Danıştay Kararı 13. Daire 2011/2908 E. 2017/868 K. 30.03.2017 T.

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2011/2908 E.  ,  2017/868 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No : 2011/2908
Karar No : 2017/868

Davacı :
Davalılar :
Davanın Özeti : ……… ilçesinde bulunan …Lisesi okul kantininin işletilmek üzere ihaleye çıkarılması için yapılan başvurunun reddine ilişkin İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nün 27.05.2011 tarih ve 9514 sayılı işlemi ile bu işlemin dayanağı olan Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı’nın 04.05.2010 tarih ve 3033 sayılı genel yazısının; 20.10.2005 tarih ve 25972 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Milli Emlak Genel Tebliği’ne (Sıra No: 300), 31.05.2005 tarih ve 25831 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Okul-Aile Birliği Yönetmeliği’ne ve ….’nın 2006/18 sayılı Genelgesi’ne aykırı olduğu, Okul-Aile Birliği Yönetmeliği’nin Ek-2 bölümünde yer alan sözleşme örneğinin 6. maddesinde sözleşmenin süresinin bir yıl olarak belirlendiği ve en fazla beş yıl süreyle uzatılabileceği düzenlemesine yer verilerek kira süresine sınır getirildiği, ……’nın 2006/18 sayılı Genelgesi’nin 2. maddesinde de kiralama süresinin beş yılı geçmeyeceğinin açıkça ifade edildiği, kantin kira sözleşmesinin altıncı yılını doldurmasına rağmen yeniden ihaleye çıkılmadığı ileri sürülerek iptali istenilmektedir.
……’nın Savunmasının Özeti: Usul yönünden, davacının davayı açmakta menfaati bulunmadığından davanın öncelikle ehliyet yönünden reddedilmesi gerektiği; esas yönünden ise, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nun 16. maddesinde değişiklik yapan 5917 sayılı Kanun uyarınca Okul-Aile Birliği Yönetmeliği’nin Maliye Bakanlığı ile yeniden düzenlenmesinin öngörüldüğü, beş yıllık işletme süresi sona eren kantin, açık alan, salon ve benzeri yerlerin işletme sürelerinin feshi gerektiren bir hususun bulunmaması hâlinde yıllık kira artışı yapılarak yönetmelik çalışmaları tamamlanıncaya kadar uzatılmasının uygun olacağının mütalaa edildiği ileri sürülerek davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
…….’nın Savunmasının Özeti: Strateji Geliştirme Başkanlığı’nın 04.05.2010 tarih ve 820/3033 sayılı emirleri gereğince Okul-Aile Birliği Yönetmeliği’nin yeniden düzenlenmesinin öngörüldüğü, Milli Emlak Genel Tebliği’nin (Sıra No: 300) “Kira süreleri” başlıklı IV. maddesinde “Kiraya verilecek taşınır ve taşınmaz malların kira süresi, on yıldan çok olamaz.” hükmünün yönetmelik çalışmalarına yansıtılmasının ilke olarak benimsendiğinin belirtildiği, anılan emir uyarınca beş yıllık işletme süresi sona eren kantin, açık alan, salon ve benzeri yerlerin işletme sürelerinin uzatıldığı ileri sürülerek davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hâkimi …’nın Düşüncesi : İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nün 27.05.2011 tarih ve 9514 sayılı işlemi ile bu işlemin dayanağı olan Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı’nın 04.05.2010 tarih ve 3033 sayılı genel yazısının iptaline karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı …’un Düşüncesi : ….. İlçesinde bulunan …Lisesi okul kantininin işletilmek üzere ihaleye çıkarılması için yapılan başvurunun reddine ilişkin İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nün 27.05.2011 tarih ve 9514 sayılı işlemi ile bu işlemin dayanağı olan Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı’nın 04.05.2010 tarih ve 3033 sayılı genel yazısının iptali istenilmektedir.
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nun 5257 sayılı Kanun’la değişik 16. maddesinde eğitim kurumlarının amaçlarının gerçekleştirilmesine katkıda bulunmak için okul ile aile arasında iş birliği sağlanacağı, bu amaçla okullarda okul-aile birliklerinin kurulacağı, okul-aile birliklerinin, okulların eğitim ve öğretim hizmetlerine etkinlik ve verimlilik kazandırmak, okulların ve maddi imkânlardan yoksun öğrencilerin zorunlu ihtiyaçlarını karşılamak üzere; aynî ve nakdî bağışları kabul edebileceği, maddi katkı sağlamak amacıyla sosyal ve kültürel etkinlikler ve kampanyalar düzenleyebileceği, okulların bünyesinde bulunan kantin, açık alan, salon ve benzeri yerleri işlettirebileceği veya işletebileceği, öğrenci velilerinin hiçbir surette bağış yapmaya zorlanamayacağı, okul-aile birliklerinin kuruluş ve işleyişinin, birlik organlarının oluşturulması ve seçim şekillerinin, sosyal ve kültürel etkinliklerden sağlanan maddi katkılar, bağışların kabulü, harcanması ve denetlenmesi ile kantin, açık alan, salon ve benzeri yerlerin işlettirilmesi veya işletilmesinden sağlanan gelirlerin dağıtım yerleri ve oranlarının, harcanması ve denetlenmesine dair usul ve esasların, Milli Eğitim ve Maliye Bakanlıklarınca müştereken hazırlanacak yönetmelikle düzenleneceği, okul-aile birliklerinin gelirlerinin her türlü vergi, resim ve harçtan muaf olduğu hükme bağlanmıştır.
31.05.2005 tarih ve 25831 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Okul-Aile Birliği Yönetmeliği’nin 6. maddesinin (k) bendinde okul-aile birliklerinin görev ve yetkileri arasında okula yapılan aynî ve nakdî bağışları kabul ederek kayıtlarını tutmak; sosyal, kültürel etkinlikler ve kampanyalar düzenlemek; kantin, açık alan, salon ve benzeri yerleri işlettirmek veya işletmek de sayılmış, Yönetmeliğin 17. maddesinde resmî okullarda birliğin, kantin, açık alan, salon ve benzeri yerleri, eğitim-öğretimi aksatmayacak şekilde öncelikle işletmecilere kiralama usulü ile işlettireceği veya işletebileceği, bu yerlerin 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 35/d ve 51/g maddeleri gereğince pazarlık usulüyle kiraya verileceği ve kiralamalarda taraflarca Yönetmeliğin Ek-2 bölümünde yer alan sözleşmenin düzenleneceği belirtilmiş, Ek-2’de yer alan tip sözleşmenin 6. maddesinde sözleşmenin süresinin 1 yıl olduğu, 1 yıllık işletme süresinin, sözleşmenin feshini gerektiren nedenler yoksa en fazla 5 yıl süreyle uzatılabileceği belirtilmiştir.
20.10.2005 tarih ve 25972 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 300 Sıra No’lu Milli Emlak Genel Tebliği’nin “XVIII. Özellik Arzeden Kiralama İşlemleri” başlıklı bölümünün “B-‘na Tahsisli ve Bu Bakanlığa Bağlı Okul ve Kurumlardaki Kantin, Açık Alan, Salon ve Benzeri Yerlerin Kiraya Verilmesi” başlıklı kısmında, 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu kapsamında ilgili kuruluşlara devredilen okullar hariç olmak üzere, …’na tahsisli ve bu Bakanlığa bağlı okul ve kurumlardaki kantin, açık alan, salon ve benzeri yerlerin, … nın gözetim ve denetiminde okul-aile birlikleri tarafından işletilmesinde veya işlettirilmesinde uygulanacak esasların maddeler halinde belirtildiği, diğer yandan anılan yerlerin okul aile birliği tarafından işletilmesi halinde sözleşmelerin 5 yıllık dönemler halinde düzenleneceği hükme bağlanmıştır.
Anılan hukuki düzenlemeler doğrultusunda 03.03.2006 tarihinde Strateji Geliştirme Başkanlığı’nın 2006/18 sayılı Genelgesi çıkarılmış, Genelgenin 2. maddesinde, Okul-Aile Birliği Yönetmeliği’nin yürürlüğe girdiği 31.05.2005 tarihinden itibaren işletmecilerle yapılan sözleşmelerin her yıl yenileneceği, bu sürenin 5 yılı geçemeyeceği, mevcut işletenlerin bu kapsamda değerlendirileceği ve konuya ilişkin diğer uygulama esasları düzenlenmiştir.
Ancak, 10.07.2009 tarih ve 27284 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 5917 sayılı Bütçe Kanunlarında Yer Alan Bazı Hükümlerin İlgili Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelere Eklenmesi İle Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun’un 17. maddesiyle 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nun 16. maddesinde tekrar değişiklik yapılmış, söz konusu kanun değişikliği sonrasında ise, Valiliklere gönderilen …..’nın (Strateji Geliştirme Başkanlığı) 04.05.2010 tarih ve 3033 sayılı yazısında, Okul Aile Birliği Yönetmeliği’nin Maliye Bakanlığı ile yeniden düzenlenmesinin öngörüldüğü, yönetmelik çalışmalarında kira süresinin 10 yıldan fazla olamayacağı ilkesinin benimsendiği, bu nedenle 5 yıllık süresi biten sözleşmelerin okul aile birliklerince uzatılmasının uygulamalarda birliğin sağlanması ve doğabilecek tereddütlerin giderilmesi bakımından gerekli olduğu bildirilmiştir.
Dosyanın incelenmesinden, 31.05.2005 tarih ve 25831 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Okul Aile Birliği Yönetmeliği’nde belirtilen 5 yıllık işletme süresinin 03.05.2010 tarihinde dolması üzerine … Lisesi Okul Aile Birliği’nce alınan 16.04.2010 tarih ve 7 no’lu Yönetim Kurulu kararıyla okul kantininin yeni dönem için ihaleye çıkarılmasına karar verildiği, aynı tarihte İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne ihaleye çıkılması hususundaki yazının gönderildiği, 06.05.2010 tarihli İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü yazısıyla, Strateji Geliştirme Başkanlığı’nın 04.05.2010 tarih ve 820/3033 sayılı yazısında belirtilen gerekçelerle, kira süreleri dolan kantinlerin kira sürelerinin 5 yıl daha uzatıldığının anlaşılması nedeniyle liste halinde belirtilen okullardaki kantin sözleşmelerinin yenilenmesinin gerektiğinin bildirildiği, belirtilen okulların arasında … Lisesi’nin de bulunduğu, bunun üzerine Okul Aile Birliği’nin 11.05.2010 tarihli yazısıyla okul kantinin ihaleye çıkması gerektiğinin açıklamalarla birlikte belirtildiği, ancak İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nce 20.05.2010 tarihli yazıyla olumsuz cevap verildiği, aradan 1 yıl geçtikten sonra 13.05.2011 tarih ve 12 sayılı Yönetim Kurulu kararıyla Mayıs 2011 döneminde kantin işletme süresinin bitmesi nedeniyle yeni dönemde okul kantininin sözleşmesinin uzatılmayıp, ihaleye çıkarılmasının kararlaştırıldığı, Okul Müdürlüğü’nün 24.05.2011 tarih ve 410/438 sayılı yazısıyla okul kantinin ihaleye çıkarılması hususunun İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bildirildiği, ancak İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nün 27.05.2011 tarih ve 9514 sayılı işlemi ile,….. ‘nın 04.05.2010 tarih ve 3033 sayılı yazısı gereğince kantin sözleşmesinin feshini gerektirecek nedenler doğmadığı takdirde, yeni yönetmelik çıkıncaya kadar kantin sözleşmelerinin yenilenerek uzatılması gerektiğinin bildirilmesi üzerine, okul müdür yardımcısı ve okul aile birliğinin doğal üyesi olan davacı tarafından 04.05.2010 tarih ve 3033 sayılı işlem ile 27.05.2011 tarihli işlemlerin iptali istemiyle bu davanın açıldığı anlaşılmıştır.
Bu durumda, yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerine göre, en fazla 5 yıl süreyle uzatılabilecek olan sözleşme süresinin dolmasına rağmen, yeni yönetmelik çalışmalarında kira sürelerinin 10 yıldan fazla olamayacağının ilke olarak benimsendiği ve konuyla ilgili sürecin devam ettiği gerekçe gösterilerek, herhangi bir hukuki dayanağı olmaksızın yönetmelik çalışmaları sonuçlanıncaya kadar 5 yıllık işletme süresi sona eren kantin, açık alan, spor salonu ve benzeri yerlerin işletme sürelerinin uzatılmasına karar verilmesinde hukuka uyarlık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, … İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nün 27.05.2011 tarih ve 9514 sayılı işlemi ile bu işlemin dayanağı olan Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı’nın 04.05.2010 tarih ve 3033 sayılı genel yazısının iptali gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
Dava, İstanbul ili, Ümraniye ilçesinde bulunan … Lisesi okul kantininin işletilmek üzere ihaleye çıkarılması için yapılan başvurunun reddine ilişkin İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nün 27.05.2011 tarih ve 9514 sayılı işlemi ile bu işlemin dayanağı olan Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı’nın 04.05.2010 tarih ve 3033 sayılı genel yazısının iptali istemiyle açılmıştır.
Davalı idarelerden ‘nın, davacının ehliyetli olmadığı yönündeki usule ilişkin itirazı geçerli görülmemiştir.
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nun 5257 sayılı Kanun’la değişik 16. maddesinde, eğitim kurumlarının amaçlarının gerçekleştirilmesine katkıda bulunmak için okul ile aile arasında iş birliği sağlanacağı, bu amaçla okullarda okul-aile birliklerinin kurulacağı, okul-aile birliklerinin, okulların eğitim ve öğretim hizmetlerine etkinlik ve verimlilik kazandırmak, okulların ve maddi imkânlardan yoksun öğrencilerin zorunlu ihtiyaçlarını karşılamak üzere; aynî ve nakdî bağışları kabul edebileceği, maddi katkı sağlamak amacıyla sosyal ve kültürel etkinlikler ve kampanyalar düzenleyebileceği, okulların bünyesinde bulunan kantin, açık alan, salon ve benzeri yerleri işlettirebileceği veya işletebileceği, öğrenci velilerinin hiçbir surette bağış yapmaya zorlanamayacağı, okul-aile birliklerinin kuruluş ve işleyişinin, birlik organlarının oluşturulması ve seçim şekillerinin, sosyal ve kültürel etkinliklerden sağlanan maddi katkılar, bağışların kabulü, harcanması ve denetlenmesi ile kantin, açık alan, salon ve benzeri yerlerin işlettirilmesi veya işletilmesinden sağlanan gelirlerin dağıtım yerleri ve oranlarının, harcanması ve denetlenmesine dair usul ve esasların, Milli Eğitim ve Maliye Bakanlıklarınca müştereken hazırlanacak yönetmelikle düzenleneceği, okul-aile birliklerinin gelirlerinin her türlü vergi, resim ve harçtan muaf olduğu kurala bağlanmıştır.
1739 sayılı Kanun’un 5257 sayılı Kanunla değişik 16. maddesine dayanılarak hazırlanan, işlem tarihinde yürürlükte bulunan 31.05.2005 tarih ve 25831 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Okul-Aile Birliği Yönetmeliği’nin 6. maddesinin (k) bendinde, okul-aile birliklerinin görev ve yetkileri arasında okula yapılan aynî ve nakdî bağışları kabul ederek kayıtlarını tutmak; sosyal, kültürel etkinlikler ve kampanyalar düzenlemek; kantin, açık alan, salon ve benzeri yerleri işlettirmek veya işletmek de sayılmış; Yönetmeliğin 17. maddesinde, resmî okullarda birliğin, kantin, açık alan, salon ve benzeri yerleri, eğitim-öğretimi aksatmayacak şekilde öncelikle işletmecilere kiralama usulü ile işlettireceği veya işletebileceği, bu yerlerin 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 35/d ve 51/g maddeleri gereğince pazarlık usulüyle kiraya verileceği ve kiralamalarda taraflarca Yönetmeliğin Ek-2 bölümünde yer alan sözleşmenin düzenleneceği belirtilmiş, Ek-2’de yer alan tip sözleşmenin 6. maddesinde sözleşmenin süresinin 1 yıl olduğu belirtilmiştir.
Öte yandan, Maliye Bakanlığı’nca hazırlanan ve 20.10.2005 tarih ve 25972 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 300 Sıra No’lu Milli Emlak Genel Tebliği’nin “XVIII. Özellik Arzeden Kiralama İşlemleri” başlıklı bölümünün “B-‘na Tahsisli ve Bu Bakanlığa Bağlı Okul ve Kurumlardaki Kantin, Açık Alan, Salon ve Benzeri Yerlerin Kiraya Verilmesi” başlıklı kısmında, 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu kapsamında ilgili kuruluşlara devredilen okullar hariç olmak üzere, ‘na tahsisli ve bu Bakanlığa bağlı okul ve kurumlardaki kantin, açık alan, salon ve benzeri yerlerin, nın gözetim ve denetiminde okul-aile birlikleri tarafından işletilmesinde veya işlettirilmesinde uygulanacak esasların maddeler hâlinde belirtildiği, diğer yandan, anılan yerlerin okul-aile birliği tarafından işletilmesi hâlinde sözleşmelerin 5 yıllık dönemler hâlinde düzenleneceği kurala bağlanmıştır.
Ancak, 10.07.2009 tarih ve 27284 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 5917 sayılı Bütçe Kanunlarında Yer Alan Bazı Hükümlerin İlgili Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelere Eklenmesi İle Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun’un 17. maddesiyle 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nun 16. maddesinde tekrar değişiklik yapılarak, aynı alan içinde birden fazla örgün ve/veya yaygın eğitim kurumunun bir arada bulunması hâlinde eğitim kampüsü kurulabileceği ve bunların ortak ihtiyaçlarını karşılamak üzere eğitim kampüsü yönetimi oluşturulabileceği, eğitim kampüsü bünyesindeki ortak açık alan, kantin, salon ve benzeri yerlerin işlettirilmesi veya işletilmesinin kampüs yönetimince yerine getirileceği, bu şekilde elde edilen gelirlerin, kampüsün ortak giderlerinde kullanılacağı, eğitim kampüslerinin kuruluşu, yönetiminin oluşumu, gelirlerinin harcanması ve denetlenmesi ile bu fıkrada belirtilen diğer hususların Maliye Bakanlığı ve nca müştereken hazırlanan yönetmelikle düzenleneceği, eğitim kurumlarının amaçlarının gerçekleştirilmesine katkıda bulunmak için okul ile aile arasında işbirliği sağlanacağı, bu amaçla okullarda okul-aile birlikleri kurulacağı, okul-aile birliklerinin, okulların eğitim ve öğretim hizmetlerine etkinlik ve verimlilik kazandırmak, okulların ve maddi imkânlardan yoksun öğrencilerin zorunlu ihtiyaçlarını karşılamak üzere; aynî ve nakdî bağışları kabul edebileceği, maddi katkı sağlamak amacıyla sosyal ve kültürel etkinlikler ve kampanyalar düzenleyebileceği, okulların bünyesinde bulunan açık alan, kantin, salon ve benzeri yerleri işlettirebileceği veya işletebileceği, öğrenci velilerinin hiçbir surette bağış yapmaya zorlanamayacağı, okul-aile birliklerinin kuruluş ve işleyişi, birlik organlarının oluşturulması ve seçim şekilleri, sosyal ve kültürel etkinliklerden sağlanan maddi katkılar, bağışların kabulü, harcanması ve denetlenmesi ile açık alan, kantin, salon ve benzeri yerlerin işlettirilmesi veya işletilmesinden sağlanan gelirlerin dağıtım yerleri ve oranları, harcanması ve denetlenmesine dair usul ve esasların, Maliye Bakanlığı ve nca müştereken hazırlanacak yönetmelikle düzenleneceği, nca belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde, gerekli görülen hâllerde il milli eğitim müdürlüklerinin; il sınırları içerisinde bulunan bir veya birden fazla eğitim kampüsü yönetiminin veya okul-aile birliğinin işlettirebileceği veya işletebileceği yerlere ilişkin ihaleleri bunlar adına yapmaya yetkili olduğu belirtilmiştir.
Söz konusu kanun değişikliği sonrasında ise, Valiliklere gönderilen ‘nın (Strateji Geliştirme Başkanlığı) 04.05.2010 tarih ve 3033 sayılı yazısında, Okul-Aile Birliği Yönetmeliği’nin Maliye Bakanlığı ile yeniden düzenlenmesinin öngörüldüğü, yönetmelik çalışmalarında kira süresinin 10 yıldan fazla olamayacağı ilkesinin benimsendiği, bu nedenle 5 yıllık işletme süresi biten sözleşmelerin okul aile birliklerince uzatılmasının uygulamalarda birliğin sağlanması ve doğabilecek tereddütlerin giderilmesi bakımından gerekli olduğu bildirilmiştir.
Dosyanın incelenmesinden, 31.05.2005 tarih ve 25831 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Okul-Aile Birliği Yönetmeliği’nde belirtilen 5 yıllık işletme süresinin 03.05.2010 tarihinde dolması üzerine … Lisesi Okul Aile Birliği’nce alınan 16.04.2010 tarih ve 7 no’lu Yönetim Kurulu kararıyla okul kantininin yeni dönem için ihaleye çıkarılmasına karar verildiği, aynı tarihte İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne ihaleye çıkılması hususunda yazının gönderildiği, 06.05.2010 tarihli İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü yazısıyla, Strateji Geliştirme Başkanlığı’nın 04.05.2010 tarih ve 820/3033 sayılı yazısında belirtilen gerekçelerle, kira süreleri dolan kantinlerin kira sürelerinin 5 yıl daha uzatıldığının anlaşılması nedeniyle liste hâlinde belirtilen okullardaki kantin sözleşmelerinin yenilenmesinin gerektiğinin bildirildiği, belirtilen okulların arasında … Lisesi’nin de bulunduğu, bunun üzerine …. Lisesi Müdürlüğü’nün 11.05.2010 tarih ve 854/515 sayılı yazısıyla Okul Aile Birliği’nin 11.05.2010 tarihli yazısında belirttiği okul kantininin ihaleye çıkarılması gerektiğine ilişkin açıklamalarıyla birlikte İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bildirdiği, ancak İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nce 20.05.2010 tarihli yazıyla olumsuz cevap verildiği, aradan 1 yıl geçtikten sonra Okul Aile Birliği’nin 13.05.2011 tarih ve 12 sayılı Yönetim Kurulu kararıyla Mayıs 2011 döneminde kantin işletme süresinin bitmesi nedeniyle yeni dönemde okul kantininin sözleşmesinin uzatılmayıp, ihaleye çıkarılmasının kararlaştırıldığı, Okul Müdürlüğü’nün 24.05.2011 tarih ve 410/438 sayılı yazısıyla okul kantininin ihaleye çıkarılması hususunun İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bildirildiği, ancak İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nün 27.05.2011 tarih ve 9514 sayılı işlemi ile, ‘nın 04.05.2010 tarih ve 3033 sayılı genel yazısı gereğince kantin sözleşmesinin feshini gerektirecek nedenler doğmadığı takdirde, yeni yönetmelik çıkıncaya kadar kantin sözleşmelerinin yenilenerek uzatılması gerektiğinin bildirilmesi üzerine, okul müdür yardımcısı ve okul-aile birliğinin doğal üyesi olan davacı tarafından 04.05.2010 tarih ve 3033 sayılı işlem ile 27.05.2011 tarih ve 9514 sayılı işlemin iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmıştır.
2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 35/d ve 51/g maddeleri uyarınca yapılacak kantin kiralama ihalelerinde, anılan mevzuat hükümleri uyarınca kira sözleşmesinin 1 yıl için yapılmasına karar verilebileceği gibi, sözleşmenin 1 yıldan fazla süreyle yapılmasına da karar verilebileceği, kantin kiralama ihalesinde belirtilen sürenin sona ermesinden sonra kantinin işletilmek üzere kiraya verilebilmesi için yeniden ihaleye çıkılması gerektiği, kira sözleşmesinin sona ermesi ile sözleşmenin kendiliğinden uzamayacağı dikkate alındığında, ihalede belirtilen sürenin dışına çıkılarak bu sürenin idari işlemlerle uzatılmasının 2886 sayılı Kanun’un 2. maddesinde sayılan rekabet ve açıklık ilkelerine de aykırılık oluşturacağı kuşkusuzdur.
Bu itibarla, işlem tarihinde yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerine göre, ihale sonucu yapılan kiralama sözleşmelerinde belirtilen sürenin dolmasına rağmen, yeni yönetmelik çalışmalarında kira sürelerinin 10 yıldan fazla olamayacağının ilke olarak benimsendiği ve konuyla ilgili sürecin devam ettiği gerekçe gösterilerek, herhangi bir hukuki dayanağı olmaksızın yönetmelik çalışmaları sonuçlanıncaya kadar işletme süresi sona eren kantin, açık alan, spor salonu ve benzeri yerlerin işletme sürelerinin idari işlemlerle uzatılmasına karar verilmesinde hukuka uygunluk görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle; İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nün 27.05.2011 tarih ve 9514 sayılı işlemi ile bu işlemin dayanağı olan Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı’nın 04.05.2010 tarih ve 3033 sayılı genel yazısının İPTALİNE, ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …TL yargılama giderinin davalı idarelerden alınarak davacıya verilmesine, davalı tarafından yapılan yargılama giderinin davalı idare üzerinde bırakılmasına, posta giderleri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya ve davalı ‘na iadesine, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (on beş) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’na temyiz yolu açık olmak üzere, 30.03.2017 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.