Danıştay Kararı 13. Daire 2014/4236 E. 2019/3863 K. 27.11.2019 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2014/4236 E.  ,  2019/3863 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2014/4236
Karar No:2019/3863

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : …
VEKİLİ : …
KARŞI TARAF (DAVACI) : …
VEKİLİ : …
İSTEMİN KONUSU : …. İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: … Yolu – … Otoyolu işinde, davalı idare adına kontrollük hizmeti üstlenen konsorsiyum bünyesinde kontrol mühendisi ve proje başmühendisi olarak görev yapan davacının, söz konusu yapım işindeki çalışmalarından dolayı kendisine iş deneyim belgesi verilmesi istemiyle yaptığı 04/11/2013 tarihli başvurusunun reddi yolundaki … tarih ve … sayılı davalı idare işleminin iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen kararda; 16/12/1987 tarihinde sözleşmesi imzalanan “… Çevreyolu – … Otoyolu İşi”nde davalı idare adına söz konusu işin kontrollük hizmetini üstlenen özel şirket emrinde 20/04/1998 –30/08/2011 tarihleri arasında kontrol mühendisi, 01/09/2011 tarihinden itibaren proje başmühendisi olarak görev yapan davacının, anılan görevinin Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 47/4-a-2. maddesi uyarınca iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara taahhüt edilen işlerin kontrollük hizmetini yapan danışmanın bünyesinde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında mahallinde fiilen denetleme görevinde bulunan kontrol şefi kapsamında olduğu, her ne kadar davalı idarece söz konusu görevin Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 6. maddesi hükmüne tabi olduğu belirtilmekte ise de; davacının anılan görevinin Yönetmelik maddesinde belirtilen “yapım işi kontrollüğü ve yapı denetimi” faaliyetinden farklı olduğu, nitekim yapım işleriyle ilgili olarak daha özel hüküm içeren Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 47/4-a-2 maddesi uyarınca, yetkili kurum ve kuruluşlara taahhüt edilen işlerin kontrollük hizmetini yapan danışmanın bünyesinde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında mahallinde fiilen denetleme görevinde bulunan kontrol mühendisi, şantiye mühendisi ve kontrol şefine iş denetleme belgesinin düzenleneceğinin açık olduğu, mahiyeti itibarıyla anılan görevin, sadece yapım işiyle ilgili olarak danışmanlık yapmak faaliyetinin ötesinde bizzat inşaat mahallinde yapılan işlerin fiilen denetimini de içerdiği gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, iş denetleme belgesinin düzenlenmesine ilişkin olarak Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nde ve Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nde iki farklı düzenlemenin olduğu, yüklenici nezdinde çalışan mühendislerin hangi yönetmelik kapsamında olduğunun belli olduğu, davacıya iş denetleme belgesinin ancak Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nde yer alan usul ve esaslara göre düzenlenebileceği, her iki grupta çalışan mühendislere aynı belgenin verilmesi hâlinde konunun iki farklı yönetmelikle düzenlenmesinin anlamsız olacağı, harçtan muaf oldukları, Mahkeme kararı ile üzerlerine harç yükletilmesinin kanuna aykırı olduğu ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ … ‘İN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile Mahkeme kararının gerekçeli onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE :
MADDİ OLAY :
tarafından yapılan “… Çevre Yolu – … Otoyolu” işinde, davalı idare adına kontrollük hizmeti üstlenen konsorsiyum bünyesinde kontrol mühendisi ve proje başmühendisi olarak görev yapan davacının, söz konusu yapım işindeki çalışmalarından dolayı kendisine iş deneyim belgesi verilmesi istemiyle yaptığı 04/11/2013 tarihli başvurusunun, davalı idarenin … tarih ve … sayılı İç Genelgesi gerekçe gösterilerek reddi yolundaki, 20/11/2013 tarih ve … sayılı davalı idare işleminin iptali istemiyle bakılan dava açılmıştır.
Öte yandan, dava konusu işlemin tesis edildiği tarihte yürürlükte olan ‘nün … tarih ve … sayılı İç Genelgesi’nin “Yapım İşlerinin Kontrollük ve Danışmanlık Mühendislik Hizmetlerinde İş Bitirme, İş Durum, İş Denetleme veya İş Yönetme Belgesi verilmesi” başlıklı “C” maddesinde yer alan; “İhalesi yapılan yapım işlerine yönelik, ihale yapılarak kendileri ile sözleşme imzaladığımız; o yapım işine ait ‘Kontrollük ve Danışmanlık, Mühendislik Hizmetleri’ni yürüten yüklenicilere, çalışanlarına ve o işlerini yönetenlere Genel Müdürlüğümüzce yapılan Danışmanlık Hizmet Alımı ihaleleri sözleşmesi ile sınırlı olmak ve ‘Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nde belirtilen usul ve esaslara göre değerlendirme yapılarak yürürlükte olan Yönetmelik Eki KİK Standart Formlarının kullanılması” kuralının, Dairemizin 30/11/2015 tarih ve E:2012/3886, K:2015/4236 sayılı kararı ile “Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin yukarıda aktarılan (47. maddesinin dördüncü fıkrasının (a) bendinin 2 nolu alt bendi) kuralları gereğince, yapım işine ait kontrollük, danışmanlık ve mühendislik hizmetini yürüten yüklenicilerin bünyesinde çalışan mühendislere yapım işine ilişkin iş deneyim belgesi verilmesi gerektiğinden, anılan Yönetmelik kuralına aykırı olarak bu tür durumda olan mühendislere Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği gereğince iş deneyim belgesi verilmesi gerektiğine ilişkin dava konusu Genelge’nin “C” maddesinin 1. fıkrasında hukuka uygunluk bulunmadığı” gerekçesiyle iptaline karar verilmiştir.

İLGİLİ MEVZUAT:
Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin, dava konusu işlemin tesis edildiği tarihte yürürlükte olan “İş deneyim belgelerinin verilmesi” başlıklı 47. maddesinin 4. fıkrasının (a) bendinin 2 nolu alt bendinde, “iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara taahhüt edilen işlerin kontrollük hizmetini yapan danışmanın bünyesinde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında mahallinde fiilen denetleme görevinde bulunan kontrol mühendisi, şantiye mühendisi ve kontrol şefine iş deneyim belgesi verilmesi” gerektiği kurala bağlanmıştır.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Aktarılan kural uyarınca, iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara taahhüt edilen işlerin kontrollük hizmetini yapan danışmanın bünyesinde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında mahallinde fiilen denetleme görevinde bulunan kişilere Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği uyarınca iş deneyim belgesi verilmesi gerekmektedir.
Uygulamada, bir yapım işinin yüklenicisi olan şirket nezdinde mühendis çalıştırılmak suretiyle ihale konusu işin fen kuralları ile yapım işine ait projelere uygun olarak yapılıp yapılmadığı denetlenebileceği gibi, bu iş ayrı bir ihaleye konu edilerek başka bir yükleniciye de yaptırılabilecektir. İhalenin konusunu, yapım işinin fen kuralları ile yapım işine ait projelere uygun olarak yapılıp yapılmadığı oluşturacak, bu ihaleyi alan yüklenici bünyesinde çalışacak mühendisler de bu denetim faaliyetini yerine getirecektir.
Bu bağlamda, yapım işinin yüklenicisinin bünyesinde yer alan ve işin fen kuralları ile yapım işine ait projelere uygun olarak yapılıp yapılmadığını denetleyen mühendis ile danışmanlık ve denetim ihalesini alan yüklenicinin bünyesinde çalışan mühendisin yaptığı işler örtüşmektedir. Böylece aynı işi yapan, diğer bir ifadeyle, işin fen kuralları ile yapım işine ait projelere uygun olarak yapılıp yapılmadığını denetleyen mühendislerin her ikisine de Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği gereğince iş deneyim belgesi düzenlenmelidir.
Bu durumda, davalı idare adına kontrollük hizmeti üstlenen konsorsiyum bünyesinde çalışan davacıya, Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin aktarılan kuralı gereğince, yapım işine ilişkin iş deneyim belgesi verilmesi gerektiğinden, anılan Yönetmelik kuralına aykırı olarak bu tür durumda olan mühendislere Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği gereğince iş deneyim belgesi verilmesi gerektiği gerekçesiyle davacının başvurusunun reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uygunluk bulunmamaktadır. Nitekim, dava konusu işleme dayanak olarak gösterilen 19/11/2012 tarih ve 2012/32 sayılı İç Genelge’nin “C” maddesindeki kural, Dairemizin 30/11/2015 tarih ve E:2012/3886, K:2015/4236 sayılı kararıyla iptal edilmiş olup, davalı idarenin temyiz istemi de, İdari Dava Daireleri Kurulu’nun 13/06/2018 tarih ve E:2016/1962, K:2018/3180 sayılı kararıyla reddedilmiştir.
Bu itibarla, davacının iş deneyim belgesi verilmesi talebinin dava konusu işlemin tesis edildiği tarihte yürürlükte olan Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği çerçevesinde değerlendirilmesi, söz konusu yönetmelikteki şartları sağlaması hâlinde iş deneyim belgesi düzenlenmesi gerektiğinden, dava konusu işlemde hukuka uygunluk, dava konusu işlemin iptali yolundaki İdare Mahkemesi kararında sonucu itibarıyla hukukî isabetsizlik bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalının temyiz isteminin reddine,
2. Dava konusu işlemin iptali yolundaki … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının yukarıda belirtilen GEREKÇEYLE ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davalıya iadesine,
5. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
6.Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (on beş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 27/11/2019 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.