Danıştay Kararı 13. Daire 2019/3925 E. 2020/161 K. 15.01.2020 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2019/3925 E.  ,  2020/161 K.Ö
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2019/3925
Karar No:2020/161

TEMYİZ EDEN (DAVACI) : … Elektrik Üretim San. ve Tic. A.Ş.
VEKİLİ : …

KARŞI TARAF (DAVALI) : Devlet Su İşleri (DSİ) Genel Müdürlüğü
VEKİLLERİ : …

İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: … Hidrolojik Gözlem Değerlendirme ve Kontrol Hizmet Bedeli borçlarını ve gecikme zamlarını içeren 20/01/2015 tarih ve … sayılı işlem ile bu işleme karşı yapılan itirazın reddine ilişkin … tarih ve … sayılı işlemin iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce Dairemizin 22/03/2018 tarih ve E:2016/2083, K:2018/1119 sayılı bozma kararına uyularak verilen kararda; bir işlemin idari davaya konu edilebilmesi için, idari birimlerce tesis edilmiş olması yeterli olmayıp, aynı zamanda ilgililer yönünden icrai nitelik taşıması gerektiği, uyuşmazlık konusu olayda; davacı şirkete ait HES projesinden kaynaklı … TL tutarındaki hizmet bedelinin ödenmesinin istenilmesine ilişkin davalı idarece tesis edien işlemin, anılan borcun rızaen ve zamanında ödenmemesi halinde taraflar arasında akdedilen sözleşmedeki hükümlere göre hukuki işlem başlatılarak tahsili yoluna gidileceği şeklinde bir bildirim işlemi olduğu anlaşıldığından, dava konusu işlemin kesin ve icrai bir işlem olarak değerlendirilemeyeceği; bu haliyle davacının hukuki durumunda bir değişiklik yapmadığı gibi idari davaya konu olabilecek kesin ve yürütülmesi zorunlu bir idari işlem niteliğini taşımadığı kanaatine varılmakla, anılan işlemin iptaline yönelik davanın esasını inceleme olanağı bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle davanın incelenmeksizin reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, dava konusu işlemin kesin, yürütülebilir bir işlem olduğu ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, mahkeme kararının hukuka uygun olduğu belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’İN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle incelenmeksizin reddi yolundaki … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (on beş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 15/01/2020 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.