Danıştay Kararı 13. Daire 2014/5108 E. 2019/4285 K. 12.12.2019 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2014/5108 E.  ,  2019/4285 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2014/5108
Karar No:2019/4285

TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …
VEKİLİ : …
KARŞI TARAF (DAVALI) : …
VEKİLLERİ : …
İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Türkiye … Sanayi A.Ş. tarafından, 08/01/2014 tarihinde açık ihale usulüyle gerçekleştirilen “Soğutma Radyatör – Komple” ihalesine ilişkin olarak, davacı şirketin “ihaleye katılım için gereken belgelerden Ticaret Sicil Gazetesi ile mesleki ve teknik yeterliği tevsik için istenen belgelerden ISO/TS 16949 kalite belgesini sunmadığı” gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılmasına ve ihalenin … Oto Radyatör San. ve Tic. A.Ş.ye bırakılmasına ilişkin 30/01/2014 tarih ve 764 sayılı davalı idare işleminin iptali istenilmiştir.

İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen kararda; davalı idare tarafından, 08/01/2014 tarihinde açık ihale usulüyle yapılan “1.500 adet Soğutma Radyatör – Komple” ihalesinde iki isteklinin teklif verdiği, ihale komisyonu tarafından yapılan belge incelemesinde, teklif veren davacı şirketin ihaleye katılım için gerekli belgelerden olan Ticaret Sicil Gazetesi ile mesleki ve teknik yeterliliği tevsik için istenen belgelerden ISO/TS 16949 kalite belgesini sunmadığının tespit edilerek, idari şartnamenin 7.1.b.2, 7.2.3 ve 29.1 maddeleri uyarınca değerlendirme dışı bırakıldığı, ihalenin diğer istekli üzerinde bırakılmasına karar verildiği, davacı şirketin değerlendirme dışı bırakılmasına ilişkin işlemin 30/01/2014 tarih ve 734 sayılı yazı ile bildirilmesi üzerine bakılan davanın açıldığı, davacı şirketin uyuşmazlık konusu ihaleye ilişkin aralarında idari şartnamenin de bulunduğu ihale dokümanlarını 20/12/2013 tarihinde aldığı, ihale dokümanları arasında yer alan idari şartnamenin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlilik kriterleri” başlıklı 7. maddesinde isteklilerden istenecek belgelerden (Ticaret Sicili Gazetesi veya bu hususları tevsik eden belgeler ile tüzel kişiliğin noter tasdikli imza sirküleri ve ISO/TS 16949 kalite belgesi) davacı şirketin ihale öncesinde ve ihale dökümanlarını aldığı tarihte haberdar olduğu halde ihale dokümanında yer verilen düzenleme hakkında idareye başvuruda bulunmadığı, söz konusu şartnamenin ilgili maddesinin iptali istemiyle de herhangi bir dava açmadığı, dolayısıyla idari şartnamenin 7.2.3 maddesinden ve anılan madde içeriğinde yer alan tevsik edilecek belgeler arasında bulunan ISO/TS 16949 kalite belgesinden ihale dokümanlarını aldığı 20/12/2013 tarihinde haberdar olan ve bu madde yönünden de herhangi bir itirazda bulunmayan davacının anılan madde gereğini yerine getirmemesi nedeniyle ihale komisyonunca ihale dışı bırakılabileceği; öte yandan, mevzuat uyarınca, ihaleye katılanların tüzel kişi olması halinde, ilgisine göre tüzel kişiliğin ortakları, üyeleri veya kurucuları ile tüzel kişiliğin yönetimindeki görevlileri belirten son durumu gösterir belgelerin sunulması gerektiği, yine ihale şartnamesinde katılımcılardan tüzel kişiliğin ortakları, üyeleri veya kurucuları ile tüzel kişiliğin yönetimindeki görevlileri belirten son durumu gösterir Ticaret Sicili Gazetesi veya bu hususları tevsik eden belgeler ile tüzel kişiliğin noter tasdikli imza sirküleri belgelerinin sunulmasının istenildiği, dolayısıyla, mevcut düzenlemeye göre, ihaleye katılan tüzel kişi “şirket” olduğunda ortaklarının, “dernek” olduğunda üyelerinin, “vakıf” olması durumunda ise üyelerinin ve kurucularının kim olduğunu gösterir belgeler ile tüzel kişiliğin yönetimindeki görevlileri belirten son durumu gösterir belgelerin sunulmasının zorunlu olduğunun kabülü gerektiği, bu hususun ihalelere katılım ve yasak fiil veya davranışlarda bulunulması halinde yaptırım uygulanacak kişilerin tespiti açısından önem arz ettiği, davacı şirketçe şirketin ortaklarını gösteren ortaklık yapısına ilişkin belgelerin sunulmadığı sabit olduğundan, davacı şirketin başvurusunun değerlendirme dışı bırakılmasının bu yönüyle de mevzuata uygun olduğu, davalı idare işleminde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, Ticaret Sicil Gazetesi’ne ilişkin eksiklğinin idari şartnamenin 29. maddesi kapsamında tamamlatılabileceği, idari şartnamede istenilen ISO/TS 16949 kalite belgesinin ihale konusu ürünün vasıf ve niteliği yönünden gerekli olmayan kalite ve standartlara ilişkin bir belge olduğu, sadece karayolunda hareket eden hafif, orta, ağır araçlar ve motosiklet ile ilgili olduğu, lokomotiflerde kullanılmadığı, daha önceki benzer ihalelerde söz konusu kalite belgesinin istenilmediği, birçok radyatör ihalesinde söz konusu kalite belgesinin İSO 9001 ile alternatifli olarak sunulmasının istenildiği, söz konusu standardın davalı idare tarafından yapılan ihalelerde kullanılmaması gerektiğinin uyuşmazlık konusu ihale öncesinde 2012 ve 2013 yıllarında yazılan yazılarla davalı idareye bildirildiği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, ISO/TS 16949 kalite belgesinin müşteriye üstün kalitede ürün ulaşmasını garanti eden çok önemli bir belge olduğu, daha önce yaptıkları alımlarında radyatöre ilişkin problemler yaşandığı ve dava açıldığı, davacı şirketin idari şartnamede yer alan ve ihale öncesi bilgisi dâhilinde olan mesleki ve teknik yeterliliği tevsik için istenen belgelere yönelik itirazını ihale öncesinde yapmadığı, ihale dokümanının söz konusu kurallarına yönelik itirazı olmadığı, davacının tüm ihale dokümanlarını kabul ettiği belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’İN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davacıya iadesine,
5. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
6. 2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 12/12/2019 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.