Danıştay Kararı 13. Daire 2019/1185 E. 2019/1489 K. 06.05.2019 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2019/1185 E.  ,  2019/1489 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2019/1185
Karar No:2019/1489

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : …
VEKİLİ : …

KARŞI TARAF (DAVACILAR) : 1. …
2. …
VEKİLİ :

İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: ‘nce 09/08/2018 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “…Kapalı Havzası ve Yukarı … Alt Havzasında Yer Alan Kuyulara 122 Takım Otomatik Seviye Ölçüm Sistemi Takılması, Koruma Sistemlerinin Yapımı Mal Alımı” ihalesine yönelik olarak davacılar tarafından yapılan şikâyet başvurusunun reddi üzerine yapılan itirazen şikâyet başvurusunun süre yönünden reddine ilişkin Kamu İhale Kurulu’nun (Kurul) 12/09/2018 tarih ve … sayılı kararının iptali istenilmiştir.

İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce; ihale komisyonu kararının 14/08/2018 tarihinde EKAP üzerinden gönderildiği, bu kararda davacı şirketlerden oluşan ortak girişimin teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı, davacılar tarafından şikâyet başvurusunun yapıldığı, ihaleyi yapan idarece işin esasına girilerek yapılan inceleme sonucunda şikâyet başvurusunun reddedilmesi üzerine davacılar tarafından itirazen şikâyet başvurusunun yapıldığı, Kamu İhale Kurulu’nun dava konusu kararı ile, “şikâyetçinin şikâyete yola açan durumun farkına varıldığı 13/08/2018 tarihli kesinleşen ihale kararının tebliğ edildiği 14/08/2018 tarihinden itibaren 10 (on) günlük süreyi izleyen ilk iş günü olan 27/08/2018 Pazartesi günü mesai bitimine kadar idareye şikâyet başvurusunda bulunması gerekirken, bu süre geçtikten sonra 28/08/2018 tarihinde şikâyet başvurusunda bulunulduğundan” bahisle itirazen şikâyet başvurusunun süre yönünden reddedildiği, 19/12/2018 tarihli ara kararının gereğini yerine getiren (PTT) Genel Müdürlüğü’nce gönderilen bilgi ve belgelerin incelenmesinden, davacılar tarafından posta yoluyla gönderilen şikâyet başvuru dilekçesinin ihaleyi yapan idarenin evrak kayıt memuruna 17/08/2018 (Cuma günü) tarihinde teslim edildiği; ihaleyi gerçekleştiren ‘nce gönderilen bilgi ve belgelerin incelenmesinden ise, idarece şikâyet başvuru dilekçesinin kaydının 28/08/2018 (Salı günü) tarihinde yapıldığının görüldüğü, davacılar tarafından şikâyet başvurusunun posta yoluyla 17/08/2018 tarihinde yapıldığı, postada gecikme yaşanmadığı, idarece şikâyet başvuru dilekçesinin derhal kaydının yapılmadığı, başvuru dilekçesinin kayıtlara alınmasında idaredeki gecikmelerin dikkate alınamayacağı, kesinleşen ihale kararının gönderildiği 14/08/2018 tarihini izleyen günden itibaren on gün içinde idareye yapılan 17/08/2018 tarihli şikâyet başvurusunun süresinde olduğu sonucuna ulaşıldığı işin esasına geçildikten sonra bir karar verilmesi gerekirken, itirazen şikâyet başvurusunun süre yönünden reddedilmesine yönelik dava konusu Kamu İhale Kurulu kararında hukuka uygunluk bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka aykırı bulunarak işlemin iptaline karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, şikâyet başvurusunun elden veya posta yoluyla yapılabileceği, posya yoluyla yapılan başvurularda postadaki gecikmelerin dikkate alınmayacağı, belgelerin incelenmesinden davacının şikâyet başvurusunda bulunması gereken süre geçtikten sonra 28/08/2018 tarihinde şikâyet başvurusu yaptığı, itirazen şikâyet başvuru dilekçesinde şikâyet edilen işlemin tebliğ tarihinin 28/08/2018 olarak belirtildiğinden davacı tarfından da şikâyet başvurusunda bulunulan tarihin 28/08/2018 olduğunun kabul edildiği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’İN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin işin gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalının temyiz isteminin reddine,
2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptali yolundaki … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davalıya iadesine,
5. Kullanılmayan …-TL yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davalı idareye iadesine,
6. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
7. 2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 06/05/2019 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.