Danıştay Kararı 12. Daire 2014/191 E. 2015/5746 K. 05.11.2015 T.

Danıştay 12. Daire Başkanlığı         2014/191 E.  ,  2015/5746 K.

T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2014/191
Karar No : 2015/5746

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) :
Vekili : Av.
Karşı Taraf (Davacı) :
Vekili :

İstemin Özeti : … 7. İdare Mahkemesince verilen … tarihli ve … sayılı kararın temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hâkimi :
Düşüncesi : Kararın onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onikinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava, KPSS-2012/2 yerleştirmesiyle … Hava Limanı Müdürlüğü’ne ARFF memuru (itfaiyeci) olarak yerleştirilen davacının, “28 yaşından büyük olmamak” şartını sağlamadığından bahisle kurum emrine atamasının yapılmamasına ilişkin 08.01.2013 tarihli ve 1969 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
İdare mahkemesince, kamu kurum ve kuruluşlarının, merkezi yerleştirme yapılmasını talep ettikleri kadro ve pozisyonlar için ancak kanun ve kanunun verdiği yetki uyarınca çıkarılacak tüzük ve yönetmelikte yaş konusunda özel şartlar getirebilecekleri değerlendirildiğinde, bakılan uyuşmazlıkta “28 yaşından büyük olmamak” özel şartının tüzük veya yönetmelik ile düzünlenmesi gerekirken, yönerge ile düzenleme yapıldığı, ….Hava Limanı Müdürlüğü’ne ARFF memuru olarak yerleştirilen davacının anılan kadroya atanması gerekirken genel müdürlükçe yürürlüğe konulan Yönergede özel şartlar arasında sayılan 28 yaşından büyük olmamak şartını taşımadığından bahisle atamasının yapılmamasına ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
Davalı idare tarafından, mahkeme kararının hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek temyizen incelenip bozulması istenilmektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nda, genel olarak 18 yaşını tamamlayanların Devlet memuru olabilecekleri belirtilmekte olup, memuriyete girişte aranacak yaş koşulu sadece “genel olarak alt sınır” şeklinde düzenlenmiş olup, idarelerce yerine getirmekle yükümlü oldukları hizmetin özellikleri dikkate alınarak yaş konusunda üst sınır belirlenebilmektedir.
399 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin istihdam şekilleri başlıklı 3. maddesinin (b) fıkrasında, “Teşebbüs ve bağlı ortaklıklarda, devlet tarafından tahsis edilen kamu sermayesinin karlı, verimli ve ekonominin kurallarına uygun bir şekilde kullanılmasında bulunduğu teşkilat, hiyerarşik kademe ve görev unvanı itibariyle kuruluşunun karlılık ve verimliliğini doğrudan doğruya etkileyebilecek karar alma, alınan kararları uygulatma ve uygulamayı denetleme yetkisi verilmiş asli ve sürekli görevler genel idare esaslarına göre yürütülür. Teşebbüs ve bağlı ortaklıkların genel idare esaslarına göre yürütülmesi gereken asli ve sürekli görevleri; genel müdür, genel müdür yardımcısı, teftiş kurulu başkanı, kurul ve daire başkanları, müessese, bölge, fabrika, işletme ve şube müdürleri, müfettiş ve müfettiş yardımcıları ile ekli 1 sayılı cetvelde kadro unvanları gösterilen diğer personel eliyle gördürülür. Bunlar hakkında bu Kanun Hükmünde Kararnamede belirtilen hükümler dışında 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümleri uygulanır.” hükmü yer almıştır.
Genel Müdürlüğünde 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile 399 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesine Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin 3. maddesinin 3771 sayılı Kanunla değişik (b) bendi ve (c) bendi kapsamındaki personelin hizmete alınmalarını, niteliklerini, atanma, yer değiştirme, ilerleme, hak ve yükümlülükleriyle diğer özlük haklarını düzenleyen ve 12/06/2012 tarihinde mülga olan Genel Müdürlüğü Personel Yönetmeliğinin “İşe Alınacaklarda Aranılacak Genel Şartlar” başlıklı 11. maddesinin (d) fıkrasında, “İlk hizmete girişte hizmet grupları itibariyle Genel Müdürlükçe azami yaş sınırı belirlenmemişse 35 yaşını aşmamış olmaları (Sakat ve Eski Hükümlü Kontenjanından işe alınacaklardan en fazla 40 yaş esas alınır.)” hükmü yer almıştır.
Öte yandan, Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin Ek 3. maddesinde, “Kamu kurum ve kuruluşları, kanunlarda ya da kanunların bu konuya dair düzenleme yetkisi öngördüğü tüzük ve yönetmeliklerde yer alan özel hükümler haricinde, merkezî yerleştirme yapılmasını talep edecekleri kadro ve pozisyonlar için yaş sınırı tespit edemezler.” hükmüne yer verilmiştir.
Uçak Kaza Kırım ve Yangınla Mücadele Yönergesi’nin “Havaalanı Kurtarma ve Yangınla Mücadele (ARFF) Personeli’nde Aranacak Özellikler” bölümünün 4. bendinde, ARFF (itfaiyeci) personelinde aranacak özellikler arasında, “28 yaşından büyük olmamak” kuralına yer verilmiş iken, Danıştay Onikinci Dairesi’nin 09.04.2014 tarihli ve E:2012/1701, K:2014/2354 sayılı kararıyla; davalı idarenin teşkilatına dair Kanunda, üst yaş sınırına ilişkin bir düzenleme bulunmadığı gibi, bu konuda bir tüzük veya yönetmelik hükmünün de mevcut olmadığı anlaşıldığından,
KPSS-2011/1. Tercih Kılavuzunun “2. Başvurma Özel Şartları” başlıklı bölümü içindeki “2.6.ARFF Memuru (İtfaiyeci)” başlığı altındaki maddenin b bendinde yer alan “28 yaşından büyük olmamak” şartı ile Uçak Kaza Kırım ve Yangın Yönergesinde 10.04.2007 tarihinde yapılan değişiklikte yer alan ARFF personelinde aranan özelliklere ilişkin “3.28 yaşından büyük olmamak” şartında hukuka uygunluk bulunmadığından iptaline karar verildiği, karara karşı yapılan temyiz başvurusunun Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’nun E.2014/4973 sayılı dosyasında henüz sonuçlanmadığı görülmektedir.
Olayda, 15.01.1984 doğumlu olan davacının, 22.09.2012 tarihinde yapılan Kamu Personeli Seçme Sınavına katılarak başarılı olması üzerine, 2012 yılında ÖSYM tarafından Bingöl Havalimanı Müdürlüğü emrine ARFF memuru (iftaiyeci) olarak yerleştirilmesinin yapıldığı, ancak ilgili düzenlemeler uyarınca “28 yaşından büyük olmamak” şartını taşımadığından bahisle atamasının yapılmaması üzerine dava açıldığı anlaşılmıştır.
Buna göre, dava konusu olayda, sözü edilen Yönerge ile üst yaş sınırı belirlenemeyeceği gerekçesiyle iptal edilen düzenleyici işleme dayalı olarak çıkarılan klavuz hükmü uyarınca davacının ARFF memuru olarak atanmamasına dair işlemde hukuka uygunluk bulunmamaktadır.
Uyuşmazlıkta idare mahkemesince, kamu kurum ve kuruluşlarının, merkezi yerleştirme yapılmasını talep ettikleri kadro ve pozisyonlar için ancak kanun ve kanunun verdiği yetki uyarınca çıkarılacak tüzük ve yönetmelikte yaş konusunda özel şartlar getirebilecekleri değerlendirildiğinde, bakılan uyuşmazlıkta “28 yaşından büyük olmamak” özel şartının tüzük veya yönetmelik ile düzünlenmesi gerekirken, yönerge ile düzenleme yapıldığı, … Hava Limanı Müdürlüğü’ne ARFF memuru olarak yerleştirilen davacının anılan kadroya atanması gerekirken genel müdürlükçe yürürlüğe konulan Yönergede özel şartlar arasında sayılan “28 yaşından büyük olmamak” şartını taşımadığından bahisle atamasının yapılmamasına ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiş olup, mahkeme kararının gerekçesinde hukuki isabet bulunmamakta ise de, karar sonucu itibarıyla yerindedir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin reddi ile anılan kararın yukarıda belirtilen gerekçe ile onanmasına, temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 05/11/2015 tarihinde oybirliği ile karar verildi.