Danıştay Kararı 13. Daire 2020/1410 E. 2020/1751 K. 02.07.2020 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2020/1410 E.  ,  2020/1751 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2020/1410
Karar No:2020/1751

TEMYİZ EDEN (DAVACI): … Turizm Taşımacılık İnşaat Emlak ve Temizlik Hizmetleri Ticaret Ltd. Şti.
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVALI): Kamu İhale Kurumu
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : …. İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem : Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğü … Hidroelektrik Santrali İşletme Müdürlüğü’nce 22/10/2019 tarihinde açık ihale usulüyle gerçekleştirilen “3 Adet Minibüs ile Personel Taşıma İşi”ne ilişkin ihalenin iptali kararına yapılan itirazen şikâyet başvurusunun reddine dair Kamu İhale Kurulu’nun (Kurul) 14/11/2019 tarih ve 2019/UH.IV-1474 sayılı kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: …. İdare Mahkemesi’nce verilen kararda; uyuşmazlık konusu ihaleye 4 firma tarafından teklif verildiği, 1 isteklinin teklifinin sınır değerin altında kaldığı, 2 isteklinin teklifinin ise yaklaşık maliyetin üzerinde olduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, 24/10/2019 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalede geçerli tek teklif kaldığından yeterli rekabet şartlarının oluşmadığı gerekçesiyle ihalenin iptal edildiği, ihalenin iptali üzerine davacı firma tarafından 01/11/2019 tarihinde idareye yapılan şikâyet başvurusunun 04/11/2019 tarihinde reddedildiği ve aynı gün tebliğ edildiği, bunun üzerine 12/11/2019 tarihinde davalı Kamu İhale Kurumu’na itirazen şikâyet başvurusunda bulunduğu, Kurul tarafından ihalenin iptali işleminden önce idareye herhangi bir şikâyet başvurusunda bulunulmadığı ve iptal kararının itirazen şikâyet üzerine alınmadığı gerekçesiyle 4734 sayılı Kanunun 54 üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi uyarınca başvurunun reddine karar verildiği, ihalenin idarece iptaline ilişkin kararlardan sadece şikâyet ve itirazen şikâyet üzerine alınanların itirazen şikâyet başvurusuna konu edilebileceği, herhangi bir şikâyet ve itirazen şikâyet başvurusu olmaksızın ihalenin idarece re’sen iptal edilmesi hâlinde Kamu İhale Kurumu’nun inceleme görev ve yetkisi bulunmadığı, davacı firmanın başvurusunun Kurul tarafından görev yönünden reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır. Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, şikâyet ve itirazen şikâyet başvurularının dava açılmadan önce tüketilmesi gereken zorunlu idarî başvuru yolları olduğu, ihalede rekabet şartlarının oluştuğu, tek geçerli teklif kalmasının ihalede rekabetin oluşmadığı anlamına gelmeyeceği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, ihalenin idarece iptaline ilişkin kararlardan sadece şikâyet ve itirazen şikâyet üzerine alınanların itirazen şikâyet başvurusuna konu edilebileceği, ihaleyi gerçekleştiren idareden ihalenin iptalinden önce herhangi bir şikâyet başvurusunun bulunup bulunulmadığının sorulması üzerine, idare tarafından verilen 12/11/2019 tarih ve 184689 sayılı cevapta, ihalenin iptalinden önce idareye şikâyet başvurusu yapılmadığı, herhangi bir şikâyet ve itirazen şikâyet başvurusu olmaksızın ihalenin idarece re’sen iptal edilmesi hâlinde inceleme görev ve yetkilerinin bulunmadığı belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki …. İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davacıya iadesine,
5. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
6. 2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 02/07/2020 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.