Danıştay Kararı 13. Daire 2015/5870 E. 2016/271 K. 10.02.2016 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2015/5870 E.  ,  2016/271 K.

T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2015/5870
Karar No:2016/271

Kararın Düzeltilmesini İsteyen (Davacı) :
Vekili :
Karşı Taraf (Davalı) :
Vekili :
İstemin_Özeti : Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce verilen 08.06.2015 tarih ve E:2013/3263, K:2015/2132 sayılı kararın, temyiz aşamasında öne sürülen iddialarla düzeltilmesi istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hâkiminin Düşüncesi : Yaptırıma konu edilen görüntülerin bant reklam olarak nitelendirilmesinin mümkün olmadığı görülmüş olup, mevzuatta yapılan değişiklikler dikkate alındığında söz konusu yayının kısmî program desteklemesi olarak tavsif edilmesi icap ettiğinden kararın düzeltilmesi isteminin kabulü gerekmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, davacı şirketin karar düzeltme istemi kabul edilerek Dairemizin 08.06.2015 tarih ve E:2013/3263, K:2015/2132 sayılı kararının kaldırılarak işin gereği görüşüldü:
Dava; davacı şirket vekili tarafından, müvekkil şirketin yayın hakkı sahibi bulunduğu “… TV” logosu ile yayın yapan televizyon kanalında 05.01.2012 tarihinde “…” ismiyle yayınlanan dizide, programın sonunda yer alan bant reklamlarının, reklam olduklarına dair bir ibare kullanılmadan yayınlandığı gerekçesiyle davacı kuruluşun 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun ve ilgili Yönetmeliğin 10. maddesi hükümlerini ihlal ettiği gerekçesiyle, aynı Kanun’un 32. maddesi hükmü uyarınca ‘nun 07.03.2012 tarih 2012/16 nolu toplantısında alınan 30 sayılı ‘Uyarı’ kararının iptali istemiyle açılmış; İdare Mahkemesi’nce; dosyada mevcut olan “CD” kaydının izlenmesi sonucu söz konusu yayında yer alan bant reklamlarının, reklam olduklarına dair bir ibare kullanılmadan yayınlandığından, 6112 sayılı Kanun ve ilgili Yönetmeliğin 10. maddesi hükümlerini ihlal ettiği sonucuna varılarak davacı şirketin aynı Kanun’un 32. maddesi hükmü uyarınca uyarılmasına ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık görülmediği gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiş, bu karar davacı şirket tarafından temyiz edilmiştir.
6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun’un “Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklam ve tele-alışveriş” başlığını taşıyan 10. maddesinin 1. fıkrasında “Televizyon ve radyo yayın hizmetlerinde reklamlar ile tele-alışveriş, sesli ve/veya görüntülü bir uyarıyla açıkça fark edilebilecek ve program hizmetinin diğer unsurlarından kolaylıkla ayırt edilebilecek biçimde düzenlenir.” kuralına, 10. fıkrasında ise, “Bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer hususlar Üst Kurulca yönetmelikle düzenlenir.” kuralına yer verilmiştir. 02.11.2011 tarih ve 28103 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 10/1-b maddesinde, “Bant reklam yayını süresince Ek-2’de yer alan bant reklam logosu yayınlanır. Bant reklam yayınında reklam alanı görüntü alanının % 20’sini aşamaz.” kuralı bulunmaktadır. 03.04.2014 tarih ve 28103 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan değişiklik ile Yönetmeliğin 4. maddesinin 1. fıkrasında, Bant Reklam, “program yayını esnasında ekrandaki görüntü üzerinde, programın bütünlüğünü bozmamak kaydıyla, tanıtımı yapılan ürün, hizmet veya kuruluşun reklamının görüntüyü çerçevelemek yoluyla ya da alt yazı ile veya logosunu göstermek suretiyle yapılması” şeklinde; Program destekleme, “yayın hizmetinin sağlanmasıyla veya görsel-işitsel eserlerin üretimiyle bağlantılı olmayan gerçek veya tüzel kişilerin adını, markasını, logosunu, imajını, faaliyetlerini veya ürünlerini tanıtmak amacıyla programlara yönelik yaptığı her türlü katkı” olarak tanımlanmıştır. “Program Desteklemesi” başlıklı 13. maddesinde ise, “Bir program tamamen veya kısmen destek görmüşse, ana destek verenin ticari kimliği programın başında ve sonunda, program içindeki reklam kuşaklarına giriş ve çıkışta görsel ve/veya işitsel unsurlarla 5’er saniye süre ile belirtilir. Kısmî destek verenlerin isim, marka, logo, ürün görüntüleri ve imajları, programın sonunda, sadece görsel unsur kullanılarak, sabit şekilde gösterilen isim, marka ve/veya logolar için en fazla 3 saniye, akan şekilde gösterilen isim, marka ve/veya logolar için ise, her bir isim, marka ve/veya logo için 3 saniyeyi aşmamak üzere toplamda en fazla 30 saniye gösterilebilir. Bu uygulama, haber bültenleri için; sadece sunucu kostümüne ilişkin ve 3 saniyeyi geçmemek kaydıyla uygulanır. Destek verenin ismi, markası, logosu, ürün görüntüleri ve imajı dışında hiçbir görüntü ve ifadeye yer verilemez.” kuralı getirilmiştir.
Dosyanın incelenmesinden; davacı şirkete ait televizyon kanalında 05.01.2012 tarihinde yayımlanan “…” isimli dizi filmin sonunda akan ve programın bitişini işaret eden jenerikte dikey bir çizgiyle bölünen ekranın bir kısmında diziyle ilgili görüntülere; ekranın diğer kısmında ise muhtelif firma ve ürünlerin isim ve/veya logolarına kısa sürelerle ve görünüp kaybolması suretiyle yer verildiği bant reklam logosu kullanılmadığı anlaşılmıştır.
Uyuşmazlığa neden olan yaptırıma konu görüntülerin mevzuatta yer alan tanımına göre bant reklam olarak değerlendirilmesine olanak bulunmadığı, yukarıda belirtilen Yönetmelik değişikliği de dikkate alındığında bu yayının kısmî program desteklemesi kapsamında olduğunun görüldüğü, kısmî program desteklemesi yayınları için uyarıcı bir ibare gösterilmesi şartının mevzuatta yer almadığı ve mevzuatta yapılan değişikliklerin davacının lehine olduğu dikkate alındığında dava konusu işlemde hukuka uygunluk, davanın reddine ilişkin Mahkeme kararında ise hukukî isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin kabulü ile 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca …. İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:.., K:… sayılı kararının BOZULMASINA, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine, 10.02.2016 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.