Danıştay Kararı 12. Daire 2015/3164 E. 2015/5154 K. 13.10.2015 T.

Danıştay 12. Daire Başkanlığı         2015/3164 E.  ,  2015/5154 K.

T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2015/3164
Karar No : 2015/5154

Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı) :
Karşı Taraf (Davalı) :

İstemin Özeti : … İdare Mahkemesince verilen … tarihli ve … sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hâkimi :
Düşüncesi : Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onikinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava; KPSS-2008/4 Tercih Klavuzu hükümlerine göre Mardin İl Müftülüğü emrine imam-hatip olarak yerleştirilen davacının, hafızlık belgesinin olmadığından bahisle atamasının yapılmamasına ilişkin davalı idare işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesince; KPSS 2008/4 Tercih Kılavuzuyla İmam-Hatip kadrolarının bir kısmına atanabilmek için açıkça 7233 sayılı kod karşılığında “Diyanet İşleri Başkanlığından Hafızlık Belgesi sahibi olmak” şartının getirildiği, davacının, hafızlık belgesi sahibi olmak şartını taşımamasına rağmen 1841875 kodunu (İmam Hatip, …-Taşra) işaretleyerek bu kadroya yerleştirildiği, davacının tercih ettiği ve yerleştirildiği kadroya atanmak için gerekli olan hafızlık belgesine sahip olma şartını taşımaması nedeniyle atamasının yapılmaması yolundaki dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Davacı, işlemin hukuka aykırı olduğunu öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
25.8.2004 tarih ve 25564 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren ve 1.7.2006 tarih ve 26215 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan değişik haliyle dava konusu işlem tarihinde yürürlükte olan Diyanet İşleri Başkanlığı Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nin “Bu Yönetmelikte Yer Alan Kadrolara Atanacaklarda Aşağıdaki Genel Şartlar Aranır.” başlıklı 5. maddesinin (U) bendinde, “İlçe müftüsü, işletme müdür yardımcısı, şube müdürü, Kur’an kursu müdürü, yayınevi satış müdürü, şef, koruma ve güvenlik amiri, eğitim uzmanı, din hizmetleri uzmanı, vakit hesaplama uzmanı, araştırmacı, çözümleyici, musahhih, ayniyat saymanı, teberrukat saymanı, bilgisayar işletmeni, memur, ambar memuru, koruma ve güvenlik görevlisi, satın alma memuru, santral memuru, mutemet, daktilograf, sekreter, veznedar, veri hazırlama ve kontrol işletmeni, şoför, cezaevi vaizi, murakıp, müezzin-kayyım, mühendis, mimar, astronom, istatikçi, kur’an kursu öğreticisi, imam-hatip, mütercim, kütüphaneci, tekniker, programcı, prodüktör, film yapımcısı, spiker, kameraman, laborant, sağlık teknisyeni, hemşire, grafiker, teknik ressam ve teknisyen kadrolarına atanabilmek için; “Diyanet İşleri Başkanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin 6. maddesindeki şartları taşımak” hükmünün yer aldığı, adı geçen Yönetmeliğin 5/U maddesinin atıf yaptığı Diyanet İşleri Başkanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin 6. maddesinin (ı) bendine ise, İmam-Hatip olarak atanabilmek için; 1) En az İmam-hatip Lisesi mezunu olmak, 2) İmam-Hatiplik yapmaya mani bir özrü bulunmamak, 3) İmam-Hatiplik yeterlik belgesine sahip olmak şartlarının aranacağı hükmüne yer verilmiştir.
KPSS sınavları için hazırlanan Tercih Klavuzları; yapılacak sınavın başvuru ve uygulama şekilleri, atama yapılması düşünülen kadro sayısı, sınav sonrası değerlendirme kriterleri gibi teknik konu ve ayrıntıları içeren bir rehber niteliğinde olmakla birlikte, kamu görevlilerinin atama şartlarını ve atama yapılacak kadrolar için aranan kriterleri düzenleyici işlemlerden bağımsız ve farklı düzenleyemeyecekleri, ilgili kanun, tüzük, yönetmelik hükümleri dışında yeni şartlar ihdas edemeyeceği hususu gerek normlar hiyerarşisinde, gerekse idare hukuku doktrininde genel kabul görmüş bir kuraldır. Dolayısıyla, tercih klavuzunda ihtiyaç duyulan kadro ve pozisyonlar için aranacak niteliklerin ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının kanun, tüzük ve yönetmeliklerinde belirtilmesi gereği de bu kuralın bir sonucudur. Nitekim Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Yönetmeliğin KPSS Klavuzu başlıklı 8.maddesinde de, “KPSS Klavuzunda; personel alımı başvuru, genel sınav, alan sınavları ve değerlendirme işlemlerine ilişkin gerekli bilgi ve kurallar ile kadrolarına usulüne uygun açıktan atama izni alınmış veya bir yıl içinde personel alınması planlanmış olan kamu kurum ve kuruluşlarının adları, kadro sayıları bunların adaylarda aradıkları nitelikler ile adayların sınav öncesi bilmesinde yararlı olabilecek diğer bilgiler yer alır.” hükmüne yer verilmiştir.
Bu nedenledir ki; kamu kurum ve kuruluşları, kanunlarda ya da kanunların bu konuya dair düzenleme yetkisi öngördüğü tüzük ve yönetmeliklerde yer alan genel ve özel hükümler haricinde, merkezi yerleştirme yapılmasını talep edecekleri kadro ve pozisyonlar için tercih klavuzuyla ilgili mevzuat hükümlerini aşan, bunları değiştirici, ilgili şartları daraltıcı veya genişletici hükümler getirerek, ihtiyaç duyulan kadrolar için yeni şartlar tespit edememeleri gerekir. Aksi bir durum kanun, tüzük, yönetmelik hükümlerinin fiilen tercih klavuzuyla değiştirilmesi anlamına gelir ki, bunun Anayasa’da yer alan Hukuk Devleti ilkesiyle çelişeceği açıktır.
Dosyanın incelenmesinden; davacının KPSS-2008/4 döneminde yerleştirilmesi sonucunda imam-hatip olarak Mardin İl Müftülüğü emrine yerleştirildiği, ancak tercih ettiği ve yerleştirildiği 1841875 (İmam Hatip, … -Taşra) unvanının karşısında 7233 koduna yer verildiği, aynı klavuzun “Kadro ve Pozisyonlar İçin Aranan Nitelikler ve bu Niteliklerin Kodları” başlıklı bölümünde 7233 sayılı kod karşılığında “Diyanet İşleri Başkanlığından Hafızlık Belgesi sahibi olmak” hükmünün yer aldığı, davacının hafızlık belgesinin bulunmadığı gerekçesiyle atamasının yapılmaması üzerine bakılan davanın açıldığı anlaşılmıştır.
Bakılan davada, KPSS-2008/4 Tercih Klavuzunda davacının tercihte bulunduğu imam-hatip kadrosuna atanabilmek için “hafızlık” belgesine sahip olma şartı getirildiği, ancak Diyanet İşleri Başkanlığı Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinde imam-hatip kadrosuna atanabilmek için hafızlık belgesine sahip olma yönünde bir hüküm bulunmadığı, dolayısıyla 2008/4 dönemi KPSS Tercih Klavuzunda imam-hatip olarak atanacaklarda aranan şartları düzenleyen Yönetmelik hükümlerini, yani üst normları kısıtlayıcı nitelikte düzenleme yapıldığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, davacının Tercih Klavuzunda yerleştirileceği kadro için diğer şartları taşıması halinde atamasının yapılması gerekirken, hafızlık belgesi olmadığı gerekçesiyle atanmamasına ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulü ile Mahkeme kararının bozulmasına, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın İdare Mahkemesine gönderilmesine, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere 13/10/2015 tarihinde oybirliği ile karar verildi.