Danıştay Kararı 13. Daire 2019/53 E. 2019/762 K. 13.03.2019 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2019/53 E.  ,  2019/762 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2019/53
Karar No:2019/762

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : Kamu İhale Kurumu
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVACI) : … Ltd. Şti.
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : …İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: …İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nce 02/08/2018 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2018-2019 Ortaöğretim Öğrencilerini Taşıma Hizmeti” ihalesine ilişkin olarak davacı şirket tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusunun reddine dair … tarih ve …sayılı Kamu İhale Kurulu (Kurul) kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: …İdare Mahkemesi’nce; İdari Şartname ile Teknik Şartnamede yer verilen kurallar bir arada değerlendirildiğinde, ihale konusu işte kullanılacak araçların karayolu yolcu taşımacılığı yetki belgelerinden birine sahip olmasının yeterli görüldüğü, plaka harf grubu şartını taşımalarının gerekmediği, bununla birlikte araçların taşıma yapılacak Bölge (İlçe) Trafik Komisyonu kararlarına uygun araçlar olmasının da zorunlu olduğu, ihalenin üzerinde bırakıldığı …Ltd. Şti.’nin ihalede kullanacağı araçların İdari Şartname’nin 7.5.2. maddesinin 3. fıkrasına göre ilçe trafik komisyonu kararlarına uygun araçlar olup olmadıkları hakkında bilgi alınmadan veya bu husus hakkında bir tespitte bulunulmadan ihalenin adı geçen şirket üzerinde bırakılmasında ve bu hususa ilişkin olarak yapılan itirazen şikâyet başvurusunun reddedilmesinde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, Teknik Şartname’nin 4.1.5 maddesine göre okul servis araçları için plaka harf grubu şartı aranmadığı ve araçların ilçe trafik komisyonu kararlarına uygun araçlar olup olmadığının denetimler sırasında ortaya konulabileceği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından, İdari Şartname’nin 7.5.2 maddesine göre taşıma yapacak araçların ilçe trafik komisyonu kararlarına uygun araçlar olmasının zorunlu olduğu belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’İN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin işin gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
…İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nce 02/08/2018 tarihinde açık ihale usulüyle “2018-2019 Ortaöğretim Öğrencilerini Taşıma Hizmeti” ihalesi gerçekleştirilmiştir.
İhalede ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi davacı şirket tarafından, ihalenin üzerinde bırakıldığı şirketin teklife konu araçlarının İdari Şartname’nin 7.5.2. maddesinde belirtilen niteliklere sahip olmadığı, …Valiliği İl Trafik Komisyonu’nun 23/05/2003 tarih ve 2003/5 sayılı kararı uyarınca öğrenci taşıma işinde kullanılacak araçların (J) plakalı olması gerektiği ileri sürülerek itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
İtirazen şikâyet başvurusunun Kurul’un … tarih ve …sayılı kararıyla reddi üzerine, anılan Kurul kararının iptali istemiyle bakılan dava açılmıştır.

İLGİLİ MEVZUAT:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları başlıklı 10. maddesinde, “İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:..6) İhale konusu işin yerine getirilebilmesi için gerekli görülen tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipmana ilişkin belgeler… İhale konusu işin niteliğine göre yukarıda belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilân veya davet belgelerinde belirtilir.” kuralına yer verilmiştir.
İdari Şartname’nin 7.5.2. maddesinde, “İsteklilerce ihale kapsamında çalıştırılacak araçların ihale tarihi itibarıyla 12 (oniki) yaşını aşmamış olması gerekmektedir. (İhale tarihi itibarıyla 12 yılını doldurmuş onüçüncü yıldan gün almamış olması gerekir. Bu sürenin hesabında aracın ruhsatında belirtilen trafiğe çıkış tarihi esas alınacaktır. Araçlar en az 13+1 koltuk kapasiteli olmak zorundadır.
İsteklilerin teklif dosyasında, taşıma yapılacak Bölge (İlçe) Trafik Komisyonu kararlarına uygun olmak üzere, teklif edilen araçların en az %20’sinin kendilerine ait olduğunu (Öz mal) gösterir belgeleri ruhsatları ile birlikle sunmaları zorunludur. Öz mal araçları teşvik amacıyla araç ruhsatlarının aslı, noter onaylı fotokopileri veya aslı idarece görülmüş örneğinin teklif dosyasında sunulması zorunludur.
Taşıma yapacak araçların, taşıma yapılacak Bölge (İlçe) Trafik Komisyonu kararlarına uygun araçlar olması zorunludur.
İhale üzerinde kalan istekli 2018-2019 eğitim öğretim yılı boyunca Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim Yönetmeliği Kapsamında Hizmet Alımı işinde işin başlama tarihinden bitiş tarihine kadar, araç ve sürücülerle ilgili belgeleri (araç ruhsatı, karayolu zorunlu trafik sigortası, Araç ferdi kaza koltuk sigortası sürücü belgesi, SRC belgeleri, sürücülerin Halk Eğitimi Merkezi Müdürlükleri tarafından verilen Okul Servis Araçları Sürücü Eğitimi Sertifikası, sabıka kaydı belgelerini) işe başlamadan önce idareye teslim etmek zorundadır.” kuralı bulunmaktadır.
Teknik Şartname’nin 4.15. maddesinde ise, “Belediye sınırları dışına/dışından yapılan okul servis hizmetleri için: yapılacak taşımanın şehirlerarası veya şehiriçi olmasına bağlı olarak taşımacı ayrıca Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığınca düzenlenmiş karayolu yolcu taşımacılığı yetki belgelerinden birine sahip olmalıdır. (Taşımalı eğitim uygulamalarındaki öğrencileri taşıyacak olan okul servis araçlarında plaka harf grubu şartı aranmamaktadır. Araçların ticari olması yeterli olacaktır.” kuralı yer almıştır.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
4734 sayılı Kanun’un 10. maddesinde, ihaleye katılımda yeterlik kuralları belirlenmiş olup, anılan maddenin ikinci fıkrasında, ekonomik, mali ve teknik yeterliğin belirlenmesi için kriterler sayma suretiyle belirtilmiş, 27. maddesinde ise, yeterlik kriterlerinin idarî şartnamede belirtilmesinin zorunlu olduğu kurala bağlanmıştır.
İhaledeki yeterlik kriterleri kural olarak idari şartnamede belirtilirken, teknik şartnamede daha çok sözleşme konusu işin ifa aşamasına ilişkin kurallar yer almaktadır.
Bakılan uyuşmazlıkta, İdari Şartname’de servis araçlarının (J) plaka olması gerektiğine ilişkin açık bir düzenlemeye yer verilmediği, bu hususta Teknik Şartname’nin 4.1.5. maddesinde servis araçlarının sahip olması gereken şart ve özellikleri arasında Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nca düzenlenmiş karayolu yolcu taşımacılığı yetki belgelerinden birine sahip olması ve ticari araç olması dışında (J) plaka olması şartının aranmadığı görülmektedir.
Bu durumda, servis araçlarının (J) plaka olması şartının ihalede ekonomik ve mali yeterliğin veya mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesine ilişkin kriterler arasında yer almadığı anlaşılmaktadır.
Öte yandan, okul servis araçlarının teknik şartnameye uygunluğunun sözleşmenin uygulanması aşamasında denetleneceği ve ihale dokümanında belirtilen özelliklere uygun olmadığının tespiti hâlinde gerekli müeyyidelerin uygulanacağı da açıktır.
Bu itibarla, itirazen şikâyet başvurusunun reddine ilişkin Kurul kararında hukuka aykırılık, dava konusu işlemin iptali yolundaki temyize konu Mahkeme kararında ise hukukî isabet bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalının temyiz isteminin kabulüne;
2. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca …İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. DAVANIN REDDİNE,
4. Ayrıntısı aşağıda gösterilen …-TL ilk derece yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
5. Kullanılmayan …-TL ilk derece aşamasındaki yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davacıya; …-TL temyiz aşamasındaki yürütmeyi durdurma harcının ise davalı idareye iadesine,
6. …-TL temyiz yargılama gideri ile Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …-TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
7. Posta giderleri avansından artan tutarın taraflara iadesine,
8. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
9. 2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 13/03/2019 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.