Danıştay Kararı 13. Daire 2017/2410 E. 2018/555 K. 19.02.2018 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2017/2410 E.  ,  2018/555 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2017/2410
Karar No:2018/555

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı): …
Vekili : …

Karşı Taraf (Davacılar) : 1- …
2- …

İstemin Özeti : …. İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının; ihalede sunulan dokuz tekliften altısının yaklaşık maliyetten yüksek olduğu, idarenin kamu yararı doğrultusunda hareket ettiği, ihalenin iptali konusunda idarenin takdir yetkisi bulunduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.

Danıştay Tetkik Hâkimi …’in Düşüncesi : Temyiz isteminin reddi ile Mahkeme kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:
Dava, davacı iş ortaklığı tarafından, davalı idarece gerçekleştirilen … ihale kayıt no’lu … Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü Hizmet Binası Yapım İşi ihalesinin tüm tekliflerin reddedilerek iptaline ilişkin 05.04.2017 tarihli ve … sayılı işlemin iptali istemiyle açılmış, İdare Mahkemesi’nce; ihaleye ilişkin isteklilerce … adet doküman alındığı, dokuz adet teklif verildiği ve verilen bu tekliflerden hepsinin geçerli olduğu, idarece yaklaşık maliyetin …-TL olarak belirlendiği, geçerli tekliflerden üçünün yaklaşık maliyetin altında olduğu, en düşük teklifi veren davacı şirketin teklifinin …-TL olduğu, ilan edilen ve gerçekleştirilen bir ihaleye ilişkin olarak verilen tekliflerin ihalenin yenilenmesi hâlinde daha düşük veya avantajlı olacağının garantisinin olmadığı, verilen tekliflerin hepsinin geçerli ve bunlardan üçünün idare tarafından belirlenmiş yaklaşık maliyetin altında olduğu, ihale mevzuatında ve dava konusu ihalenin şartnamesinde ihtiyacın uygun şartlarla karşılanabilmesi veya kaynakların verimli kullanılabilmesi için verilen tekliflerin yaklaşık maliyetin ne kadar altında olması gerektiğine dair bir düzenlemenin bulunmadığı, ayrıca verilen tekliflerin 2016 yılı birim fiyatlarıyla hazırlanmış ve bu fiyatlar esas alınmak suretiyle ihalenin sonuçlandırılarak bu koşullarda işi yapabilecek isteklinin üzerinde bırakılmış olmasının idarenin lehine ve kamu yararına uygun bir durum oluşturacağı gibi bu konuda isteklilerden herhangi bir itiraz ve yakınmanın da vaki olmadığı dikkate alındığında, objektif gerekçelere dayanmayan ihale iptal kararında hukuka uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiş, bu karar davalı idare tarafından temyiz edilmiştir.

Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptali yolundaki temyize konu … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından, temyiz istemi yerinde görülmeyerek anılan Mahkeme kararının ONANMASINA; temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına, posta giderleri avansından artan tutarın davalıya iadesine, dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine, 2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 19.02.2018 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.