Danıştay 13. Daire Başkanlığı 2013/2485 E. , 2019/332 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2013/2485
Karar No:2019/332
TEMYİZ EDEN (DAVACI): …
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVALI) : …
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: …’nce … tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen… ihalesine ilişkin olarak yapılan itirazen şikâyet başvurusu üzerine, söz konusu ihale uhdesinde kalan… ‘nın teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına yönelik … tarih ve … sayılı … (Kurul) kararının iptali istemiyle açılan davada, … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:… sayılı kararıyla yürütmenin durdurulması nedeniyle, … tarihli Kurul kararının iptaline ilişkin … tarih ve … sayılı Kurul kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi’nce verilen kararda; ihale üzerinde bırakılan …’nın teklifinin değerlendirme dışı bırakılması yolunda alınan … tarih ve … sayılı Kurul kararına karşı açılan davada, … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:… sayılı kararıyla yürütmesinin durdurulması kararı verildiği, anılan yürütmeyi durdurma kararının uygulanması amacıyla da dava konusu işlemin tesis edildiği, davalı idarece 2577 sayılı Yasanın 28. maddesi uyarınca yargı kararının uygulanması amacıyla ve yargı kararında belirtilen gerekçelerle işlem tesis edildiği anlaşılmış olup, dava konusu işlemin yargı kararının gereklerine, hukuka ve mevzuata uygun olduğu sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, … İdare Mahkemesi’nin E:… sayılı dosyasında verilen kararın kesinleşmediği, mahkeme kararının hukuka aykırı olduğu ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, mevzuat gereği yasama ve yürütme organları ile idarenin mahkeme kararlarına uymak zorunda olduğu, idare mahkemelerinin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idarenin gecikmeksizin işlem tesis etmeye mecbur olduğu, dava konusu işlemin de … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:… sayılı yürütmeyi durdurma kararının uygulanması amacıyla tesis edildiği anlaşıldığından, dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’İN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay … Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
ESAS YÖNÜNDEN:
MADDİ OLAY :
… tarafından … tarihinde açık ihale usulüyle … ihalesi yapılmıştır.
İhaleye 9 istekli tarafından teklif sunulmuş, sunulan tekliflerden …’nın teklifi sınır değerin altında kalması nedeniyle aşırı düşük sorgulamasına tâbi tutulmuş ve ihale aşırı düşük teklif açıklaması uygun bulunan … uhdesinde bırakılmıştır.
Anılan ihalede ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi davacı şirket tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusu üzerine, … tarih ve … sayılı Kurul kararıyla …’nın aşırı düşük teklif açıklamasının reddedilerek düzeltici işlem belirlenmesine karar verilmiş, bu kararın iptali istemiyle açılan davada ise,… İdare Mahkemesi’nce … tarih ve E:… sayılı yürütmeyi durdurma kararı verilmiştir. Bu nedenle, söz konusu yürütmeyi durdurma kararının uygulanması amacıyla dava konusu Kurul kararı tesis edilmiştir.
Daha sonra, … İdare Mahkemes’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla … tarihli Kurul kararının iptaline karar verilmiş, iptal kararına karşı yapılan temyiz başvurusu sonucu, Dairemizin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla Mahkeme kararının bozulmasına, davanın reddine kesin olarak karar verilmiştir.
Bakılan dava, iptali istemiyle açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT:
Anayasa’nın 138. maddesinin son fıkrasında, yasama ve yürütme organları ile idarenin, mahkeme kararlarına uymak zorunda olduğu, bu organlar ve idarenin mahkeme kararlarını hiçbir suretle değiştiremeyeceği ve bunların yerine getirilmesini geciktiremeyeceği kurala bağlanmış; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 28. maddesinin 1. fıkrasında, Danıştay, bölge idare mahkemeleri, idare ve vergi mahkemelerinin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idarenin, kararın idareye tebliğinden başlayarak en geç otuz gün içinde işlem tesis etmeye ve eylemde bulunmaya mecbur olduğu kuralına yer almıştır.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Dava konusu … tarih ve … sayılı Kurul kararının sebep unsurunun … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:… sayılı yürütmeyi durdurma kararı olduğu, anılan Mahkemenin … tarih ve E:…, K:… sayılı iptal kararına karşı yapılan temyiz başvurusu sonucu Dairemizin … tarih ve E:…, K:.. sayılı kararıyla Mahkeme kararının bozulmasına, davanın reddine kesin olarak karar verildiği anlaşılmaktadır.
Bu itibarla, … İdare Mahkemesi’nin yürütmenin durdurulması kararı gerekçe gösterilerek tesis edilen dava konusu Kurul kararının sebep unsuru yönünden hukuka aykırı hâle geldiği anlaşıldığından, anılan Kurul kararında hukuka uygunluk, davanın reddi yolundaki temyize konu Mahkeme kararında hukukî isabet bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin kabulüne,
2. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. DAVA KONUSU İŞLEMİN İPTALİNE,
4. Ayrıntısı aşağıda gösterilen ilk derece ve temyiz yargılama giderleri toplamı …-TL ile Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …-TL vekâlet ücretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine,
5. Posta giderleri avansından artan tutarın davacıya iadesine,
6. Dosyanın anılan Mahkeme’ye gönderilmesine,
7. 2577 sayılı Kanun’un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), … tarihinde oybirliğiyle karar verildi.