Danıştay Kararı 13. Daire 2016/4037 E. 2017/42 K. 06.01.2017 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2016/4037 E.  ,  2017/42 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2016/4037
Karar No:2017/42

Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı) :
Vekili :
Karşı Taraf (Davalı) :
Vekili :
İstemin Özeti : …. İdare Mahkemesi’nin …. tarih ve E:…, K:…sayılı kararının; RES katkı payının, 2011, 2012, 2013, 2014 yıllarına ait TÜFE oranında güncelleştirilerek hesaplandığı, oysa henüz üretime başlanılmaması nedeniyle tesiste hesaplanabilecek bir parametre bulunmadığı, RES katkı payı anlaşmasının yapıldığı tarihin 15.12.2011 olduğu ve yıl sonuna 16 gün bulunduğu halde, 2011 yılının tümü için eskalasyon uygulamasının yapılması da hatalı olduğu, itirazlarının büyük bölümü hesap hatasına ilişkin olmasına rağmen bilirkişi incelemesi yaptırılmadığı ve bu konudaki itirazlarının kararda karşılanmadığı ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hâkimi ….’nın Düşüncesi :Temyiz isteminin reddi ile Mahkeme kararının gerekçeli olarak onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkimi’nin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 17. maddesinin 2. fıkrası uyarınca davacı şirketin duruşma istemi yerinde görülmeyerek ve dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin işin gereği görüşüldü:
Dava; davacı şirkete ait rüzgâr enerjisine dayalı elektrik üretimi santrali için, TEİAŞ’a ödenmesi taahhüt edilen RES katkı payının hesaplanmasında hata olduğu ve RES Katkı Payı Anlaşmasının ilgili maddesinin yanlış uygulandığı ileri sürülerek 30.01.2015 tarih ve 10947 sayılı işlemin iptali ile ihtirazi kayıtla ödenen meblağın iadesi istemiyle açılmış; İdare Mahkemesi’nce; davacı şirketin 22.09.2010 tarih ve 27707 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Rüzgâr ve Güneş Enerjisine Dayalı Üretim Tesisi Kurmak Üzere Yapılan Lisans Başvurularına İlişkin Yarışma Yönetmeliği’nin yürürlükte olduğu dönemde yarışmaya başvurarak lisans hakkı ve xxx EİH’na bağlantı hakkı kazandığı, buna göre, bu yönetmelik ekinde yer alan RES Katkı Payı Anlaşması imzalandığı, davacı şirkete ait rüzgâr enerjisi tesisinin ise 08.05.2014 tarihinde geçici kabulü yapılarak devreye alındığı ve üretime başladığı, bu arada 06.12.2013 tarih ve 28843 sayılı Resmî Gazete’de ilan edilen yeni yönetmeliğin yürürlüğe girdiği, davacı şirketin ödemesi gereken RES katkı payının eski yönetmelik ve yeni yönetmelik hükümlerine göre değerlendirilmesinin söz konusu olamayacağı, zira, davacının yarışmaya katıldığı dönemde yürürlükte bulunan yönetmelik ekinde yer alan RES Katkı Payı Anlaşmasının imzalanması suretiyle davacı şirketi bağlayıcı bir taahhüt altına girildiği, bu arada devam eden süreçte yeni bir yarışma yönetmeliğinin yürürlüğe girmesinin davacı şirketin imzalamış olduğu anlaşmayı hükümsüz kılmayacağı, sadece yürürlük tarihinden itibaren yapılacak olan yarışmalara o yönetmelik hükümlerinin uygulanacağı, ayrıca yeni yönetmelikte, önceki yönetmelik döneminde yapılan yarışmalar neticesinde imzalanan anlaşmaların da ortadan kalkacağına ilişkin bir hüküm bulunmadığı anlaşıldığından, dava konusu işlemde hukuka aykırılık görülmediği gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiş, bu karar davacı şirket tarafından temyiz edilmiştir.
22.09.2010 tarih ve 27707 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Rüzgâr ve Güneş Enerjisine Dayalı Üretim Tesisi Kurmak Üzere Yapılan Lisans Başvurularına İlişkin Yarışma Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 4. maddesinde, “..f) RES Katkı Payı: Üretim tesisinin ilk ünitesinin geçici kabulünün yapıldığı tarihten başlamak üzere ve tüm tesisin geçici kabulünün yapıldığı tarihten itibaren yirmi yıl süre boyunca RES’te üretilen net elektrik enerjisi için TEİAŞ’a kWh başına ödenecek bedeli ifade eder” hükmüne,
” RES katkı payı” başlıklı 9. maddesinde, “(1) Yarışmaya katılacak şirket, RES’te üretilen kWh başına kuruş olarak belirlenen RES Katkı Payı tutarını, üretim tesisinin ilk ünitesinin geçici kabulünün yapıldığı tarihten başlamak üzere ve tüm tesisin geçici kabulünün yapıldığı tarihten itibaren yirmi yıl süreyle her yıl TEİAŞ’a ödemeyi taahhüt eder. Bu Yönetmelikte yer alan usul ve esaslar çerçevesinde belirlenen ve şirket tarafından TEİAŞ’a ödenmesi taahhüt edilen kilowatsaat (kWh) başına kuruş cinsinden RES Katkı Payının yıllık net elektrik enerjisi üretimi ile çarpılması sonucu Toplam RES Katkı Payı tutarı belirlenir. Toplam RES Katkı Payı tutarının hesaplanması için aşağıdaki formül uygulanır:
Toplam RES Katkı Payı Tutarı = kr*E*TÜFE

TÜFE = Türkiye İstatistik Kurumu tarafından Ocak ayında açıklanan bir önceki yılın aynı ayına göre yıllık tüketici fiyat endeksi”
” (2) RES’in yıllık net elektrik enerjisi üretimi üzerinden hesaplanan yıllık toplam RES Katkı Payı tutarı, takip eden yılın 15 Ocak günü saat 17.00’a kadar TEİAŞ tarafından ilgili şirkete faturalanır ve o yılın 31 Ocak günü saat 17.00’a kadar gelir kaydedilmek üzere şirket tarafından herhangi bir taksitlendirme yapılmaksızın TEİAŞ’a ödenir.” hükmüne yer verilmiştir.

Söz konusu Yönetmeliğin eki tip teklif mektubuna göre davacı tarafından hazırlanan 25.08.2011 tarihli Teklif Mektubu Formunda;
“İdarenizce 06/09/2011 tarihinde, … RES Projesi için, üretilen kilowatsaat (kWh) başına RES Katkı Payı teklifi verilmesiyle ilgili bütün belgeler ve mevzuat tarafımızdan tamamen okunmuş ve incelenmiş olup, bütün şartlarıyla kabul edilmiştir.
… RES projesinde yıllık üretilecek net elektrik enerjisi için kilowatsaat (kWh) başına
4,12 (DÖRTVİRGÜLONİKİ)
Kuruş teklifimiz ile Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi (TEİAŞ) tarafından, yıllık net elektrik enerjisi üretimimizin çarpılmasıyla bulunacak Toplam RES Katkı Payı tutarını, teklif yılından ödemeye esas üretim yılına kadar TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) tarafından Ocak ayında açıklanan yıllık Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) oranında güncelleştirerek takip eden yılın Ocak ayı sonuna kadar, tüm tesisin geçici kabulünün yapıldığı tarihten itibaren yirmi yıl süre boyunca TEİAŞ’a ödemeyi kabul ve taahhüt ederiz.” şeklinde taahhütte bulunulmuştur.
Dava dosyasının incelenmesinden, davacı şirketin 22.09.2010 tarih ve 27707 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Rüzgâr ve Güneş Enerjisine Dayalı Üretim Tesisi Kurmak Üzere Yapılan Lisans Başvurularına İlişkin Yarışma Yönetmeliği’nin yürürlükte olduğu dönemde yarışmaya başvurarak lisans hakkı ve …. EİH’na bağlantı hakkı kazandığı, buna göre, bu yönetmelik ekinde yer alan RES Katkı Payı Anlaşması imzalandığı, davacı şirkete ait rüzgâr enerjisi tesisinin ise 08.05.2014 tarihinde geçici kabulü yapılarak devreye alındığı ve üretime başladığı, bu arada 06.12.2013 tarih ve 28843 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan yeni yönetmeliğin yürürlüğe girdiği, RES katkı payının hesaplanmasında hata olduğu ve RES Katkı Payı Anlaşmasının ilgili maddesinin yanlış uygulandığı ileri sürülerek 30.01.2015 tarih ve 10947 sayılı işlemin iptali ile ihtirazi kayıtla ödenen meblağın iadesi istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Uyuşmazlıkta, davacı şirketin, yarışmaya katıldığı dönemde yürürlükte bulunan Yönetmelik ekinde yer alan Katkı Payı Teklif Mektubu ile davalı idareye ödemeyi taahhüt ettiği katkı payı teklifini sunarak yarışmada yer aldığı, davacı şirketin kendini bağlayıcı bir taahhüt altına girdiği, bu arada devam eden süreçte yeni bir yarışma yönetmeliğinin yürürlüğe girmesinin davacı şirketin imzalamış olduğu teklif mektubunu ve anlaşmayı hükümsüz kılmayacağı, nitekim, yeni Yönetmelikte, daha önce yapılan yarışmalar neticesinde imzalanan anlaşmaların bu Yönetmeliğe göre yeniden düzenleneceğine ya da ortadan kalkacağına ilişkin bir hüküm bulunmadığı, RES Katkı Payına ilişkin olarak yapılan hesaplamada; davacı tarafından imzalanan yönetmelik eki teklif mektubuna göre, TÜFE güncellemesinin, teklifin verildiği tarihle ilgili olduğu, üretime dayalı bir güncelleme yapılmadığı, buna göre davacı şirketin taahhüt ettiği teklif değeri olan 4,12 kuruşun (formüldeki “kr”) 2011’den itibaren TÜFE oranında güncellendiği, güncellenen teklif değeri ile sadece davacı şirketin ticari üretime başlamış olduğu geçici kabul tarihi ile 2015 yılı Ocak ayına kadar olan dönemdeki üretim değeri çarpılarak toplam tutarın belirlendiği, öte yandan, söz konusu Yönetmelikte ve anılan Teklifte katkı payı tutarının Ocak ayında açıklanan yıllık TÜFE oranında güncelleştirileceğinin öngörüldüğü, buna göre TÜFE yıllık olarak belirlendiğinden, kıst uygulamasının yapılamayacağı sonucuna varılmıştır.
Bu itibarla, davanın reddi yolundaki İdare Mahkemesi kararında sonucu itibarıyla hukuki isabetsizlik bulunmamaktadır.
Davanın reddi yolundaki temyize konu ….. İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin 1. fıkrasında sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından, temyiz istemi yerinde görülmeyerek anılan Mahkeme kararının yukarıda belirtilen GEREKÇEYLE ONANMASINA; dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine, kullanılmayan …-TL yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davacıya iadesine, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (on beş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 06.01.2017 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.