Danıştay Kararı 12. Daire 2020/19 E. 2020/3146 K. 12.10.2020 T.

Danıştay 12. Daire Başkanlığı         2020/19 E.  ,  2020/3146 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2020/19
Karar No : 2020/3146

TEMYİZ EDEN (DAVALI): … Başkanlığı
VEKİLİ : I. Hukuk Müşaviri …
KARŞI TARAF (DAVACI): …
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem : Davacı tarafından, 653 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 13. maddesi ile 633 sayılı Kanuna eklenen geçici 17. madde uyarınca Kur’an kursu öğreticisi olarak atanma istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin … tarihli ve … sayılı işlemin iptaline karar verilmesi istenilmiştir.
İdare Mahkemesi kararının özeti: İdare mahkemesince, Danıştay Onikinci Dairesinin 29/11/2018 tarihli ve E:2015/1770, K:2018/5835 sayılı bozma kararına uyularak; olayda; davacının Valilik Oluruyla 03.10.2005 – 21.02.2006 ile 1.11.2006-30.11.2006 tarihleri arasında olmak üzere toplam 5 ay 17 gün gün fahri/ekders ücreti karşılığı Kur’an kursu öğretici olarak görev yaptığı, bu hizmeti dışında 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/C maddesi kapsamında 22.02.2006 – 25.08.2006 ve 01.12.2006 – 24.08.2007 tarihleri arasında 14 ay 26 gün kısmi zamanlı sözleşme ile ücret karşılığı Kur’an Kursu öğreticisi olarak görev yaptığı hizmet cetvelinden anlaşılmakta olup; her ne kadar davalı idare tarafından, davacının fahri ve ek ders ücreti karşılığı çalıştığı sürelerin mevzuatta öngörülen sürelere uymadığı, ayrıca 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/C maddesine göre çalışılan sürelerin mevzuatta belirtilen sürelerin hesabına dahil edilemeyceği, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/C maddesine göre çalışanların fahri veya ek ders ücreti karşılığında çalıştığının kabul edilmesinin mümkün olmadığı ileri sürülmekte ise de, … Başkanlığı Kur’an Kurslarında Kısmi Zamanlı Geçici Kur’an Kursu Öğreticisi Çalıştırılmasına İlişkin Usul ve Esaslar ile Bunlara Ödenecek Ücretlerin Belirlenmesine Dair Bakanlar Kurulu Kararı’nın 4. maddesinin 2. fıkrasında her beş ders saatinin bir öğretim günü olarak hesaplanacağının belirtildiği, dolayısıyla da anılan Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca 4/C kapsamında Kur’an Kursu Öğreticiliği yapanların almış oldukları ücretlerin ders saati karşılığında hesaplandığı, bu durumun ise ek ders ücreti karşılığında çalışanlar ile herhangi bir fark oluşturmayacağı görüldüğünden bu hizmet sürelerinin de 633 sayılı Kanunun geçici 17. maddesi hükmü kapsamında değerlendirilmesi gerekirken, aksi yönde tesis edilen dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, davacının 5 ay 17 gün fahri Kur’an kursu öğreticiliği hizmet süresi olduğu, diğer hizmet süresinin fahri olarak veya ek ders ücreti karşılığında olmayıp 657 sayılı Kanun’un 4/C maddesine göre kısmi zamanlı statüdeki hizmetleri olduğu, KHK kapsamındaki şartları taşımadığı ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ: Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan idare mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalı idarenin temyiz isteminin reddine,
2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptali yolundaki … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine,
5. 2577 sayılı Kanun’un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin birinci fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 15 (onbeş) gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere 12/10/2020 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.

(X) KARŞI OY :

Dava; davacının, 653 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 13. maddesi ile 633 sayılı Kanuna eklenen geçici 17. madde uyarınca Kur’an kursu öğreticisi olarak atanma istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin … tarihli ve … sayılı işlemin istemiyle açılmıştır.
653 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 633 sayılı … Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanununa eklenen geçici 17.maddede; “Başkanlığa bağlı Kur’an kurslarında valilik veya kaymakamlık onayı ile eğitim öğretim dönemi içinde fahri olarak veya ek ders ücreti karşılığında görev yapan ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde müracaat edenlerden;
a) Başkanlıkça verilmiş yeterlik belgesine sahip olmak şartıyla, toplam beş yıl ve daha fazla hizmeti bulunanlar ile 1/1/2005 tarihinden itibaren toplam bir yıl ve daha fazla hizmeti bulunanlar doğrudan,
b) 1/1/2005 tarihinden itibaren toplam bir yıl ve daha fazla hizmeti bulunduğu halde yeterlik belgesi olmayanlar ise Başkanlıkça açılacak mesleki yeterlik sınavına katılarak başarılı olmaları halinde,
Kur’an kursu öğreticisi kadrolarına atanabilirler. Bunlar, Başkanlıkça ilan edilen yerlere yerleştirilir. Hizmet sürelerinin hesabında müracaat süresinin son günü esas alınır.
Bu madde kapsamında atama yapılacak kadrolar, başka bir işleme gerek kalmaksızın atama işleminin yapıldığı tarih itibarıyla ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı cetvelin Başkanlığa ait bölümüne eklenmiş sayılır. İhdas edilen kadrolar; unvanı, sınıfı, adedi ve derecesi belirtilmek suretiyle atamanın yapıldığı tarihten itibaren bir ay içinde Maliye Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığına bildirilir.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Başkanlıkça düzenlenir.” hükmü yer almaktadır.
Dosyanın incelenmesinden; davacı tarafından 2005-2006 ve 2006-2007 eğitim-öğretim dönemlerinde fahri Kur’an kursu öğreticiliği yaptığından bahisle 653 sayılı KHK kapsamında kadrolu Kur’an kursu öğreticisi olarak atanma istemiyle yaptığı başvurunun; davalı idarece, davacının 03.10.2005-21.02.2006 tarihleri arasında 4 ay 18 gün, 01.11.2006-30.11.2006 tarihleri arasında 29 gün olmak üzere toplam 5 ay 17 gün fahri hizmetinin bulunduğu, dolayısıyla fahri olarak veya ek ders ücreti karşılığında 8 aylık eğitim- öğretim dönemi (240 gün) görev yapma şartını taşımadığı gerekçesiyle reddi üzerine bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Yukarıda anılan mevzuat hükümleri uyarınca, … Başkanlığı’na bağlı Kur’an kurslarında valilik ve kaymakamlık onayı ile fahri olarak veya ek ders ücreti karşılığında, yeterlik belgesine sahip olmak şartıyla, toplam beş yıl ve daha fazla hizmeti bulunanlar ile 1/1/2005 tarihinden itibaren toplam bir yıl ve daha fazla hizmeti bulunanların Kur’an kursu öğreticisi kadrolarına atanabilecekleri açıktır.
Çoğunluk kararıyla onanan temyize konu Mahkeme kararında, davacının, fahri ve ek ders karşılığı çalışmalarının yanısıra; 22.02.2006-24.08.2007 tarihleri arasında (toplam 14 ay 26 gün) 657 sayılı Yasa’nın 4/C maddesi kapsamında çalıştığı, anılan sürelerin de “ek ders ücreti” karşılığı çalışma sayılması gerektiğinden bahisle iptal kararı verilmiş ise de, anılan 4/C statüsüyle çalışılan sürelerin, Geçici 17. madde kapsamında bulunup bulunmadığının irdelenmesi gerekmektedir.
Geçici 17. madde uyarınca değerlendirmeye alınacak çalışmaların, “fahri” ya da “ek ders ücreti” karşılığı yapılan kurs öğreticiliği olduğu açıktır. Kanun koyucu tarafından sınırlı olarak ve sayma yoluyla tanınan bir hakkın ise, yorum yoluyla genişletilmesi hukuken mümkün değildir.
Esasen, geçici 17. maddeyle getirilen “kadroya atanma” hakkı, herhangi bir kamusal güvence içermeyen ve ücreti genellikle Kurs bünyesinde kurulan Dernekler tarafından karşılanan “fahri” çalışmalar ile “ek ders ücreti karşılığı” çalışmalar olup, bu nitelikte belirli sürelerle çalışanlara getirilmiştir.
657 sayılı Yasanın 4/C maddesi kapsamındaki çalışmalar ise, anılan statünün sağladığı güvenceleri içeren, asli bir çalışma niteliğinde olup, geçici 17. maddede sadece “fahri” ya da “ek ders ücreti” karşılığı yapılan kurs öğreticiliğiyle ilişkilendirilemeyeceği gibi, aksi yöndeki değerlendirme, kanun koyucunun iradesi ve Yasanın açık ifadesiyle de çelişecektir.
Bu durumda, davacının 657 sayılı Yasa’nın 4/C maddesi kapsamında Kur’an Kursu Öğreticisi olarak görev yaptığı hizmet süresinin, 633 sayılı Kanunu’nun geçici 17. maddesi hükmü kapsamında değerlendirilebilmesinin olanaklı olmadığı, davacının 03.10.2005-21.02.2006 tarihleri arasında 4 ay 18 gün, 01.11.2006-30.11.2006 tarihleri arasında 29 gün olmak üzere toplam 5 ay 17 gün fahri hizmetinin bulunduğu, bu sürelerin haricindeki çalışmalarının ise 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/C maddesi kapsamında kısmi zamanlı sözleşme ile görev yaptığı, dolayısıyla 01/01/2005 tarihinden itibaren toplam bir yıl hizmeti bulunmadığı anlaşıldığından 633 sayılı … Başkanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun geçici 17. maddesi gereğince Kur’an Kursu öğreticisi olarak atanma isteminin reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığından, dava konusu işlemin iptali yolunda karar veren idare mahkemesi kararının bozulması gerektiği görüşüyle aksi yöndeki karara katılmıyorum.