Danıştay Kararı 13. Daire 2019/1458 E. 2019/1915 K. 29.05.2019 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2019/1458 E.  ,  2019/1915 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2019/1458
Karar No:2019/1915

TEMYİZ EDEN (DAVACI): … Yapı Turizm Taahhüt ve Ticaret A.Ş.
VEKİLİ : …

KARŞI TARAF (DAVALI): Kamu İhale Kurumu
VEKİLLERİ : …

İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Devlet Su İşleri … Bölge Müdürlüğü tarafından 28/12/2017 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “… Ovası Sol Sahil Sulamaları Ana İletim Hattı İnşaatı” ihalesinde başka bir istekli tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusu sonucunda davacının teklifinin reddedilmesi gerektiğine yönelik düzeltici işlem belirlenmesine ilişkin Kamu İhale Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararının iptali istenilmiştir.

İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen kararda; dava konusu ihalede idare tarafından teklif fiyatı sınır değerin altında kalan davacıdan aşırı düşük teklif açıklaması talep edildiği, açıklaması uygun bulunan davacının ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği, istekli … İnşaat Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. – … İnşaat San. ve Tic. Ltd. Şti. iş ortaklığı tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusu sonucunda davalı idare tarafından davacının teklifinin reddedilmesi gerektiği yönünde düzeltici işlem belirlendiği, bunun üzerine bakılan davanın açıldığı, ihalede ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlenen davacı … Tur. Taah. ve Tic. A.Ş. tarafından, 7 no’lu iş kalemi için idarece 0,979729 kg olarak belirlenen “Mazot” girdisinin miktarının 0,448020 kg; 0,214862 saat olarak belirlenen “Operatör makinist” girdisinin miktarının 0,06 saat; 1,45 saat olarak belirlenen “Betoncu ustası” girdisinin miktarının 0,15 saat; 11,568125 saat olarak belirlenen ”Düz işçi” girdisinin miktarının 1,176 saat olarak kullanıldığı,“Kum (tuvenan agregadan elenmiş, yıkanmış ve en az iki tane sınıfı karıştırılarak hazırlanmış)”, “Formen”, “Yağcı”, “Lağımcı”, “Makinist”, “Erbab işçi”, “Beton nakli” ve “Kum çakıl nakli” için herhangi bir fiyat öngörülmediği, 40 no’lu iş kaleminde yer alan işçilik miktarlarının “Formen” için 0,015 saat, “Düz işçi” için 0,30 saat ve “Sıcak demirci ustası” için 0,21 saat olarak belirleyerek azaltıldığı, aşırı düşük teklif açıklaması sunan davacı tarafından fiyat teklifi ekinde sunulan analizdeki işçilik, malzeme ve nakliye girdilerindeki birim miktarların idarenin analiz formatında yer alan birim miktarlar ile uyumlu olmadığı, dolayısıyla davacı tarafından idarenin analiz formatına uygun analiz sunulmadığı, kamu ihale mevzuatına uygun olarak aşırı düşük teklif açıklamasında bulunmayan davacının teklifinin reddedilmesi gerektiğine yönelik düzeltici işlem belirlenmesine ilişkin dava konusu Kurul kararında hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, Kamu İhale Kurul’unun dava konusu ihaleye ilişkin aldığı 16/08/2018 tarihli ve 2018/UY.II-1556, 1557, 1558 ve 1559 sayılı dört ayrı kararı ile davacının aşırı düşük açıklamasının aynı gerekçelerle uygun bulunmayarak teklifinin reddedilmesi gerektiği yönünde düzeltici işlem kararları verildiği, bu kararların davacının aşırı düşük açıklamasının uygun bulunmamasına ilişkin kısımlarının iptali talebiyle aynı dilekçeyle dava açıldığı, bu kararlar arasında İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 5. maddesi gereğince aynı dilekçe ile dava açılabilmesi için gerekli olan maddi ve hukuki bağın olduğu, ancak Mahkeme’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı dilekçe ret kararı üzerine dört ayrı dava açılmak zorunda kalındığı, bunun yargılama gideri ve vekâlet ücretini dört katına çıkardığı, söz konusu dört karar için tek bir yargılama giderine ve vekâlet ücretine hükmedilmesi gerektiği, ihaleyi yapan idarece 07 ve 40 poz numaralı iş kalemleri için hazırlanan analiz ve analizde yer alan girdi ve miktarların söz konusu iş kaleminin birim fiyat tarifine ve ihale dokümanlarına uygun olmadığı, bu sebeple değerlendirme dışı bırakılmalarının hukuka aykırı olduğu, analizlerin birim fiyat tariflerine aykırılığının şikâyet ve itirazen şikâyete konu edilmemiş olmasının analizleri geçerli, birim fiyat tariflerini ise geçersiz hâle getirmeyeceği, tekliflerinin reddedilmesinin kamu zararına sebep olduğu ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, davacı tarafından aşırı düşük talep yazısına göre açıklama yapılması gerektiği, isteklilerin tekliflerinin aşırı düşük teklif olarak tespit edilerek kendilerinden açıklama istenilmesi durumunda yapacakları açıklamada sunacakları analizlerin idarece verilen analiz formatına uygun olması gerektiği, davacı tarafından 07 ve 40 numaralı iş kalemlerinin aşırı düşük teklif açıklamasında kullanılan analiz miktarlarının düşürüldüğü, fiyat teklifi ekinde sunulan analizdeki işçilik, malzeme ve nakliye girdilerindeki birim miktarları ile idarenin analiz formatında yer alan birim miktarların uyumlu olmadığı, ihale dokümanı kapsamındaki analiz formatına, birim fiyat tariflerine, idarece tanımlanan yapım şartlarına veya teknik şartnameye uygun olmayan açıklama sunan davacının teklifinin reddedilmesinin hukuka uygun olduğu belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’İN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin işin gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davacıya iadesine,
5. Kullanılmayan …-TL yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davacıya iadesine,
6. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
7. 2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 29/05/2019 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.