Danıştay Kararı 12. Daire 2014/8276 E. 2016/4815 K. 03.11.2016 T.

Danıştay 12. Daire Başkanlığı         2014/8276 E.  ,  2016/4815 K.

T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2014/8276
Karar No : 2016/4815

Kararın Düzeltilmesini İsteyen (Davacı) :
Vekili :

Karşı Taraf (Davalı) :
Vekili :

Müdahiller : 1- (DAVALI)

2- (DAVALI)

3- (DAVALI)

4- (DAVALI)

İstemin Özeti : Danıştay Onikinci Dairesince verilen 13/11/2013 tarihli ve E:2013/2434, K:2013/8047 sayılı kararın; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 54. maddesi uyarınca düzeltilmesi istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hâkimi
Düşüncesi : Uyuşmazlık; ‘nde ilk defa istihdam edilmek üzere yapılan itfaiye eri alım sınavının lisans ve önlisans mezunlarının katıldığı kısmın yargı kararı ile iptal edilmesi üzerine sözlü sınavın yeniden değerlendirilmesine dair işlemden kaynaklanmaktadır.
Dava konusu sözlü sınavın dayanağı olan 21.10.2006 günlü ve 26326 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Belediye İtfaiye Yönetmeliği’nin “yazılı ve sözlü sınav” başlıklı 16. maddesinin iptali istemiyle açılan davada, Danıştay Onikinci Dairesinin 21.09.2011 tarihli E:2011/5607 sayılı kararıyla; Yönetmeliğin 16. maddesinin sözlü sınav yapılmasına ilişkin (2), (3), (4), (5), (6), (7), (8) ve (9) fıkraları yönünden hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle yürütmenin durdurulması, 17.02.2014 tarihli ve E:2011/5607, 2014/787 sayılı kararıyla da anılan Yönetmeliğin yürütülmesinin durdurulmasına karar verilmiş olan 16 ncı maddesinin 2 ila 9 uncu fıkraları yönünden iptal kararı verilmiştir.
Bu çerçevede; adayların mülakat sınavı yapılmaksızın doğrudan atanması gerekirken, olayda adayların içinde mülakatın da olduğu bir değerlendirmeye tabi tutularak yapılan ilk sınavın mahkeme kararından sonra yeniden değerlendirilmesi sonucu yapılan işlemlerin dayanağı olmayan ilk sınav esas alınarak yapıldığından söz konusu yeniden değerlendirme işlemi ve bu değerlendirmeye dayanılarak yapılan atama işlemlerinde hukuka uyarlık bulunmadığı açık olduğundan davacının karar düzeltme isteminin kabulü gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava; ‘nde ilk defa istihdam edilmek üzere yapılan itfaiye eri alım sınavının lisans ve önlisans mezunlarının katıldığı kısmın yargı kararı ile iptal edilmesi üzerine yenilenen sınavın, sınav sonuçlarının yeniden değerlendirilmesine ilişkin 18/02/2012 tarihli işlemin ve yapılan atama işlemlerinin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesinin … tarihli, E:…, K:… sayılı kararı ile Mahkeme kararı üzerine daha önce yapılan sınavda elde edilen sonuçların yeniden değerlendirilmesiyle yetinilmesinde, başka bir deyişle sınavın tüm aşamalarıyla tekrarlanmamasında herhangi bir hukuka aykırılık bulunmadığı, değerlendirme işlemi yapılırken, sınavın her bir aşamasının 100 tam puan üzerinden ayrı ayrı puanlamaya tabi tutulması ve adayların her bir aşamada gösterdiği performansın ölçülmesinde de seçme eleme kriterlerine aykırı bir yön bulunmadığı, oluşan performans durumuna göre en yüksekten en düşüğe göre bir sıralama yapıldığı, sınavın her bir aşamasında elde edilen puanın toplanması sonucu oluşan nihai listede en başarılı olan adaylar arasında asil ve yedek adaylar belirlenerek kadro durumuna göre atama işlemlerinin gerçekleştirildiği, bu yönüyle davalı idarenin Mahkeme kararındaki gerekçeler doğrultusunda işlem tesis ettiği sonucuna varılmış olup, ‘nin düzenlediği itfaiye eri alımı sınavı sonuçları esas alınarak yapılan ikinci değerlendirme işlemi sonucunda yapılan atama işlemlerinde herhangi bir hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle istemin reddine karar verilmiştir.
Danıştay Onikinci Dairesinin 13/11/2013 tarihli, E:2013/2434, K:2013/8047 sayılı kararıyla İdare Mahkemesi kararının onanmasına karar verilmiştir.
Davacı tarafından, karar düzeltme isteminin kabulü ile Dairemiz kararının kaldırılarak İdare Mahkemesi kararının bozulmasına karar verilmesi istenilmektedir.
Danıştay Dava Daireleri ile İdari veya Vergi Dava Daireleri Kurulları tarafından verilen kararların düzeltme yolu ile yeniden incelenebilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 54. maddesinde yazılı sebeplerden birinin varlığı ile mümkündür
Davacının kararın düzeltilmesi istemini içeren dilekçede ileri sürdüğü sebepler, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 54. maddesinin 1. fıkrasının (c) bendi uyarınca, Dairemiz kararının düzeltilmesini gerektirecek nitelikte bulunduğundan, kararın düzeltilmesi istemi kabul edilerek anılan kararın kaldırılmasından sonra uyuşmazlığın esası yeniden incelendi;
Dava konusu sözlü sınavın dayanağı olan 21.10.2006 günlü ve 26326 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Belediye İtfaiye Yönetmeliği’nin “yazılı ve sözlü sınav” başlıklı 16. maddesinin iptali istemiyle açılan davada, Danıştay Onikinci Dairesinin 21.09.2011 günlü E:2011/5607 sayılı kararıyla; 16. maddesinin sözlü sınav yapılmasına ilişkin (2), (3), (4), (5), (6), (7), (8) ve (9) fıkralarında belediye itfaiye memuru olarak atanacaklar için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav olan Kamu Personeli Seçme Sınavı dışında sözlü olarak gerçekleştirilebilecek ikinci bir sınavın yapılması ve yapılma usullerinin öngörüldüğü, nesnel yöntem olan merkezi sınavdan sonra her türlü öznel değerlendirmeye açık bulunan ikinci bir sınavın yapılması, merkezi sınavın nesnel koşullarını kısmen dahi olsa etkisiz kılacağı gibi il özel idareleri ve belediyelere, bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar ile kurdukları birliklere ait B grubu kadrolara merkezi sınav sonuçları ve adayların tercihleri dikkate alınarak yerleştirme ve atama yapılırken aynı hukuksal durumda bulunan belediye itfaiye eri kadrolarına atamada ikinci bir sınav yapılmasının öngörülmesi eşitlik ilkesine aykırı olduğundan ve subjektif değerlendirmelerin oluşabilmesine yol açıcı etkileri bulunması nedeniyle yönetmeliğin bu maddeleri yönünden hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle yürütmenin durdurulmasına karar verilmiş ve bu karara İçişleri Bakanlığınca yapılan itiraz üzerine Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 09.03.2012 günlü E:2011/1007, sayılı kararıyla, yürütmenin durdurulmasına ilişkin karar yerinde bulunmakla birlikte, ÖSYM tarafından yerleştirilen adayların başka bir sınav veya mülakat yapılmaksızın doğrudan atanması gerektiği ancak adayların kadrolar için ilgili mevzuatta öngörülen nitelikleri taşıyıp taşımadıklarının tespiti amacıyla sınav veya mülakat niteliğinde olmayan bir değerlendirmeye tabi tutulabilecekleri belirtilerek itiraz reddedilmiş, Danıştay Onikinci Dairesinin 17.02.2014 tarihli ve E:2011/5607, K:2014/787 sayılı kararıyla da anılan Yönetmeliğin yürütülmesinin durdurulmasına karar verilmiş olan 16 ncı maddesinin 2 ila 9 uncu fıkraları yönünden iptal kararı verilmiştir.
Yukarıda belirtilen iptal kararı uyarınca; söz konusu yönetmelik esas alınarak yapılan sözlü sınavların dayanağı kalmamıştır.
Öte yandan; Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmeliğin Dördüncü Bölümünde yer alan “Adayların başvurmaları ve atanmaları” başlıklı 25. Maddesinde ise, adayların, yerleştirildikleri kamu kurum ve kuruluşlarına süresi içinde başvuracakları; kamu kurum ve kuruluşlarının, atamaya yetkili amirin onayı ile beş kişiden oluşan bir sınav değerlendirme komisyonu kuracağı; bu komisyonun, atanmak üzere bildirilen adayları, aranılan nitelikler yönünden inceleyerek, nitelikleri uyanların atamalarının yapılmasını teklif edeceği; ÖSYM tarafından yerleştirilen adayların, başka bir sınav veya mülakat yapılmaksızın, ilan edilmiş kadrolara doğrudan atanacağı; atama için öngörülen koşullara uymayan adayların atamalarının yapılmayacağı kurala bağlanmıştır.
Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerine göre, ÖSYM tarafından yerleştirilen adayların, bir başka sınav veya mülakat yapılmaksızın doğrudan atanması gerekmekle birlikte, adayların, atanacakları kadrolar için ilgili mevzuatta öngörülen nitelikleri taşıyıp taşımadıklarının tespiti amacıyla sınav veya mülakat niteliğinde olmayan bir değerlendirmeye tabi tutulabilmelerine de olanak sağlanmıştır.
Bu çerçevede; idarenin mülakat dışında mülakat ya da sözlü sınav niteliğinde olmayan bir değerlendirme yapması hukuka uygun olmakla birlikte; bu değerlendirmelerin içinde mülakatın da yer alması durumunda işlemin hukuka aykırı olacağı açıktır.
Dosyanın incelenmesinden; davalı idarece yapılan ve Mahkeme kararıyla iptal edilen sınavın dayanağı olan yönetmeliğin söz konusu sınavda da uygulanan bölümlerinin iptal edildiği dava konusu sınavda parkur ve merdiven testi gibi bölümleriyle sınava katılanların mülakat dışı değerlendirmeye tabi tutulmakla birlikte mülakata da tabi tutulduklarının açık olduğu dayanağı ortadan kalkan sınavın yeniden değerlendirilmesi sonucu dava konusu işlemlerin tesis edildiği anlaşılmıştır.
Bu durumda; dava konusu olayda idarenin, adayın itfaiye eri olabilmesi için gereken fiziksel nitelikleri taşıyıp taşımadığı yönünden mülakat dışında mülakat ya da sözlü sınav niteliğinde olmayan bir değerlendirme yapması hukuka uygun olmakla birlikte; bu değerlendirmelerin içinde mülakatın da olduğu dikkate alındığında sözlü sınavın dayanağı kalmadığından işlemin hukuka aykırı olduğu açık olup, aksi yönde verilen idare mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulü ile Mahkeme kararının bozulmasına, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın İdare Mahkemesine gönderilmesine 03/11/2016 tarihinde oybirliği ile karar verildi.