Danıştay 12. Daire Başkanlığı 2020/3508 E. , 2022/441 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2020/3508
Karar No : 2022/441
TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Üniversitesi Rektörlüğü
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVACI) : …’ı temsilen … Sendikası
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesinin …. tarih ve E:…, K:… sayılı kararının, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: … Üniversitesi … Hastanesinde kadrolu ebe olarak görev yapan davacının, Anadolu Üniversitesi, Sağlık Kurumları İşletmeciliği önlisans programından mezun olması sebebiyle mali haklarının önlisans düzeyinden ödenmesi talebiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin … tarihli işlemin iptali ile yoksun kaldığı parasal hakların yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: …. İdare Mahkemesince, Danıştay Onikinci Dairesinin 05/03/2019 tarih ve E:2018/2891, K:2019/1551 sayılı bozma kararına uyularak; 13/04/2017 tarihli ve 2017/14 sayılı Yükseköğretim Yürütme Kurulu Kararı’nda, sağlık teknikeri unvanı alan önlisans programlarının da ortaöğretim sağlık hizmetleri sınıfı için üstöğrenim sayılmasına karar verildiği, Sağlık Hizmetleri Sınıfında ebe olarak görev yapan davacının mezun olduğu Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi, Sağlık Kurumları İşletmeciliği Önlisans Bölümünün, sağlık hizmetleri sınıfında çalışanlar için bir üst öğrenim olduğu, davacının intibakının yapılması talebiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı; öte yandan, Anayasanın 125. maddesi uyarınca davacının mesleki üst öğrenimi nedeniyle hak ettiği ve ödenmemiş olan parasal haklarının idareye başvuru tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte ödenmesi gerektiği gerekçesiyle; dava konusu işlemin iptaline, davacının mesleki üst öğrenimi nedeniyle hak ettiği mali haklarının idareye başvuru tarihinden (25/08/2011) itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte davacıya ödenmesine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : İşletme Bölümünün, Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfında çalışanlar için mesleki üst öğrenim sayılmadığı ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Temyiz isteminin reddi ile İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’NIN DÜŞÜNCESİ: İdare mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
… Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesinde kadrolu ebe olarak görev yapan davacının, Anadolu Üniversitesi, Sağlık Kurumları İşletmeciliği önlisans programından 31/05/2010 tarihinde mezun olması üzerine, 25/08/2011 tarihli dilekçesi ile mali haklarının önlisans düzeyinden ödenmesini talep edilmiş; bu talebinin, Sağlık Kurumları İşletmeciliği bölümünün sağlıkla ilgili bir üst öğrenim sayılmadığından bahisle reddi üzerine, bu işlemin iptali ile mahrum kaldığı parasal hakların başvuru tarihinden itibaren işletilecek yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istemiyle temyizen incelenen dava açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT:
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun, “Zam ve Tazminatlar” başlığı altında düzenlenen 152. maddesinin “II. Tazminatlar” başlıklı fıkrasında; görevin önem, sorumluluk ve niteliği, görev yerinin özelliği, hizmet süresi, kadro unvan ve derecesi ve eğitim seviyesi gibi hususlar gözönüne alınarak bu Kanun’da belirtilen en yüksek Devlet Memuru aylığının brüt tutarının Bakanlar Kurulunca belirlenecek esas, ölçü ve nispetler dahilinde tazminat olarak ödeneceği; aynı fıkranın “A.Özel Hizmet Tazminatı” Bölümü içinde yer alan (b) bendinde ise, sağlık hizmetleri sınıfına dahil olup da, bu görevleri ile ilgili olmayan bir üst öğrenimi bitirenler için, önceki öğrenim durumlarına ait tazminat oranlarının esas alınacağı belirtilmiştir.
… tarih ve 2006/10344 sayılı Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Bakanlar Kurulu Kararı’nın “Bazı özel durumlara ilişkin esaslar” başlıklı 4. maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde, kurumların teknik ve sağlık hizmetleri sınıflarına ait kadrolarında bulunanlardan, bulundukları hizmet sınıflarına atanılabilecek mesleki bir üst öğrenimi bitirenlere, cetvellerde ayrıca belirtilen istisnai durumlar hariç olmak üzere, kariyerleri (mesleki üst öğrenimleri) esas alınarak zam ve tazminat ödeneceği; kadroları teknik ve sağlık hizmetleri sınıflarında bulunanlardan, bulundukları hizmet sınıflarından bir kadroya atanılamayacak herhangi bir üst öğrenimi bitirenlere ise bitirdikleri üst öğrenimden dolayı zam ve tazminat ödenmeyeceği kuralına yer verilmiştir.
Öte yandan, 17/04/2006 tarihli ve 2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Bakanlar Kurulu Kararının uygulanması sırasında ortaya çıkması muhtemel tereddütlerin giderilmesi ve uygulama birliğinin sağlanması amacıyla hazırlanan ve 11/05/2006 tarihli ve 26165 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 160 seri numaralı Devlet Memurları Kanunu Genel Tebliği’nin “E-Uygulamaya İlişkin Ortak Açıklamalar” bölümünün 3. maddesinin ikinci fıkrasında, Sağlık ve Teknik Hizmetler Sınıflarında yer alan personelin bitirdiği üst öğrenimin mesleki bir üst öğrenim olup olmadığı hususunun, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 43. maddesinin (b) bendi uyarınca alınan Yükseköğretim Kurulu kararlarına istinaden tespit edileceği belirtilmiştir.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 43. maddesinin (b) bendinde, aynı meslek ve bilim dallarında eğitim-öğretim yapan üniversitelerde, eğitim-öğretim, metod, kapsam, öğretim süresi ve yıl içindeki değerlendirme esasları bakımından eşdeğer olması ve öğrenimden sonra kazanılan unvanların aynı ve elde edilen hakların eşdeğer sayılması hususunun Üniversitelerarası Kurulun önerisi üzerine Yükseköğretim Kurulunca düzenleneceği kuralına yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Yukarıda yer alan hükümlerin birlikte değerlendirillmesinden; özel hizmet tazminatı ve yan ödeme zammı ödenecek sağlık personelinin, hizmet sınıfı ve mesleği ile ilgili üst öğrenim görmüş olması gerektiği sonucuna ulaşılmaktadır.
Danıştay Onbirinci Dairesinin 17/05/2018 tarih ve E:2015/404 sayılı ara kararı ile Yükeköğretim Kurulu Başkanlığından “Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi, Sağlık Kurumları İşletmeciliği Önlisans Programı Bölümü”nün, 657 sayılı Kanun kapsamında “Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizletleri Sınıfı”nda görev yapanlar için üst öğrenim olup olmadığının sorulduğu; ara kararına verilen cevapta, 10/10/2012 tarih Yükseköğretim Yürütme Kurulu toplantısında, sağlık kurumları işletmeciliği önlisans programı mezunlarının “sağlık teknikeri” unvanını kullanmalarına karar verildiği; 13/04/2017 tarih ve 2017/14 sayılı Yükseköğretim Yürütme Kurulu Kararında, “Maliye Bakanlığının 17/03/2014 tarih ve 2334 sayılı yazısındaki “Teknik ve Sağlık Hizmetleri Sınıfında yer alan personelin söz konusu hizmet sınıfına atanılabilecek herhangi bir mesleki üst öğrenimi bitirmeleri halinde, kariyerleri için öngörülen zam ve tazminatların ödenmesinde, ‘bitirilen üst öğrenimin kadro görevi ile ilgili olması’, ‘kurumun görev alanı ile ilgili olması’ veya ‘mevcut mesleki öğrenimin program ve bölüm bazında devamı mahiyetinde bir üst öğrenim olması’ gibi şartların aranmasına gerek bulunmadığı, sadece bulunulan hizmet sınıfına atanılabilecek mesleki bir üst öğrenimin bitirilmiş olmasının yeterli görülmesi gerektiği” konusundaki görüşü dikkate alınarak; sağlıkta lisans tamamlama hakkı verilen lisans bölümlerinden hangilerinin, önlisans programları için üst öğrenim olup olmadığından ziyade tamamlanan lisans öğreniminin Sağlık Hizmetleri Sınıfında sayılıp sayılmadığına bakılarak değerlendirilmesi gerektiğine ve bu nedenle sağlık teknikeri unvanı alan önlisans programlarının da ortaöğretim sağlık hizmetleri sınıfı için üstöğrenim sayılmasına karar verildiği belirtilmiştir.
Dosyasının incelenmesinden, dava konusu uyuşmazlığın; davacının parasal haklarının mesleki üst öğrenimine göre ödenmemesinden kaynaklandığı, davacının önlisans intibakının 2011 tarihinde yapıldığı ve taraflar arasında üst öğrenim intibakına ilişkin herhangi bir ihtilaf olmadığı halde, İdare Mahkemesi kararında, davacının üst öğrenimine ilişkin intibakının yapılmaması esas alınarak hüküm kurulduğu anlaşılmıştır.
Bu durumda; davanın, davacının mali haklarının öğrenim durumuna göre ödenmesi talebinin reddine ilişkin işlemin iptali ile mahrum kaldığı parasal hakların başvuru tarihinden itibaren işleyecek yasal faizi ile birlikte ödenmesine karar verilmesi talebiyle açıldığı açık olup, İdare Mahkemesince, uyuşmazlığın yukarıda belirtilen çerçevede değerlendirilerek çözümlenmesi gerekirken, dava konusu uyuşmazlığın yanlış nitelendirilmesi suretiyle hüküm kurulmasında hukuki isabet görülmemiştir.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1.2577 sayılı Kanun’un 49. maddesine uygun bulunan davalı idarenin temyiz isteminin kabulüne,
2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptali ile işlem nedeniyle yoksun kalınan parasal hakların başvuru tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte davacıya ödenmesine ilişkin temyize konu … İdare Mahkemesinin … tarih ve E…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine,
4. 2577 sayılı Kanun’un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin birinci fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 10/02/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.