Danıştay Kararı 13. Daire 2017/1130 E. 2020/661 K. 27.02.2020 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2017/1130 E.  ,  2020/661 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No : 2017/1130
Karar No : 2020/661

DAVACI: Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu (MKE) Genel Müdürlüğü
VEKİLİ: …
DAVALILAR: 1. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı
VEKİLİ: …
2. … A.Ş.
VEKİLİ: …

DAVANIN KONUSU :
… Şeker Fabrikası’nda bulunan “… Marka Sert Küp Şeker Tesisinin” satış yöntemi ve pazarlık usulü uygulanmak suretiyle 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun uyarınca 02/02/2017 tarihinde gerçekleştirilen satış ihalesinin ve ihaleye konu tesisin hurda kapsamında olması hâlinde ihalenin iptal edilerek davacı Kuruma satışının yapılmasına ilişkin olarak … A.Ş.’ye 19/01/2017 tarihinde yapılan başvurunun reddine dair … A.Ş.’nin 02/02/2017 tarih ve 8350 sayılı işleminin iptali istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI :
7/2156 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile hurda hâlindeki araçların kendi ihtiyaçlarından fazlalarının Kurumlarına satış suretiyle devirlerinin kararlaştırıldığı, 2001/15 sayılı Başbakanlık Genelgesi ile her türlü hurda malzemenin Kurumlarına satış suretiyle devrinin öngörüldüğü, ihaleye konu malzemelerin hurda tarifi içinde kaldığı ve Kurumlarına satılması gerektiği, şeker fabrikasındaki küp şeker tesisinin ekonomik ömrünü doldurduğundan ihalenin iptali gerektiği ileri sürülmüştür.

DAVALILARIN SAVUNMASI :
Davalı Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından, ihalenin iptal edildiği, ihale dokümanından da görüleceği üzere hurda satışının yapılmadığı, ihale iptal edilmiş ise de fabrika tarafından tesisin hurda olarak değerlendirilmediği, hurda olarak satılması hâlinde davacı Kuruma satılacağının da belirtildiği, tesisin özelleştirilerek ekonomiye kazandırılmasının amaçlandığı savunulmuştur.
Davalı … A.Ş. tarafından, ihaleye konu tesisin hurda olmadığı, hurda iken satışa çıkarılmadığı, satış ihalesinin Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından iptal edildiği, tesisin satışına ilişkin 15/12/2016 tarih ve … sayılı Yönetim Kurulu kararında da söz konusu tesisin piyasaya satışının gerçekleşmemesi durumunda davacı Kuruma satılmasının karar altına alındığı, tesisin satışı gerçekleşmediğinden, hurda olarak satılmasına karar verildiğinde Bakanlar Kurulu kararı uyarınca davacı Kuruma satılacağından dava konusu talebin hukuksal bir dayanağının bulunmadığı savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’UN DÜŞÜNCESİ :
… Şeker Fabrikası’nda bulunan “… Marka Sert Küp Şeker Tesisinin” satış yöntemi ve pazarlık usulü uygulanmak suretiyle 4046 sayılı Kanun uyarınca 02/02/2017 tarihinde gerçekleştirilen satış ihalesinin Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın 29/03/2017 tarih ve … sayılı kararıyla iptaline karar verildiğinden, ihaleye yönelik iptal istemi hakkında karar verilmesine yer olmadığına; ihaleye konu tesisin hurda kapsamında olması hâlinde ihalenin iptal edilerek Kurumlarına satışının yapılmasına ilişkin olarak ‘ne 19/01/2017 tarihinde yapılan başvurunun reddine dair … A.Ş.’nin 02/02/2017 tarih ve 8350 sayılı işleminin iptali istemi yönünden ise davanın reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI …’NIN DÜŞÜNCESİ : Davacı Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumu tarafından … Şeker Fabrikası Küp Şeker Tesisi satış ihalesinin ve … Anonim Şirketine ihalenin iptali istemiyle yapılan başvurunun reddi yolundaki 02/02/2017 tarihli işlemin iptali istenilmektedir.
3284 sayılı Bazı Maden Hurdalarının Dışarı Çıkarılmasının Yasak Edilmesi ve Satın Alınması Hakkında Kanun’un 1. maddesi hükmü uyarınca; demir, bakır, kurşun, kalay, tutya, aleminyum, antimuvan ve nikel hurdalar ile bunların hurda halindeki halitalarının ve kullanılamayacak bir hale gelmiş bilumum muharrik veya müteharrik vasıtaların memleket dışına çıkarılmasını yasak etmeye İcra Vekilleri Heyetinin yetkili bulunduğu, bu maddelerin memleket içinde satılmasının serbest olduğu, aynı Kanun’un 2. maddesi hükmü gereğince de; resmi daire ve müesseselerde birinci maddede yazılı mevaddan kendi ihtiyaçlarından fazla olanların 2490 sayılı Kanun’un 66. maddesine göre askeri fabrikalara devredileceği öngörülmüştür.
5591 sayılı Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu Kanunu 18/11/1983 tarih ve 105 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile, bu Kanun Hükmünde Kararname ise 3743 sayılı Yasa ile yürürlükten kaldırılmış ve davacı Kurumun 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi olması nedeniyle 28/10/1984 tarih ve 18559 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kurum Ana Statüsü yürürlüğe girmiştir. Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu Ana Statüsü’nün 4 üncü maddesinde; her türlü silah, mühimmat ve patlayıcı maddelerle benzerlerini ve askeri ihtiyaçlara yarayan araç ve gereçleri, makina ve sistemleri imal etmek veya ettirmek, tadil ve tamir etmek, makina, malzeme, tesisat, motorlu ve motorsuz araç ve gereç, alet ve yedeklerini ve benzerlerini imal etmek veya ettirmek, tadil, ıslah ve tamir etmek, yukarıdaki faaliyet konuları ve benzerleri ile ilgili olarak yurtiçi ve yurtdışından gerektiğinde yerli ve yabancı kuruluşlarla işbirliği veya iştiraklerde bulunmak, proje, müşavirlik işleri yapmak, faaliyet alanları ile ilgili tesisler kurmak ve işletmelerinin ihtiyacı olan enerjiyi üretmek, resmi daireler ve idareler, iktisadi devlet teşebbüsleri, müesseseler ve bağlı ortaklıklar, uluslararası ikili anlaşmalara giren kuruluş ve teşekküllerin hurdaya ayırdıkları her türlü maden, malzeme, araç ve gereçleri toplamak, değerlendirmek ve kullanmak Kurumun yapacağı işler arasında sayılmıştır.
3284 sayılı Kanun hükümleri ile Kanunda belirtilen maddelerin yurtdışına çıkarılmasının yasak edilmesi ve resmi daire ile müesseselerde bu maddelerden kendi ihtiyaçlarından fazla olanların askeri fabrikalara devredilmesi öngörülmüş ve bu Yasa hükümlerini uygulama konusunda Bakanlar Kuruluna yetki verilmiştir. Bu yetkiye dayanılarak ve 15/03/1950 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan, Kurum Ana Statüsüne paralel hükümler bulunan mülga 5591 sayılı Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu Kanunu ile anılan Kuruma verilen görevler gözönünde bulundurularak Bakanlar Kurulu’nca anılan Yasada yer alan maddelerin Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu’na devri usulü 20/03/1971 tarih ve 7/2156 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile düzenlenmiştir. Bu Bakanlar Kurulu Kararı ile resmi daire ve idareler ve iktisadi devlet teşekkülleri ile bunlara ait müessese ve iştiraklerinin malik oldukları her çeşit maden hurdaları ile bunların hurda halindeki halitalarının ve kullanılmayacak bir hale gelmiş bulunan muharrik ve müteharrik araçlarının kendi ihtiyaçlarından fazlalarının, Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu tarafından altı ayda bir piyasa etütlerine dayanılarak yapacağı tesbit ve teklif ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca kabul edilecek fiyatlarla adı geçen Kuruma satış suretiyle devirleri kararlaştırılmıştır. Ayrıca 19/03/2001 tarih ve 2001/15 sayılı Genelgede, 7/2156 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı hükümleri çerçevesinde her türlü hurda malzemenin kamu kurum ve kuruluşlarınca … (…) A.Ş.’ye satış suretiyle devri öngörülmüştür.
Anılan kararname eki Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın 28/05/1971 tarih ve 10163 sayılı yazısında da, “tedarik maksat ve gayesine uygun şekilde kullanılması imkânı kalmayan her çeşit malzeme, parça, makina, tezgâh, aparat, tesisat, muharrik ve müteharrik araç ve gereçlerden, giderilmesi mümkün veya iktisadî olmayan arızalar dolayısıyla kullanma kabiliyetleri kalmayanlar, normal çalışma süresini doldurması nedeniyle kullanılması imkânı kalmayan veya kullanılması ekonomik bulunmayan veya kullanılmasında tehlike olanlar, teknik ve teknolojinin gelişmesi karşısında tip, kapasite ve mahiyetleri itibarıyla kullanılışından ekonomik fayda temin edilmesi mümkün olmayanlar, muhafaza sürelerinin sona ermesi ve miadını doldurması veya muhafaza şartlarının aksaması hesabıyla kullanma imkânı kalmayan veya kullanılışından iktisadî fayda elde edilmesi mümkün olmayanlar, kullanılması men olup da imhası cihetine gidilecek olanlar” hurda olarak tanımlanmıştır.
Dosyadaki mevcut belge ve bilgilerden; Özelleştirme Yüksek Kurulu’nun 12/08/2008 tarih ve 2008/50 sayılı kararı ile … Anonim Şirketinin özelleştirme programına alındığı, … Şeker Fabrikasında bulunan 1 adet 40 ton/gün kapasiteli … marka sert küp şeker tesisinin 4046 sayılı Yasa uyarınca satış ihalesinin, tesisin demontajının alıcı tarafından yapılması şartıyla Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın 18/11/2016 tarih ve 7657 sayılı işlemi ile … Anonim Şirketine verdiği yetkiye dayalı olarak 02/02/2017 tarihinde yapıldığı, davacı tarafından da bu tesis hurda statüsünde olduğundan Makine Kimya Endüstrisi Kurumu’na devredilmesi istemiyle yapılan başvurunun dava konusu 02/02/2017 tarihli işlem ile reddedildiği, daha sonra satışa ilişkin ihale komisyonu kararının onaylanmadığı ve 29/03/2017 tarih ve … sayılı Özelleştirme Yüksek Kurulu Kararı ile de dava konusu satış ihalesinin iptaline karar verildiği görülmekte olup, … A.Ş Genel Müdürlüğü’nün Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’na hitaben gönderdiği 17/04/2017 tarihli yazıda da tesisin piyasaya satışı gerçekleşmediğinden hurda olarak satılmasına karar verildiği takdirde Makine Kimya Endüstrisi Kurumuna satılacağının belirtildiği anlaşılmıştır.
Olayda, çevre koruma amaçlı proje yatırımı kapsamında doğalgaz istasyonu yapımı için en uygun yerin … Anonim Şirketine ait … Şeker Fabrikasındaki küp şeker tesisinin ve müştemilatının bulunduğu alan olduğu tespit edildikten sonra 2009 yılından beri atıl durumda olan küp şeker tesisinin demontajının alıcı firma tarafından yapılması kaydıyla ihale yoluyla tesisin piyasaya satışı için Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından … Anonim Şirketine yetki verildiği, ihaleye ilişkin teknik şartnamede işin; küp şeker tesisinde bulunan tüm makine ve tesislerin ve bunlara ait tüm yedeklerin mevcut görüldüğü şekli ile söküm, yükleme ve nakliyesi alıcıya ait olmak üzerek tesis bazında satışı olarak tanımlandığı, … Şeker Fabrikası tarafından … A.Ş Genel Müdürlüğü’ne hitaben gönderilen 19/10/2016 tarih ve 2589 sayılı yazı ekinde de küp şeker tesisinde kullanılmayan malzemeye ait tablonun 30/09/2016 tarihi itibariyle düzenlendiği, … Şeker Fabrikasına ait sert küp şeker tesisinin de 2009 yılından bu yana atıl durumda kaldığı, aksini ortaya koyan bir tespitin de olmadığı görüldüğünden, satışa konu tesisin ekonomik ömrünü doldurmuş, kullanılamayacak hale gelmiş hurda niteliğinde olduğu sonucuna varılmıştır.
3284 sayılı Kanun ile 20/03/1971 tarih ve 7/2156 sayılı Bakanlar Kurulu Kararında görüleceği üzere, iktisadi devlet teşekkülleri ile bunlara ait müessese ve iştiraklerinin malik oldukları her çeşit maden hurdaları ile bunların hurda hâlindeki halitalarının ve kullanılmayacak bir hâle gelmiş bulunan muharrik ve müteharrik araçlarının kendi ihtiyaçlarından fazlalarının Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu’na satılacağı açıktır.
Bu itibarla, … Şeker Fabrikasında bulunan hurda niteliğindeki 1 adet 40 ton/gün kapasiteli … marka sert küp şeker tesisinin Makine Kimya Endüstrisi Kurumuna satılması gerekirken, 4046 sayılı Yasa uyarınca satışı için ihaleye çıkarılmasının hukuka aykırı olduğu anlaşıldığından, satış ihalesi ile bu ihalenin iptali istemiyle yapılan başvurunun reddi yolundaki 02/02/2017 tarihli işlemin iptaline karar verilmesi gerektiği düşünülmüştür.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
Özelleştirme Yüksek Kurulu’nun (Kurul) 12/08/2008 tarih ve … sayılı kararıyla Türkşeker’deki Hazine’ye ait hisselerin özelleştirme programına alınmasına karar verilmiştir.
… Şeker Fabrikası’nda bulunan “… Marka Sert Küp Şeker Tesisinin”, 4046 sayılı Kanun uyarınca satış yöntemi ve pazarlık usulü uygulanmak suretiyle özelleştirilmesini teminen Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın 18/11/2016 tarih ve 7657 sayılı yazısı ile … A.Ş.’ye yetki verilmiştir.
… A.Ş. tarafından anılan tesisin 02/02/2017 tarihinde gerçekleştirilecek özelleştirilme ihalesine ilişkin ihale ilanı 18/01/2017 tarih ve 29952 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
Davacı Kurum tarafından, tesisin hurda olması hâlinde, ihalenin iptal edilerek tesisin taraflarına satılması için … A.Ş.’ye başvuruda bulunulmuş; davalı … A.Ş.’nin 02/02/2017 tarih ve 8350 sayılı işlemiyle, küp şeker tesisinin hurda olmadığı, satış ihalesinin 02/02/2017 tarihinde, saat 14.00’te yapılacağı davacı Kuruma bildirilmiştir.
Bakılan dava, … Şeker Fabrikası’nda bulunan “… Marka Sert Küp Şeker Tesisinin” satış yöntemi ve pazarlık usulü uygulanmak suretiyle 4046 sayılı Kanun uyarınca 02/02/2007 tarihinde gerçekleştirilen satış ihalesinin ve … A.Ş.’nin 02/02/2017 tarih ve 8350 sayılı işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın 29/03/2017 tarih ve … sayılı kararı ile uyuşmazlığa konu tesisin özelleştirilmesine ilişkin olarak yapılan ihale sonucunda verilen 07/02/2017 tarih ve … sayılı nihai ihale komisyonu kararının onaylanmamasına ve ihalenin iptaline ilişkin işlemlerin … tarafından yerine getirilmesine karar verilmiştir.
… A.Ş.’ye ait … ve … Şeker Fabrikası 4046 sayılı Kanun çerçevesinde “Satış” yöntemi ile özelleştirilmesini teminen ihaleye çıkarılmış ve yapılan ihale sonucunda Kurul’un 04/06/2018 tarih ve … sayılı kararıyla, “… Şeker Fabrikası ile… Şeker Fabrikası”nın birlikte olmak üzere özelleştirme ihalesinde en yüksek teklifi veren dava dışı bir şirkete satılmasına karar verilmiştir. Dava dışı şirket ile davalı Özelleştirme İdaresi Başkanlığı arasında imzalanan varlık satış sözleşmesine istinaden düzenlenen protokol ekinde yer alan 2018 yılı 2. dönem maddi duran varlıklar ve amortisman tahakkuk tablosunda ihaleye konu tesisin de kayıtlı olduğu görülmüştür.

İNCELEME VE GEREKÇE:
İLGİLİ MEVZUAT:
4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun’un “Amaç ve Kapsam” başlıklı 1. maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin ihale tarihinde yürürlükte olan hâlinde, bu Kanun’un amacının, bu maddede sayılan kuruluşların, ekonomide verimlilik artışı ve kamu giderlerinde azalma sağlamak için özelleştirilmesine ilişkin esasları düzenlemek olduğu belirtilmiş; 2. maddesinde, özelleştirme uygulamalarındaki ilkeler sayıldıktan sonra, son fıkrasında, Kanun’da yer verilen amaç ve ilkeler doğrultusunda alınacak kararlarda öncelikler ile bunların tâbi olacağı özelleştirme uygulamalarına ilişkin esas ve usûllerin, kuruluşların nitelikleri ve ülke ekonomisinin gerektirdiği şartlar da dikkate alınarak Kurulca belirleneceği; 3. maddesinde, kuruluşların, satış, kiralama, işletme hakkı devri, mülkiyetin gayri ayni hakların tesisi ve işin gereğine uygun sair hukukî tasarruflar ile devredilmelerine ilişkin özelleştirme yöntemlerinden hangisi ile özelleştirileceğini belirlemenin ve özelleştirme programına alınan kuruluşların “satış, kiralama, işletme hakkı devri, mülkiyetin gayri ayni haklarının tesisi ve işin gereğine uygun sair hukuki tasarruflarla gerçek ve/veya özel hukuk tüzel kişilerine devredilmesi” yöntemleriyle yapılan ihaleler sonucunda ihale komisyonlarınca verilen nihai kararları onaylamanın Kurul’un görevleri arasında olduğu; işlem tarihindeki “Özelleştirme İdaresi Başkanlığının Kuruluş ve Görevleri” başlıklı 4. maddesinin 2. fıkrasının (b) bendinde, idarenin, Kurul tarafından verilen görev ve yetkilerle ilgili konularda karar vermek ve gerekli işlemleri yürütmekle görevli olduğu; son fıkrasında, idarenin, hizmetin ifası için yarar gördüğü hâllerde usul ve esaslarını açıkça belirlemek kaydıyla 4. maddenin (a), (b), (h), (ı) ve (m) bentlerinde yazılı konularda özelleştirme programındaki kuruluşlara yetki verebileceği; 18. maddesinin son fıkrasının 2. ve 3. cümlelerinde ise, özelleştirme programındaki kuruluşun özelleştirme işlemlerinin bu Kanun’un 4. maddesinin son fıkrasına istinaden yürütülmesi durumunda, ihale işlemlerinin, ilgili kuruluşun karar almaya yetkili organlarının kararı ile kuruluş ita amirinin başkanlığında oluşturulacak komisyon tarafından maddede belirtilen esaslar çerçevesinde yapılacağı kurallarına yer verilmiştir.
Özelleştirme Uygulamalarında Değer Tespiti ve İhale Yönetmeliği’nin 16. maddesinin 2. fıkrasında, 4046 sayılı Kanun’un 4. maddesinde göre verilen yetki çerçevesinde ilgili kuruluş tarafından gerçekleştirilen ihale işlemlerinin, ihale işlem sonuçları ve bu sonuçlara ilişkin kuruluş yetkili organı kararının, ilgisine göre Özelleştirme İdaresi Başkanı’nın veya Özelleştirme Yüksek Kurulu’nun onayına sunulacağı kurala bağlanmıştır.
3284 sayılı Bazı Maden Hurdalarının Dışarı Çıkarılmasının Yasak Edilmesi ve Satın Alınması Hakkında Kanun’un 1. maddesinde, demir, bakır, kurşun, kalay, tutya, alüminyum, antimuvan ve nikel hurdalar ile bunların hurda hâlindeki halitalarının ve kullanılamayacak bir hâle gelmiş bilumum muharrik veya müteharrik vasıtaların memleket dışına çıkarılmasını yasak etmeye İcra Vekilleri Heyetinin yetkili bulunduğu, bu maddelerin memleket içinde satılmasının serbest olduğu; 2. maddesinde, resmî daire ve müesseselerde birinci maddede yazılı mevaddan kendi ihtiyaçlarından fazla olanların 2490 sayılı Kanun’un 66. maddesine göre askeri fabrikalara devredileceği kural altına alınmıştır.
20/03/1971 tarih ve 7/2156 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile, resmî daire ve idareler ve iktisadi devlet teşekkülleri ile bunlara ait müessese ve iştiraklerinin malik oldukları her çeşit maden hurdaları ile bunların hurda hâlindeki halitalarının ve kullanılmayacak bir hâle gelmiş bulunan muharrik ve müteharrik araçlarının kendi ihtiyaçlarından fazlalarının, Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu tarafından altı ayda bir piyasa etütlerine dayanılarak yapacağı tespit ve teklif ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nca kabul edilecek fiyatlarla adı geçen Kurum’a satış suretiyle devrine karar verilmiştir.
Bakanlar Kurulu’nun 31/12/1972 tarih ve 14408 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 7/5472 sayılı “İhtiyaç Fazlası (Ölü Stok) Yedek Parça ve Malzemelerin Tarifi, Tespiti, Değerlendirme ve Tasfiyesi Hakkında Karar”ında; motorlu ve motorsuz inşaat makinaları, traktörler, her cins taşıtlar ve diğer çeşitli makinalarla bunların türlerindeki motor ve diğer aksesuara ait olan fakat kullanıldığı makinaların servis harici tutulması veya satışı nedenleriyle kullanma yeri kalmayan ve diğer çalışan makinalarda da kullanılmayan, çalışan makinalara ait olmakla beraber en az beş yıl hiç kullanılmamış bulunan ve ait oldukları makinaların ömürleri boyunca da kullanılması ihtimali olmayan yedek parça ve malzemelerle, stokta bekleme müddeti dolayısıyla kullanılamayacak duruma gelmesi ihtimali olan iç ve dış lastik, akümülâtör gibi malzemelerle, kullanılma yeri kalmayan her çeşit inşaat malzemesi, demirbaş malzeme, takım ve avadanlıklardan, yeni ve kullanılabilir durumda olanlar ihtiyaç fazlası (Ölü Stok) olarak ifade edilmiştir. 28/10/1984 tarih ve 18559 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu Ana Statüsü”nün “Teşekkülün Amaç ve Faaliyet Konuları” başlıklı 4. maddesinin yedinci bendinde, resmî daire ve idarelerin, iktisadi devlet teşebbüslerinin, müesseseler ve bağlı ortaklıkların, uluslararası ikili anlaşmalara giren kuruluş ve teşekküllerin hurdaya ayırdıkları her türlü maden, malzeme, araç ve gereçleri toplamak, değerlendirmek ve kullanmak MKE Genel Müdürlüğünün faaliyet konuları arasında sayılmıştır.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
1. … Şeker Fabrikası’nda bulunan “… Marka Sert Küp Şeker Tesisinin” satış yöntemi ve pazarlık usulü uygulanmak suretiyle 4046 sayılı Kanun uyarınca 02/02/2017 tarihinde gerçekleştirilen satış ihalesinin iptali istemi yönünden;
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın 29/03/2017 tarih ve … sayılı kararı ile uyuşmazlığa konu tesisin özelleştirilmesine ilişkin olarak yapılan ihale sonucunda verilen 07/02/2017 tarih ve 1 sayılı nihai ihale komisyonu kararının onaylanmamasına ve ihalenin iptaline ilişkin işlemlerin Türkşeker tarafından yerine getirilmesine karar verilmiştir.
Bu itibarla, uyuşmazlığa konu ihalenin iptaline karar verildiği anlaşıldığından, konusuz kalan davanın esası hakkında karar verilmesine gerek bulunmamaktadır.
2. İhaleye konu tesisin hurda kapsamında olması hâlinde Kurumlarına satışının yapılmasına ilişkin olarak ‘ne 19/01/2017 tarihinde yapılan başvurunun reddine dair … A.Ş.’nin 02/02/2017 tarih ve 8350 sayılı işleminin iptali istemi yönünden;
Aktarılan mevzuat hükümleri uyarınca, resmî daire, idareler ve iktisadi devlet teşekkülleri ile bunlara ait müessese ve iştiraklerinin malik oldukları her çeşit maden hurdaları ile bunların hurda hâlindeki halitalarının ve kullanılmayacak bir hâle gelmiş bulunan muharrik ve müteharrik araçlarının kendi ihtiyaçlarından fazlalarının davacı Kuruma satılacağı açıktır.
Davalı … A.Ş.’nin 02/11/2016 tarih ve 9540 yazısında, … Şeker Fabrikası’nda bulunan “… Marka Sert Küp Şeker Tesisi”nin 2009 yılına kadar üretim yaptığı, ancak piyasadan yeterli talebin olmaması, düşük kapasite ile çalışmanın üretim maliyetini artırması, piyasa şartlarında özel sektörle hem maliyet hem de tanıtım açısından rekabet edilememesi nedeniyle çalıştırılmasının durdurulduğu, fabrikaya kurulacak doğalgaz kazan ve yan tesislerin montajı için tesisin bulunduğu yerin uygun olarak görülmesi nedeniyle tesisin ihaleyle satılması için Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’ndan yetki verilmesi talep edilmiştir.
… A.Ş.’nin 09/12/2016 tarih ve … sayılı kararında da, söz konusu tesisin piyasaya satışının gerçekleştirilmesini teminen ihaleye çıkarılmasına karar verildiği anlaşılmaktadır.
Bu itibarla, tesisin kullanılmaması nedeniyle çalıştırılmasının durdurulduğu, bu kapsamda piyasaya satışını teminen ihaleye çıkarılmasına karar verildiği ve tesisin özelleştirilmesine ilişkin ihale şartnamesinde, tesisin hurda olduğuna ilişkin bir bilgiye yer verilmediği hususları birlikte değerlendirildiğinde, tesisin kullanılmamasının hurda olduğu sonucunu doğurmayacağı, nitekim uyuşmazlığa konu tesisin bulunduğu … Şeker Fabrikası’nın özelleştirilmesini teminen yapılan ihale sonucunda anılan fabrikanın 04/06/2018 tarih ve 2018/69 sayılı Kurul kararıyla dava dışı bir şirkete satıldığı anlaşıldığından, dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. … Şeker Fabrikası’nda bulunan “… Marka Sert Küp Şeker Tesisinin” satış yöntemi ve pazarlık usulü uygulanmak suretiyle 4046 sayılı Kanun uyarınca 02/02/2017 tarihinde gerçekleştirilen satış ihalesinin iptali istemi hakkında KARAR VERİLMESİNE YER OLMADIĞINA;
2. … A.Ş.’nin 02/02/2017 tarih ve 8350 sayılı işleminin iptali istemi yönünden davanın REDDİNE;
3. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …-TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
4. Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …-TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine,
5. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
6. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (on beş) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’na temyiz yolu açık olmak üzere, 27/02/2020 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.