Danıştay Kararı 13. Daire 2013/2617 E. 2018/4038 K. 17.12.2018 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2013/2617 E.  ,  2018/4038 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2013/2617
Karar No:2018/4038

TEMYİZ EDENLER : 1. (DAVALI): Orman ve Su İşleri Bakanlığı
VEKİLİ : …
2. (DAVACI): … A.Ş.
VEKİLİ :
DİĞER DAVALI : Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü
VEKİLİ : …
MÜDAHİL (DAVALI YANINDA) : … A.Ş.
VEKİLİ : …

İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davacı şirket tarafından, “… Projesi Master Plan Raporu” kapsamında yürütülen … HES projesinin iptal edilerek geçici teminatının iade edilmesine ilişkin … gün ve … sayılı DSİ Genel Müdürlüğü işleminin, iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen kararda; … HES projesine dair DSİ Genel Müdürlüğü tarafından 1990 yılında hazırlanan “… Projesi Master Plan Raporunda” teknik ve ekonomik açıdan uygun bulunan dört enerji projesinin teklif edildiği, anılan raporda; … çayı üzerinde Çaylı Regülatöründen 625 metre kotundan alınacak olan suların 53100 metre iletim kanalı sonunda 484 metre kuyruksuyu kotundaki … HES’e bırakılarak yıllık toplam 52,7 MW kurulu güçle 444 GWh enerji üretilmesinin önerildiği, projeye 4 firmanın teklif verdiği, projeyi … A.Ş.’nin gerçekleştirmeye hak kazandığı, davacı şirket tarafından 11.08.2005 tarihinde … HES Ön Raporunun DSİ Genel Müdürlüğü’ne teslim edildiği, davacı şirkete 22.06.2006 tarihine kadar süre verilerek fizibilite raporu hazırlaması istenildiği, … A.Ş.’nin 21.02.2006 tarihli müracaatı ile; yörenin jeolojik yapısından kaynaklanan nedenlerden dolayı … HES’in iletim kanalı kazı çalışmaları sırasında topuk stabilitesinin bozulacağı ve mevcut heyelanların aktif hale gelerek üst kotlarda yer alacak … HES iletim kanalında gerek inşaat, gerekse işletme aşamalarında sorun yaşanacağının belirtildiği, … HES projesi revize fizibilite raporunda önerilen formulasyona göre, … çayı üzerinde 572 m talveg, 583 m kret kotunda inşa edilecek regülatörle sol sahilden alınacak suların 530 m kuyruksuyu kotundaki santrale aktarılarak yıllık toplam 90,22 Gwh enerji üretilmesi önerildiği ancak, … HES’in üç kademeli olarak planlanmasından sonra her iki projenin iletim kanallarının paralel gitmesi ve kanallar arasında yaklaşık 20-25 m mesafe kalması dolayısıyla … HES projesinin iletim kanalı kazı çalışmaları ve inşası sırasında … HES’in iletim kanalının topuk stabilitesinin bozulacağı, yamaçlarda kaymalar olabileceği, … HES’in regülatörüne su kalmadığı değerlendirilerek davacı şirketin projesinin iptali ve geçici teminat bedelinin iadesine karar verildiği anlaşılmaktadır.
Olayda, her iki projenin birbirine çok yakın olduğu, jeolojik yapı ve … HES’in revize edilerek 3 kademeli olarak yapılmasının kabul edilmesi sonrasında revize projenin 2. kademesinde yer alan 580,4 m talveg ve 588,5 m kret kotundaki … regülatörüne su alındıktan sonra davacı şirketin projesi olan … HES’ e su kalmayacağı dikkate alındığında projenin iptali ve geçici teminat bedelinin iadesine ilişkin dava konusu edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından … HES’in karşı kıyıya alınmasının mevcut projeye etkisi olmadığına yönelilk DSİ raporundan sonra projenin nedensiz iptal edildiği ve kazanılmış hakkın korunması gerektiği, davalı tarafından projenin DSİ tarafından hazırlandığı bu sebeple hasım mevkiinden çıkarılması gerektiği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı tarafından kendilerinin hasım mevkiinden çıkarılması gerektiği, davalı DSİ tarafından, … HES’in üç kademeli olarak planlanmasından sonra her iki projenin iletim kanallarının paralel gitmesi ve kanallar arasında yaklaşık 20-25 m mesafe kalması dolayısıyla … HES projesinin iletim kanalı kazı çalışmaları ve inşası sırasında … HES’in iletim kanalının topuk stabilitesinin bozulacağı, yamaçlarda kaymalar olabileceği, … HES’in regülatörüne su kalmadığı değerlendirildiğinden projenin iptalinde hukuka aykırılık bulunmadığı belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’İN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten sonra 10/07/2018 günlü, 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile mülga Orman ve Su İşleri Bakanlığı birleştirilerek adı altında yeniden yapılandırılmış olması karşısında, mülga Orman ve Su İşleri Bakanlığı yerine davalı sıfatıyla taraf olarak kabul edilerek dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacı ile davalının temyiz istemlerinin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunanlar üzerinde bırakılmasına,
4. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (on beş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 17/12/2018 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.