cetvellerinde tekliflerini virgülden sonra iki ondalık basamaklı sayıdan daha fazla olacak şekilde verebileceklerdir. Ancak toplam tutarı virgülden sonra en yakın iki ondalık basamaklı sayıya yuvarlanarak yazılacaktır. Yuvarlama işleminde yarım kuruş ve üzerindeki değerler bir kuruşa tamamlanacak; yarım kuruşun altındaki değerler ise dikkate alınmayacaktır. Söz konusu ihalelerde ihale üzerinde bırakılan firmaların teklif etmiş oldukları toplam tutarın mevzuata uygun bir şekilde yuvarlandığı görülmüştür. Yapılan işlemler yukarıda açıklandığı şekilde KİK Genel Tebliğine uygun olarak hazırlandığı tespit edildiğinden dilekçenizde bahsettiğiniz iddiaların yerinde olmadığı anlaşılmıştır.” değerlendirmelerine yer verilerek davacı şirketin şikayet başvurularının reddine karar verilmiştir.
Bunun üzerine … tarih ve E… sayılı işlemin iptali istemiyle bakılan dava açılmıştır.

İLGİLİ MEVZUAT:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5. maddesinde idarelerin, bu Kanun’a göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumlu olduğu kurala bağlanmıştır.
5083 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Para Birimi Hakkında Kanun’un “Türkiye Cumhuriyeti Devletinin para birimi” başlıklı 1. maddesinde, “Türkiye Cumhuriyeti Devletinin para birimi Yeni Türk Lirasıdır. Yeni Türk Lirasının alt birimi Yeni Kuruştur. Bir Yeni Türk Lirası (YTL) yüz Yeni Kuruşa (YKr) eşittir.” kuralına yer verilmiştir.
04/04/2007 tarih ve 2007/11963 sayılı Bakanlar Kurulu kararı uyarınca Yeni Türk Lirası ve Yeni Kuruş’ta yer alan “Yeni” ibareleri 01/01/2009 tarihi itibarıyla kaldırılmıştır.
15/11/2003 tarih ve 25290 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünün 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3/G Maddesi Uyarınca Yapacağı Mal ve Hizmet Alımlarında Uygulanacak Esas ve Usuller Hakkında Yönetmelikin (Yönetmelik) “Amaç ve Kapsam” başlıklı 1. maddesinde, “Bu Yönetmeliğin amacı; kârlılık ve verimlilik ilkelerine uygun olarak, serbest rekabet yoluyla ve en uygun fiyatla Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünün yararını göz önünde bulundurmak suretiyle, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünün her türlü mal veya hizmet alımlarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir. TCDD Kira İşleri Hakkında 1801 No.lu Genel Emir, TCDD İnşaat İşleri İhale Yönetmeliği, TCDD Taşınmaz Mallar İhale Yönetmeliği, TCDD Sigorta İşleri Yönetmeliği hükümleri ile 4734 sayılı kanunun 4964 sayılı kanunla değişik 3. maddesinde belirtilen tutarı aşan mal ve hizmet alımları, bu yönetmeliğin kapsamı dışındadır.”; “Bu Yönetmelikte Hüküm Bulunmayan Haller” başlıklı 48. maddesinde, “Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde Borçlar Kanunu hükümleri uygulanır.” düzenlemesine yer verilmiştir.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
4734 sayılı Kanun’un istisna hükümleri kapsamında gerçekleştirilen dava konusu ihalede, ihale dokümanında hüküm bulunmayan hallerde Yönetmelik’teki düzenlemelerin, burada hüküm bulunmayan hallerde anılan Yönetmelik’teki atıf uyarınca Borçlar Kanunu hükümlerinin, nihayetinde Borçlar Kanunu’nda kamu ihalelerinin gerçekleştirilmesi ve tekliflerin değerlendirilmesine ilişkin hükümlere yer verilmediğinden Borçlar Kanunu’nda da hüküm bulunmayan hâllerde kamu ihalelerine yönelik genel düzenlemeleri içeren 4734 sayılı Kanun hükümleri uygulanacaktır. Dolayısıyla dava konusu ihalede, aktarılan Yönetmelik’te ve ihale dokümanında atıf yapılmadığından Kamu İhale Genel Tebliği düzenlemeleri uygulanamayacak ancak 4734 sayılı Kanun’un ihalelere yönelik temel ilkelere ilişkin kural ve ilkeleri uygun düştüğü ölçüde dava konusu ihaleye ilişkin mevzuatta ve ihale dokümanında bulunan boşlukları doldurmak üzere uygulanma imkânı bulacaktır.
Dosyanın incelenmesinden, davalı idarece …, … ve … ihale kayıt numaralı ihalelerin standart birim fiyat teklif cetveli kullanılarak gerçekleştirildiği, bahse konu birim fiyat teklif cetvelinde “Hemzemin Geçit Görevlisi Personeli (Brüt asgari ücretin %10 fazlası)”, “Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Brüt asgari ücretin %10 fazlası)”, “Ferdi Kaza Sigortası”, “Mali Mesuliyet Sigortası”, “Eğitim giderleri” ve “Psikoteknik ve sağlık giderleri” satırlarına yer verildiği, her bir satırda teklife konu birimin (ay, gün, geçit, personel), miktarın ve teklif edilen birim fiyatın yer aldığı, … kayıt numaralı ihale uhdesinde kalan şirketin birim fiyat teklif cetvelinin ferdi kaza sigortası satırında birim fiyatın 0,00001-TL, 56 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,00056-TL; mali mesuliyet sigortası satırında teklif edilen birim fiyatın 0,00010-TL, 13 geçit için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,00130-TL; eğitim giderleri satırında birim fiyatın 0,0010-TL, 12 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,00120-TL; psikoteknik ve sağlık giderleri satırında birim fiyatın 0,00010-TL, 12 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,00120-TL olarak belirtildiği, Hemzemin Geçit Görevlisi Personeli (Brüt asgari ücretin %10 fazlası) ve Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Brüt asgari ücretin %10 fazlası) satırlarının sonundaki tutarlar da eklendiğinde teklif edilen toplam tutarın 3.356.497,76-TL olduğu; … kayıt numaralı ihale uhdesinde kalan şirketin birim fiyat teklif cetvelinin ferdi kaza sigortası satırında birim fiyatın 0,00001-TL, 31 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,00031-TL; mali mesuliyet sigortası satırında teklif edilen birim fiyatın 0,0001-TL, 7 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,0007-TL; eğitim giderleri satırında birim fiyatın 0,0001-TL, 7 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,0007-TL; psikoteknik ve sağlık giderleri satırında birim fiyatın 0,0001-TL, 7 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,0007-TL olarak belirtildiği, Hemzemin Geçit Görevlisi Personeli (Brüt asgari ücretin %10 fazlası) ve Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Brüt asgari ücretin %10 fazlası) satırlarının sonundaki tutarlar da eklendiğinde teklif edilen toplam tutarın 1.858.061,26-TL olduğu; … kayıt numaralı ihale uhdesinde kalan şirketin birim fiyat teklif cetvelinin ferdi kaza sigortası satırında birim fiyatın 0,000033-TL, 74 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,002442-TL; mali mesuliyet sigortası satırında teklif edilen birim fiyatın 0,000033-TL, 17 geçit için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,000561-TL; eğitim giderleri satırında birim fiyatın 0,000033-TL, 15 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,000495-TL; psikoteknik ve sağlık giderleri satırında birim fiyatın 0,000033-TL, 15 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,000495-TL olarak belirtildiği, Hemzemin Geçit Görevlisi Personeli (Brüt asgari ücretin %10 fazlası) ve Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Brüt asgari ücretin %10 fazlası) satırlarının sonundaki tutarlar da eklendiğinde teklif edilen toplam tutarın 4.435.372,04-TL olduğu anlaşılmaktadır.
Davacı şirket tarafından sunulan birim fiyat teklif cetvellerinde, … kayıt numaralı ihalede ferdi kaza sigortası satırında birim fiyatın 0,00011-TL, 56 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,0062-TL; mali mesuliyet sigortası satırında teklif edilen birim fiyatın 0,00011-TL, 13 geçit için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,0014-TL; eğitim giderleri satırında birim fiyatın 0,00010-TL, 12 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,0012-TL; psikoteknik ve sağlık giderleri satırında birim fiyatın 0,00010-TL, 12 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,0012-TL olarak belirtildiği, Hemzemin Geçit Görevlisi Personeli (Brüt asgari ücretin %10 fazlası) ve Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Brüt asgari ücretin %10 fazlası) satırlarının sonundaki tutarlar da eklendiğinde teklif edilen toplam tutarın 3.356.497,77-TL; … kayıt numaralı ihalede ferdi kaza sigortası satırında birim fiyatın 0,00020-TL, 31 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,0062-TL; mali mesuliyet sigortası satırında teklif edilen birim fiyatın 0,00020-TL, 7 geçit için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,0014-TL; eğitim giderleri satırında birim fiyatın 0,00020-TL, 7 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,0014-TL; psikoteknik ve sağlık giderleri satırında birim fiyatın 0,00014-TL, 7 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,0010-TL olarak belirtildiği, Hemzemin Geçit Görevlisi Personeli (Brüt asgari ücretin %10 fazlası) ve Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Brüt asgari ücretin %10 fazlası) satırlarının sonundaki tutarlar da eklendiğinde teklif edilen toplam tutarın 1.858.061,27-TL; … kayıt numaralı ihalede ferdi kaza sigortası satırında birim fiyatın 0,000084-TL, 74 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,0062-TL; mali mesuliyet sigortası satırında teklif edilen birim fiyatın 0,000083-TL, 17 geçit için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,0014-TL; eğitim giderleri satırında birim fiyatın 0,000083-TL, 15 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,0012-TL; psikoteknik ve sağlık giderleri satırında birim fiyatın 0,000083-TL, 15 personel için teklif edilen tutarın satırın sonunda 0,0012-TL olarak belirtildiği, Hemzemin Geçit Görevlisi Personeli (Brüt asgari ücretin %10 fazlası) ve Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Brüt asgari ücretin %10 fazlası) satırlarının sonundaki tutarlar da eklendiğinde teklif edilen toplam tutarın 4.435.372,05-TL olduğu görülmektedir.
Davacı şirketin tekliflerin değerlendirilmesine yönelik itirazı, …, … ve … ihale kayıt numaralı ihalelerde ihale uhdesinde kalan şirketlerce sunulan birim fiyat teklif cetvellerinde 0 (sıfır) TL’lik bir birim fiyat teklifine rastlanmadığı, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 16.5.2. maddesindeki düzenlemeler uyarınca hizmet alımı ihalelerinde işçi sayısı üzerinden teklif alınan işçilik kalemleri hariç birim fiyat teklif cetvellerinde isteklilerin tekliflerini virgülden sonra iki ondalık basamaklı sayıdan daha fazla olacak şekilde verebilecekleri, birim fiyat teklif cetvelinin her bir satırında virgülden sonraki kısmın iki ondalık basamaklı sayıya yuvarlanma zorunluluğu olmadığı, yuvarlama zorunluluğunun ancak toplam tutar için söz konusu olduğu, ihale uhdesinde bırakılan şirketlere ait birim fiyat teklif cetvellerinde yuvarlama işleminin toplam tutar için iki basamaklı ondalık sayıya yuvarlanarak ilgili düzenlemelere uyum sağlandığı gerekçesiyle reddedilmiştir.
Uyuşmazlığın, birim fiyat teklif cetvelinin her bir satırında teklife konu edilen tutarların niteliği ile yuvarlama işleminin mahiyetine dayalı olarak çözümlenmesi gerekir.
Bir fiyat teklifinin teklif niteliğine sahip olması için 5083 sayılı Kanun’da belirtildiği üzere en az 1 Türk Lirasının yüzde birini ifade eden 1 kuruş olarak karşılığının bulunması gerekir. Başka bir anlatımla, uyuşmazlığa konu ihalede, birim fiyat teklif cetvelinin “Hemzemin Geçit Görevlisi Personeli (Brüt asgari ücretin %10 fazlası)”, “Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Brüt asgari ücretin %10 fazlası)”, “Ferdi Kaza Sigortası”, “Mali Mesuliyet Sigortası”, “Eğitim giderleri” ve Psikoteknik ve sağlık giderleri” satırlarının her birinde miktar ile teklif edilen birim fiyatın çarpımı sonucunda ulaşılan tutarın en az 1 kuruş olması zorunludur.
Uyuşmazlığın yuvarlama işlemine ilişkin yönüne gelince, birim fiyat teklif cetveline dayalı olarak teklif verilen ihalelerde birim fiyat teklif cetvelinin teklife konu unsurlarını ifade eden her bir satırında isteklilerin teklif tutarlarını virgülden sonra iki ondalık basamaklı bir sayıya yuvarlama zorunluluğu bulunmamaktadır. Yuvarlama zorunluluğu sadece bütün satırların toplamını ifade eden toplam teklif tutarı için geçerlidir. Buna karşılık, birim fiyat teklif cetvelinin her bir satırında yuvarlama zorunluluğu bulunmaması her bir satırda teklif edilen tutarın 1 kuruşun altında olamayacağı kuralını ortadan kaldırmamaktadır. Dolayısıyla, isteklilerin en az 1 kuruşa karşılık gelmesi koşuluyla birim fiyat teklif cetvelinin her bir satırında belirttikleri tutarı yuvarlamadan belirtmeleri mümkündür. Tutarın virgülden sonraki kısmının en fazla iki ondalık sayıya yuvarlanarak yazılması zorunluluğu en az 1 kuruşa karşılık gelen her bir satırın toplamıyla ortaya çıkan toplam teklif tutarı için geçerlidir.
Nitekim Dairemizin istikrar kazanmış içtihatlarında, birim fiyat teklif cetvelinde yer verilen tutarların en az 1 kuruşun üzerinde anlamlı bir değeri ifade etmesi gerektiği belirtilmiş ve yuvarlama zorunluluğunun toplam teklif tutarı için geçerli olduğu defaatle vurgulanmıştır. (Bkz. Dairemizin 30/04/2015 tarih ve E:2015/330, K:2015/1703; 15/05/2015 tarih ve E:2015/1118, K:2015/1874; 21/10/2015 tarih ve E:2015/4268, K:2015/3565; 05/05/2016 tarih ve E:2016/1067, K:2016/1428; 08/05/2019 tarih ve E:2018/670, K:2019/1593; 26/11/2020 tarih ve E:2015/1379, K:2020/3388; 28/09/2022 tarih ve E:2022/3151, K:2022/3373; 07/12/2022 tarih ve E:20222/3182, K:2022/4670 sayılı kararları)
Aktarılan düzenlemelerle somut olaya ilişkin maddi vakıalar birlikte irdelendiğinde, …, … ve … ihale kayıt numaralı ihalelerde gerek ihale uhdesinde kalan şirketlerce gerekse davacı şirket tarafından sunulan birim fiyat teklif cetvellerinin “Ferdi Kaza Sigortası”, “Mali Mesuliyet Sigortası”, “Eğitim giderleri” ve “Psikoteknik ve sağlık giderleri” satırlarında belirtilen tutarların en az 1 kuruşluk bir değere karşılık gelmemesi nedeniyle söz konusu birim fiyat teklifleri geçerli teklifler olarak kabul edilemeyeceğinden, davacının tekliflerin değerlendirilmesine yönelik itirazı üzerine idarece eşit muamele ilkesi de gözetilerek bütün istekliler tarafından sunulan birim fiyat teklif cetvellerinin tamamının aktarılan ilke ve kurallar çerçevesinde irdelenerek belirtilen koşullara uygun olmayan tekliflerin değerlendirme dışı bırakılması gerekirken, davacı şirket tarafından yapılan başvurunun Kamu İhale Genel Tebliği düzenlemelerine aykırı bir husus bulunmadığından bahisle reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uygunluk görülmemiştir.
Bu itibarla, davanın reddi yönündeki İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin kabulüne;
2. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. DAVA KONUSU İŞLEMİN İPTALİNE,
4. Ayrıntısı aşağıda gösterilen ilk derece ve temyiz yargılama giderleri toplamı …-TL ile Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca duruşmalı işler için belirlenen …-TL vekâlet ücretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine,
5. Posta giderleri avansından artan tutarın davacıya iadesine,
6. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
7. 2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 04/04/2023 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.