Danıştay Kararı 12. Daire 2022/3329 E. 2022/6790 K. 22.12.2022 T.

Danıştay 12. Daire Başkanlığı         2022/3329 E.  ,  2022/6790 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2022/3329
Karar No : 2022/6790

TEMYİZ EDEN (DAVACI): …
VEKİLİ: Av. …

KARŞI TARAF (DAVALI): … Genel Müdürlüğü
VEKİLİ: Av. …

İSTEMİN KONUSU: … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ:
Dava konusu istem: Orman Genel Müdürlüğünce 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/B maddesine göre sözleşmeli olarak istihdam edilmek üzere 1150 adet orman mühendisi kadrosu için 22/10/2019 – 26/12/2019 tarihleri arasında yapılan mülakat sınavına (sözlü ve uygulamalı) katılan davacı tarafından, başarısız sayılmasına ilişkin işlemin iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararla; dava konusu olayda, davacının, 23/12/2019 tarihinde gerçekleştirilen mülakat (uygulamalı ve sözlü) sınavına alındığı, anılan mülakat sınavı için davalı idarenin … tarih ve … sayılı işlemiyle Ankara-3 nolu Sınav Komisyonunun görevlendirildiği, söz konusu Komisyon için 5 (beş) asil, 5 (beş) yedek üyenin belirlendiği, savunma dilekçesi ekinde sunulan orman mühendisi aday değerlendirme tutanaklarının, “sözlü sınav konuları” ve “uygulama sınav konuları” olamak üzere iki bölümden oluşturulduğu, hangi üyeler tarafından değerlendirme yapıldığı belli olmamakla birlikte 5 (beş) ayrı tutanak çerçevesinde puanlama yapıldığı görüldüğü ancak davalı idarece savunma dilekçesi ekinde sunulan CD’de yer alan mülakat sınavının sözlü sınavı kısmına ilişkin fotoğraflarda mülakat heyetinde 4 (dört) kişinin yer aldığının anlaşıldığı, bu durumda, her ne kadar Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslar ile sınava ait duyuruda mülakat heyetinin oluşumuna ilişkin bir belirleme yapılmamışsa da; davalı idarenin … tarihli ve … sayılı işlemiyle Ankara-3 nolu Sınav Komisyonu için 5 (beş) asil ve 5 (beş) yedek üyenin görevlendirilmesine rağmen, mülakat sınavının 4 (dört) kişi tarafından gerçekleştirildiği, orman mühendisi aday değerlendirme tutanaklarının ise imzalı olmadığı ve hangi üyelerce değerlendirme yapıldığının anlaşılmasına imkan vermediği göz önüne alındığında usulüne uygun olarak gerçekleştirilmediği sonucuna varılan mülakat sınavı neticesinde davacının başarısız sayılmasına ilişkin işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline hükmedilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince; dava konusu olayda, adayların sözlü (20 puan) ve uygulamalı sınava (80 puan) tabi tutulduğu ve bu sınavlarda alınan puanların toplamı alınarak ilgililerin başarı durumlarının tespit edildiği, sözlü sınavda başarısız sayılma işleminin yargısal denetiminin, diğer tüm idari işlemlerin yargısal denetiminde olduğu gibi yetki, şekil, sebep, konu ve maksat yönlerinden yapılmasının esas olduğu, idari işlemin yetki, şekil gibi salt usule ilişkin unsurları ile sınırlı olarak yapılacak bir yargısal denetimin, hukuk devleti ilkesinin sağladığı güvenceyi temin etmeyeceği, bu itibarla, davacının girdiği sözlü sınav öncesinde, sınav komisyonunca sınavda sorulacak soruların önceden hazırlanması ve tutanağa bağlanması, her adaya sorulan soruların kayda geçirilmesi ve sorulan sorulara adayların verdiği yanıtlara hangi komisyon üyesince, hangi notun takdir edildiğinin tutanakta ayrı ayrı gösterilmesi, böylece sözlü sınavın nesnel olarak yapılması ve yargısal denetimin tüm unsurlarıyla gerçekleştirilmesinin sağlanması gerektiği, uyuşmazlığa konu sınavda (sözlü ve uygulamalı) adaylara yöneltilecek soruların önceden hazırlanarak tutanağa bağlandığı, adaylara hangi soruların sorulduğu hususunun aday değerlendirme tutanağında belirtildiği; uygulamalı sınava ilişkin kısım açısından dört ana değerlendirme unsurunun alt kriterlere ayrıldığı, adaylardan hangi uygulamanın yapılmasının istenildiğinin aday değerlendirme tutanağında açıkça belirtildiği, adaylardan istenilen uygulamalar alt kriterler kapsamında değerlendirilerek ve puanlandırılarak ana kriter puanlarının ve böylece uygulama sınav puanının hesaplandığının görüldüğü, her ne kadar, uygulama sınavının her bir aşamasında bir komisyon üyesi bulunduğu halde değerlendirmenin tüm komisyon üyelerince yapıldığı iddia edilmiş ise de bu hususun hukuken kabul edilebilir bir belge ya da bilgi ile somut olarak ortaya konulamadığının görüldüğü, bu durumda, sınavda adaylara yöneltilen soruların önceden hazırlanarak tutanağa bağlandığı, adaylara hangi sorunun sorulduğu ve hangi uygulamanın yapılmasının istenildiğinin aday değerlendirme tutanağında belirtildiği, komisyon üyeleri tarafından sınavın gerek sözlü gerekse uygulamaya ilişkin kısmı açısından her bir değerlendirme kriteri için ayrı ayrı puan takdir edildiği ve bu puanların toplamı alınarak adayların sınav puanının belirlendiği dikkate alındığında, dava konusu işlemde hukuka aykırılık, dava konusu işlemin iptaline ilişkin mahkeme kararında ise hukuki isabet bulunmadığı gerekçesiyle istinaf başvurusunun kabulü ile istinafa konu idare mahkemesi kararı kaldırılarak, davanın reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI: Sınav duyurusunda belirtilenin aksine gözlemci heyetin mülakatlarda bulunmasına izin verilmediği, video kaydı yapılmadığı yalnızca fotoğraf çekimi yapıldığı ve bu çekimin mülakat sürecini kayıt altına alma hususunda yeterli olmadığı, kendisine sorulan soruların neredeyse tamamına doğru cevap verdiği, mülakat heyetinde 5 (beş) kişi bulunması gerektiği belirtilmesine rağmen mülakat süreci boyunca yalnızca 4 (dört) kişinin bulunduğu, kendisinin son 2 yıldır hizmet alımı sözleşmesi kapsamında davalı idare bünyesinde çalıştığı, uygulamaya dair bütün arazi çalışmalarına katıldığı göz önüne alındığında uygulamalı mülakatta başarısız olmasının hayatın olağan akışına aykırı olduğu belirtilerek, Bölge İdare Mahkemesince verilen kararın bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI: Dava konusu işlemin hukuka uygun olduğu, söz konusu sınavın mevzuata ve hukuka uygun olarak gerçekleştirildiği belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ: …
DÜŞÜNCESİ: Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, işin gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Bölge idare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptaline ilişkin İdare Mahkemesi kararına yönelik olarak yapılan istinaf başvurusunun kabulü ile İdare Mahkemesi kararının kaldırılması ve davanın reddi yolundaki temyize konu … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 50. maddesi uyarınca, bu onama kararının taraflara tebliğini ve bir örneğinin de … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın … İdare Mahkemesine gönderilmesine, 22/12/2022 tarihinde kesin olarak, oybirliğiyle karar verildi.