Danıştay 12. Daire Başkanlığı 2022/1953 E. , 2023/1069 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2022/1953
Karar No : 2023/1069
TEMYİZ EDEN (DAVALI): … Belediye Başkanlığı
VEKİLLERİ: Av. …, Av. …
KARŞI TARAF (DAVACI): …
VEKİLİ: Av. …
İSTEMİN KONUSU: … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ:
Dava konusu istem: Cizre Belediye Başkanlığında programcı olarak görev yapan davacının, atanma şartlarını taşımadığından bahisle 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 98. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca görevine son verilmesine ilişkin … tarih ve … sayılı işlemin iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla; Şırnak Üniversitesi Cizre Meslek Yüksekokulu Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programından mezun olan ve 16/01/2013 tarihli hizmet sözleşmesi ile programcı kadrosunda istihdam edilen davacının, 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 49. maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan, yürüteceği hizmetler için ihdas edilmiş kadro unvanının gerektirdiği nitelikleri taşımamasına rağmen, 6495 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 9. maddesi ile eklenen 657 sayılı Kanun’un Geçici 41. maddesi uyarınca sözleşmeli olarak fiilen çalıştığı kadro unvanı esas alınarak memur kadrosuna atamasının yapıldığı, dolayısıyla memurluğa alınma şartlarından herhangi birini taşımadığının sonradan anlaşılması sebebiyle tesis edilen dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince, Danıştay Onikinci Dairesinin 14/12/2020 tarih ve E:2019/1662, K:2020/4271 sayılı bozma kararına uyularak; davacının, sözleşmeli olarak istihdam edildiği tarihte yürürlükte bulunan Mahalli İdareler Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Yönetmeliğin 9. maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinin (1) numaralı alt bendi ile Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslar’ın eki Sözleşmeli Personel Unvanları ile Asgari Nitelikleri Gösterir A Cetveli’nde programcı olarak istihdam edilebilmek için öngörülen öğrenim ve dil şartını sağlamadığından bahisle görevine son verildiği, 6495 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 9. maddesi ile 657 sayılı Kanun’a eklenen Geçici 41. maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde, 657 sayılı Kanun’un 48. maddesinde belirtilen genel şartları taşıyanların memuriyet kadrosuna atanacağının düzenlendiği, anılan Kanun’da yer alan genel şartları taşıdığı açıkça belirtilerek 15/09/2013 tarihinde memuriyet kadrosuna atanan davacının, atamasının üzerinden üç yılı aşkın bir süre geçtikten sonra, sözleşmeli personel olarak istihdam edilmesine ilişkin mevzuat hükümleri dikkate alınarak görevine son verilmesine ilişkin işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle, istinaf isteminin kabulü ile İdare Mahkemesi kararının kaldırılmasına, dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI Davacının kadroya alınmasında herhangi bir hile veya gerçek dışı beyanının bulunmadığının belirtildiği, 657 sayılı Kanun’un 98. maddesi uyarınca birçok sebeple göreve son işlemi tesis edilebileceği, açık hata veya başka sebeplerle de yaptırım uygulanabileceği, Danıştay kararlarında bu durumun belirgin şekilde açıklandığı, davacının kadroya atandığı tarih itibarıyla yürürlükte olan Yönetmelik hükmü uyarınca programcı kadrosuna atanmak için gerekli şartları taşımadığı, dolayısıyla işlemin hukuka uygun olduğu, temyize konu kararın bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI: Savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ: …
DÜŞÜNCESİ: Bölge İdare Mahkemesince verilen kararda bozma esaslarına uyulmuş olduğunun görüldüğü, bu nedenle temyize konu kararın onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 6545 sayılı Kanun ile değişik 50. maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca, Bölge İdare Mahkemesi kararlarının Danıştay tarafından bozulması halinde yeniden verilecek kararlara karşı yapılacak temyiz başvurularının Bölge İdare Mahkemesince bozma esaslarına uyulmuş olup olmadığı yönünden incelenmesi mümkündür.
Olayda, Bölge İdare Mahkemesince Danıştay Onikinci Dairesince verilen 14/12/2020 tarih ve E:2019/1662, K:2020/4271 sayılı bozma kararında belirtilen esaslara uyulduğu anlaşılmıştır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalı idarenin temyiz isteminin reddine,
2. … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 50. maddesi uyarınca, bu onama kararının taraflara tebliğini ve bir örneğinin de … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın … İdare Mahkemesine gönderilmesine, 13/03/2023 tarihinde, kesin olarak oybirliğiyle karar verildi.