Danıştay Kararı 12. Daire 2012/5967 E. 2012/11813 K. 20.12.2012 T.

12. Daire         2012/5967 E.  ,  2012/11813 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No: 2012/5967
Karar No: 2012/11813

Temyiz İsteminde Bulunan (Taraflar) 1- Davacı : …
Vekili: …
2- Davalı: …
Vekili: …

İstemin Özeti: … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…; K:… sayılı kararın, taraflarca dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı Yasanın 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

Davalı İdarenin Savunmasının Özeti: İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.

Davacının Savunmasının Özeti: İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.

Danıştay Tetkik Hâkimi: …
Düşüncesi: Mahkeme kararının onanması gerektiği düşünülmüştür.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onikinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Dava; komiser yardımcılığı kursunu 24.10.2001 tarihinde bitiren davacının, 24.10.2001 tarihinden geçerli olarak (A) grubu polis amiri statüsünde değerlendirilmesi için yapmış olduğu 30.4.2009 tarihli başvurusunun reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…; K:… sayılı kararla; 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanununun Geçici 20. maddesinde yer alan “… dört yıllık yükseköğretim kurumlarından mezun olarak komiser yardımcılığı kursunu bitirenler ile ….” ibaresinin; hukuk güvenliği ilkesine ve Anayasanın 2. maddesine aykırı olduğu gerekçesiyle Anayasa Mahkemesinin 7.2.2008 günlü, E:2005/38, K:2008/53 sayılı kararıyla iptal edildiği ve Anayasanın 153/3. maddesi gereğince iptal hükmünün kararın Resmî Gazetede yayımlanmasından başlayarak bir yıl sonra yürürlüğe girmesinin uygun görülmesine rağmen bu süre içerisinde yasama organının bu konuda yeni bir düzenleme yapmadığı, kaldı ki yapılacak düzenlemenin de Anayasa Mahkemesinin iptal kararı doğrultusunda olacağı hukuksal gerçeği karşısında davacının idareye başvurduğu tarihten geçerli olarak (A) grubu polis amiri olarak değerlendirmesi gerektiği gerekçesi ile dava konusu işlemin iptaline hükmedilmiştir.
Davalı idare dava konusu işlemin mevzuata uygun olduğunu, davacı ise komiser yardımcılığı kursunu bitirdiği 24.10.2001 tarihinden geçerli olarak (A) grubu polis amiri statüsünde değerlendirilmesi gerektiğini öne sürmekte ve idare mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedirler.
İdare ve vergi mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkündür. Davalı idare tarafından ileri sürülen nedenler ise bunlardan hiçbirisine uymamaktadır.
Davacının temyiz istemine gelince;
İdare mahkemesi kararının; Anayasa Mahkemesinin 7.2.2008 günlü, E:2005/38 K:2008/53 sayılı kararı dikkate alınarak davacının (A) grubu polis amiri statüsünde değerlendirilmesi gerektiği yolundaki gerekçesinde hukuki isabetsizlik bulunmamaktadır.
Ancak söz konusu karar gerekçesinde; davacının komiser yardımcılığı kursunu bitirdiği 24.10.2001 tarihinden geçerli olarak (A) grubu polis amiri statüsünde değerlendirilemeyeceği de belirtilmektedir.
Anayasanın 153. maddesinin son fıkrası hükmü, Anayasa Mahkemesi kararlarının sadece hüküm fıkralarının değil, hükme dayanak oluşturan temel gerekçelerinin de bağlayıcı olduğunun kabul edilmesini zorunlu kılmaktadır.
Anayasa Mahkemesince 3201 sayılı Yasanın Geçici 20. maddesi kapsamına, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte, davacı gibi komiser yardımcılığı kursuna devam edenlerin alınmamış olması Anayasaya aykırı bulunduğuna göre, Anayasaya uygunluk, komiser yardımcılığı kursuna devam edenlerin Geçici 20. madde kapsamında değerlendirilmeleri ile sağlanabilecektir.
Söz konusu madde, bir geçici madde olup, gelecekte ortaya çıkacak hukuki durumları değil, madde metninde ifade edilen ”bu Yasanın yürürlüğe girdiği tarihteki” durumları ve bunlara bağlanan hukuki sonuçları düzenlediğine göre değerlendirme de geçici maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla yapılmalıdır.
Varılan hukuki sonuca göre, aynı kursu aynı tarihte bitiren ve tümü Anayasa Mahkemesi kararından yararlanabilecek durumda olan personelin, aynı madde ile getirilen haklardan, bu Yasanın yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla ve komiser yardımcılığı kursunu bitirmelerinden sonra yararlanacakları anlaşılmaktadır.
Bu durumda, davacının komiser yardımcılığı kursunu bitirdiği tarihten itibaren (A) grubu polis amiri statüsünde değerlendirilmesi gerekeceğinden, idare mahkemesince, davacının başvuru tarihinden geçerli olarak (A) grubu polis amiri statüsünde değerlendirilmesi gerektiği gerekçesi ile verilen kararda isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin reddine, davacının temyiz isteminin kabulü ile mahkeme kararının bozulmasına, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın mahkemeye gönderilmesine, 20/12/2012 tarihinde oyçokluğu ile karar verildi.

(X)KARŞI OY
İdare mahkemesi kararının onaması gerektiği görüşü ile karara katılmıyorum.