Danıştay Kararı 13. Daire 2020/935 E. 2023/177 K. 17.01.2023 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2020/935 E.  ,  2023/177 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2020/935
Karar No:2023/177

TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVALI) : … Büyükşehir Belediye Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davacı tarafından, Eskişehir Büyükşehir Belediyesi’nce 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 45. maddesi uyarınca açık ihale usulü ile gerçekleştirilen özel halk otobüslerinin üç yıl süre ile çalıştırılmasına ilişkin ihale işlemlerinin yargı kararıyla iptaline karar verilmesi nedeniyle özel halk otobüsleri ile 2018 yılında sözleşme imzalanmayacağına dair … tarih ve … sayılı işlem ile faaliyetinin durdurulmasından kaynaklanan zararın ödenmesi istemiyle Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanlığı’na yapılan başvurunun zımnen reddi üzerine, 425.000,00-TL’lik zararın dava açma tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte ödenmesi istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:…sayılı kararda; davacı tarafından, Eskişehir Büyükşehir Belediyesi’nce 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 45. maddesi uyarınca açık ihale usulü ile gerçekleştirilen özel halk otobüslerinin 3 yıl süre ile çalıştırılmasına ilişkin ihale işlemlerinin yargı kararıyla iptaline karar verilmesi nedeniyle, yargı kararı uyarınca özel halk otobüsleri ile 2018 yılında sözleşme imzalanmayacağı yönünde işlem tesis edilmesi üzerine bu işlemden kaynaklanan 425.000,00-TL zararının tarafına ödenmesi istemiyle yapılan başvurunun zımnen reddedilmesi üzerine, anılan işlem nedeniyle uğranıldığı ileri sürülen 425.000,00-TL maddi tazminatın dava tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte tarafına ödenmesi istemiyle davanın açıldığı, dava dosyasına sunulan bilgi ve belgeler incelendiğinde, davacı ile davalı idare arasında imzalanan Özel Halk Otobüsleri İşletme Sözleşmesi’nin 13. maddesinde; ”Bu sözleşme 01.01.2013 ile 31.12.2013 tarihleri arasındaki sürede geçerlidir. İş bu sözleşmenin hükümleriyle 2. maddede belirtilen mevzuatlara riayet edilmesi halinde işletmeci ile idare arasında bir sonraki yıl için yeni bir sözleşme imzalanabilir. İdare tarafından sözleşme imzası için yapılan çağrı ve bu çağrının öngördüğü sürede yeni sözleşmeyi imzadan imtina edenler işletmecilikten çekilmiş sayılır.” düzenlemesine yer verildiği, sözleşme hükümlerini yerine getiren özel halk otobüsü işletmecileriyle … Ulaşım A.Ş. arasında her yıl düzenli olarak imzalanan 1 yıllık sözleşmeyle işletim haklarının devam ettirildiği, davacının aracı devralmasından sonra 4 yıl boyunca toplu taşıma aracı işletmeciliği yaptığı, … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararı ile … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararı gereğince halk otobüsü çalıştırılması işine ilişkin ihalenin iptal edildiği, bu durumda, dava dilekçesinde davalı idare tarafından devir ücretinin alındığı, devirlerin encümen kararına bağlanmış olduğu ve Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı Toplu Taşıma Şube Müdürlüğü tarafından yazılan … tarih ve … sayılı yazıda, geçen yıllarda çalışan özel halk otobüsleri ile yeni işletime başlayan özel halk otobüsleri arasında hiçbir fark bulunmadığının belirtildiği, bu yazıya güvenerek … plaka sayılı ve köşe numarası 60 olan ticari hatlı özel halk otobüsünü aldığı belirtilmişse de söz konusu yazıda, özel halk otobüslerinin statüsüne ilişkin değerlendirmede bulunulmadığı, Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı Toplu Taşıma Şube Müdürlüğü tarafından yazılan yazıda özel halk otobüsü niteliğinde çalışan tüm araçların Otobüsle Toplu Taşımacılık Esaslarına Dair Yönetmelik hükümlerine göre çalıştığının belirtildiği, hatlı özel halk otobüsünün çalıştırılmasının herhangi bir süreyle sınırlı olup olmadığı hususu hakkında piyasa araştırması yapılmasının davacıya ait olduğu, davalı idarenin satın alınacak hatla ilgili olarak bilgilendirme ya da uyarma yükümlülüğünün bulunmadığı, yargı kararı uyarınca iptal edilen ihale işlemlerinin, davacının uğramış olduğunu iddia ettiği zararının tazmini istemiyle yapmış olduğu başvurusunun zımnen reddedilmesini etkiler bir tarafının bulunmadığı, bu haliyle davalı idarenin hizmet kusurunun bulunmadığı anlaşıldığından, davanın reddine karar verilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle davacının tazminat isteminin reddine karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesi’nce; istinaf başvurusuna konu İdare Mahkemesi kararının usul ve hukuka uygun olduğu ve davacı tarafından ileri sürülen iddiaların söz konusu kararın kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği belirtilerek 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 45. maddesinin 3. fıkrası uyarınca istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, davalı idarenin kusurlu fiilleri nedeniyle otobüs ve hattın satın alındığı, devir işlemleri sırasında idarenin devralınan hatta ilişkin süre konusunda bilgilendirme yapılmadığı, bireysel başvuru sonucunda verilen emsal niteliğinde Anayasa Mahkemesi kararlarının bulunduğu ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idareler tarafından, savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’NIN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının gerekçeli onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE :
İLGİLİ MEVZUAT:
5393 sayılı Belediye Kanunu’nun “Belediyenin yetkileri ve imtiyazları” başlıklı 15. maddesinde, “Belediyenin yetkileri ve imtiyazları şunlardır: … f) Toplu taşıma yapmak; bu amaçla otobüs, deniz ve su ulaşım araçları, tünel, raylı sistem dâhil her türlü toplu taşıma sistemlerini kurmak, kurdurmak, işletmek ve işlettirmek … p) Kara, deniz, su ve demiryolu üzerinde işletilen her türlü servis ve toplu taşıma araçları ile taksi sayılarını, bilet ücret ve tarifelerini, zaman ve güzergâhlarını belirlemek; durak yerleri ile karayolu, yol, cadde, sokak, meydan ve benzeri yerler üzerinde araç park yerlerini tespit etmek ve işletmek, işlettirmek veya kiraya vermek; kanunların belediyelere verdiği trafik düzenlemesinin gerektirdiği bütün işleri yürütmek … Belediye, (e), (f) ve (g) bentlerinde belirtilen hizmetleri Danıştayın görüşü ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığının kararıyla süresi kırkdokuz yılı geçmemek üzere imtiyaz yoluyla devredebilir; toplu taşıma hizmetlerini imtiyaz veya tekel oluşturmayacak şekilde ruhsat vermek suretiyle yerine getirebileceği gibi toplu taşıma hatlarını kiraya verme veya 67’nci maddedeki esaslara göre hizmet satın alma yoluyla yerine getirebilir.”;
“Meclisin görev ve yetkileri” başlıklı 18. maddesinde ise, “Belediye meclisinin görev ve yetkileri şunlardır: … j) Belediye adına imtiyaz verilmesine ve belediye yatırımlarının yap-işlet veya yap-işlet-devret modeli ile yapılmasına; belediyeye ait şirket, işletme ve iştiraklerin özelleştirilmesine karar vermek.” kuralı yer almaktadır.
5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nun “Büyükşehir ve ilçe belediyelerinin görev ve sorumlulukları” başlıklı 7. maddesinde, “Büyükşehir belediyesinin görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır: … f) Büyükşehir ulaşım ana plânını yapmak veya yaptırmak ve uygulamak; ulaşım ve toplu taşıma hizmetlerini plânlamak ve koordinasyonu sağlamak; kara, deniz, su ve demiryolu üzerinde işletilen her türlü servis ve toplu taşıma araçları ile taksi sayılarını, bilet ücret ve tarifelerini, zaman ve güzergâhlarını belirlemek; durak yerleri ile karayolu, yol, cadde, sokak, meydan ve benzeri yerler üzerinde araç park yerlerini tespit etmek ve işletmek, işlettirmek veya kiraya vermek; kanunların belediyelere verdiği trafik düzenlemesinin gerektirdiği bütün işleri yürütmek. … p) Büyükşehir içindeki toplu taşıma hizmetlerini yürütmek ve bu amaçla gerekli tesisleri kurmak, kurdurmak, işletmek veya işlettirmek, büyükşehir sınırları içindeki kara ve denizde taksi ve servis araçları dahil toplu taşıma araçlarına ruhsat vermek. Büyükşehir içindeki toplu taşıma hatlarıyla ilgili olarak; şehir merkezine olan uzaklık, nüfus ve hattı kullanan sayısı kriterleri esas alınarak tespit edilecek hatlarla ilgili toplu taşıma hizmetlerinin işlettirilmesine karar vermek.” kuralına yer verilmiştir.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Temyize konu kararda bozmayı gerektiren hukukî isabetsizlik bulunmamakla birlikte; “davalı idarenin sözleşme süresini uzatıp uzatmama hususunda takdir yetkisinin bulunup bulunmadığının” ayrıca incelenmesi gerekmektedir.
Dava dosyasının incelenmesinden, Eskişehir Büyükşehir Belediyesi tarafından 15 adet köşe numarasının özel halk otobüsü olarak üç yıl süreyle işlettirilmesi işi için 29/12/2010 tarihinde 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 45. maddesi uyarınca ihale gerçekleştirildiği, söz konusu ihale kapsamında bulunan … plakalı ve 60 köşe numaralı halk otobüsünü … tarih ve … sayılı Encümen Kararı uyarınca davacı tarafından devralındığı, davacıya ihale olmaksızın 2018 yılına kadar sözleşmenin yenilenmesi suretiyle toplu taşıma vasıtalarının işlettirilmesi imkânı tanındığı anlaşılmaktadır.
Aktarılan kurallardan, büyükşehir belediyesi sınırları dâhilinde toplu taşıma hizmetlerini yürütmenin ve bu amaçla toplu taşıma vasıtalarının işletilmesi ve işlettirilmesinin kamu hizmeti olarak münhasıran büyükşehir belediyelerine imtiyaz olarak verildiği, toplu taşıma vasıtalarını işlettirmenin imtiyaz sözleşmesi, ruhsat verme, kiralama veya hizmet satın alma yoluyla gördürülebileceği anlaşılmaktadır.
Otobüs hatlarının 2886 sayılı Kanun uyarınca 3 yıl süreyle kiralama yoluyla işlettirilmesi yetkisi büyükşehir belediye meclisine ait olmakla birlikte, söz konusu hatların ihalesiz bir şekilde işlettirilmesi mümkün olmadığı gibi ihale sonucunda imzalanan ve süresi dolan sözleşmenin süresinin kural olarak uzatılması da hukuken mümkün değildir.
Davalı idarenin sözleşmenin süresini uzatıp uzatmama hususunda takdir yetkisi bulunmadığı halde, 3 yıllık sürenin dolması üzerine, yeniden ihale edilerek işlettirilmesi gereken özel halk otobüsü hattının davacıya hukukî bir dayanağı olmaksızın ihale yapılmadan “sözleşmesinin yenilenmesi suretiyle” işlettirilmesi nedeniyle, davacının hukuken korunmaya değer haklı bir beklentisinin oluştuğundan söz etmeye imkân bulunmamaktadır.
Bu itibarla, davanın reddi yolundaki Mahkeme kararına yönelik istinaf başvurusunun reddine dair Bölge İdare Mahkemesi kararında sonucu itibarıyla hukukî isabetsizlik bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın reddine ilişkin İdare Mahkemesi kararına yönelik olarak yapılan istinaf başvurusunun reddi yolundaki temyize konu … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının yukarıda belirtilen GEREKÇEYLE ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davacıya iadesine,
5. 2577 sayılı Kanun’un 50. maddesi uyarınca, bu onama kararının taraflara tebliğini ve bir örneğinin de … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesi’ne gönderilmesini teminen dosyanın … İdare Mahkemesi’ne gönderilmesine, 17/01/2023 tarihinde kesin olarak oybirliğiyle karar verildi.