Danıştay Kararı 13. Daire 2013/3577 E. 2019/2021 K. 12.06.2019 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2013/3577 E.  ,  2019/2021 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No : 2013/3577
Karar No : 2019/2021

DAVACI: …
VEKİLİ : …
DAVALI : Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu
VEKİLİ: …

DAVANIN KONUSU: 05/10/2013 tarih ve 28786 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 5. maddesinin iptali istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI:
Dava konusu düzenlemenin kaynağını kanundan almadığı, düzenleyici idari işlemle depolama ve ikmal faaliyeti yapanların jet yakıtı satışı yapacak firmaları belirleme imkânına sahip kılındığı, yalnızca bir tane depolama tesisi bulunan havalimanlarında jet yakıtı ikmali yapan ancak depolama tesisi ile anlaşma yapamayan bazı firmaların üç firma sınırı nedeniyle dışlanacakları, ülke düzeyindeki bütün uçuş trafiğinin % 11’inin gerçekleştiği Sabiha Gökçen Havalimanı’nda sadece bir tane depolama tesisinin bulunduğu, yeni düzenlemeyle anılan havalimanında üçten fazla firmanın jet yakıtı satış faaliyetinde bulunmasının engellendiği, bahse konu havalimanındaki % 25’lik pazar payının depolama tesisine sahip firmayla yapılan sözleşmenin sona erdiği 14/02/2014 tarihinde ortadan kalkacağı, jet yakıtı ikmal ve satışında piyasadaki aktör sayısının azaltılıp niteliğin artırılması beklentisinin depolama tesisi sahibi firmalar aracılığıyla gerçekleştirilmesinde kamu yararı bulunmadığı, düzenlemenin petrol piyasasında yaratacağı olumsuz etkilerin yeteri kadar değerlendirilmediği, kısıtlamanın rekabet ortamını bozucu bir etki yaratacağı, dava konusu düzenlemenin sözleşme hürriyetine aykırı olduğu ileri sürülmüştür.

DAVALININ SAVUNMASI:
Davanın süresinde açılmadığı, Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu’nun (Kurul) kanunlardan kaynaklanan düzenleme yetkisine sahip olduğu, piyasada yalnızca ciddi ve kurumsal firmaların faaliyet göstermeleri amaçlandığından üç firma kuralının makul olduğu, üç firma sınırlamasının sadece lisans tadili yapanları kapsadığı, depolama veya ikmal faaliyeti için kendi adına işyeri açma ve çalışma ruhsatı bulunan ve bu nedenle jet yakıtı satış süresi sınırlanmayan bir firmanın Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’na (Kurum) depolama veya ikmal faaliyetine yönelik olarak ayrıca bir hizmet alım sözleşmesi ibraz ederek lisans tadil başvurusunda bulunmasına gerek olmadığı, davacı şirketin yeni düzenlemeye rağmen jet yakıtı satış yetkisi kapsamında depolama veya ikmal sözleşmesi ibraz etmesine gerek olmadığının 22/01/2014 tarih ve 4284 sayılı işlemle kendilerine bildirildiği, Sabiha Gökçen Havalimanı açısından davacı şirketin mevcut sözleşmesinin geçerli olduğu, üç firma sınırlamasına tabi olmadığı, davacı şirketin 05/01/2012 tarih ve … sayılı 15 yıllık ihrakiye teslim lisansının bulunduğu, bahse konu lisansa işlenmiş olan jet yakıtı satış yetkisinin özel bir sınırlamaya tabi olmaksızın lisansta belirtilen süre kadar geçerli olduğu, davacı şirketin dava dilekçesinde ileri sürdüğü iddiaların yerinde olmadığı, Yönetmelik değişikliğinden etkilenmeyeceği, kaldı ki 27/03/2014 tarih ve 28954 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 1. maddesiyle dava konusu Yönetmeliğin 32. maddesinde yapılan değişiklikle davanın konusuz kaldığı savunulmaktadır.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’NUN DÜŞÜNCESİ: Davanın reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI …’UN DÜŞÜNCESİ:Dava, 05.10.2013 günlü ve 28786 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 5. maddesinin iptali istemi ile açılmıştır.
17/6/2004 tarihli ve 25495 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinin 32 nci maddesinde;
“İhrakiye teslimi lisansı sahipleri;
a) İhrakiye amaçlı olmak kaydıyla fuel oil inceltme işlemleri haricinde, ihrakiye türlerinin, kullanım amacının, niteliğinin ve niceliğinin değiştirilmemesi,
b) İhrakiyeye, Kurumun belirleyeceği şart ve özellikte ulusal marker eklenmesi,
c) Ticari deniz vasıtalarına Özel Tüketim Vergisiz akaryakıt satışı yapılmaması,
d) Yurtdışından temin edilerek serbest dolaşıma giren akaryakıt için, Kurumca belirlenen gelir payının ilgililere ödenmesi, ile yükümlüdür.” ibaresi varken,
03.08.2012 günlü ve 28373 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan yönetmelik değişikliği ile 32. maddeye,
“İhrakiye teslimi lisansı ya da ihrakiye teslimi faaliyeti işli dağıtıcı lisansı kapsamında jet yakıtı satacak kişiler, havaalanındaki depolama veya ikmal faaliyetleri için kendi adlarına aldıkları İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatını veya söz konusu ruhsata ve uygun türde lisansa sahip kişilerle yaptıkları en az bir yıl süreli depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesini Kuruma ibraz ederek jet yakıtı satışı hususunu lisanslarına işletmek zorundadır. Jet yakıtı satış yetkisinin süresi, ibraz edilen depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesinin süresini aşamaz.” ibarelerini haiz 2. fıkra eklenmiş,
05.10.2013 günlü ve 28786 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan yönetmelik değişikliği ile de; 32 nci maddesinin ikinci fıkrasının sonuna,
“Bu fıkra kapsamında aynı kişi toplamda en çok üç kişiye jet yakıtı depolama veya ikmal hizmeti verebilir. Üçten fazla kişiyle sözleşme yapmış kişiler hizmet vermeyi tercih ettikleri en çok üç kişiyi Kuruma bildirir ve Kuruma bildirilmeyenlerin lisans tadil başvuruları reddedilir.” ibareleri eklenmiştir.
27.03.2014 günlü ve 28954 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 1. maddesi ile, davaya konu edilen, 17/6/2004 tarihli ve 25495 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinin 32 nci maddesinin ikinci fıkrası değiştirilmiş ve;
“İhrakiye teslimi lisansı ya da ihrakiye teslimi faaliyeti işli dağıtıcı lisansı kapsamında jet yakıtı satacak kişiler, havaalanındaki depolama veya ikmal faaliyetleri için kendi adlarına aldıkları İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatını veya söz konusu İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatına ve uygun türde lisansa sahip kişilerle yaptıkları en az bir yıl süreli depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesini veya 23/1/2009 tarihli ve 27119 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Heliport Yapım ve İşletim Yönetmeliği (SHY-14B) uyarınca büyük heliportlara ilişkin olarak kendi adlarına aldıkları Heliport İşletme Ruhsatını Kuruma ibraz ederek jet yakıtı satışı hususunu lisanslarına işletmek zorundadır. Jet yakıtı satış yetkisinin süresi, ibraz edilen depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesinin süresini aşamaz. Lisans sahipleri, jet yakıtı satış yetkisine sahip olmak için bu fıkra kapsamında depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesi ibraz etmesi gereken toplamda en çok üç kişiye jet yakıtı depolama veya ikmal hizmeti verebilir. Üçten fazla kişiyle sözleşme yapmış lisans sahipleri hizmet vermeyi tercih ettikleri en çok üç kişinin ismini, diğer depolama veya ikmal hizmeti sözleşmelerinin feshedildiğine dair belgelerle Kuruma bildirir ve uygun şekilde bildirilmeyenlerin jet yakıtı satışı hususunu lisanslarına işletme talepleri reddedilir.” şeklini almıştır.
Davacı, Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinin 32 nci maddesinin ikinci fıkrası’nda, 05.10.2013 günlü ve 28786 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan değişikliğin iptali istemi ile dava açmışsa da, 27.03.2014 günlü ve 28954 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren, Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 1. maddesi ile, davaya konu edilen Yönetmelik maddesinin yeniden düzenlendiği görüldüğünden, uyuşmazlık hakkında karar verilmesine yer olmadığına karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ:
17/06/2004 tarih ve 25495 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliği, yurt içi ve yurt dışı kaynaklardan temin edilen petrolün doğrudan veya işlenmek suretiyle, güvenli ve ekonomik olarak rekabet ortamı içerisinde kullanıcılara satışına ilişkin piyasa faaliyetlerinin; şeffaf, eşitlikçi ve istikrarlı biçimde sürdürülmesi için gerçek ve tüzel kişilere verilecek lisanslara, Kuruma yapılacak bildirimlere ve kayıt düzenlerine ilişkin usul ve esasların belirlenmesi amacıyla 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ile 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu’na dayanılarak hazırlanmıştır.
Bakılan dava, 05/10/2013 tarih ve 28786 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 5. maddesiyle anılan Yönetmeliğin ”İhrakiye teslimi lisansı sahiplerinin yükümlülükleri” başlıklı 32. maddesinin ikinci fıkrasına eklenen, “Bu fıkra kapsamında aynı kişi toplamda en çok üç kişiye jet yakıtı depolama veya ikmal hizmeti verebilir. Üçten fazla kişiyle sözleşme yapmış kişiler hizmet vermeyi tercih ettikleri en çok üç kişiyi Kuruma bildirir ve Kuruma bildirilmeyenlerin lisans tadil başvuruları reddedilir.” ibarelerinin hukuka aykırı olduğu iddiasıyla açılmıştır.

İNCELEME VE GEREKÇE:
USUL YÖNÜNDEN:
Davalı Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından ileri sürülen davanın süresinde açılmadığı ve davanın açıldığı tarihten sonra dava konusu Yönetmelikte yapılan değişiklik nedeniyle davanın konusuz kaldığı yönündeki usule ilişkin itirazlar yerinde görülmeyerek esasın incelenmesine geçildi.

ESAS YÖNÜNDEN:
İlgili Mevzuat
4628 sayılı Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’un “Kurulun petrol piyasası ile ilgili görevleri” başlıklı 5/B maddesinde, Kurul’un, petrol piyasası ile ilgili görev ve yetkileri, Petrol Piyasası Kanunu hükümlerini uygulamak, petrol piyasası faaliyetlerine ilişkin her türlü düzenlemeleri yapmak ve bunların yürütülmesini sağlamak, Petrol Piyasası Kanunu hükümlerine, çıkarılan yönetmelik hükümlerine, Kurul tarafından onaylanan tarife ve yönetmeliklere, lisans hüküm ve şartlarına ve Kurul kararlarına aykırı davranıldığı durumlarda, idarî para cezası vermek ve lisansları iptal etmek şeklinde sayılmıştır.
5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu’nun 1. maddesinde, Kanunun amacı; yurt içi ve yurt dışı kaynaklardan temin olunan petrolün doğrudan veya işlenerek güvenli ve ekonomik olarak rekabet ortamı içerisinde kullanıcılara sunumuna ilişkin piyasa faaliyetlerinin şeffaf, eşitlikçi ve istikrarlı biçimde sürdürülmesi için yönlendirme, gözetim ve denetim faaliyetlerinin düzenlenmesini sağlamak olarak belirlenmiş; 2. maddesinde, “İhrakiye,” ülkenin karasuları ve/veya karasuları bitişiğinde deniz vasıtalarına veya hava meydanlarında yerli ve yabancı uçaklara vergili veya vergisiz sağlanan akaryakıtı ve madeni yağ; “İhrakiye teslim şirketi ve bayii”, yurt içinden veya yurt dışından temin ettiği ihrakiyeyi deniz ve hava taşıtlarına ikmal eden lisanslı sermaye şirketi ve lisanslı bayiler şeklinde tanımlanmış; “Lisansların tâbi olacağı usul ve esaslar” başlıklı 3. maddesinde, petrol ile ilgili ihrakiye faaliyetlerinin yapılması ve bu amaçla tesis kurulması ve/veya işletilmesi için lisans alınmasının zorunlu olduğu; 6. maddesinde, ihrakiye teslim şirketi ve ihrakiye bayii faaliyetlerinin yapılması için verilecek lisanslara uygulanacak değerleme kriterleri ve lisansın verilmesini gerektirecek teknik ve malî şartların Kurumca belirleneceği; “Faaliyetlerin kısıtlanması” başlıklı 9. maddesinde, yurt dışından ham petrol ve akaryakıt temin edeceklerin rafinerici veya dağıtıcı veya ihrakiye teslim şirketi lisansına sahip olması gerektiği kurala bağlanmıştır.
17/06/2004 tarih ve 25495 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliği’nin 32. maddesine, 03/08/2012 tarih ve 28373 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 3. maddesiyle “İhrakiye teslimi lisansı ya da ihrakiye teslimi faaliyeti işli dağıtıcı lisansı kapsamında jet yakıtı satacak kişiler, havaalanındaki depolama veya ikmal faaliyetleri için kendi adlarına aldıkları İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatını veya söz konusu ruhsata ve uygun türde lisansa sahip kişilerle yaptıkları en az bir yıl süreli depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesini Kuruma ibraz ederek jet yakıtı satışı hususunu lisanslarına işletmek zorundadır. Jet yakıtı satış yetkisinin süresi, ibraz edilen depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesinin süresini aşamaz.” şeklinde ikinci fıkra; 7. maddesiyle de, “İhrakiye teslimi lisansı ya da ihrakiye teslimi faaliyeti işli dağıtıcı lisansı kapsamında jet yakıtı satma yetkisi bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce lisansına işlendiği halde durumu bu Yönetmeliğin 32 nci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olmayan kişiler, havaalanındaki depolama veya ikmal faaliyetleri için kendi adlarına alacakları bir İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatını veya söz konusu ruhsata ve uygun türde lisansa sahip kişilerle yapacakları en az bir yıl süreli depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesini en geç 30/6/2013 tarihine kadar Kuruma ibraz etmekle yükümlüdürler. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyenlerin jet yakıtı ithali ve satışı yetkileri ilgili lisans resen tadil edilerek kaldırılır. Bu maddede düzenlenen yükümlülüğün yerine getirilmesi kapsamında depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesi ibraz edenlerin lisansına kayıtlı jet yakıtı ithali ve satışı yetkilerinin süresi, ibraz edilen sözleşmenin süresini aşmayacak şekilde resen tadil edilir.” şeklinde geçici 13. madde eklenmiştir.
Dava konusu, 05/10/2013 tarih ve 28786 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 5. maddesiyle, Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliği’nin 32. maddesinin ikinci fıkrasına, “Bu fıkra kapsamında aynı kişi toplamda en çok üç kişiye jet yakıtı depolama veya ikmal hizmeti verebilir. Üçten fazla kişiyle sözleşme yapmış kişiler hizmet vermeyi tercih ettikleri en çok üç kişiyi Kuruma bildirir ve Kuruma bildirilmeyenlerin lisans tadil başvuruları reddedilir.” şeklinde iki cümle eklenerek Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliği’nin 32. maddesinin ikinci fıkrası, “İhrakiye teslimi lisansı ya da ihrakiye teslimi faaliyeti işli dağıtıcı lisansı kapsamında jet yakıtı satacak kişiler, havaalanındaki depolama veya ikmal faaliyetleri için kendi adlarına aldıkları İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatını veya söz konusu ruhsata ve uygun türde lisansa sahip kişilerle yaptıkları en az bir yıl süreli depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesini Kuruma ibraz ederek jet yakıtı satışı hususunu lisanslarına işletmek zorundadır. Jet yakıtı satış yetkisinin süresi, ibraz edilen depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesinin süresini aşamaz. Bu fıkra kapsamında aynı kişi toplamda en çok üç kişiye jet yakıtı depolama veya ikmal hizmeti verebilir. Üçten fazla kişiyle sözleşme yapmış kişiler hizmet vermeyi tercih ettikleri en çok üç kişiyi Kuruma bildirir ve Kuruma bildirilmeyenlerin lisans tadil başvuruları reddedilir.” halini almıştır.
27/03/2014 tarih ve 28954 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 1. maddesiyle Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliği’nin 32. maddesinin ikinci fıkrası, “İhrakiye teslimi lisansı ya da ihrakiye teslimi faaliyeti işli dağıtıcı lisansı kapsamında jet yakıtı satacak kişiler, havaalanındaki depolama veya ikmal faaliyetleri için kendi adlarına aldıkları İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatını veya söz konusu İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatına ve uygun türde lisansa sahip kişilerle yaptıkları en az bir yıl süreli depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesini veya 23/1/2009 tarihli ve 27119 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Heliport Yapım ve İşletim Yönetmeliği (SHY-14B) uyarınca büyük heliportlara ilişkin olarak kendi adlarına aldıkları Heliport İşletme Ruhsatını Kuruma ibraz ederek jet yakıtı satışı hususunu lisanslarına işletmek zorundadır. Jet yakıtı satış yetkisinin süresi, ibraz edilen depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesinin süresini aşamaz. Lisans sahipleri, jet yakıtı satış yetkisine sahip olmak için bu fıkra kapsamında depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesi ibraz etmesi gereken toplamda en çok üç kişiye jet yakıtı depolama veya ikmal hizmeti verebilir. Üçten fazla kişiyle sözleşme yapmış lisans sahipleri hizmet vermeyi tercih ettikleri en çok üç kişinin ismini, diğer depolama veya ikmal hizmeti sözleşmelerinin feshedildiğine dair belgelerle Kuruma bildirir ve uygun şekilde bildirilmeyenlerin jet yakıtı satışı hususunu lisanslarına işletme talepleri reddedilir.” şeklinde değiştirilmiştir.
Dava Konusu Yönetmeliğin İncelenmesi:
Dava konusu, 05/10/2013 tarih ve 28786 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 5. maddesi ile, Yönetmeliğin 32. maddesinin ikinci fıkrasına iki cümle eklenmek suretiyle, jet yakıtı ikmal veya depolama faaliyeti yapan her bir gerçek veya tüzel kişinin toplamda en çok üç kişiye jet yakıtı depolama veya ikmal hizmeti verebileceği, üçten fazla kişiyle sözleşme yapmış kişilerin hizmet vermeyi tercih ettikleri en çok üç kişiyi Kuruma bildirmeleri gerektiği ve Kuruma bildirilmeyenlerin lisans tadil başvurularının reddedileceği kurala bağlanmıştır.
İhrakiye teslimine yönelik olarak Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliği’nde yapılan ve yukarıda yer verilen değişiklikler sırasıyla incelendiğinde; Yönetmeliğin 32. maddesine, 03/08/2012 tarih ve 28373 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 3. maddesiyle eklenen ikinci fıkra ile, jet yakıtı satacak kişilerin, havaalanındaki depolama veya ikmal faaliyetleri için kendi adlarına aldıkları işyeri açma ve çalışma ruhsatını veya depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesini Kuruma ibraz ederek jet yakıtı satışını lisanslarına işletme zorunluluğu getirildiği, aynı Yönetmeliğe eklenen Geçici 13. madde ile, jet yakıtı satma yetkisi 03/08/2012 tarihinden önce lisansına işlenmiş durumda olanlardan Yönetmeliğin 32. maddesinin ikinci fıkrasındaki koşulları taşımayan kişilerin havaalanındaki depolama veya ikmal faaliyetleri için kendi adlarına alacakları bir işyeri açma ve çalışma ruhsatını veya söz konusu ruhsata ve uygun türde lisansa sahip kişilerle yapacakları en az bir yıl süreli depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesini en geç 30/06/2013 tarihine kadar Kuruma ibraz etmekle yükümlü kılındıkları, bu yükümlülüğü yerine getirmeyenlerin jet yakıtı ithali ve satışına yönelik lisanslarının resen tadil edilmek suretiyle kaldırılacağı, bu düzenleme kapsamında depolama veya ikmal hizmeti alım sözleşmesi ibraz edenlerin lisans süresinin, ibraz edilen sözleşmenin süresini aşmayacak şekilde resen tadil edileceğine yönelik düzenlemeler yapılarak, jet yakıtı satışının denetimine yönelik bazı temel tedbirlerin alındığı ve yeni koşullara uyum sağlanmasını temin etmek üzere geçiş hükümlerine yer verildiği görülmektedir.
Dava konusu Yönetmelik değişikliği ile ihrakiye teslimine yönelik tedbirler kapsamında daha önce yapılan değişiklikler birlikte değerlendirildiğinde, iş yeri açma ve çalışma ruhsatıyla faaliyet gösterenlerin jet yakıtı depolama ve/veya ikmal hizmeti bakımından üç kişi ile sınırlandırıldıkları, depolama veya ikmal faaliyeti için kendi adına işyeri açma ve çalışma ruhsatı bulunan ve bu nedenle jet yakıtı satış süresi sınırlanmayan kişilerin Kurum’a depolama veya ikmal faaliyetine yönelik olarak ayrıca bir hizmet alım sözleşmesi ibraz ederek lisans tadil başvurusunda bulunmakla yükümlü kılınmadıkları, bu açıdan bahse konu kişilerin de üç kişiye hizmet verme sınırlamasına tabi olmadıkları, dolayısıyla; Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliği’nin 32. maddesinin ikinci fıkrasında, jet yakıtı ikmal veya depolama faaliyeti yapan her bir gerçek veya tüzel kişinin toplamda en çok üç kişiye jet yakıtı depolama veya ikmal hizmeti verebileceği ve üçten fazla kişiyle sözleşme yapmış kişilerin hizmet vermeyi tercih ettikleri üç kişi dışında Kuruma bildirilmeyenlerin lisans tadil başvurularının reddedileceği yönünde yapılan dava konusu değişikliklerle, idarenin, yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinden kaynaklanan yetki ile soyut, objektif, bireysel olmayan, genel durumları belirleyen kurallara yer verdiği anlaşılmaktadır.
Anılan düzenlemelerle, jet yakıtı depolama ve ikmal faaliyetini teknik özellikler, kalite ve güvenlik açısından belirli bir niteliğe sahip kişilerin yürütmelerini sağlamanın ve bu alanda faaliyet yürütme yeterliğine sahip olmayanların ise depolama veya ikmal hizmetine yönelik sözleşmeler sayesinde elde ettikleri lisansa istinaden piyasada amacı dışında faaliyet yürütmelerini engellemenin amaçlandığı ve bahse konu düzenlemelerin hukuka aykırı bir yönünün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Bu itibarla, yukarıda belirtilen amaçla uyumlu olarak dava konusu yönetmelik değişikliğinin yapıldığı ve ayrıca bu kapsamda faaliyet gösteren lisans sahiplerinin tereddütlerini gidermek üzere 27/03/2014 tarih ve 28954 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 1. maddesiyle Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliği’nin 32. maddesinin ikinci fıkrasında değişiklik yapıldığı da dikkate alındığında, Kurul tarafından petrol piyasasını düzenleme yetkisi çerçevesinde tesis edilen dava konusu Yönetmelik maddesinde hukuka aykırılık görülmemiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVANIN REDDİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …-TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …-TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
4. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’na temyiz yolu açık olmak üzere, 12/06/2019 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.