Danıştay Kararı 13. Daire 2014/2168 E. 2019/3704 K. 19.11.2019 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2014/2168 E.  ,  2019/3704 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2014/2168
Karar No:2019/3704

TEMYİZ EDEN (DAVALI): Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu

VEKİLİ : …

KARŞI TARAF (DAVACI): …
VEKİLİ : …

İSTEMİN_KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davacı şirketin 2011 yılında yapılan tebliğe rağmen 2006, 2007, 2008, 2009 ve 2010 yıllarına ait bildirimlere ilişkin eksiklikleri tamamlamayarak 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu’nun 4. maddesinin dördüncü fıkrasının (f) bendi ile Petrol Piyasası Bilgi Sistemi Yönetmeliği’nin 9. maddesine aykırı hareket ettiğinden bahisle anılan Kanun’un 19. maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendinin (3) numaralı alt bendi uyarınca …-TL idari para cezası uygulanmasına ve anılan Kanun’un 20. maddesi uyarınca … sayılı madeni yağ lisansının iptal edilmesine ilişkin 26/11/2012 tarih ve … sayılı Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (Kurul) kararının iptali istenilmiştir.

İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen kararda;
Dava konusu işlemin lisans iptaline ilişkin kısmı bakımından;
Uyuşmazlıkta, davacı şirketin 2006, 2007, 2008, 2009 ve 2010 yıllarında lisans sahibi olduğu alanla ilgili olarak madeni yağ ithalatı, ihracatı ve üretimi ile ilgili bildirimleri yapma yükümlülüğünü yerine getirmediğinden bahisle ön araştırma ve soruşturma prosedürüne gerek olmaksızın yazılı savunmasının istenilmesi üzerine verilen savunma yeterli görülmeyerek davacı şirkete idari para cezası verildiği ve lisansının da iptal edildiği anlaşılmakta olup; davacı şirketin madeni yağ lisansının iptaline yönelik işlem tesis edilebilmesi için 5015 sayılı Kanun’un 20. maddesi uyarınca ön araştırma ve soruşturma yapılması gerektiği, bu durumda; davacı şirket hakkında ön araştırma ve soruşturma yapılmaksızın savunması yeterli görülerek lisansının iptal edilmesinde hukuka uygunluk bulunmadığı,
Dava konusu işlemin …-TL idari para cezası verilmesine ilişkin kısmı yönünden;
Olayda, işlemin tesis edildiği tarihten sonra 11/04/2013 tarih ve 28615 Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 6455 sayılı Gümrük Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 44. maddesi ile 5015 sayılı Kanun’un 19. maddesinin “Bu Kanuna göre idari para cezalarının veya idari yaptırımların uygulanması, bu Kanunun diğer hükümlerinin uygulanmasına engel oluşturmaz. Bu Kanuna göre verilen ceza ve tedbirler diğer kanunlar gereği yapılacak işlemleri engellemez. Bu Kanuna göre;….e) Aşağıdaki hallerde, sorumlulara… Türk Lirası idari para cezası verilir: 1) Lisans almaksızın hak konusu yapılan tesislerin yapımına veya işletimine başlanması ile bunlar üzerinde tasarruf hakkı doğuracak işlemlerin yapılması. 2) Sahip olunan lisansın verdiği haklar dışında faaliyet gösterilmesi. 3) 4 üncü maddenin dördüncü fıkrasının (f) bendinin bir takvim yılı içinde Kurumca yapılan uyarıya rağmen ihlâli, aynı fıkranın (l) bendi haricindeki bentlerin ihlâli. …” şeklinde yeniden düzenlendiği, yapılan bu değişiklik ile anılan Kanun’un 4. maddesinin dördüncü fıkrasının (f) bendinin ihlâli nedeniyle idari para cezası verilebilmesi için Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nca (Kurum) uyarı yapılması ve uyarıya rağmen bir takvim yılı içinde ya ihlâlin ortadan kaldırılmaması ya da yapılan uyarı üzerine ihlâl ortadan kaldırıldıktan sonra söz konusu fıkranın bir takvim yılı içinde ikinci kez ihlâl edilmesi gerektiği, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu uyarınca idarî para cezalarının verilmesinde esas alınan kuralın yürürlükten kaldırılması veya lehe düzenleme yapılması yoluyla ortaya çıkan yeni hukukî durumun dikkate alınması gerektiği, bu durumda, 11/04/2013 tarihinde 5015 sayılı Kanun’da yapılan değişikliğin davacının lehine olduğu ve bu düzenleme ile anılan Kanun’un 4. maddenin dördüncü fıkrasının (f) bendinin ihlâli nedeniyle para cezası verilebilmesi için öncelikle uyarı yapılması ve uyarı yapıldıktan sonra bir takvim yılı beklenmesi gerektiği anlaşılmakla, dava konusu işlemin idari para cezası verilmesine ilişkin kısmında bu yönüyle hukuka uygunluk bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçeyle dava konusu işlem hukuka aykırı bulunarak işlemin iptaline karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, lisans iptali bakımından ön araştırma ve soruşturma yapılmasına gerek olmadığı, davacı şirkete 5015 sayılı Kanun’a aykırı eylemi nedeniyle 15 gün içerisinde bildirim yükümlülüğünü yerine getirmesi gerektiği hususu tebliğ edilmesine rağmen aykırılıkların giderilmediğinin tespit edildiği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından savunma dilekçesi verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’İN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalının temyiz isteminin reddine,
2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptali yolundaki … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (on beş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 19/11/2019 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.