Danıştay Kararı 13. Daire 2019/739 E. 2023/1759 K. 10.04.2023 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2019/739 E.  ,  2023/1759 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2019/739
Karar No:2023/1759

TEMYİZ EDEN (DAVACI) : … Elektrik Dağıtım A.Ş.
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVALI) : … Kurumu
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN_KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davacı şirket tarafından, 2011-2014 dönemi düzenlemeye esas net yatırım gerçekleşmelerinin onaylanmasına ilişkin … tarih ve … sayılı Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (Kurul) kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararda; davacı şirket hisselerinin tamamının kamuya ait olduğu I. Uygulama Döneminde bir kısım yatırım harcamasının Kurul onayı alınmadan yapıldığı, 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ve ikincil mevzuat hükümleri uyarınca yatırım harcamalarının tarife yolu ile geri alınabilmesi için aranan “Kuruldan yatırım onayı alınması” şartını taşımadığı için tarifeye yansıtılmasına ve bu şekilde itfa edilmesine olanak bulunmadığından, Kurul tarafından onaylanmayan yatırım harcaması tutarının tarifeye dâhil edilmek suretiyle itfa edilmemesi sonucunu doğuran dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı; öte yandan, Avrupa Yatırım Bankası ve Dünya Bankası kredileri ile yapılan yatırım harcamaları için de onay şartı yönünden istisnaî bir durum bulunmadığı, şirketin Avrupa Yatırım Bankası ve Dünya Bankası kredileri ile finanse edilen yatırımları için Kurul’dan onay alınmaması nedeniyle kendi öz kaynakları ile yaptığı yatırımlarda olduğu gibi, dış kredi ile yapılan yatırımların da tarifeye yansıtılmasına hukuken olanak bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesi’nce; istinaf başvurusuna konu İdare Mahkemesi kararının usul ve hukuka uygun olduğu ve davacı tarafından ileri sürülen iddiaların söz konusu kararın kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği belirtilerek 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 45. maddesinin 3. fıkrası uyarınca istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, 2006-2010 I. Uygulama Döneminde yatırım tavanı olarak belirlenen harcamaların dışında kamu kurum ve kuruluşlarının emir ve talimatları doğrultusunda yatırım harcaması yapıldığı, söz konusu harcamaların kamu şirketi olarak gerçekleştirildiği, dağıtım şirketlerinin ne kadar yatırım harcaması yapacağının Bakanlar Kurulu, Yüksek Planlama Kurulu, Devlet Planlama Teşkilatı, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB) ve Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. (TEDAŞ) gibi kamu otoritelerinin emir ve talimatları ile belirlendiği, davalı idarenin yatırım tavanı belirleme yetkisinin sadece özelleştirilmiş dağıtım şirketlerine ilişkin olduğu, özelleştirilmemiş şirketlerin tarifelerini hazırlama ve yapılacak yatırımları belirleme görev ve yetkisinin ise TEDAŞ’ın uhdesinde bulunduğu, konuyla ilgili davalı idare bağlı yetki içerisinde ve kendisine gönderilen tarife teklifini aynen onaylamak zorunda olduğundan TEDAŞ’ın yatırım harcamalarına ilişkin kararlarının bu harcamaların hukuka uygun olarak kabulü için yeterli olduğu, fazla yapıldığı iddia edilen harcamalar nedeniyle yatırım tavanının aşılmadığı, özelleştirme sırasında ÖİB tarafından sunulan bilançoda 258 nolu hesapta yatırım harcamalarının izlendiğinin görüldüğü, bu harcamaların mevzuat gereği yatırımın tamamlandığı dönemde tarifeye yansıtılacağı kabulüyle ihaleye teklif verildiği, dava konusu işlemin dayanağı … ve … sayılı Kurul kararlarının geçmişe yürütülerek alındığı, söz konusu Kurul kararları alınmadan önce yatırım tavanını aşan harcamaların tarifeye yansıtılmayacağına ilişkin herhangi bir düzenleme bulunmadığı ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’IN DÜŞÜNCESİ: Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler ile Dairemizin 20/02/2023 tarihli ara kararı cevabı incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
Bölge idare mahkemesi kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddine ilişkin İdare Mahkemesi kararına yönelik istinaf başvurusunun reddi yolundaki temyize konu … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından, anılan Bölge İdare Mahkemesi kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın ve istemi hâlinde kullanılmayan …-TL yürütmenin durdurulması harcının davacıya iadesine,
5. 2577 sayılı Kanun’un 50. maddesi uyarınca, bu onama kararının taraflara tebliğini ve bir örneğinin de … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesi’ne gönderilmesini teminen dosyanın … İdare Mahkemesi’ne gönderilmesine, 10/04/2023 tarihinde kesin olarak oybirliğiyle karar verildi.