Danıştay Kararı 12. Daire 2012/7707 E. 2015/4804 K. 15.09.2015 T.

Danıştay 12. Daire Başkanlığı         2012/7707 E.  ,  2015/4804 K.

T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2012/7707
Karar No : 2015/4804

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) :
Vekili :
Karşı Taraf (Davacı) :
Vekili :
İstemin Özeti : … Meslek Yüksekokulu İtfaiyecilik ve Yangın Güvenliği programı mezunu olan davacı tarafından, tarafından yapılan İtfaiye Eri Alım İlanı neticesinde yapmış olduğu başvurunun boy şartını taşımadığından bahisle kabul edilmemesine ilişkin 20.10.2010 tarihli ve 7227-20662 sayılı işlemin iptali istemiyle açılan davada; davacının itfaiyecilik birimlerine memur yetiştiren … Meslek Yüksek Okulu İtfaiyecilik ve Yangın Güvenliği programına kayıt yaptırdığı dönemde yürürlükte olan 23/08/1985 tarihli ve 18851 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İtfaiye Teşkillerinin Kuruluş, Görev, Eğitim ve Denetim Esaslarına Dair Yönetmeliğinin 8. maddesinde aranan özel şartlar uyarınca itfaiyeci alımı için adayların boylarının en az 1,60 cm olması gerektiği düzenlenmişken, 21/10/2006 tarihli ve 26326 sayılı Resmi Gazete’de yürürlüğe giren Belediye İtfaiye Yönetmeliği’nde İtfaiye Erliğine atanmak için erkeklerde boy şartının 1,67 cm olması gerektiğinin belirtildiği, davacının … Belediyesince yapılan itfaiye eri alımı için yaptığı başvuru sırasında yapılan boy ölçümünde ise 1,65 cm boyunda olduğunun tespit edildiği, bu nedenle davacının haklı bir biçimde mezun olduğunda itfaiye eri olma konusunda beklenti içinde olarak itfaiyecilik birimlerine memur yetiştirmek için kurulan meslek yüksek okuluna kayıt yaptırdığı ve o esnada yürürlükte olan yukarıda anılan yönetmelik hükmünde öngörülen boy şartını (1,60 cm) taşıdığı göz önüne alındığında, eski yönetmelik hükümlerinin davacı lehine olması nedeniyle, söz konusu yönetmelikte öngörülen boy şartının davacı açısından itfaiye eri sınavlarına katılmak için haklı bir beklenti teşkil edeceği kuşkusuz olup, yeni Yönetmelikte öngörülen boy şartının dava konusu olayda olduğu gibi üstün kamu yararının da bulunmadığı bir durumda, mezun olduğunda itfaiye eri olma konusunda haklı bir beklenti içinde olan davacı hakkında uygulanmak istenmesinin idare hukukunun genel ilkelerinden olan haklı beklenti ve idareye güven ilkesini zedeleyici nitelikte olduğu sonucuna varıldığından, dava konusu işlemde hukuka uyarlılık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptali yolunda … İdare Mahkemesince verilen … tarihli ve E:…, K:… sayılı kararın temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hâkimi :
Düşüncesi : İdare mahkemesince verilen karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup, bozulmasını gerektirecek bir neden de bulunmadığından temyiz isteminin reddi ile anılan kararın onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onikinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
İdare ve vergi mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkündür. İdare mahkemesince verilen karar ve dayandığı gerekçe, hukuk ve usule uygun olup bozulmasını gerektirecek bir sebep de bulunmadığından temyiz isteminin reddi ile anılan kararın onanmasına, temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere 15/09/2015 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.

(X) AZLIK OYU :

… Meslek Yüksekokulu İtfaiyecilik ve Yangın Güvenliği programı mezunu olan davacının, tarafından yapılan İtfaiye Eri Alım İlanı üzerine yapmış olduğu başvurusunun boy şartını taşımadığından bahisle kabul edilmemesine ilişkin 20.10.2010 tarihli ve 7227-20662 sayılı işlemin iptali istemiyle açılan davada; idare mahkemesince davacının itfaiyecilik birimlerine memur yetiştiren … Meslek Yüksek Okulu İtfaiyecilik ve Yangın Güvenliği programına kayıt yaptırdığı dönemde yürürlükte olan yönetmelikte aranan boy şartını taşıdığı, eski yönetmelik hükümlerinin davacı lehine olması nedeniyle, söz konusu yönetmelikte öngörülen boy şartının davacı açısından itfaiye eri sınavlarına katılmak için haklı bir beklenti teşkil edeceği, dava konusu işlemin haklı beklenti ve idareye güven ilkesini zedeleyici nitelikte olduğu sonucuna varıldığı gerekçesiyle iptaline karar verilmiş ise de;
Haklı beklenti, idarenin ister bir taahhüdüne, isterse uzun süreli bir uygulamasına güvenerek kişilerin kendi çıkarlarına veya lehlerine olan bir sonuca ulaşabilmelerini halihazırda ve ileriye dönük olarak ümit etmeleridir.
Kamu hizmetlerinin süregelen işleyişi içerisindeki hizmetin sunumunda görev alan kamu personelinin, kimi haklı beklentiler içerisinde olması hizmetin gereğidir. İdarenin üstün kamu gücünden kaynaklanan hizmet sunumunda bireylerin hukuka uygun makul beklentileri karşılanabilmeli; idarenin tabi olduğu üst norm kurallarının kendisine tanıdığı takdir yetkisinin kullanımında ise, kamu personelinin haklı beklentileri korunmalı ve zedelenmemesi için önceden gerekli hukuki tedbirler de alınmalıdır.
Bakılan olayda, … Meslek Yüksekokulu Teknik Programlar Bölümü “İtfaiyecilik ve Yangın Güvenliği Programı” iki yıl süreli önlisans öğrenimini 04,07.2008 tarihinde tamamlayan davacının, ’nın ihtiyacı olan “itfaiye eri” alımı ilanı üzerine 12.10.2010 tarihinde başvuruda bulunduğu, davacının bu başvurusu davalı idarece sınav ilanının yapıldığı tarihte yürürlükte olan 21.10.2006 tarihli ve 26326 sayılı Resmi Gazete yayımlanarak yürürlüğe konulan Belediye İtfaiye Yönetmeliği’nin “İtfaiye erliğine atanma şartları” başlıklı 15. maddesinde; ” (1) İtfaiye erliğine atanmak için 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesindeki genel şartların yanı sıra;
a) En az lise veya dengi okul mezunu olmak,
b) Sağlık açısından kapalı mekan, dar alan ve yükseklik gibi fobisi olmamak kaydıyla itfaiye teşkilatının çalışma şartlarına uygun olmak,
c) Tartılma ve ölçülme aç karnına, soyunuk ve çıplak ayakla olmak kaydıyla erkeklerde en az 1.67 m, kadınlarda en az 1.60 m boyunda olmak ve boyun 1 m den fazla olan kısmı ile kilosu arasında ( +,-) 10 kg. dan fazla fark olmamak,
ç) 25 yaşını doldurmamış olmak,
şartları aranır.” düzenlemelerine yer verildiğinden;
Erkekler için aranan 1,67 boy şartını taşımadığı ve kendisinin 1,65 olduğu gerekçesiyle reddedilmiş olup, davacının gerek başvuru yaptığı gerekse sınavın yapıldığı tarihte yürürlükte olan yönetmeliğin 15. maddesinde öngörülen sınav ilanında belirtilen şartlardan biri olan boy şartını taşımadığı açıktır.
Öte yandan, Yukarıda anılan yönetmeliğin “Yürürlükten kaldırılan yönetmelik” başlıklı 49 maddesinde “(1) 23/8/1985 tarihli ve 18851 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İtfaiye Teşkillerinin Kuruluş, Görev, Eğitim ve Denetim Esaslarına Dair Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.” hükmüne yer verilerek; bu yönetmelik anılan yönetmeliğin yayımı tarihi olan 21.10.2006 tarihi itibariyle yürürlükten kaldırılmış olduğundan, davacının sadece Meslek Yüksek Okuluna kayıt yaptırdığı tarihte yürürlükte olan yönetmelik hükümlerine göre boy şartını taşıdığı ve bu nedenle haklı beklenti içerisinde olduğu şeklinde yorumlanamayacağı gibi; davalı idarenin ihtiyacı olan “itfaiye eri” alımına ilişkin yasal düzenlemeyi davacının isteklerine, bir başka ifadeyle öğrenim süresine göre düzenlemesinden de söz edilemeyeceğinden, dava konusu işlemde hukuka aykırılık, idare mahkemesi kararında ise hukuki isabet bulunmadığından, belirtilen gerekçelerle bozulması gerektiği görüşüyle onanmasına ilişkin çoğunluk kararına katılmıyoruz.