Danıştay Kararı 12. Daire 2006/2880 E. 2006/3981 K. 13.10.2006 T.

12. Daire         2006/2880 E.  ,  2006/3981 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No: 2006/2880
Karar No: 2006/3981

Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı): …
Vekili: …
Karşı Taraf: …

İsteğin Özeti: … İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararının dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

Savunmanın Özeti: Temyizi istenen kararın usul ve kanuna uygun olduğu, ileri sürülen nedenlerin 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesine uymadığı, bu nedenle istemin reddi gerekeceği yolundadır.

Danıştay Tetkik Hakimi: …
Düşüncesi: İdare Mahkemesince verilen karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup, bozulmasını gerektirecek bir neden de bulunmadığından anılan kararın onanması gerektiği düşünülmüştür.

Danıştay Savcısı: …
Düşüncesi: Uyuşmazlık 3. sınıf Emniyet müdürü olarak görev yapan davacının, 2005 yılı terfi döneminde 2nci sınıf emniyet müdürü rütbesine terfi ettirilmemesine ilişkin işlem ile bu işlem nedeniyle yoksun kalınan özlük haklarının yasal faizi ile birlikte tazminine ilişkindir.
3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanunu’nun 4638 sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle değişik 55 inci maddesinde; 2 nci sınıf emniyet müdürlüğünde en az bekleme süresi 3 yıl olarak öngörülmüş ve anılan maddede; terfilerin bu maddede öngörülen sınav ve eğitim şartı saklı kalmak üzere kıdem ve liyakata göre yapılacağı, kıdem sırasının tespitinde, bulunulan rütbeye terfi tarihinin esas alınacağı, aynı tarihte terfi edenlerden sicil notu yüksek sicil notlarının eşitliği halinde ödül ve takdirnameleri fazla, ödül ve takdirnamesinin sayıca eşitliği halinde ise sicil numarası daha küçük olanların diğerlerine göre kıdemli sayılacağı hükme bağlanmıştır.
Olayda davacının 2 nci sınıf emniyet müdürlüğüne terfiye hak kazanan kişilerin kıdem ve liyakat sıralamasını gösteren 169 kişilik listenin, 125. sırasında yer aldığı, Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Değerlendirme kurulunun … günlü ve … sayılı kararıyla 108 kişinin terfi etmesine karar verildiği, ancak aynı kararda 2. sınıf emniyet müdürlüğüne terfi edecekler için atanabilir 602 müsait boş kadronun bulunduğunun belirtildiği, davacının bulunduğu rütbede 2004 yılında görevde kayıtsızlık göstermek suçundan kınama cezasıyla cezalandırıldığı, 2005 yılında aldığı 3 günlük maaş kesimi cezasının … İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla iptal edildiği sicil ortalamasının 90.33 olduğu ve 16 adet takdir ve taltiflerinin bulunduğu anlaşılmıştır.
Bu durumda davalı idarenin 2 nci sınıf emniyet müdürlüğüne terfi edecekler için kadro sorunu olmaması 3 günlük maaş kesimi cezasının yargı kararıyla iptal edilmesi ve kınama cezası dışında herhangi bir cezanın bulunmaması ve bu cezanın da bir üst rütbeye terfiine engel teşkil edecek nitelikte olmaması karşısında davacının bir üst rütbeye terfi için gerekli kıdeme ve liyakata sahip olduğu sonucuna varıldığından davacının terfi ettirilmemesine ilişkin işlemde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Belirtilen nedenlerle temyiz isteminin kabulüyle aksi yöndeki mahkeme kararının bozulmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onikinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Dava, 3. sınıf emniyet müdürü olarak görev yapan davacının, 2005 yılı terfi döneminde 2. sınıf emniyet müdürlüğü rütbesine terfi ettirilmemesine ilişkin işlemin iptali ile bu işlem nedeniyle yoksun kaldığı özlük haklarının yasal faiziyle birlikte tazminine karar verilmesi istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla; dosyanın incelenmesinden, davacının 2. sınıf emniyet müdürlüğü rütbesine terfi edecek 169 kişi arasında kıdem bakımından 125. sırada olduğu, ancak boş kadro sayısının 108 olduğu, davacı hakkında daha önce ve halen bir çok idari soruşturma ve adli takip yapıldığı, idari soruşturmaların büyük çoğunluğunun ceza takibine yer olmadığı şeklinde sonuçlandığı, ceza davalarının ise 4616 sayılı Yasa uyarınca ertelenmesine karar verildiği, ancak, 2004 yılı içinde görevde kayıtsızlık göstermek suçundan kınama cezası ile 2005 yılında ise görevde kayıtsızlık göstermek, görevi savsaklamak veya geçerli bir özrü olmaksızın belirtilen sürede bitirmemek suçundan 3 günlük maaş kesimi cezasıyla cezalandırıldığının anlaşıldığı, bu durumda gerek kadro durumu ve gerekse geçmiş eylemleri ve 2005 yılında almış olduğu disiplin cezası dikkate alınarak hem kıdem hem de liyakat yönünden terfiye layık görülmemesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Davacı, işlemin hukuk ve usule aykırı olarak tesis edildiğini öne sürmekte ve İdare mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanununun 4638 sayılı kanunun 1.maddesiyle değişik 55.maddesinde; 2.sınıf emniyet müdürlüğünde en az bekleme süresi 3 yıl olarak öngörülmüş ve anılan maddede; terfilerin bu maddede öngörülen sınav ve eğitim şartı saklı kalmak üzere kıdem ve liyakata göre yapılacağı, kıdem sırasının tespitinde, bulunulan rütbeye terfi tarihinin esas alınacağı, aynı tarihte terfi edenlerden sicil notu yüksek , sicil notlarının eşitliği halinde ödül ve takdirnameleri fazla, ödül ve takdirnamelerin sayıca eşitliği halinde ise sicil numarası daha küçük olanların diğerlerine göre kıdemli sayılacağı hükme bağlanmıştır.
Dava dosyasının incelenmesinden; davacının 2. sınıf emniyet müdürlüğüne terfiye hak kazanan kişilerin kıdem ve liyakat sıralamasını gösteren 169 kişilik listenin, 125. sırasında yer aldığı, Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Değerlendirme Kurulunun … günlü ve … sayılı kararıyla 108 kişinin terfi etmesine karar verildiği, ancak aynı kararda 2. sınıf emniyet müdürlüğüne terfi edecekler için atanabilir müsait boş kadronun bulunduğunun belirtildiği, davacının bulunduğu rütbede iken görevde kayıtsızlık göstermek suçundan … günlü işlemle kınama cezasıyla cezalandırıldığı, … günlü işlemle verilen 3 günlük maaş kesimi cezasının … İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararıyla iptal edildiği, sicil not ortalamasının 90.33 olduğu ve 16 adet takdir ve taltifinin bulunduğu anlaşılmıştır.
Olayda, davalı idarenin 2. sınıf emniyet müdürlüğüne terfi edecekler için kadro sorununun olmadığı, davacının aldığı 3 günlük maaş kesimi cezasının yargı kararı iptal edilmesi nedeniyle bulunduğu rütbede kınama cezası dışında herhangi bir cezasının bulunmadığı, bu cezanın da bir üst rütbeye terfine engel teşkil edecek nitelikte olmadığı görülmüş olup, davacının daha önceki rütbelerde geçirdiği soruşturmalarla, adli takibatlar ve aldığı disiplin cezaları, önceki terfi işlemleri sırasında değerlendirilerek davalı idarece bir üst rütbeye terfi etmesine engel görülmediğinden, bulunduğu rütbeden bir üst rütbeye terfi durumu incelenirken bu hususların tekrar irdelenerek terfi etmemesine neden gösterilmesinin hukuken kabul edilebilir bir gerekçe olmaması karşısında, davacının bir üst rütbeye terfi için gerekli olan kıdem ve liyakata sahip olduğu sonucuna varılmıştır.
Bu durumda, bir üst rütbeye terfi için gerekli olan kıdem ve liyakat koşulunu taşıyan davacının, 2. sınıf emniyet müdürlüğüne terfi ettirilmemesine ilişkin işlemde ve bu işlemin iptali istemiyle açılan davanın reddi yolunda verilen İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Yasa ile değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen nedenler gözetilmek suretiyle yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 13.10.2006 tarihinde oybirliği ile karar verildi.