Danıştay Kararı 13. Daire 2015/5897 E. 2018/554 K. 19.02.2018 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2015/5897 E.  ,  2018/554 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2015/5897
Karar No:2018/554

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı): … Valiliği
Vekili: Av. …
Karşı Taraf (Davacı): … İnşaat Taahhüt Temizlik Tasarım Turizm Akaryakıt Nakliyat Elektrik Elektronik İthalat İhracat Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.
İstemin Özeti : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının; ihale komisyonunca tutanakta var olarak işaretlenen belgenin “gelir tablosu” değil “bilanço” olduğu, davacının gelir tablosu ya da eşdeğer belgeleri sunmadığı ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti: Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hâkimi …’in Düşüncesi: Temyiz isteminin kabulü gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:
Dava, … Valiliği … Huzurevi Müdürlüğü’nce 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu uyarınca 03.12.2014 tarih ve … kayıt numaralı “Bina, Bahçe ve Çevrenin Temizliği, Çamaşırların Yıkanması, Ziyaretçi Danışma ve Yönlendirme Hizmetlerinin Yürütülmesi, Kalorifer Tesisatının İşletilmesi ve Kalorifer Yakma Hizmetinin Yürütülmesi İşi” ihalesinin iptaline ilişkin 08.01.2015 tarih ve … sayılı işlemin iptali istemiyle açılmış, İdare Mahkemesi’nce; uyuşmazlık konusu ihalede davacı şirketin ihale yeterlik başvurusu sırasında idareye verdiği belgelere ilişkin ve 03.12.2014 tarihli zarf açma ve belge kontrol tutanağında, gelir tablosu ve eşdeğer belgelerin “var” olduğu şeklinde işaretlendiği, 15.12.2014 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin, en avantajlı teklifi veren davacıya ihale edilmesine karar verildiği ve ihale kararının onaylandığı, ihale işlem dosyasının ön mali kontrolünün yapılması için Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’na gönderildiği, Strateji Geliştirme Başkanlığı’nın 30.12.2014 tarih ve 194181 sayılı yazısıyla gelir tablosu ve eşdeğer belgelerin var olmadığı görüşünün belirtildiği, bu yazıya istinaden ihale kararının iptaline karar verilmesi üzerine bakılan davanın açıldığı; 03.12.2014 tarihli açık ihale usulünde yeterlilik başvurusu zarf açma ve belge kontrol tutanağında dava konusu ihalesinin iptal sebebi olarak gösterilen gelir tablosu ve eşdeğer belgelerin “var” olduğunun işaretlendiği, ancak, ihalenin söz konusu belgelerin var olmadığı gerekçesiyle iptal edildiği belirtildiğinden bu çelişkiyi giderici tüm bilgi ve belgelerin gönderilmesi hususunun ara kararıyla istenildiği, idarece verilen 06.07.2015 havale tarihli ara kararı cevabında, ihale dosyasında daha önce var olan birtakım belgelerin sunulduğu, ancak çelişkiyi giderici herhangi bir açıklama yapılmadığı; bu durumda, davacının dosya içerisinde sunduğunu iddia ettiği, yeterlik başvurusu zarf açma ve belge kontrol tutanağında dava konusu ihalenin iptal sebebi olarak gösterilen “Gelir Tablosu ve Eşdeğer Belgeleri”nin ihale komisyonunca var olduğunun işaretlendiği, buna göre ihale komisyonunun aldığı kararın onandığı, Bakanlık Strateji Geliştirme Başkanlığı’nca ön mali kontrol esnasında istenilen evrakın ve belgelerin ihale dosyasında olmadığının ileri sürüldüğü, ara kararıyla çelişkinin giderilmesi istenilmesine rağmen davalı idarenin bu çelişkiyi gideremediği, davacı şirkete ait 2012 ve 2013 yıllarına ait bilanço bilgileri tablosu ile ayrıntılı bilanço tablosunun yer aldığı belgenin dosya içerisinde mevcut olduğu anlaşıldığından, ihalenin iptali işleminde hukuka uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiş, bu karar davalı idare tarafından temyiz edilmiştir.
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’un 1. maddesinde, “Bu Kanunun amacı, kamu hukukuna tâbi olan veya kamunun denetimi altında bulunan veyahut kamu kaynağı kullanan kamu kurum ve kuruluşlarının yapacakları ihalelerde uygulanacak esas ve usulleri belirlemektir.”, “Temel ilkeler” başlıklı 5. maddesinin birinci fıkrasında, “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.”hükmüne yer verilmiştir.
Kanun’un “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10. maddesinin 1. fıkrasının (a) bendinin 2. alt bendinde, “İsteklinin, ilgili mevzuatı uyarınca yayınlanması zorunlu olan bilançosu veya bilançosunun gerekli görülen bölümleri, yoksa bunlara eşdeğer belgeleri”, 3. alt bendinde ise, “İsteklinin iş hacmini gösteren toplam cirosu veya ihale konusu iş ile ilgili taahhüdü altındaki ve bitirdiği iş miktarını gösteren belgeler”, ekonomik ve malî yeterliğin belirlenmesi için istenebilecek belgeler arasında sayılmıştır.

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 35. maddesinde, “(1) Bilançonun veya eşdeğer belgelerin istenildiği ihalelerde ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait; a) Yayınlanması zorunlu olan yıl sonu bilançosunun veya gerekli bölümlerinin, b) (a) bendinde belirtilen belgelere eşdeğer belgelerin, her ikisinin de idarece istenilmesi zorunludur…” kuralı yer almıştır.
Kamu İhale Genel Tebliği’nin 10. maddesinde, bilanço ve eşdeğer belgelerin istenildiği ihalelerde, ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yayımlanması zorunlu yıl sonu bilançosunun veya bilançonun gerekli görülen bölümlerinin, yoksa bunlara eşdeğer belgelerin sunulmasının gerekli olduğu belirtilmiştir.
Dava konusu ihaleye ilişkin İdari Şartname’nin 7.4.2. maddesinde, isteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri sunmaları gerektiği; buna ek olarak yine anılan şartnamenin 7.4.3. maddesinde ise, a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun; bunun yerine b) Taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmının veya bitirilen hizmet işlerinin parasal tutarını gösteren ihalenin yapıldığı yıldan önceki yılda düzenlenmiş faturaların birinin sunulmasının yeterli olduğu açıklanmıştır.
Dosyanın incelenmesinden, 03.12.2014 tarihli açık ihale usulünde yeterlik başvurusu zarf açma ve belge kontrol tutanağında, “yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgelerin” var olduğu şeklinde işaretlendiği, 15.12.2014 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin, en avantajlı teklifi veren davacı şirket uhdesinde bırakılmasına karar verildiği ve ihale kararının onaylandığı, ihale işlem dosyasının ön mali kontrolünün yapılması için Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’na gönderildiği, Strateji Geliştirme Başkanlığı’nın 30.12.2014 tarih ve 194181 yazısıyla “gelir tablosu ve eşdeğer belgelerin” var olmadığı görüşünün belirtildiği, bunun üzerine … Valiliği … Huzurevi Müdürlüğü’nce 08.01.2015 tarihli işlem ve ihale kararının iptaline karar verildiği, işlemin iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Davacı şirketin, 03.12.2014 tarihli açık ihale usulünde yeterlik başvurusu zarf açma ve belge kontrol tutanağı incelendiğinde, dava konusu ihalesinin iptal sebebi olarak gösterilen “gelir tablosunun” ayrı bir sutun olarak yer almadığı, şartnamede “bilançonun” dışında ayrıca “gelir tablosunun” da isteklilerce sunulması gerektiğinin düzenlendiği, zarf açma ve belge kontrol tutanağında “gelir tablosu” için herhangi bir bölüm olmadığı, dava konusu ihalenin de “gelir tablosunun” sunulmamış olması gerekçesiyle iptal edildiği anlaşılmaktadır.
Bu durumda, ihalenin iptal sebebi olarak gösterilen toplam ciroyu gösteren “Gelir Tablosu” nun veya eşdeğer belgelerin ihale sırasında idareye sunulduğuna dair herhangi bir somut bilgi ve belge bulunmadığı dikkate alındığında, ihalenin iptaline ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık, işlemin iptali yolundaki Mahkeme kararında ise hukukî isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin kabulü ile 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA, DAVANIN REDDİNE, ayrıntısı aşağıda gösterilen …-TL ilk derece yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına, …-TL(temyiz yargılama gideri ile Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi belirlenen …-TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine, posta giderleri avansından artan tutarın taraflara iadesine, dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine, 2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 19.02.2018 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.