Danıştay Kararı 13. Daire 2018/4021 E. 2019/377 K. 13.02.2019 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2018/4021 E.  ,  2019/377 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2018/4021
Karar No:2019/377

TEMYİZ EDEN (DAVACILAR) : 1- …
2- …
VEKİLİ : …
KARŞI TARAF (DAVALI) : …
VEKİLİ : …
İSTEMİN_KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Sağlık Bakanlığı Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nce 04/04/2017 tarihinde açık ihale usulüyle gerçekleştirilen … ihale kayıt numaralı “1826 Gün Süreli … Helikopter Kiralama” işi ihalesinin iptal edilmesine ilişkin işleme karşı davacı iş ortaklığı tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusunun reddine dair …tarih ve … sayılı Kamu İhale Kurulu (Kurul) kararının iptali istenilmiştir.

İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: …. İdare Mahkemesi’nce; ihalede sınır değerin …-TL olarak belirlendiği, ihaleye beş isteklinin katıldığı, … tarihli ihale komisyonu kararından dört isteklinin teklifinin geçerli kabul edildiği, bir isteklinin aşırı düşük teklif açıklaması sunmadığı, aşırı düşük teklif açıklaması sunan ve idarece aşırı düşük teklif açıklamaları uygun bulunan davacı iş ortaklığı teklifinin (…) ekonomik açıdan en avantajlı birinci teklif olarak, sınır değer üzerinde teklif sunan diğer istekli … Havacılık Hizmetleri A.Ş.’nin (..) teklifinin (…) ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlendiği, akabinde ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli tarafından ihale üzerinde bırakılan isteklinin aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun olmadığı iddiasıyla itirazen şikâyet başvurusunda bulunulması üzerine aşırı düşük teklif sorgulamasının yenilenmesi gerektiğine yönelik … tarih ve … sayılı Kurul kararının alındığı, sonrasında idarece alınan 28/09/2017 tarihli düzeltici ihale komisyonu kararı ile aşırı düşük teklif sorgulamasının yenilendiği, aşırı düşük teklif açıklaması sunan davacı iş ortaklığının açıklamalarının idarece uygun bulunarak ihalenin anılan istekli üzerinde bırakıldığı, … ‘ın ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği, bu kez yine ikinci avantajlı teklif sahibi istekli tarafından ihale üzerinde bırakılan isteklinin aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun olmadığı iddiasıyla Kuruma itirazen şikâyet başvurusunda bulunulması üzerine aşırı düşük teklif sorgulamasının tekrardan yenilenmesi gerektiğine yönelik … tarih ve … sayılı Kurul kararının alındığı, sonrasında idarece alınan 27/11/2017 tarihli düzeltici ihale komisyonu kararı ile aşırı düşük teklif sorgulamasının yenilendiği, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklifi sunan isteklinin davacıların aşırı düşük teklif açıklamasının mevzuata uygun olmadığına dair başvurusunun reddi üzerine itirazen şikâyet yoluna başvurması sonrasında tesis edilen … tarih ve … sayılı Kamu İhale Kurulu kararının iptali istemiyle açılan davada, … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:… sayılı kararı ile yürütmenin durdurulmasına karar verildiği, anılan mahkeme kararının uygulanmasını teminen alınan … tarih ve … sayılı Kurul kararı ile “1- Kamu İhale Kurulu’nun 11/01/2018 tarih ve … sayılı kararının iptaline, 2- Anılan mahkeme kararında belirtilen gerekçeler doğrultusunda, 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,” karar verildiği, söz konusu Kurul kararı üzerine ihale komisyonunun 23/05/2018 tarihinde toplanmasıyla alınan aynı tarihli düzeltici ihale komisyonu kararı ile “… söz konusu ihale için hizmet alım talebi 18/01/2017 tarihinde, ihalesi 04/04/2017 tarihinde yapılmıştır. İhale dokümanına göre sözleşme imzalandıktan sonra işe başlama süresi 180 gündür. İtirazlar ve mahkeme süreçleri sonucunda ihale tarihi üzerinden yaklaşık 14 ay geçmiştir. Bu süre zarfında başta Zeytin Dalı Harekâtı olmak üzere ülke ekonomisini olumsuz yönde etkileyen olaylar ortaya çıkmıştır. Ayrıca Genel Müdürlüğümüz tarafından alımı gerçekleştirilen 17 Adet Ambulans Helikopter Kiralama Hizmet Alımı İhalesi’nin sözleşme süresi 2018 ve 2019 yılında sona ereceğinden Bakanlık Makamı Onayı ile … tarihinde … İKN numarası ile 19 Adet Ambulans Helikopter Kiralama Hizmet Alımı olarak ihaleye çıkılmış söz konusu ihalenin komisyon kararı 09/05/2018 tarihinde istekli firmalara tebliğ edilmiştir. Bu bağlamda 3 Adet Helikopter Kiralama Hizmet Alımı için ayrılan bütçe 19 Adet Helikopter Kiralama Hizmet Alımı’na aktarılacağından; ihalede gelinen aşama ve idarelerin ihtiyaçlarını uygun şartlarla ve kaynaklarını verimli kullanarak sağlama zorunluluğu dikkate alındığında söz konusu ihalede en avantajlı teklif olan … TL’nin ülke ekonomisine fazladan büyük yük getireceği düşünüldüğünden kamu kaynaklarının etkin kullanılamayacağı” gerekçeleriyle ihalenin iptal edilmesine karar verildiği, kararın 24/05/2018 tarihinde ihale yetkilisince onaylandığı, davacı iş ortaklığı tarafından ihale komisyonu kararına karşı yapılan itirazen şikâyet başvurusunun dava konusu Kurul kararı ile reddedilmesi üzerine bakılan davanın açıldığı, ihale komisyonu kararı üzerine idarenin verilen bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte takdir yetkisinin olduğu, idarelerin 4734 sayılı Kanun’un 5. maddesinde yer verilen ilkelere uygun hareket etme sorumluluğunun bulunduğu dikkate alındığında, başvuruya konu ihalenin 22/01/2018 tarihli ihale komisyonu kararı ile iptal edilmiş olduğu, sonrasında idare tarafından … İKN’li “19 Adet Ambulans Helikopter Kiralama Hizmet Alımı” işine ait ihale ilanının 03/04/2018 tarihinde yayımlandığı, ihale tarihinin 04/05/2018 olduğu, iptal edilen ihale konusu “3 Adet Helikopter Kiralama” ihtiyacının bu alım ile karşılanacağı, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanması ve kaynakların verimli kullanılması ilkelerinin temini bakımından idarece, 4734 sayılı Kanun ile tanınan yetkinin, ihaleyi iptal etme yönünde kullanılmasında, dolayısıyla davacı iş ortaklığının itirazen şikâyet başvurusunun reddi yönündeki dava konusu Kurul kararında hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacılar tarafından, ihale yetkilisi onayı ile daha önce üç defa ihalenin uhdelerinde bırakıldığı, gelinen aşamada ihalenin iptaline karar verilemeyeceği, idarenin ihaleyi iptal gerekçesi olarak ihtiyaçların uygun şartlarda ve zamanında karşılanması ilkesini göstermesinin çelişki olduğu, bir yandan tasarruf gerekçesiyle ihaleyi iptal ederlen bu defa 19 adet ambulans helikopter alımı ihalesine çıkıldığı ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, ihale sürecinin Kurul kararları ve mahkeme süreciyle uzadığı, ihale süresi dikkate alındığında ihalenin bu haliyle sürdürülmesi yerine kaynakların verimli kullanılması ilkesi de gözetilerek 2018 ve 2019 yıllarında sona erecek olan 17 adet helikopter kiralama hizmet alım işi ile birleştirildiği, ülke ekonomisini kötü etkileyen bazı gelişmelerin olması nedeniyle kaynakların daha verimli kullanılması amacıyla ödeneklerin birleştirilerek iki ayrı ihale yerine tek ihale ile hizmetin gördürülmesinin sağlanması gerekçesinin bir çelişki teşkil etmediği aksine gerekçe ile kararın uyumlu olduğu, dava konusu ihalenin iptal gerekçesinin makûl ve hukuki olduğu belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ … ‘İN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin işin gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacıların temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunanlar üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davacılara iadesine,
5. Kullanılmayan …-TL yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davacılara iadesine,
6. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
7. 2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 13/02/2019 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.