Danıştay Kararı 12. Daire 2022/262 E. 2023/1094 K. 13.03.2023 T.

Danıştay 12. Daire Başkanlığı         2022/262 E.  ,  2023/1094 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2022/262
Karar No : 2023/1094

TEMYİZ EDEN (DAVACI): …
VEKİLİ: Av. …

KARŞI TARAF (DAVALI): … Bakanlığı
VEKİLİ: Av. …

İSTEMİN KONUSU: … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 48. maddesinin altıncı fıkrası uyarınca verilen … tarih ve E:…, K:…, Temyiz No:… saylı temyiz isteminin reddine ilişkin kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ:
Dava konusu istem: Uzman erbaş olarak görev yapmakta iken, sağlık nedeni ile Türk Silahlı Kuvvetlerinden ilişiği kesilen davacı tarafından; sağlık sorununun ortadan kalktığından bahisle, göreve iade edilmesi talebiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin … tarih ve … sayılı işlemin iptali istenilmiştir.
İlk derece mahkemesi kararın özeti: … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla; 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanunu’nun 12. maddesinin son fıkrasında, her ne sebeple olursa olsun, sözleşmesi feshedilerek Türk Silâhlı Kuvvetleri ile ilişiği kesilen uzman erbaşların, tekrar Türk Silâhlı Kuvvetlerinde istihdam edilemeyeceğinin kurala bağlandığı; uyuşmazlık konusu olayda, uzman erbaş olarak görev yapmakta olan davacının, GATA Eğitim Hastanesinin … tarih ve … sayılı sağlık kurulu kararıyla, “epilepsi” hastalığı tanısı ile “askerliğe elverişli değildir” kararı verilmesi üzerine 21/03/2014 tarihinde sözleşmesinin feshedildiği; davacı tarafından, Dörtyol Devlet Hastanesinde nöroloji uzmanı tarafından 20/02/2019 tarihinde düzenlenen “epilepsisi yoktur” bilgisi bulunan belgeye istinaden göreve iadesi istenilmiş ise de, davacının bu talebinin, tek hekim tarafından düzenlenen bir belgeye dayandırıldığı; bu belgenin geçerli bir sağlık kurulu raporu olmadığı gibi, ilişik kesilmesine dayanak gösterilen 10/02/2014 tarihli sağlık kurulu raporunu ortadan kaldıracak bir hususun da söz konusu olmadığı; ayrıca, davacının zaman içerisinde iyileşme göstermesi mümkün bulunmakla birlikte, 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanunu’nun 12. maddesinin son fıkrası uyarınca Türk Silahlı Kuvvetlerinden ilişiği kesilen davacının göreve iade edilmesi mümkün olmadığından, davacının talebinin reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle, davanın reddine karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla; istinaf başvurusuna konu İdare Mahkemesi kararının hukuka ve usule uygun olduğu ve davacı tarafından ileri sürülen iddiaların söz konusu kararın kaldırılmasını gerektirecek nitelikte görülmediği gerekçesiyle, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 45. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca istinaf başvurusunun reddine kesin olarak karar verilmiştir.
Davacı tarafından, anılan kararın temyiz edilmesi üzerine, … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin temyize konu kararıyla; İdare Mahkemesi kararına yönelik istinaf başvurusu üzerine verilen kararın kesin olduğu ve 2577 sayılı Kanun’un 46. maddesinde sayılan temyize tabi davalardan olmadığı anlaşıldığından, kesin olarak verilen karara karşı temyiz başvurusunda bulunulmasının mümkün olmadığı gerekçesiyle temyiz isteminin reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI: Dava konusu işlemin belli bir meslekten ve kamu görevinden çıkarılma sonucunu doğurması nedeniyle, Bölge İdare Mahkemesi kararının kesin nitelikte olmadığı ve 2577 sayılı Kanun’un 46. maddesi uyarınca temyize tabi olduğu ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI: Bölge İdare Mahkemesince verilen kararın kesin nitelikte olduğu ve dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı belirtilerek, temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ: …
DÜŞÜNCESİ: Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği düşünüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Bölge idare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Yukarıda özetlenen gerekçeyle temyiz isteminin reddine ilişkin … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:…, Temyiz No:… sayılı temyize konu kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 50. maddesi uyarınca, bu onama kararının taraflara tebliğini ve bir örneğinin de … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın … İdare Mahkemesine gönderilmesine, 13/03/2023 tarihinde kesin olarak oybirliğiyle karar verildi.