Danıştay Kararı 12. Daire 2022/1299 E. 2023/1281 K. 16.03.2023 T.

Danıştay 12. Daire Başkanlığı         2022/1299 E.  ,  2023/1281 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2022/1299
Karar No : 2023/1281

TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVALI) : …
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:…. sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: … ili, Merkez Toplum Sağlığı Merkezinde çevre sağlık teknikeri olarak görev yapan davacının, atama şartlarını taşımadığından bahisle atama kararının iptal edilerek, görevine son verilmesine ilişkin 15/05/2017 tarihli işlemin iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti:… İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararla; Danıştay’ca verilen iptal kararı neticesinde yeniden alınan tercihlerde atanan en sonuncu adayın puanının 73,52708, davacının puanının ise 74,46742 olmasına ve tercihleri arasında bulunan yerlere puanı yetmesine rağmen, herhangi bir pozisyona yerleşemediği gerekçesiyle atamasının iptal edilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle işlemin iptaline karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince; Sağlık Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarının sözleşmeli pozisyonlarına yerleştirme için KPSS-2012/5 Tercih Klavuzu Tablo 2’de yer alan Sağlık Teknikeri Çevre Sağlığı Teknikeri 3059, 3062, 3063, nitelik kodlarının çıkarılmasına, bu kadrolara sadece 3064 nitelik kodundan atama yapılmasına ilişkin düzenlemenin Danıştay Onikinci Dairesi’nin 14/06/2016 tarih ve E:2016/1507, K:2016/3825 sayılı kararıyla iptali sonrasında, idarece mahkeme kararının uygulanması amacıyla 3059, 3062, 3063, nitelik kodlarındaki niteliklere sahip kişilere yeniden yeniden tercih hakkı tanındığı, Dairelerince yapılan 07/10/2021 tarihli ara kararı ile Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi’nden hangi personelin kaç puanla nereye yerleştiğini gösterir yerleşme listesinin, davacıdan daha düşük puan alan ve …Toplum Sağlığı Merkezine yerleşen …ile davacıya ait sınav sonuç belgelerinin, tercih listelerinin istenildiği, gelen bilgi ve belgelerden; davacının 30 adet tercihte bulunduğu, bu tercihler arasında “… Toplum Sağlığı Merkezi”nin yer almadığı, davacının tercih listesinde yer alan toplum sağlık merkezlerinin davacıdan daha fazla puan alan kişiler tarafından tercih edildiği ve bu kişilerin anılan merkezlere yerleştiği, bu nedenle davacının tercih ettiği birimlerden birine yerleşemediği, Danıştay Onikinci Dairesinin bahsi geçen düzenleyici işlemin iptali sonrasında davalı idarece mahkeme kararının uygulanması amacıyla hukuka uygun olarak yeniden ilgili kişilere tercih hakkı tanındığı, davacının yeni tercih sonrasında tercih ettiği pozisyona atanamamış olmasında davalı idarenin herhangi bir hatasının bulunmadığı, davalı idarece tercihlere göre yapılan yerleştirmeler sonucunda davacının herhangi bir pozisyona atanamadığı gerekçesiyle de … Toplum Sağlığı Merkezine yapılan atamasının iptal edilerek görevine son verilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle istinaf başvurusunun kabulüne, Mahkeme kararının kaldırılmasına, davanın reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Usul ve yasaya aykırı Bölge İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinin bulunmadığı belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Davacının Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmeliğin 23/1. maddesi uyarınca yeterli KPSS puanını alamadığından bahisle dava konusu işlem tesis edilmiş ise de; KPSS puanı şartının 657 sayılı Kanun’un 48. maddesinin birinci fıkrasının genel şartlara ilişkin (A) bendinin (5) numaralı alt bendinde sayılan asli şartlardan olmadığı, yukarıda açık metinlerine yer verilen mevzuat hükümlerinde memurluğa atamada aranan genel şartları taşıması nedeniyle memur kadrosuna geçirilen ve bu suretle statüsü değişen davacının durumunun 657 sayılı Kanun’un 48/A-5 ve 98/b maddeleri uyarınca değerlendirilmesi gerekirken bu maddeler kapsamında yer olmayan bir gerekçe ile atamasının iptal edilerek görevine son verilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığından, hukuka aykırı Bölge Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
Gaziosmanpaşa Üniversitesi Almus Meslek Yüksek Okulu Çevre Koruma Önlisans Bölümünden mezun olan davacının, önlisans mezunları için 2012 yılında yapılan KPSS’den 74,467 puan aldığı, 17/12/2012 tarihinde ÖSYM’nin internet sitesinden KPSS-2012/5 Tercih Kılavuzunda tercihlerin 17-21/12/2012 tarihleri arasında yapılabileceğinin duyurulduğu, bu Kılavuza göre Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Sağlık Teknikeri ve Çevre Sağlığı Teknikeri kadrolarına atanabilmek için tercihte bulunduğu; ancak, Türkiye Halk Sağlığı Kurumunun 18/12/2012 tarihli yazıyla ÖSYM’den; ilan edilen KPSS 2012/5 Tercih Kılavuzunda belirtilen Sağlık Teknikeri (Çevre Sağlığı Teknikeri) kadrosuna atanabilmek için belirlenen kodlardan “3063”, “3062” ve “3059” nitelik kodlarından mezun olanların sağlık hizmetleri sınıfı olmayıp, teknik hizmetler sınıfında değerlendirilmesi gerektiğinden bahisle, Tercih Kılavuzundan söz konusu kodlardan “3064” nolu kodu haricindekilerin çıkartılmasının istenildiği, ÖSYM’nin internet sitesinden ilan edilen 19/12/2012 tarihli duyuruda, anılan yazıya istinaden sağlık teknikeri ve çevre sağlığı teknikeri kadrolarına atanabilmek için önceden KPSS-2012/5 Tercih Kılavuzun Tablo 2’de belirlenen “3059”, “3062” ve “3063 (Çevre Kirlenmesi ve Kontrolü, Çevre Koruma ve Kontrol önlisans programlarının)” nitelik kodlarının çıkarılarak, bu kadrolara sadece “3064 (Çevre, Çevre Sağlığı önlisans programları)” nitelik kodundan atama yapılacağının adaylara ilan edildiği, atanmaya esas bölümleri belirleyen nitelik kodu değişikliği sonucunda Çevre Koruma ve Kontrol önlisans bölümü mezunu olan davacının tercihlerinin değerlendirmeye alınmadığı, davacının bu düzenleme nedeniyle atamasının gerçekleştirilmemesine ilişkin işleme karşı açmış olduğu davada, Danıştay Onaltıncı Dairesinin 13/01/2016 tarih, E.2015/7591 sayılı kararıyla yürütmenin durdurulmasına karar verilmesi üzerine, anılan kararın uygulanması amacıyla davacının puanı itibariyle …Merkez Toplum Sağlığı Merkezine Sağlık Teknikeri-Çevre Sağlığı Teknikeri kadrosuna 4/B’li olarak atamasının yapıldığı, daha sonra 657 sayılı Kanun’un Geçici 41. maddesi uyarınca 4/A kadrosuna atamasının yapıldığı, atamasına esas 2012 yılı KPSS sınavına ait KPSS-2012/5 Tercih Kılavuzunun Tablo-2’de yer alan Sağlık Teknikeri, Çevre Sağlığı Teknikeri kadrolarından “3059”, “3062” ve “3063” nitelik kodlarının çıkarılarak bu kadrolara sadece “3064” nitelik kodundan atama yapılacağına ilişkin düzenlemenin iptali istemiyle açılan davada Danıştay Onikinci Dairesinin 14/06/2016 tarih ve E:2016/1507, K:2016/3825 sayılı kararla düzenlemenin iptaline karar verilmesi üzerine, kararın uygulanmasını teminen ilan edilen 08/11/2016 tarihli duyuruda sağlık teknikeri-çevre sağlığı teknikeri kadrolarından 3059, 3062, 3063 nitelik kodlarındaki eğitim niteliklerini karşılayabilen ve KPSS 2012/5 yerleştirme işlemlerinde tercih yapma hakkı olan tüm adaylar için tercih imkanı getirildiği, bu kapsamda yapılan tercihler sonucunda puan sıralaması itibarıyla davacının yaptığı tercihlerden herhangi birine yerleştirilmek için yeterli puanı sağlayamadığı ve yerleşemediği, ilk işlem tarihinden itibaren atanma koşullarını karşılamadığından bahisle davacının atama kararının iptal edilerek görevine son verilmesine ilişkin 15/05/2017 tarihli işlemin tesis edilmesi üzerine temyizen incelenen davanın açıldığı anlaşılmaktadır.

İLGİLİ MEVZUAT:
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 98. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde, Devlet memurlarının, memurluğa alınma şartlarından her hangi birini taşımadığının sonradan anlaşılması veya memurlukları sırasında bu şartlardan herhangi birini kaybetmesi halinde memurluğunun sona ereceği kurala bağlanmış; Kanunun Devlet memurluğuna alınacaklarda aranacak genel ve özel şartları düzenleyen 48. maddesinin birinci fıkrasının (A) bendininde ise, devlet memurluğuna alınacaklarda aranılacak genel şartlara yer verilmiştir.
Anılan Kanun’a, 02/08/2013 tarihinde 28726 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 6495 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 9. maddesi ile eklenen geçici 41. maddesinde “Kamu kurum ve kuruluşlarının merkez ve taşra teşkilatı ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlarda, ayın veya haftanın bazı günleri ya da günün belirli saatleri gibi kısmi zamanlı çalışanlar ile yükseköğretim kurumlarının araştırma-geliştirme projelerinde proje süreleriyle sınırlı olarak çalışanlar hariç olmak üzere;
a) 25/6/2013 tarihi itibarıyla; 1) Bu Kanunun 4. maddesinin (B) fıkrası,….uyarınca vizelenmiş veya ihdas edilmiş sözleşmeli personel pozisyonlarında çalışmakta olan ve 48 inci maddede belirtilen genel şartları taşıyanlardan, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, birinci ve dokuzuncu alt bentler kapsamına girenler otuz gün, diğer alt bentler kapsamına girenler ise altmış gün içinde yazılı olarak başvurmaları hâlinde pozisyonlarının vizeli olduğu teşkilat ve birimde, 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye tabi kurumlar bakımından bu Kanun Hükmünde Kararnameye ekli cetvellerde yer alan bulunduğu pozisyon unvanıyla aynı unvanlı memur kadrolarına, diğer kurumlar bakımından bu kurumların kadro cetvellerinde yer alan aynı unvanlı memur kadrolarına; pozisyon unvanlarıyla aynı unvanlı memur kadrosu olmaması hâlinde ise ilgisine göre 190 sayılı Kanun Hükmünde Karamameye ekli cetveller veya kurumların kadro cetvellerinde yer alan kadro unvanlarıyla sınırlı olmak üzere Maliye Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığınca müştereken belirlenen memur kadrolarına,…….bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren doksan gün içinde kurumlarınca atanırlar.” hükmüne yer verilmiştir.
03/05/2002 tarih ve 24744 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmeliğin 14/2. maddesinde; adayların 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 48. maddesinde belirtilen koşullar ile kamu kurum ve kuruluşlarının kendi mevzuatındaki diğer adaylık koşullarını da taşımalarının zorunlu olduğu belirtilmiş, anılan Yönetmeliğin 23/1. maddesinde; adayların, ÖSYM tarafından (B) grubu kadrolarına, KPSS puanları, tercihleri, kadro sayıları ve koşulları gözönünde tutulmak suretiyle yerleştirileceği, 25. maddede; ancak atama için öngörülen koşullara uymayan veya gerekli belgeleri süresi içinde getirmeyen adayların atamalarının yapılmayacağı kurallarına yer verilmiştir.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Bakılan olayda, davacının Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmeliğin 23/1. maddesi uyarınca yeterli KPSS puanını alamadığından bahisle dava konusu işlem tesis edilmiş ise de; KPSS puanı şartının 657 sayılı Kanun’un 48. maddesinin birinci fıkrasının genel şartlara ilişkin (A) bendinin (5) numaralı alt bendinde sayılan asli şartlardan olmadığı, yukarıda açık metinlerine yer verilen mevzuat hükümlerinde memurluğa atamada aranan genel şartları taşıması nedeniyle memur kadrosuna geçirilen ve bu suretle statüsü değişen davacının durumunun 657 sayılı Kanun’un 48. maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (5) numaralı alt bendi ve 98. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca değerlendirilmesi gerekirken, bu maddeler kapsamında yer almayan bir gerekçe ile atamasının iptal edilerek görevine son verilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Bu itibarla, işlemin iptali yönündeki … İdare Mahkemesi kararına karşı yapılan istinaf başvurusunun kabulü, Mahkeme kararının kaldırılması ve davanın reddi yolundaki temyize konu Bölge İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanun’un 49. maddesine uygun bulunan davacının temyiz isteminin kabulüne,
2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptaline ilişkin İdare Mahkemesi kararına karşı yapılan istinaf başvurusunun kabulü, Mahkeme kararının kaldırılması ve davanın reddi yolundaki temyize konu … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin …tarih ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın … Bölge İdare Mahkemesi …. İdari Dava Dairesine gönderilmesine, kesin olarak 16/03/2023 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.