Danıştay Kararı 13. Daire 2013/1704 E. 2018/754 K. 27.02.2018 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2013/1704 E.  ,  2018/754 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No : 2013/1704
Karar No : 2018/754

Davacı : … Elektrik Perakende Satış A.Ş.
Vekili : Av. …
Davalı : Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı
Vekili : Av. …
Davanın Özeti: 13.04.2013 tarih ve 28617 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Dağıtım Şirketlerinin Faaliyetlerinin İncelenmesi ve Denetlenmesine Dair Yönetmelik’in 6. maddesinin 1. fıkrasının (b) ve (d) bentleri ile aynı tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Dağıtım Şirketlerinin Faaliyetlerinin İncelenmesi ve Denetlenmesine Dair Tebliğ’in 6. maddesinin 1. fıkrasının (ç), (d) ve (e) bentlerinin, 2. fıkrasının (a) ve (b) bentlerinin, 7. maddesinin 4. fıkrasının (ç) bendinin, 8. maddesinin 1. fıkrasının (a) ve (ç) bentleri ile 4. fıkrasının (a) ve (b) bentlerinin iptali istenilmektedir.

Savunmanın Özeti: Davanın reddine karar verilmesi gerektiği savunulmaktadır.

Danıştay Tetkik Hâkimi …’in Düşüncesi : Dava konusu edilen, 13.04.2013 tarih ve 28617 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Elektrik Dağıtım Şirketlerinin Faaliyetlerinin İncelenmesi ve Denetlenmesine Dair Yönetmelik’in, 02.12.2017 tarih ve 30258 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Dağıtım Şirketleri Denetim Yönetmeliği’nin “Yürürlükten kaldırılan yönetmelik” başlıklı 18. maddesi ile, aynı tarih ve sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Elektrik Dağıtım Şirketlerinin Faaliyetlerinin İncelenmesi ve Denetlenmesine Dair Tebliğ’in ise 09.01.2018 tarih ve 30296 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tebliğ ile yürürlükten kaldırıldığı görüldüğünden konusuz kalan dava hakkında karar verilmesine yer olmadığına karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

Danıştay Savcısı …’un Düşüncesi : Dava, 13.04.2013 tarih ve 28617 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Dağıtım Şirketlerinin Faaliyetlerinin İncelenmesi ve Denetlenmesine Dair Yönetmelik’in 6. maddesinin 1. fıkrasının (b) ve (d) bentleri ile aynı tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Dağıtım Şirketlerinin Faaliyetlerinin İncelenmesi ve Denetlenmesine Dair Tebliğ’in 6. maddesinin 1. fıkrasının (ç), (d) ve (e) bentlerinin, 2. fıkrasının (a) ve (b) bentlerinin, 7. maddesinin 4. fıkrasının (ç) bendinin, 8. maddesinin 1. fıkrasının (a) ve (ç) bentleri ile 4. fıkrasının (a) ve (b) bentlerinin iptali istemiyle açılmıştır.
6446 sayılı Kanun’un 1. maddesinde; bu Kanun’un amacının; elektriğin yeterli, kaliteli, sürekli, düşük maliyetli ve çevreyle uyumlu bir şekilde tüketicilerin kullanımına sunulması için, rekabet ortamında özel hukuk hükümlerine göre faaliyet gösteren, mali açıdan güçlü, istikrarlı ve şeffaf bir elektrik enerjisi piyasasının oluşturulması ve bu piyasada bağımsız bir düzenleme ve denetimin yapılmasının sağlanması olduğu, 2. maddesinde de; bu Kanun’un; elektrik üretimi, iletimi, dağıtımı, toptan veya perakende satışı, ithalat ve ihracatı, piyasa işletimi ile bu faaliyetlerle ilişkili tüm gerçek ve tüzel kişilerin hak ve yükümlülüklerini kapsadığı ,4. maddesinde de; piyasada faaliyet gösterecek tüzel kişilerin faaliyetlerinde uymaları gereken usul ve esasların yönetmelikle düzenleneceği öngörülmüştür.
12.07.2012 tarih ve 28351 sayılı Resmî Gazete’de yayınlanan 6353 sayılı Kanun’un 22. maddesi ile 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu’nun 2. maddesinin dördüncü fıkrasının (c) bendinin değiştirildiği, Kanun kapsamında tanımlanan elektrik dağıtım şirketlerinin her türlü denetiminin Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından yapılacağının ve denetime tabi şirketlerin hak ve yükümlülüklerine ilişkin usul ve esasların Bakanlık tarafından çıkarılacak Yönetmelikle düzenleneceğinin belirtildiği, 30.03.2013 gün ve 28603 sayılı Resmî Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu’nun 15. maddesinde de, elektrik dağıtım şirketlerinin denetiminin Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından yapılacağına ilişkin paralel düzenlemeye yer verildiği, dava konusu Elektrik Dağıtım Şirketlerinin Faaliyetlerinin İncelenmesi ve Denetlenmesine Dair Yönetmelik ile Tebliğ’in de 6446 sayılı Kanuna dayanılarak hazırlandığı ve elektrik dağıtım şirketlerinin yatırım ve işletme faaliyetleri açısından denetlenmesini amaçladığı görülmüştür.
4628 sayılı Kanun’un 3. maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin 3 numaralı alt bendinde dağıtım şirketlerinin üretim ve perakende satış faaliyetlerini 01.01.2013 tarihinden itibaren ancak ayrı tüzel kişilik altında yürütebileceği hükmüne yer verilmiş, Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu’nun 12.09.2012 tarih ve 4019 sayılı kararı ile Dağıtım ve Perakende Satış Faaliyetlerinin Hukuki Ayrıştırılmasına İlişkin Usul ve Esaslar kabul edilmiş ve dağıtım ve perakende satış faaliyetinin Türk Ticaret Kanunu ve ilgili mevzuatında belirtilen kurallar çerçevesinde kısmi bölünme suretiyle yapılacağı, dağıtım şirketleri tarafından Türk Ticaret Kanunu hükümleri uyarınca ayrıştırılacak tüzel kişiliğin anonim şirket şeklinde kurulacağı ve bu hukuki ayrıştırma sonucunda 01.01.2013 tarihinden itibaren dağıtım faaliyeti ile perakende satış faaliyetinin ayrı tüzel kişiler tarafından yürütüleceği belirtilmiştir.
Dosyanın incelendiği tarihteki mevcut yasal düzenlemeler gereği elektrik dağıtım şirketlerinin görev bölgelerinde elektrik enerjisi dağıtımı ve perakende satış faaliyetini 31.12.2012 tarihine kadar bir arada yürütebileceği, 01.01.2013 tarihinden itibaren de dağıtım faaliyeti ile perakende satışın farklı tüzel kişiler tarafından yapılacağı görülmekle birlikte dava konusu düzenlemelerin hukuki ayrıştırmadan önce bünyesinde her iki faaliyeti de gerçekleştiren dağıtım şirketlerine ilişkin iş ve işlemleri de kapsadığı dikkate alındığında dağıtım şirketlerinin de denetime ve incelemeye tabi tutulabileceği ve ayrıca dava konusu Yönetmelik ve Tebliğdeki düzenlemelerin dayanağı 6446 sayılı Yasa’ya aykırılık taşımadığı, dağıtım şirketlerinin yapmış olduğu yatırımlar, aboneleri ile olan ticari ilişkileri, tarifler usulsüz ve kaçak tutanakları kesme-bağlama bildirimlerinin süreleri, güvence bedelleri müşteri şikâyetleri gibi konularda yapılacak olan denetimlerle tüketici memnuniyetini artıracak hizmetlerin uygulamaya konulması, kamu kaynaklarının etkin, ekonomik ve verimli kullanılmasının sağlanmasının hedeflendiği elektriğin yeterli, kaliteli ve düşük maliyetli bir şekilde tüketicilere ulaştırılmasını amaçladığı sonucuna varılmıştır.
Açıklanan nedenlerle davanın reddine karar verilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
Dava, 13.04.2013 tarih ve 28617 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Dağıtım Şirketlerinin Faaliyetlerinin İncelenmesi ve Denetlenmesine Dair Yönetmelik’in 6. maddesinin 1. fıkrasının (b) ve (d) bentleri ile aynı tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Dağıtım Şirketlerinin Faaliyetlerinin İncelenmesi ve Denetlenmesine Dair Tebliğ’in 6. maddesinin 1. fıkrasının (ç), (d) ve (e) bentlerinin, 2. fıkrasının (a) ve (b) bentlerinin, 7. maddesinin 4. fıkrasının (ç) bendinin, 8. maddesinin 1. fıkrasının (a) ve (ç) bentleri ile 4. fıkrasının (a) ve (b) bentlerinin iptali istemiyle açılmıştır.
Dava konusu edilen, 13.04.2013 tarih ve 28617 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Elektrik Dağıtım Şirketlerinin Faaliyetlerinin İncelenmesi ve Denetlenmesine Dair Yönetmelik’in, 02.12.2017 tarih ve 30258 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Dağıtım Şirketleri Denetim Yönetmeliği’nin “Yürürlükten kaldırılan yönetmelik” başlıklı 18. maddesi ile, aynı tarih ve sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Elektrik Dağıtım Şirketlerinin Faaliyetlerinin İncelenmesi ve Denetlenmesine Dair Tebliğ’in ise 09.01.2018 tarih ve 30296 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tebliğ ile yürürlükten kaldırıldığı görülmüştür.
Bu itibarla, dava konusu edilen Yönetmelik ve Tebliğ’in yürürlükten kaldırıldığı, elektrik dağıtım şirketlerinin faaliyetlerinin incelenmesi ve denetlenmesi amacıyla yeni Yönetmeliğ’in 02.12.2017 tarih ve 30258 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdiği anlaşıldığından, konusuz kalan davanın esası hakkında karar verilmesine gerek bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenle, KONUSU KALMAYAN DAVA HAKKINDA KARAR VERİLMESİNE YER OLMADIĞINA, yargılama giderlerinin taraflar üzerinde bırakılmasına, posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’na temyiz yolu açık olmak üzere, 27.02.2018 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.