Danıştay Kararı 13. Daire 2016/2006 E. 2016/3371 K. 20.10.2016 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2016/2006 E.  ,  2016/3371 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No : 2016/2006
Karar No : 2016/3371

Temyiz İsteminde Bulunan ve
Yürütmenin Durdurulması İsteminde
Bulunan ve Karşı Taraf (Davalı) :
Vekili :
Temyiz İsteminde Bulunan
ve Karşı Taraf (Davacı) :
Vekili :
İstemin Özeti : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının; davalı idare tarafından, Mahkeme kararının itirazen şikayet başvurusunun süre yönünden reddine yönelik dava konusu işlemin iptaline ilişkin kısmının, düzeltici işlem kararının davacıya bildirildiği tarihten itibaren on gün içinde itirazen şikayet başvurusunda bulunmadığı, bunun yerine idareye şikayet başvurusunda bulunduğu ileri sürülerek; davacı tarafından, Mahkeme kararının itirazen şikayet başvurusunun şekil yönünden reddine dair dava konusu işleme yönelik davanın reddine ilişkin kısmının hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.
Davalı İdarenin Savunmasının Özeti: Davacı şirketin temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Davacının Savunmasının Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hâkimi….’nın Düşüncesi : Davacı şirketin temyiz isteminin kabulü ile temyize konu Mahkeme kararının, davanın reddine ilişkin kısmının bozularak, dava konusu işlemin, itirazen şikâyet başvurusunun şekil yönünden reddine ilişkin kısmının iptaline karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin işin gereği görüşüldü:
Dava; … Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı’ınca 22.06.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “… Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi ve Atölyeleri Yapımı” ihalesine ilişkin olarak davacı şirket tarafından yapılan itirazen şikayet başvurusunun süre ve şekil yönünden reddedilmesine ilişkin Kamu İhale Kurulu’nun 19.08.2015 tarih ve 2015/UY.IV-2300 sayılı kararının iptali istemiyle açılmış; İdare Mahkemesi’nce; … Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı’ınca söz konusu yapım ihalesine halesine ilişkin olarak, 07.07.2015 tarihli kesinleşen ihale kararı ile ihalenin … Ltd. Şti. – …- … Mühendislik ortak girişimi üzerinde bırakıldığı, …. A.Ş. firmasının 14.07.2015 tarihli şikâyet başvurusu üzerine idarece yapılan inceleme neticesinde 27.07.2015 tarihli komisyon kararı ile anılan ortak girişimin teklifi değerlendirme dışı bırakılarak ihalenin … Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, komisyon kararının 28.07.2015 tarihinde ortak girişime bildirildiği, ortak girişim tarafından 07.08.2015 tarihinde idareye şikâyet başvurusunda bulunulduğu, idarece şikâyet başvurusu üzerine alınan kararın 11.08.2015 tarihinde tebliğ edilmesi üzerine 14.08.2015 tarihinde Kuruma itirazen şikâyet başvurusunda bulunulduğu, Kamu İhale Kurulunun davaya konu 19.08.2015 tarih ve 2015/UY.IV-2300 sayılı kararı ile de, 27.07.2015 tarihli komisyon kararının davacı şirkete bildirildiği 28.07.2015 tarihini izleyen on gün içinde olmak üzere, en geç 07.08.2015 tarihine kadar Kuruma doğrudan itirazen şikâyet başvurusunda bulunulması gerekirken itirazen şikayet başvurusunun bu süre geçirildikten sonra yapıldığı gerekçesiyle süre yönünden, ayrıca başvuru dilekçesinin İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmeliğin 8. maddesinde yer alan ve Kuruma yapılan başvurularda aranan şekil unsurlarına uygun olmadığı gerekçesiyle şekil yönünden reddedildiği, ancak, 27.07.2015 tarihli ihale komisyonu kararının davacı şirkete bildirilmesine yönelik “Kesinleşen ihale kararının bildirilmesi” konulu yazıda “Bu kararın bildiriminden itibaren 10 gün içinde idaremize şikâyet başvurusunda bulunulabilir.” ifadesinin yer aldığı, bu durumda, başvuru yolu ve süresi olarak 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 55. maddesinde yer alan şikâyet mekanizmasına yer verilmesi suretiyle idarenin bildirim yükümlülüğü doğru şekilde yerine getirilmediğinden davacının itirazen şikâyet başvurusunun esası hakkında bir karar verilmesi gerekirken başvurunun süre yönünden reddine ilişkin dava konusu Kurul kararında bu yönü itibariyle hukuka uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle itirazen şikâyet başvurusunun süre yönünden reddine ilişkin kısmının iptaline; dava dilekçesi ve ekli belgeler incelendiğinde, 27.07.2015 tarihli komisyon kararının 28.07.2015 tarihinde ortak girişime bildirilmesini takiben, ortak girişim adına pilot ortak … Ltd. Şti. tarafından 07.08.2015 tarihinde idareye şikâyet başvurusunda bulunulduğu, başvuru dilekçesine ortak girişim beyannamesi veya sözleşmesinin eklenmediği, bu durumda; davacının itirazen şikâyet başvurusunun şekil yönünden reddine ilişkin dava konusu Kurul kararında hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle bu kısım yönünden davanın reddine karar verilmiş, bu karar taraflarca temyiz edilmiştir.
Yukarıda özetlenen gerekçeyle temyize konu Mahkeme kararının;19.08.2015 tarih ve 2015/UY.IV-2300 sayılı Kamu İhale Kurulu kararının, davacı şirket tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusunun süre yönünden reddine ilişkin kısmının iptali yolundaki kısmında hukuka aykırılık görülmemiştir.
Mahkeme kararının; 19.08.2015 tarih ve 2015/UY.IV-2300 sayılı Kamu İhale Kurulu kararının, davacı şirket tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusunun şekil yönünden reddine ilişkin kısmı yönünden davanın reddine ilişkin kısmına gelince;
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54. maddesinin dördüncü fıkrasında, şikâyet ve itirazen şikâyet başvurusuna ilişkin olarak dilekçelerde yer alması zorunlu olan hususlar belirtilmiş, onuncu fıkrasında, “Belirtilen hususlara aykırılık içeren ve henüz başvuru süresi dolmamış olan başvurulardaki eksiklikler, idare veya Kurumun bildirim yapma zorunluluğu bulunmaksızın, başvuru süresinin sonuna kadar başvuru sahibi tarafından giderilebilir.”; İhalelere Yönelik Başvurular Hakında Yönetmeliğin “Ön inceleme konuları ve ön inceleme üzerine yapılacak işlemler” başlıklı 16. maddesinin 3. fıkrasında “Birinci fıkrada yer alan bilgi ve belgeleri içermeyen ve henüz başvuru süresi dolmamış olan itirazen şikâyet başvurularında, başvuru süresinin sonuna kadar söz konusu eksiklikler başvuru sahibi tarafından giderilebilir.”; İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “İtirazen şikâyet başvurularında aranılacak şekil unsurları” başlıklı 11. maddesinin 7. fıkrasında ise “Başvuru dilekçesi ve eklerinde Yönetmeliğin 8. ve 16. maddelerinde sayılan bilgi ve/veya belgelerde eksiklik bulunması ve başvuru süresinin henüz dolmamış olması hâlinde, başvuru sahibi veya vekili/temsilcisi tarafından söz konusu eksikliklerin başvuru süresi içerisinde tamamlanmasını teminen eksik bilgi ve belgeler Kurumun www.ihale.gov.tr adresinde yayımlanır.” hükmüne yer verilmiştir.
Aktarılan düzenlemelere göre, başvuru dilekçelerinde yer alması gereken bilgi ve belgelerde eksiklik bulunması ve başvuru süresinin henüz dolmamış olması hâlinde, söz konusu eksikliklerin başvuru süresinin sonuna kadar başvuru sahibi tarafından giderilebileceği, eksikliklerin başvuru süresi içerisinde tamamlanmasını teminen eksik bilgi ve belgelerin Kurumun www.ihale.gov.tr adresinde yayımlanması gerektiği anlaşılmaktadır.
Davacı tarafından 14.08.2015 tarihinde davalı Kuruma itirazen şikâyet başvurusunda bulunulduğu, ancak başvuru dilekçesine ortak girişim beyannamesi veya sözleşmesinin eklenmediği, bu hâliyle yapılan başvurunun şekil yönünden eksik bir başvuru olduğu anlaşılmaktadır.
Bununla birlikte, davalı idarenin İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in 11. maddesinin yedinci fıkrasında yer alan hükme göre, davacıların başvurusundaki söz konusu şekil eksikliğini Kurum’un internet sayfasında ilan etme yükümlülüğü bulunmakta iken, anılan eksikliği Kurum’un internet sayfasında ilan etmeden, 4734 sayılı Kanun’un 54. maddesinin onuncu fıkrasının (c) bendi gereğince başvurunun şekil yönünden reddine ilişkin dava konusu işlemi hukuka aykırı olduğundan, bu kısma yönelik olarak davanın reddi yolundaki İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyize konu … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının; dava konusu işlemin, davacı şirket tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusunun süre yönünden reddine ilişkin kısmının iptali yolundaki kısmının ONANMASINA, davacı şirketin temyiz isteminin kabulüyle davanın reddine ilişkin kısmının BOZULMASINA, dava konusu işlemin, davacı şirket tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusunun şekil yönünden reddine ilişkin kısmının İPTALİNE, aşağıda dökümü yapılan ….-TL davalı yargılama giderinin davalı idare üzerinde bırakılmasına, …-TL davacı yargılama gideri ile Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca belirlenen …-TL vekâlet ücretinin davalı idareden alınarak davacı şirkete verilmesine, kullanılmayan … TL yürütmeyi durdurma harcının istemi halinde davalı idareye, artan posta ücretlerinin taraflara iadesine, dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine, 2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 20.10.2016 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.